מים ראשונים: התורה היא סִפְרוֹ וסיפוּרוֹ של העם העברי – עם ישראל, אבל אינה מצטמצמת רק באישים 'משלנו'. לא מעט אישים שאינם בני-ברית נזכרים בתורה, מי לשבח ומי לגנאי. אחד הבולטים שבהם הוא יתרו חותן משה שזכה ופרשת מתן תורה קרויה על שמו. מי הוא יתרו הוא חובב הוא חֶבֶר הוא רעואל?
וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם: … וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ אֶל מֹשֶׁה אֶל הַמִּדְבָּר אֲשֶׁר הוּא חֹנֶה שָׁם הַר הָאֱלֹהִים: … וַיֵּצֵא מֹשֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ וַיִּשְׁתַּחוּ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיִּשְׁאֲלוּ אִישׁ לְרֵעֵהוּ לְשָׁלוֹם וַיָּבֹאוּ הָאֹהֱלָה: וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה לְחֹתְנוֹ אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְפַרְעֹה וּלְמִצְרַיִם עַל אוֹדֹת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתַם בַּדֶּרֶךְ וַיַּצִּלֵם ה': … וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם: (שמות יח א-י).1
וַתָּבֹאנָה אֶל רְעוּאֵל אֲבִיהֶן וַיֹּאמֶר מַדּוּעַ מִהַרְתֶּן בֹּא הַיּוֹם: (שמות ב יח).2
וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה: (שמות ג א).3
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹבָב בֶּן־רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה נֹסְעִים אֲנַחְנוּ אֶל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה' אֹתוֹ אֶתֵּן לָכֶם לְכָה אִתָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ כִּי־ה' דִּבֶּר־טוֹב עַל־יִשְׂרָאֵל: וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא אֵלֵךְ כִּי אִם־אֶל־אַרְצִי וְאֶל־מוֹלַדְתִּי אֵלֵךְ: וַיֹּאמֶר אַל־נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ כִּי עַל־כֵּן יָדַעְתָּ חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם: וְהָיָה כִּי־תֵלֵךְ עִמָּנוּ וְהָיָה הַטּוֹב הַהוּא אֲשֶׁר יֵיטִיב ה' עִמָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ: (במדבר י כט-לב).4
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מס' דעמלק יתרו פרשה א – שבעה שמות נקראו לו
"וישמע יתרו". שבעה שמות נקראו לו: יתר, יתרו, חובב, רעואל, חבר, פוטיאל, קֵנִי. יתר – שהותיר פרשה אחת בתורה. יתרו – שייתר במעשים טובים.5 חובב – שהיה חביב למקום. רעואל – שהיה כריע למקום. חבר – שנעשה כחבר למקום. פוטיאל – שנפטר מעבודה זרה. קֵנִי, שקנא לשמים וקנה לו תורה.6
שמות רבה א כו פרשת שמות – יועץ לפרעה על משה הנער
"ויגדל הילד" … והיה פרעה מנשקו ומחבקו והוא נוטל כתרו של פרעה ומשימו על ראשו, כמו שעתיד לעשות לו כשיהיה גדול … והיו שם יושבים חרטומי מצרים ואמרו: מתייראים אנו מזה שנוטל כתרך ונותנו על ראשו… מהם אומרים להורגו מהם אומרים לשורפו. והיה יתרו יושב ביניהם, אמר להם: הנער הזה אין בו דעת, אלא בחנו אותו והביאו לפניו בקערה אחת זהב וגחלת. אם יושיט ידו לזהב, יש בו דעת והרגו אותו. ואם יושיט ידו לגחלת, אין בו דעת ואין עליו משפט מות. מיד הביאו לפניו ושלח ידו ליקח הזהב. ובא גבריאל ודחה את ידו ותפש את הגחלת והכניס ידו עם הגחלת לתוך פיו ונכוה לשונו, וממנו נעשה כבד פה וכבד לשון.7
מסכת סוטה דף יא עמוד א – בורח מפרעה בעקבות "הבה נתחכמה"
