מים ראשונים: זה עתה סיימנו לקרוא את ספר דברים ונפרדנו מדמותו הגדולה של משה וכבר אנו בתחילת מעגל קריאת התורה החדש בה צפה ועולה דמותו של אדם הראשון יציר כפיו של הקב"ה. משה – שבסוף ימיו זכה לתואר 'איש האלהים' (ראה דברינו משה איש האלהים בפרשת וזאת הברכה) חותם התורה; ואדם הראשון – הראשון שנברא 'בצלם אלהים' פותח אותה. האם יש קשר בין שתי דמויות יסוד אלה?
בראשית רבה כד ב, פרשת בראשית – אדם הראשון צופה לדורות הבאים
אמר רבי יהודה בר סימון: עד שאדם הראשון מוטל גולם לפני מי שאמר והיה העולם, הראה לו דור דור ודורשיו, דור דור וחכמיו, דור דור וסופריו, דור דור ומנהיגיו, שנאמר: "גָּלְמִי רָאוּ עֵינֶיךָ וְעַל סִפְרְךָ כֻּלָּם יִכָּתֵבוּ יָמִים יֻצָּרוּ וְלוֹ אֶחָד בָּהֶם" (תהלים קלט טז)1 גולם שראו עיניך, כבר הם כתובים על ספרו של אדם הראשון, הו: "זה ספר תולדות אדם".2
ויקרא רבה כו ז, פרשת אמור – גם משה צופה דורות רבים קדימה
ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי אמר: מלמד שהראהו הקב"ה למשה דור דור וחכמיו, דור דור ונבוניו, דור דור ודורשיו, דור דור ושופטיו, דור דור ושוטריו, דור דור וכהניו, דור דור ולוייו, דור דור ומלכיו.3
אבות דרבי נתן נוסח ב פרק לז – ירידה מול ירידה
עשר ירידות בתורה. ירידה באדם הראשון, שנאמר: "וישמעו את קול ה' אלהים" (בראשית ג ח) ולהלן הוא אומר: "משה ידבר והאלהים יעננו בקול" (שמות יט יט), "קול" לגזירה שוה: מה קול אמור להלן ירידה אף קול אמור כאן ירידה.4
מדרש ילמדנו (מאן) ילקוט תלמוד תורה – פרשת נשא – אדם הראשון מקלקל ומשה מתקן
מתחילה עיקר השכינה בתחתונים היתה, דכתיב: "וישמעו את קול אלהים מתהלך בגן". וכיון שחטא אדם הראשון נסתלקה לרקיע … עד שעמד משה וזכה והורידה לארץ, שנאמר: "ויהי ביום כלות משה להקים את המשכן וגו' " (במדבר ז א).5
בראשית רבה כב יג, פרשת בראשית – מזמור שיר ליום השבת מחבר
"ויצא קין מלפני ה' " (בראשית ד טז) … רבי יודן בשם ר' איבו אמר: הפשיל דברים לאחוריו ויצא כגונב דעת העליונה. רבי ברכיה בשם רבי אלעזר ברבי שמעון אמר: יצא כמפריס וכמרמה בבוראו. רבי חמא בשם רבי חנינא בר רבי יצחק אמר: יצא שמח … פגע בו אדם הראשון, אמר לו: מה נעשה בדינך? אמר לו: עשיתי תשובה ונתפשרתי. התחיל אדם הראשון מטפח על פניו, אמר: כך היא כוחה של תשובה ואני לא הייתי יודע? מיד עמד אדם הראשון ואמר: "מזמור שיר ליום השבת" (תהלים צב). אמר ר' לוי: המזמור הזה, אדם הראשון אמרו ונשתכח מדורו. ובא משה וחדשו על שמו: מזמור שיר ליום השבת טוב להודות לה' וגו'.6
שיר השירים רבה פרשה ד, קהלת רבה ז ד – אדם הראשון ומשה שותפים בכתיבת ספר תהלים
"כְּמִגְדַּל דָּוִיד צַוָּארֵךְ בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו כֹּל שִׁלְטֵי הַגִּבּוֹרִים" (שיר השירים ד ד) … מהו "לתלפיות"? – ספר שאמרו לו פיות הרבה. עשרה בני אדם אמרו ספר תהלים, אדם הראשון, ואברהם, משה, ודוד, ושלמה וכו'.7
בראשית רבה כד ה, פרשת בראשית – מי הוא "האדם" שראוי לקבל את התורה?
