כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם: (דברים כט יד).1
מסכת שבועות לט ע"א – השבעת הדורות הבאים והגרים
וכשמשביעין אותו, אומרים לו: הוי יודע, שלא על דעתך אנו משביעין אותך אלא על דעת המקום ועל דעת בית דין.2 שכן מצינו במשה רבינו, כשהשביע את ישראל אמר להן: דעו, שלא על דעתכם אני משביע אתכם אלא על דעת המקום ועל דעתי, שנאמר: "ולא אתכם לבדכם וגו' כי את אשר ישנו פה" (דברים כט יג)3 – אין לי אלא אותן העומדין על הר סיני,4 דורות הבאים וגרים העתידין להתגייר מנין? תלמוד לומר: "ואת אשר איננו";5 ואין לי אלא מצוה שקיבלו עליהם מהר סיני, מצות העתידות להתחדש, כגון מקרא מגילה, מנין? תלמוד לומר: "קימו וקבלו" (אסתר ט ) – קיימו מה שקבלו כבר.6
שמות רבה פרשה כח סימן ו – דברי הנביאים והנשמות העתידות
"וידבר אלהים את כל הדברים האלה לאמר" – א"ר יצחק: מה שהנביאים עתידים להתנבאות בכל דור ודור, קבלו מהר סיני, שכן משה אומר להם לישראל: "כי את אשר ישנו פה עמנו עומד היום ואת אשר איננו פה עמנו היום" (דברים כט)7 – "איננו פה עמנו עומד היום" לא כתוב כאן, אלא "איננו פה עמנו היום" – אלו הנשמות העתידות להבראות שאין בהם ממש שלא נאמרה בהם עמידה; שאע"פ שלא היו באותה שעה, כל אחד ואחד קבל את שלו.8
רמב"ן דברים פרק כט – ברית באלה ובשבועה בשל עבודה זרה
ואת אשר איננו פה עמנו – וגם עם הדורות העתידים להיות. כי אתם ידעתם – וגו', ותראו את שקוציהם – לפי שראיתם את האומות עובדי עבודת כוכבים, ושמא הֵשִׁיא לב אחד מכם ללכת אחריהם. פן יש בכם וגו' – לפיכך אני צריך להשביעכם, לשון רש"י ויפה פירש.9 והטעם, לומר אני צריך להביאכם באלה ובשבועה עתה בברית הזאת מיראתי אולי נפתה לב קצתכם לשיקוצי מצרים כאשר עשיתם בעגל, או לשיקוצי עמון ומואב אשר ראיתם בדרך כאשר היה לכם בבעל פעור, כי בברית הראשונה של שעת מתן תורה לא היו שם אלות וקללות.10
פירוש אור החיים דברים כט יג – אחריות כל דור על הבאים אחריו
"ולא אתכם לבדכם … כי את אשר ישנו … ואת אשר איננו – קשה למה הוצרך לומר "ולא אתכם לבדכם" ולא הספיק באומרו "את אשר ישנו", שהם אותם שהיה מדבר עמהם "ואת אשר איננו" ומובן הדבר שלא איתם לבדם הוא כורת וכו'.
