אֶת הַכֹּל רָאִיתִי בִּימֵי הֶבְלִי יֵשׁ צַדִּיק אֹבֵד בְּצִדְקוֹ וְיֵשׁ רָשָׁע מַאֲרִיךְ בְּרָעָתוֹ: אַל תְּהִי צַדִּיק הַרְבֵּה וְאַל תִּתְחַכַּם יוֹתֵר לָמָּה תִּשּׁוֹמֵם: אַל תִּרְשַׁע הַרְבֵּה וְאַל תְּהִי סָכָל לָמָּה תָמוּת בְּלֹא עִתֶּךָ: טוֹב אֲשֶׁר תֶּאֱחֹז בָּזֶה וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח אֶת יָדֶךָ כִּי יְרֵא אֱלֹהִים יֵצֵא אֶת כֻּלָּם: (קהלת פרק ז פסוקים טו – יח).1
מסכת יומא דף כב עמוד ב – שאול עם עמלק
"וירב בנחל" (שמואל א טו ה), אמר רבי מני: על עסקי נחל. בשעה שאמר לו הקב"ה לשאול: "לך והכית את עמלק", אמר: ומה נפש אחת אמרה תורה הבא עגלה ערופה, כל הנפשות הללו על אחת כמה וכמה! ואם אדם חטא – בהמה מה חטאה?2 ואם גדולים חטאו – קטנים מה חטאו? יצאה בת קול ואמרה לו: "אל תהי צדיק הרבה". ובשעה שאמר לו שאול לדואג סב אתה ופגע בכהנים, יצאה בת קול ואמרה לו: "אל תרשע הרבה".3
קהלת רבה פרשה ז סימן טז – אל תהי צדיק יותר מבוראך
"אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יותר" , אל תהי צדיק הרבה – יותר מבוראך, מדבר בשאול … התחיל מדיין הוא כנגד בוראו, ואמר: כך אמר הקב"ה: "לך והכית את עמלק" – אם אנשים חטאו, הנשים מה חטאו, והטף מה חטאו, והבקר ושור וחמור מה חטאו?4 יצאת בת קול ואמרה: אל תהי צדיק הרבה – יותר מבוראך. ורבנן אמרי: התחיל מדיין כנגד עגלה ערופה …5 יצאת בת קול ואמרה: "אל תהי צדיק הרבה". רשב"ל אומר: כל מי שנעשה רחמן במקום אכזרי – סוף שנעשה אכזרי במקום רחמן … שנאמר: "ואת נוב עיר הכהנים הכה לפי חרב" (שמואל א כב) – ולא תהא נוב כזרעו של עמלק?6 ורבנן אמרין: כל מי שנעשה רחמן במקום אכזרי, סוף שמדת הדין פוגעת בו, שנאמר: "וימת שאול ושלשת בניו" (שמואל א לא).7
ירושלמי נדרים פרק ט הלכה א – דייך מה שאסרה לך התורה
רב דימי בשם רבי יצחק לא דייך מה שאסרה לך התורה אלא שאתה מבקש לאסור עליך דברים אחרים.8
פירוש עלי תמר: עיין במדרש קהלת פ"ז אות ל"ג אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יותר. אל תהי צדיק הרבה יותר מבוראך מדבר בשאול. התחיל מדיין כנגד בוראו וכו', יצתה בת קול ואמרה: אל תהי צדיק הרבה – יותר מבוראך … ואם כן, מי שמבקש להיות צדיק יותר מבוראו ולאסור עליו דברים המותרים הרי עובר על לא תעשה מדברי קבלה ועושה נגד הבת קול.9
במדבר רבה כא ה פרשת פינחס – דוד עם בני עמון