"זה ספר תולדות אדם" (בראשית ה א) … אמר ר' יהודה ברבי סימון: ראוי היה אדם הראשון שתינתן תורה על ידו. מה טעם? "זה ספר תולדות אדם" – אמר הקב"ה: יציר כפי, ואיני נותנה לו? חזר הקב"ה ואמר: ומה עכשיו שש מצות נתתי לו ולא היה יוכל לעמוד בהן, 8 והיאך אני נותן לו תרי"ג מצות, רמ"ח מצות עשה ושס"ה מצות לא תעשה?9
מדרש תנחומא (בובר) פרשת שמיני סימן יא – אדם הראשון נותן שמות ומסייע למשה
תפש הקב"ה כל מין ומין והראה לו למשה, ואמר לו: זה תאכל וזה לא תאכל, [שנאמר: "זאת החיה אשר תאכלו וגו' אך את זה לא תאכלו" (ויקרא יא ב ד). ואל תתמה על הדבר, שהרי הראה הקב"ה לאדם הראשון כל בריות וקרא שמות. לאחר שקרא לכולן שמות, א"ל הקב"ה: ואני מה שמי? א"ל: ה' – הוא שהכתוב אומר: "אני ה' הוא שמי" (ישעיה מב ח) – זה שמי שקרא לי אדם הראשון, הוא שמי שהתניתי ביני ובין בריותי. ומה אדם הראשון העביר הקב"ה את הבריות לפניו, משה שהיה הקב"ה מבקש להזהיר את ישראל על הטומאות ועל הטהרות, אתה תמה שהראה לו ואמר לו: "זאת החיה אשר תאכלו"?.10
אבות דרבי נתן נוסח א פרקים א–ב – אדם הראשון ומשה עשו סייג לדבריהם
"ועשו סייג לתורה" (מסכת אבות פרק א משנה א) – ועשה סייג לדבריך כדרך שעשה הקב"ה סייג לדבריו ואדם הראשון עשה סייג לדבריו. תורה עשתה סייג לדבריה. משה עשה סייג לדבריו. ואף איוב ואף נביאים וכתובים וחכמים כולם עשו סייג לדבריהם:11
דברים רבה פרשה יא סימן ג – מי גדול ממי
"וזאת הברכה" זהו שאמר הכתוב: "רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כולנה" (משלי לא כט). מהו "ואת עלית על כולנה"? מדבר במשה על שנתעלה יותר מן הכל. כיצד? אדם הראשון אומר למשה: אני גדול ממך שנבראתי בצלמו של הקב"ה. מנין? שנאמר: "ויברא אלהים את האדם בצלמו" (בראשית א כז).12 א"ל משה: אני נתעליתי יותר ממך: אתה, כבוד שניתן לך, ניטל ממך, שנאמר: "ואדם ביקר בל ילין" (תהלים מט יג). אבל אני, זיו הפנים שנתן לי הקב"ה, עמי הוא. מנין? שנאמר: "וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה" (דברים לד ז).13
אוצר מדרשים (אייזנשטיין) משה עמוד 383 – נחש אדם הראשון ונחש משה
אדם ומשה למה היו דומים? לשני רופאים גדולים. אחד מהם נשכו נחש ולא היה יודע עיקרין לרפא את עצמו ומת. ואחד מהם כל מי שהנחש נושכו היה מרפא אותו. איזה גדול, לא זה שהוא מרפא את הכל? כך, אדם הראשון מה כתיב בו? "הנחש השיאני ואוכל" ומת בעטיו של נחש.14 אבל משה עשה נחש נחושת וכל מי שהנחש נושכו היה מביט בו ונתרפא, שנאמר: "והיה כל הנשוך וראה אותו וחי", הרי משה גדול מאדם הראשון.15
פרקי דרבי אליעזר פרק מ – המטה מחבר את אדם הראשון עם משה