אכן כוונת הכתובים הוא שבא לחייבם לקבל הברית והאלה עליהם ועל זרעם הבאים אחריהם עד עולם. והוא אומרו "ולא אתכם לבדכם", פירוש לחייב אתכם לבד אני כורת, אלא בין אותם שהם עמנו בין אותם וכו' … ומאומרו לא אתכם לבדכם, גילה כוונתו שבאָלָה עצמה שכורת עם העומדים שם, מוסיף לחייבם על הדורות … לא אתכם לבדכם אני מחייב על האמור, אלא אף על דורות הבאים אחריכם.11
ירושלמי נדרים פרק ג הלכה א – ברית שאינה מותנית
… תניי (תנאי) בנדרים ואין תניי בשבועות … תני רבי חנניה קומי רבי מנא: והא כתיב: "כי את אשר ישנו פה"? … אמר ליה: מה דורות הבאים אחרינו אין בליבן תניי, אף אנו אין בליבינו תניי.12
לֹא אֶת אֲבֹתֵינוּ כָּרַת ה' אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת כִּי אִתָּנוּ אֲנַחְנוּ אֵלֶּה פֹה הַיּוֹם כֻּלָּנוּ חַיִּים: (דברים ה ג, פרשת ואתחנן).13
מדרש תהלים (בובר) מזמור ח – מי הם הערבים לברית
כשבקש הקב"ה ליתן תורה לישראל, אמר להם: תנו לי ערבים שאתם מקיימין את התורה. אמרו לו: הרי אבות העולם ערבים בנו. אמר להם: חייכם, הן חייבין לי! הלואי שיעמדו הם בעצמם. משל למי שהיה צריך ללוות, אמרו לו: הבא ערב וטול כמה שאתה מבקש. הלך והביא מי שחייב אצלו. אמר לו: הבאת מי שחייב לי, הלואי שיעמוד בעצמו. לך והבא שאינו חייב לי וטול. כך אמר הקב"ה לישראל: אבות העולם הבאתם לי? ערבים שיש לי עליהם כמה חובות! אלא תנו לי ערבים שאינן חייבים לי. מנין? שכן כתוב: "לא את אבותינו כרת ה' את הברית הזאת כי אתנו אנחנו אלה פה היום כולנו חיים" (דברים ה ג).14 אמרו לו: ומי אלה שאינם חייבים לך? אמר להם: התינוקות.15
מדרש תנחומא פרשת ניצבים סימן ג – ברית שאינה ניתנת לניתוק
וכן אתה מוצא כשביקשו לפרוק עול שבועתו בימי יחזקאל, מה כתיב שם: "באו אנשים מזקני ישראל לדרוש את ה' ", (יחזקאל כ). אמרו לו16: בן כהן הקונה את העבד מהו שאוכל בתרומה? אמר להם: אוכל, אמרו לו: אם חזר כהן ומכרו לישראל לא יצא מרשותו? אמר להם: הן. אמרו לו: אף אנו כבר יצאנו מרשותו, נהיה ככל האומות. אמר להם יחזקאל לישראל: "והעולה על רוחכם היו לא תהיה וגו' " ואומר: "חי אני נאם אדני ה' אם לא ביד חזקה … אמלוך עליכם" (יחזקאל כ לב-לג).17 אמר להם: כל זמן שלא מְכָרוֹ, ברשותו הוא. ואתם לא נמכרתם בדמים, שנאמר: "כי כה אמר ה' חנם נמכרתם ולא בכסף תגאלו" (ישעיה נב ג). "למען הקים אותך וגו' " – שלא אחזור בדבר שנשבעתי לאבותיכם. "ולא אתכם לבדכם" – אלא אף הדורות העתידין לבוא היו שם באותה שעה, שנאמר: "כי את אשר ישנו פה. … ואת אשר איננו פה עמנו היום".18
מדרש תנחומא פרשת פקודי סימן ג – עד סוף כל העולם
א"ר יוחנן: מאי דכתיב: "עושה גדולות עד אין חקר נפלאות עד אין מספר" (איוב ט) – תדע לך שכל הנשמות שהיו מן אדם הראשון ושיהיו עד סוף כל העולם, כולן נבראו בששת ימי בראשית וכולן בגן עדן וכולן היו במתן תורה, שנאמר: "כי את אשר ישנו פה עמנו עומד היום ואת אשר איננו פה עמנו היום" (דברים כט).19
שבת שלום ואתם נצבים
מחלקי המים
מים אחרונים 1: נראה שיש לחבר את הנושא שלנו לפסוקים בדברים פרק ד: "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ: יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב וכו' ". הלימוד עם הבנים ועוד יותר עם בני הבנים (ובני הבנות ובנות הבנים ובנות הבנות) הוא ההמשך של מעמד סיני. הוא הַכְנָסַת "אשר איננו פה עמנו היום" לברית סיני ולברית ערבות מואב. ראו דברינו והודעתם לבניך ולבני בניך בפרשת ואתחנן. וראו שוב גם דברינו טפכם בפרשה זו.
מים אחרונים 2: הזכרנו מספר פעמים בדף זה את 'שרשרת הדורות' (הערות 6, 18). זכה דורנו להיות חוליה מאד משמעותית בשרשרת דורות העם היהודי – חוליה של תקומה שלא הייתה כדוגמתה מתוך חורבן ושואה שלא היו כמותם בתולדות ישראל. שאלות אמונה והמשך הקיום הדתי לאחר השואה הן קשות ביותר וספק אם תיתכן להם תשובה. התשובה "הפשוטה" ששמעתי פעם ממאן דהוא היא: לא אני אהיה זה שינתק את השרשרת.