"צרור את המדינים" – אע"פ שכתבתי: "כי תקרב אל עיר להילחם עליה וקראת אליה לשלום" (דברים כ י), לאלו לא תעשו כן: "לא תדרוש שלומם וטובתם" (שם כג ז).10 אתה מוצא במי שבא עמהם במידת הרחמים, לסוף בא לידי בזיון מלחמות וצרות.11 ואיזה? זה דוד: "ויאמר דוד אעשה חסד עם חנון בן נחש" (שמואל ב י ב). אמר לו הקב"ה: אתה תעבור על דברי?! אני כתבתי: "לא תדרוש שלומם וטובתם" ואתה עושה עמם גמילות חסד?12 "אל תהי צדיק הרבה" (קהלת ז טז) – שלא יהא אדם מוותר על התורה;13 וזה שולח לנחם בני עמון ולעשות עמו חסד! סוף בא לידי בזיון: "ויקח חנון את עבדי דוד ויגלח את חצי זקנם ויכרת את מדויהם בחצי עד שתותיהם וישלחם" (שמואל ב י ד).14
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) קהלת פרק ז פסוק טז – במצוות צדקה
אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יותר. שלא תאמר אפזר מעותי כל מה שיש לי לעניים, ואל תתחכם יותר ממה שצוה עליך הקב"ה: למה תשומם.15 ותהיה דעתך עם הבריות: סברה אחרת: אל תהי צדיק בעינך הרבה, שלא תאמר אני צדיק ואיך באים עלי ייסורין: למה תשומם. מדעתך: אל תהי צדיק הרבה. כדרך שעשה שאול על אגג ועל מיטב הצאן והבקר: ואל תתחכם יותר. על התורה.16
פירוש בכור שור שמות כג ג פרשת משפטים – בדין
ודל לא תהדר בריבו – אל תהי צדיק הרבה, שלא תאמר: דל הוא, וצדקה היא אם אזכנו. אין נושאין פנים בדין.17
ספר חסידים (מרגליות) סימן קכו – צדיק הרבה חסיד שוטה
אל תהי צדיק הרבה – הרי שהיתה אשה טובעת בנהר ובידך להציל אל תאמר אני מניחה לטבוע כי איך אלך ואראה את ערותה. למה תשומם ויחשב לך עוון ותיענש.18
אבן עזרא קהלת פרק ז – אין צדיק מושלם
פסוק טז: אל תהי צדיק הרבה – אם התפללת מן הבוקר ועד הערב ותתענה והדומה להם – תשומם. והענין תסור מדרך הישוב כמו שיעשו הר"ומיטי בארץ אדום וישמעאל וכן אם בקשת להתחכם יותר מדאי.19
פסוק כ: כי אדם אין צדיק בארץ – חזר לבאר ענין אל תהי צדיק הרבה, וענינו: דע כי לא תוכל שלא תחטא כי אין אדם אשר לא יחטא בפועל או בדבור או במחשבה … וענין "אשר יעשה טוב" – תמיד ולא יחטא לעולם:20
רמב"ם הלכות דעות פרק ג הלכה א – הדרך האמצעית
שמא יאמר אדם הואיל והקנאה והתאוה והכבוד וכיוצא בהם דרך רעה הן ומוציאין את האדם מן העולם, אפרוש מהן ביותר ואתרחק לצד האחרון … גם זה דרך רעה היא ואסור לילך בה, המהלך בדרך זו נקרא חוטא … לפיכך צוו חכמים שלא ימנע אדם עצמו אלא מדברים שמנעתו התורה בלבד, ולא יהא אוסר עצמו בנדרים ובשבועות על דברים המותרים, כך אמרו חכמים: "לא דייך מה שאסרה תורה אלא שאתה אוסר עליך דברים אחרים", ובכלל הזה אלו שמתענין תמיד אינן בדרך טובה, ואסרו חכמים שיהא אדם מסגף עצמו בתענית, ועל כל הדברים האלו וכיוצא בהן צוה שלמה ואמר: "אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יותר למה תשומם".21
מסכת שבת דף לא עמוד ב – אל תרשע הרבה
דרש רב עולא: מאי דכתיב: "אל תרשע הרבה וגו' ", הרבה הוא דלא לירשע, הא מעט לירשע? אלא: מי שאכל שום וריחו נודף, יחזור ויאכל שום אחר ויהא ריחו נודף?22
כלי יקר במדבר יט כא פרשת חקת – הדרך האמצעית
