וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה בְּיוֹם דִּבֶּר ה' אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ: (דברים ד טו).1
וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם: (יהושע פרק כג פסוק יא).2
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מסכתא דבחדש – ונשמרתם מכל המחשה
"לא תעשון אתי" – רבי ישמעאל אומר: לא תעשון דמות שמשי המשמשין לפני במרום. לא דמות מלאכים ולא דמות אופנים ולא דמות כרובים. ר' נתן אומר: לא תעשון אותי, שלא תאמר: עושה אני לו כמין דמות ואשתחווה לו, תלמוד לומר: לא תעשון אותי. וכתיב: "ונשמרתם מאד לנפשותיכם כי לא ראיתם כל תמונה".3
רמב"ן על הפסוק בפרשתנו – להישמר גם מהקול
ונשמרתם מאד לנפשותיכם – יזהירם פן יטעו אחר הקול אשר שמעו ויעשו השחתה לקצץ בנטיעות.4
דברים רבה (ליברמן) פרשת האזינו – נגלה ומתכסה
"הצור תמים פעלו וגו' " … ללמדך שהקב"ה יתברך שמו, פעמים נראה ופעמים לא נראה, פעמים שומע ופעמים אינו שומע, פעמים נדרש ופעמים אינו נדרש, פעמים מצוי ופעמים אינו מצוי, פעמים קרוב ופעמים אינו קרוב. כיצד? נראה למשה, שנאמר: "ודיבר ה' אל משה פנים אל פנים", חזר ונעלם ממנו כשאמר לו: "הראני נא את כבודך".5 וכן נראה לישראל בסיני: "ויראו את אלהי ישראל וגו' " (שמות כד י), "ומראה כבוד ה' … לעיני בני ישראל" (שם כד יז), חזר ונעלם מהם: "ונשמרתם מאד לנפשותיכם כי לא ראיתם כל תמונה וגו' ", ואומר: "קוֹל דְּבָרִים אַתֶּם שֹׁמְעִים וּתְמוּנָה אֵינְכֶם רֹאִים זוּלָתִי קוֹל" (דברים ד יב).6
מסכת ברכות דף לב עמוד ב – החסיד וההגמון
תנו רבנן: מעשה בחסיד אחד שהיה מתפלל בדרך, בא הגמון אחד ונתן לו שלום ולא החזיר לו שלום, המתין לו עד שסיים תפילתו.7 לאחר שסיים תפלתו אמר לו: ריקא, והלא כתוב בתורתכם: "רק הישמר לך ושמור נפשך מאד" (דברים ד ט) וכתיב: "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" (שם שם טו), כשנתתי לך שלום, למה לא החזרת לי שלום? אם הייתי חותך ראשך בסייף מי היה תובע את דמך מידי?! אמר לו: המתן לי עד שאפייסך בדברים. אמר לו: אילו היית עומד לפני מלך בשר ודם ובא חברך ונתן לך שלום – היית מחזיר לו? – אמר לו: לאו. ואם היית מחזיר לו, מה היו עושים לך? – אמר לו: היו חותכים את ראשי בסייף. – אמר לו: והלא דברים קל וחומר; ומה אתה שהיית עומד לפני מלך בשר ודם שהיום כאן ומחר בקבר – כך, אני שהייתי עומד לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה שהוא חי וקיים לעד ולעולמי עולמים – על אחת כמה וכמה! מיד נתפייס אותו הגמון, ונפטר אותו חסיד לביתו לשלום.8
רמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש יא ד-ה – הישמר לך ושמור נפשך
אחד הגג ואחד כל דבר שיש בו סכנה וראוי שיכשל בו אדם וימות, כגון שהיתה לו באר או בור בחצירו … חייב לעשות להן חוליה גבוהה עשרה טפחים. או לעשות לה כסוי כדי שלא יפול בה אדם וימות. וכן כל מכשול שיש בו סכנת נפשות, מצות עשה להסירו ולהישמר ממנו ולהיזהר בדבר יפה יפה, שנאמר: "השמר לך ושמור נפשך" (דברים ד ט). ואם לא הסיר, והניח המכשולות המביאין לידי סכנה, ביטל מצות עשה ועבר על לא תשים דמים.9
דרשות הר"ן הדרוש התשיעי – שתי משמעיות, כוונה אחת