שלשה היו באותה עצה: בלעם, ואיוב, ויתרו, בלעם שיעץ – נהרג, איוב ששתק – נידון ביסורין, יתרו שברח – זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית, שנאמר: "וּמִשְׁפְּחוֹת סֹפְרִים יֹשְׁבֵי יַעְבֵּץ תִּרְעָתִים שִׁמְעָתִים שׂוּכָתִים הֵמָּה הַקִּינִים הַבָּאִים מֵחַמַּת אֲבִי בֵית רֵכָב" (דברי הימים א ב נה), וכתיב: "ובני קיני חותן משה" (שופטים א טז).8
שמות רבה פרשה ד סימן ב – בין יתרו לסיסרא
"וילך משה וישב אל יתר חותנו" (שמות ד יח).9 זהו שכתוב: "בְּכָל עֵת אֹהֵב הָרֵעַ וְאָח לְצָרָה יִוָּלֵד" (משלי יז יז) – מי היה אֹהֵב הָרֵעַ? זה יתרו שקבל למשה שהיה בורח מפני פרעה. מכאן אתה למד: מי שקבל על עצמו לעשות מצוה, אין אותה מצוה פוסקת מביתו. מצותו של יתרו שקיבל בתוך ביתו גואל שברח מפני השונא, עמד מביתו (מי) שקיבל לשונא שברח מפני הגואל והרגו. איזה זה? זה סיסרא שנאמר: "וסיסרא נס ברגליו אל אהל יעל אשת חבר הקיני" (שופטים ד), וכתיב: "ובני קיני חותן משה" (שופטים א).10
כתר יונתן שמות ב כא פרשת שמות – משה מושלך לבור ומגלה את המטה
וכאשר החכים רעואל11 שברח משה מלִפני פרעה, השליך אותו לבור והיתה ציפורה בִתו של בנו מפרנסת אותו בסתר בעת עשׂר שנים. ולסוף עשׂר שנים הוציאו מִן הבור ובא משה בתוך גינתו של רעואל ויהי מודה ומִתפלל לפני יי שׁעשׂה עִמו ניסים וגבורות.12 וירא מקל שנברא בין השמשות וחקוק ומפורש עליו השם הגדול הנִכבד שבו עתיד לעשׂות את המופתים במִצרים ובו עתיד לקרוע את ים של סוף ולהוציא מים מִן הסלע, והיה תקוע בתוך גינתו ומיד הושיט ידו ולקחו. והִנה בכך הואיל משה לשבת עם האיש ויתן את ציפורה בת בִתו למשה.13
שמות רבה א לב – יתרו פורש מעבודה זרה
יתרו כומר לעבודה זרה היה, וראה שאין בה ממש ובִסֵר עליה והרהר לעשות תשובה עד שלא בא משה. וקרא לבני עירו ואמר להם: עד עכשיו הייתי משמש אתכם, מעתה זקן אני, בחרו לכם כומר אחר. עמד והוציא כלי תשמישי עבודת זרה ונתן להם הכל. עמדו ונדוהו שלא יזדקק לו אדם ולא יעשו לו מלאכה ולא ירעו את צאנו … לפיכך הוציא את בנותיו.14
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מסכתא דעמלק פרשה א – אמונה מתוך עבודה זרה
… אמר משה, הואיל וכל העולם עובדי עבודה זרה, אני אעבוד למי שאמר והיה העולם. שבשעה שאמר משה ליתרו: תן לי צפורה בתך לאשה, אמר לו יתרו: קבל עליך דבר זה שאומר לך ואני נותנה לך לאשה. אמר לו: מהו? אמר לו בן שיהיה לך תחילה יהיה לעבודה זרה, מכאן ואילך לשם שמים, וקבל עליו. אמר לו: הישבע לי, וישבע לו, שנאמר: "ויואל משה" (שמות ב כא) – אין אָלָה אלא לשון שבועה וכו'.15
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מסכתא דעמלק פרשה א – לקרב ולא לרחק
"ויאמר אל משה אני חותנך יתרו בא אליך ואשתך ושני בניה עמה" …שלח לו ביד שליח ואמר לו: עשה בגיני, ואם אין אתה עושה בגיני, עשה בגין אשתך ואם לאו, עשה בגין בניך. לכך נאמר: "ויאמר אל משה וגו' ". ר' אליעזר אומר: נאמר למשה: "אני", אני הוא שאמרתי והיה העולם, אני הוא המקרב ולא המרחק, שנאמר: "האלוה מקרוב אני נאם ה' ולא אלהי מרחוק" (ירמיה כג כג). אני הוא שקרבתי את יתרו ולא רחקתיו, אף אתה, כשיבוא אדם אצלך להתגייר ואינו בא אלא לשום שמים, אף אתה קרבהו ולא תרחיקהו. מכאן אתה למד, שיהא אדם דוחה בשמאל וימין מקרב, ולא כשם שעשה אלישע לגחזי ודחפו לעולם.16
מסכת סנהדרין דף צד עמוד א – מתגייר ומברך: ברוך ה'.