רַבִּי לֵוִי אוֹמֵר: הַמַּטֶּה שֶׁנִּבְרָא בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת,16 נִמְסַר לְאָדָם הָרִאשׁוֹן בְּגַן עֵדֶן, וְאָדָם מְסָרוֹ לַחֲנוֹךְ, וַחֲנוֹךְ מְסָרוֹ לְנֹחַ, וְנֹחַ מְסָרוֹ לְשֵׁם, וְשֵׁם מְסָרוֹ לְאַבְרָהָם, וְאַבְרָהָם מְסָרוֹ לְיִצְחָק, וְיִצְחָק מְסָרוֹ לְיַעֲקֹב, וְיַעֲקֹב הוֹרִידוֹ לְמִצְרַיִם וּמְסָרוֹ לְיוֹסֵף בְּנוֹ. וּכְשֶׁמֵּת יוֹסֵף נִשְׁלַל [נ"א: נלקח] כָּל בֵּיתוֹ וְנִתַּן בְּפַלְטֵרִין שֶׁל פַּרְעֹה. וְהָיָה יִתְרוֹ [נ"א: פרעה] אֶחָד מֵחַרְטֻּמֵי מִצְרַיִם, וְרָאָה אֶת הַמַּטֶּה וְאֶת הָאוֹתוֹת אֲשֶׁר עָלָיו, וְחָמַד אוֹתָם בְּלִבּוֹ, וּלְקָחוֹ וֶהֱבִיאוֹ וּנְטָעוֹ בְּתוֹךְ גַּן בֵּיתוֹ שֶׁל יִתְרוֹ. וְרָאָה אֶת הַמַּטֶּה, וְלֹא הָיָה אָדָם יָכוֹל לִקְרֹב אֵלָיו עוֹד. וּכְשֶׁבָּא מֹשֶׁה לְבֵיתוֹ נִכְנַס לְגַן בֵּיתוֹ שֶׁל יִתְרוֹ, וְרָאָה אֶת הַמַּטֶּה וְקָרָא אֶת הָאוֹתוֹת אֲשֶׁר עָלָיו, וְשָׁלַח יָדוֹ וּלְקָחוֹ. וְרָאָה יִתְרוֹ אֶת מֹשֶׁה וְאָמַר זֶה עָתִיד לִגְאֹל אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם, לְפִיכָךְ נָתַן לוֹ אֶת צִפּוֹרָה בִּתּוֹ לְאִשָּׁה, שֶׁנֶּאֱמַר [שמות ב, כא] וַיּוֹאֶל מֹשֶׁה לָשֶׁבֶת אֶת הָאִישׁ וְגוֹ'.17
אבות דרבי נתן נוסח ב פרק כה – משה מת בגלל הגזירה על אדם הראשון
הלך לו משה אצל הגבורה ואמר: ריבון העולמים, הודיעני לאיזו מיתה אני מת?18 אם לענין הראשון, כבר נגזרה עלי גזירה שלא אכנס לארץ, חס וחלילה שיִמָצֵא בידי עון! משיבה אותו רוח הקודש ואמרה לו: משה מוצל אתָּ, אין בידך עון. אין אתה מת אלא על גזירת אדם הראשון, שנאמר: "אביך הראשון חטא" (ישעיהו מג כז).19
מסכת שבת דף נה עמוד ב – שתי דעות למה מת משה
מיתיבי; אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, מפני מה קנסת מיתה על אדם הראשון? אמר להם: מצוה קלה צויתיו ועבר עליה. אמרו לו: והלא משה ואהרן שקיימו כל התורה כולה ומתו! אמר להם: "מקרה אחד לצדיק ולרשע לטוב וגו' (קהלת ט ב)! – הוא דאמר20 – כי האי תנא, דתניא, רבי שמעון בן אלעזר אומר: אף משה ואהרן בחטאם מתו, שנאמר: "יען לא האמנתם בי" – הא האמנתם בי, עדיין לא הגיע זמנכם ליפטר מן העולם.21
ספרי דברים פרשת האזינו פיסקא שלט – דעה שלישית מפני מה מת משה?
"ומות ומת בהר אשר אתה עולה שמה", אמר לפניו: ריבונו של עולם, למה אני מת? לא טוב שיאמרו טוב משה ממראה משיאמרו טוב משה משמועה? לא טוב שיאמרו זה משה שהוציאנו ממצרים וקרע לנו את הים והוריד לנו את המן ועשה לנו נסים וגבורות, משיאמרו כך וכך היה משה כך וכך עשה משה?22 אמר לו: כְּלַךְ משה, גזירה היא מלפני שהיא שוה בכל אדם שנאמר: "זאת התורה אדם כי ימות באהל" (במדבר יט יד), ואומר: "וזאת תורת האדם ה' אלהים" (שמואל ב ז יט). אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, למה מת אדם הראשון? אמר להם: שלא עשה פיקודיי. אמרו לפניו: והרי משה עשה פיקודיך!23 אמר להם: גזירה היא מלפני שוה בכל אדם שנאמר: "זאת התורה אדם כי ימות באהל".24
שבת בראשית שלום
ושתהיה לנו התחלה טובה
מחלקי המים