ועוד לענין אחר אמר רק הישמר לך ושמור נפשך, למה שהמשיך דבריו וסיים ואמר (שם יב) ותמונה אינכם רואים זולתי קול. ואמר גם כן למטה (שם טו) ונשמרתם מאד לנפשותיכם כי לא ראיתם כל תמונה. והלשון מורה כי רק הישמר לך ושמור נפשך מאד, ואמרו: ונשמרתם מאד לנפשותיכם, בא על כונה אחת, והוא כאומר לחבירו: הישמר לך פן תיפול בגומא פלוני שאתה מוכן ליפול שם. וזהו לשון ושמור נפשך מאד, ונשמרתם מאד לנפשותיכם.10
ספר חרדים מצוות לא תעשה פרק ד – סכנה חמורה מאיסור
(כה) "ונשמרתם מאד לנפשותיכם". להכי כתב "מאד" דחמירא סכנתא מאיסורא. אמרו רבותינו ז"ל:11 ג' משקין אסורין משום גלוי: המים והיין והחלב. בהמה או עוף נשוכי נחש אסורין, תאנה נקורה או אבטיח וכיוצא בו אסורין שמא אכל מהם נחש.12
קיצור שולחן ערוך סימן לב סעיף א – נפש בריאה בגוף בריא
הואיל והיות הגוף בריא ושלם, מדרכי השם הוא, אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך האדם להרחיק את עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג את עצמו בדברים המברין והמחלימים את הגוף, וכן הוא אומר: ונשמרתם מאד לנפשותיכם.13
שו"ת דברי יציב ליקוטים והשמטות סימן קטו – בחיוב לשמוע לדברי הרופא14
ב"ה, קרית צאנז, ח"י טבת תשמ"ג
אחדשכ"ק דיתיב בתווני דלבאי,15 הנני בזה לבקשו היות כי מצות עשה דאורייתא ונשמרתם מאד לנפשותיכם … וכפי מה שדברתי עם הרופא של כ"ק אמר לי שההכרח לו לקום מהמטה ולטייל קצת בכל יום, וע"כ אבקשו נא ונא שיציית להרופא, ובכל פעם שיקום מהמטה ויטייל יקיים מצוה של תורה, וכדאי המצוה להגן שלא יוגרם ח"ו שום היזק אלא להמשיך רפואה שלימה מן השמים.16
שו"ת יחווה דעת חלק ה סימן לט – איסור עישון ובמיוחד בישיבות
… אולם מה טוב ומה נעים להימנע מעישון סיגריות בכלל בכל ימות השנה, לאחר שנתפרסם ברבים שלפי דעת גדולי הרפואה והמדע בזמנינו, העישון מזיק ומסוכן מאוד, ועלול להביא למחלות נוראות ולסכן בריאותו של האדם … וכבר הזהירה התורה ונשמרתם מאוד לנפשותיכם … והמשנה ברורה בספרו ליקוטי אמרים (פרק יג) כתב, שהמרגיל עצמו בעישון סיגריות, עובר על ונשמרתם מאד לנפשותיכם, ועתיד הוא ליתן את הדין, כי הרופאים גזרו אומר שהעישון מחליש כוחותיו של האדם, ולפעמים נוגע הדבר גם בנפשו וכו'. עיין שם.17 וכל שכן בזמנינו שהוברר הדבר על ידי הרופאים שיש סכנה בעישון סיגריות … ויש להזהיר גם את הגדולים על הקטנים. ובפרט המשגיחים בישיבות, שומרי משמרת הקודש, עליהם לפקוח עיניהם על תלמידי הישיבות לבל ירגילו עצמם בכך.18
ויקרא רבה טז ח – רפואה מונעת
"וראה הכהן והנה נרפא נגע הצרעת מן הצרוע" (ויקרא יד ג) – אמר ר' אחא: מאדם הוא שלא יבואו חולאים עליו … שאמר ר' אחא: "והסיר ה' ממך כל חולי" (דברים ז טו) – ממך הוא שלא יבואו חולאים עליך.19
שבת שלום
ושנזכה לראות בנחמת ציון, גאולת ישראל ובנין ירושלים
בבריאות גוף ונפש לשנים רבות ונעימות
מחלקי המים
מים אחרונים: הדפים הבאים שזכינו להשלים בעזרת הנותן ליעף כח, משלימים את הדף הזה למסכת אחת של אחריות האדם לדאוג לבריאותו. ראו הדף אני ה' רופאך בפרשת בשלח, הדף גומל נפשו איש חסד בפרשת בהר, הדף ורפוא ירפא בפרשת משפטים והדף הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים בפרשת עקב. רפואה שלימה. ואם עקבנו נכון אחרי גלגולו של הפסוק "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" ומשמעותו, נראה שלפנינו דוגמא טובה של 'התפתחות ההלכה' מחז"ל – שפרשו את הפסוק כפשוטו על עבודה זרה ומצוות האמונה, דרך הראשונים והאחרונים ועד ימינו – בהם הפך פסוק זה בהדרגה לבנין אב ויסוד מוסד לשמירה על בריאות האדם בגוף ובנפש. מדרשה נאה ומצווה דרבנן, למצווה דאורייתא.