תנא משום רבי פפייס: גנאי הוא לחזקיה וסייעתו שלא אמרו שירה, עד שפתחה הארץ ואמרה שירה שנאמר: "מִכְּנַף הָאָרֶץ זְמִרֹת שָׁמַעְנוּ צְבִי לַצַּדִּיק וגו' " (ישעיהו כד ט).17 כיוצא בדבר אתה אומר: "ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל אתכם". תנא משום רבי פפייס: גנאי הוא למשה וששים ריבוא שלא אמרו ברוך עד שבא יתרו ואמר ברוך ה'.18 "ויחד יתרו", רב ושמואל. רב אמר: שהעביר חרב חדה על בשרו, ושמואל אמר: שנעשה חדודים חדודים כל בשרו. אמר רב, היינו דאמרי אינשי: גיורא, עד עשרה דרי לא תבזה ארמאי קמיה.19
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מסכתא דעמלק פרשה ב – מייעץ בהקמת מערכת המשפט
"ויהי ממחרת וישב משה לשפוט את העם" … "וירא חתן משה" … ראהו שהיה כמלך יושב על כסאו והכל עומדין עליו; אמר לו: "מה הדבר הזה אשר אתה עושה לעם מדוע אתה יושב לבדך" … "ויאמר חותן משה אליו לא טוב הדבר אשר אתה עושה. נבול תבול". ר' יהושע אומר: יחללו אותך וינשרו אותך; ר' אלעזר המודעי אומר: ינבלו אותך ויקנטרו אותך כתאנה זו שעליה נובלות … "כי כבד ממך הדבר". אמר לו: הסתכל בקורה זו, כשהיא לחה שנים שלושה נכנסין תחתיה ואין יכולין לעמוד בה, ארבעה חמישה נכנסין תחתיה יכולין לעמוד בה.20 כי כבד ממך הדבר לא תוכל עשוהו לבדך. …"וישמע משה לקול חותנו ויעש כל אשר אמר" – כל אשר אמר לו חותנו … "אל נא תעזוב אותנו" (במדבר י לא). אמר לו: אתה נתת לנו עצה טובה ועצה יפה והמקום הודה לדבריך, אל נא תעזוב אותנו.21
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מסכתא דעמלק פרשה ב – שילוח יתרו בכבוד ובצער22
"וישלח משה את חותנו" ר' יהושע אומר: שלחו בכבודו של עולם; ר' אלעזר המודעי אומר: נתן לו מתנות רבות; שמתוך תשובה שנתן לו אתה למד, שנאמר: "אל נא תעזוב אותנו" (במדבר י לא). אמר לו: אתה נתת לנו עצה טובה ועצה יפה והמקום הודה לדבריך, אל נא תעזוב אותנו.23
ספרי זוטא במדבר פיסקא י סימן ל – חושש מחילול השם
"ויאמר אליו לא אלך כי אם אל ארצי" … למה חזר לארצו? … אלא כך היה יתרו מחשב ואומר: וכי מה הנר הזה בין חמה ללבנה? משה חמה ואהרן לבנה, מה אור יש לי ביניהם?24 אלא הריני הולך לארצי ומגייר את כל בני מדינתי ומכניסן תחת כנפי השכינה. לפי כך הוא אומר: "כי אם אל ארצי ואל מולדתי אלך".25
דבר אחר: … למה חזר לארצו? אלא כך היה יתרו מחשב ואומר: כל השנים הללו היו בני אדם מפקידין אצלי פקדונות שאני הייתי הנאמן שבעיר, ואם אני מניחן והולך לי הן אומרין ברח לו יתרו ולקח כל פקדונותיו ונתן לחותנו. נמצאתי מוצא שם רע עלי ועליך. אלא הריני הולך ומחזיר את כולן.
דבר אחר: … למה חזר? אלא היה מחשב ואומר: השנה הזאת שנת בצורת היתה ואני לויתי ופרנסתי את העניים ואם אין אני הולך ופורע את החובות נמצאתי מחלל שם שמים. אלא הריני הולך ופורען.26
שמות רבה (שנאן) ז ז פרשת וארא – פוטיאל
"וְאֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן לָקַח לוֹ מִבְּנוֹת פּוּטִיאֵל לוֹ לְאִשָּׁה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת פִּינְחָס" (שמות ו כה). בת פוטיאל לא נאמר, אלא "מבנות פוטיאל", שהיתה אשתו משתי משפחות: מצד אחד משבט יוסף, שפטפט ביצרו, ומצד אחר מיתרו, שפיטם עגלים לעבודה זרה.27
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: התמקדנו באזכורים של יתרו (ורעואל וחובב) בתורה ומוצה היקף הגיליון ואף גלש. בניו ושבטו של יתרו הוא: "חובב חותן משה", נזכרים גם מעבר לתורה, בעיקר "חבר" והקיני שהם משפחתו (הרחבה). ראו הפסוקים בראש הגיליון. דיון באלה דורש גיליון נפרד. לסקירה של גלגול צאצאי בית יתרו, ראו פירוש רד"ק שופטים א טז אשר מתאר באריכות את קורות שבט הקיני ויחסיו עם עם ישראל מאז פרידתו של יתרו מבני ישראל בפרשת בהעלותך, דרך תקופת השופטים, (עתניאל בן קנז), ימי שאול המלך, ימי דוד ושלמה סיפור "דושנה של יריחו" והקשר לבניית בית המקדש, ועד תקופת ירמיהו ("בית הרכבים"). ראו שם דבריו בהפרדה הגמורה מעמלק: "כי עמלק הרע לישראל בצאתם ממצרים והצר להם לפיכך שמר לו הקב"ה הדבר עד סוף כל הדורות … ויתרו הטיב לישראל ושמח בטובתם והטיב להם בעצתו ושמר לו הקב"ה הטובה עד סוף כל הדורות".