… וכן צריך כל בעל תשובה להטות לקצה אחרון בדבר שחטא בו כדי שיצא לדרך הממוצע, כדרך האומנין הרוצים ליישר עץ מעוקם שצריך לעקמו לצד שני, אבל לצדיק גמור לא יתכן דרך זה אלא שצריך לילך בדרך ממוצע תמיד כמו שנאמר: "אל תהי צדיק הרבה … אל תרשע הרבה". וכן יש אומרים שדבר זה נרמז בהשלכת עץ ארז ואזוב אל תוך שריפת הפרה, דהיינו השלכת הקצוות שלא להגביה עצמו כארז ולא להשפיל עצמו יותר מדאי כאזוב.23
אוצר מדרשים (אייזנשטיין) אלפא ביתא דבן סירא – חזרה לשאול
… שכך אמר שלמה: "אל תהי צדיק הרבה", וכתיב: "אל תרשע הרבה" … אלא היה בינוני כמו שאול מלך ישראל, ועליו נתקיימו שניהם. בשעה שחמל על אגג יצאה בת קול ואמרה לו: "אל תהי צדיק הרבה", וכשהרג לנוב עיר הכהנים יצאה בת קול ואמרה לו: "אל תרשע הרבה". וכיון שהסיר את האובות ואת הידעונים ענתה בת קול ואמרה לו: "אל תהי צדיק הרבה", וכיון שהלך לאשת בעלת אוב לדרוש ענתה בת קול ואמרה לו: "אל תרשע הרבה". שמא בשביל שהיה בינוני לא היה צדיק? הרי כבר נאמר: "ולא היה איש מבני ישראל טוב ממנו" (שמואל א ט ב). וכתיב: "בן שנה שאול במלכו" (שם יג א) … כבן שנה שלא טעם טעם חטא מימיו (יומא כב ע"ב).24 … והיינו דאמר בן סירא: הוי טב וחולקך מן טבתא לא תמנע.25
שמואל א פרק יד פסוק מז – שאול מרשיע
וְשָׁאוּל לָכַד הַמְּלוּכָה עַל יִשְׂרָאֵל וַיִּלָּחֶם סָבִיב בְּכָל אֹיְבָיו בְּמוֹאָב וּבִבְנֵי עַמּוֹן וּבֶאֱדוֹם וּבְמַלְכֵי צוֹבָה וּבַפְּלִשְׁתִּים וּבְכֹל אֲשֶׁר יִפְנֶה יַרְשִׁיעַ:26
טוֹב אֲשֶׁר תֶּאֱחֹז בָּזֶה וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח אֶת יָדֶךָ כִּי יְרֵא אֱלֹהִים יֵצֵא אֶת כֻּלָּם: (קהלת ז יח).27
שבת שלום ומועדים לשמחה
מחלקי המים
מים אחרונים 1: ראו הסיפור על רשב"ם ורבנו תם שמובא בהגהות מרדכי מסכת עירובין פרק מבוי רמז תקכח: "ועוד רצה רשב"ם לעשות אחרת כי שפל עינים היה ורצה לעלות בקרון אשר סוס ופרד מושכין בו ולא הרגיש. איתרחיש ליה ניסא נזדמן אחיו רבנו תם שם, אמר לו: אל תהי צדיק הרבה. שא מרום עיניך והנה סוס ופרד לקראתך ואמרינן בתוספתא פ"ד דמסכת כלאים לא יקשור סוס לפרד ופרד לחמור ונמנע ולא עלה". נשמח להסבר סיפור זה.
מים אחרונים 2: מלבד "אל תהי צדיק הרבה, ו"אל תרשע הרבה", מכיל הפסוק שלנו גם את הביטוי "אל תתחכם יותר", שראינו התייחסות אליו בפירוש אלשיך (הערה 23) כמאזן בין הצדיקות לרשעות ומוביל לדרך האמצע. אך האם ייתכן שיש קשר בין ביטוי זה ובין הדרשות על שלמה שביקש להתחכם בפרשת פרה אדומה ונאלץ להודות: "כָּל זֹה נִסִּיתִי בַחָכְמָה אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי".28 שימו לב היכן נמצא פסוק זה: באותו הפרק בקהלת, פרק ז, בו אנחנו דנים. בהמשך קרוב לפסוקים שהבאנו בראש הדף.