מים ראשונים: נספח זה וכן נספחים ב ו-ג שכניו, הם השלמה לדף קדיש דאגדתא. מומלץ לעיין בו תחילה.
20 מסכתות שמסתיימות באגדתא בשישה סדרי המשנה.
43 מסכתות שלא מסתיימות באגדתא בשישה סדרי המשנה.
סדר זרעים
2 מסכתות שמסתיימות באגדתא:
מסכת ברכות
… כל חותמי ברכות שהיו במקדש היו אומרים: מן העולם. משקלקלו המינין ואמרו אין עולם אלא אחד, התקינו שיהו אומרים: מן העולם ועד העולם. והתקינו שיהא אדם שואל את שלום חברו בשם, שנאמר: "והנה בעז בא מבית לחם ויאמר לקוצרים ה' עמכם ויאמרו לו יברכך ה' " (רות ב). ואומר: "ה' עמך גבור החיל" (שופטים ו). ואומר: "אל תבוז כי זקנה אמך" (משלי כג) ואומר: "עת לעשות לה' הפרו תורתך" (תהלים קיט) ר' נתן אומר: הפרו תורתך – עת לעשות לה'.1
מסכת פאה
… וכל מי שאינו צריך ליטול ונוטל, אינו נפטר מן העולם עד שיצטרך לבריות. וכל מי שצריך ליטול ואינו נוטל, אינו מת מן הזקנה עד שיפרנס אחרים משלו. ועליו הכתוב אומר: "ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו" (ירמיהו יז). וכן דיין שדן דין אמת לאמתו. וכל מי שאינו לא חגר ולא סומא ולא פסח ועושה עצמו כאחד מהם, אינו מת מן הזקנה עד שיהיה כאחד מהם, שנאמר: "צדק צדק תרדוף" (דברים טז). וכל דיין שלוקח שוחד ומטה את הדין אינו מת מן הזקנה עד שעיניו כהות, שנאמר: "ושוחד לא תקח כי השוחד יעור פקחים וגו' " (שמות כג).2
9 מסכתות שלא מסתיימות באגדתות:
דמאי, כלאים, שביעית, תרומות, מעשרות, מעשר שני, חלה, ערלה, בכורים.
סדר מועד
3 מסכתות שמסתיימות באגדתות:
מסכת יומא
אמר רבי עקיבא: אשריכם ישראל לפני מי אתם מיטהרין, מי מטהר אתכם? אביכם שבשמים, שנאמר: "וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם" (יחזקאל ל"ו), ואומר: "מקוה ישראל ה' " (ירמיה י"ז) – מה מקוה מטהר את הטמאים אף הקב"ה מטהר את ישראל.3
תענית
אמר רבן שמעון בן גמליאל: לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכפורים שבהן בנות ירושלם יוצאות בכלי לבן שאולין שלא לבייש את מי שאין לו … ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים … וכן הוא אומר: "צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמו ביום חתונתו וביום שמחת לבו" (שיר השירים ג'). ביום חתונתו – זו מתן תורה. וביום שמחת לבו – זה בנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו אמן.4
מועד קטן
… איזהו עינוי? שכולן עונות כאחת. קינה – שאחת מדברת וכולן עונות אחריה, שנאמר: "ולמדנה בנותיכם נהי ואשה רעותה קינה" (ירמיה ט). אבל לעתיד לבא הוא אומר: "בלע המות לנצח ומחה ה' אלהים דמעה מעל כל פנים וגו' " (ישעיה כה).
9 מסכתות שלא מסתיימות באגדתות:
שבת, עירובין, פסחים, שקלים, סוכה, ביצה, ר"ה, מגילה, חגיגה.
סדר נשים
4 מסכתות שמסתיימות באגדתות:
יבמות
… מעשה בבני לוי שהלכו לצוער עיר התמרים, וחלה אחד מהם בדרך והביאוהו בפונדק. ובחזרתם אמרו לפונדקית: איה חבירנו? אמרה להם: מת וקברתיו. והשיאו את אשתו. אמרו לו: ולא תהא כהנת כפונדקית? אמר להם: לכשתהא פונדקית נאמנת; הפונדקית הוציאה להם מקלו ותרמילו וספר תורה שהיו בידו.5
נזיר
נזיר היה שמואל כדברי רבי נהוראי, שנאמר: "ומורה לא יעלה על ראשו" (שמואל א' א'). נאמר בשמשון: "ומורה" (שופטים י"ג) ונאמר בשמואל "ומורה". מה מורה האמורה בשמשון נזיר, אף מורה האמורה בשמואל נזיר. אמר רבי יוסי: והלא אין מורה אלא של בשר ודם!6 אמר לו רבי נהוראי: והלא כבר נאמר: "ויאמר שמואל איך אלך ושמע שאול והרגני" (שמואל א טז) – שכבר היה עליו מורה של בשר ודם.7
סוטה
ר' פנחס בן יאיר אומר: זריזות מביאה לידי נקיות, ונקיות מביאה לידי טהרה, וטהרה מביאה לידי פרישות, ופרישות מביאה לידי קדושה, וקדושה מביאה לידי ענוה, וענוה מביאה לידי יראת חטא, ויראת חטא מביאה לידי חסידות, וחסידות מביאה לידי רוח הקדש, ורוח הקדש מביאה לידי תחיית המתים. ותחיית המתים בא על ידי אליהו זכור לטוב אמן.8
קידושין
… רבי מאיר אומר: לעולם ילמד אדם את בנו אומנות נקיה וקלה ויתפלל למי שהעושר והנכסים שלו, שאין אומנות שאין בה עניות ועשירות. שלא עניות מן האומנות ולא עשירות מן האומנות, אלא הכל לפי זכותו … רבי נהוראי אומר: מניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה, שאדם אוכל משכרה בעולם הזה וקרן קיימת לעולם הבא. ושאר כל אומנות אינן כן, כשאדם בא לידי חולי או לידי זקנה או לידי יסורין ואינו יכול לעסוק במלאכתו הרי הוא מת ברעב. אבל התורה אינה כן אלא משמרתו מכל רע בנערותו ונותנת לו אחרית ותקוה בזקנותו … וכן הוא אומר באברהם אבינו עליו השלום: "ואברהם זקן וה' ברך את אברהם בכל" (בראשית כד) – מצינו שעשה אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא נתנה, שנאמר: "עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצותי חקותי ותורותי" (בראשית כ"ו).9
3 מסכתות שלא מסתיימות באגדתות:
כתובות, גיטין, נדרים.
סדר נזיקין
4 מסכתות שמסתיימות באגדתות:
בבא בתרא
מעשה בא לפני רבי ישמעאל ואמר: גובה מנכסים בני חורין. אמר לו בן ננס: אינו גובה, לא מנכסים משועבדים ולא מנכסים בני חורין. אמר לו: למה? אמר לו: הרי החונק את אחד בשוק ומצאו חבירו ואמר לו: הנח לו פטור שלא על אמונתו הלוהו. אלא איזהו ערב? שהוא חייב הלוהו ואני נותן לך חייב שכן על אמונתו הלוהו אמר רבי ישמעאל: הרוצה שיחכים יעסוק בדיני ממונות, שאין לך מקצוע בתורה גדול מהן שהן כמעין הנובע. והרוצה שיעסוק בדיני ממונות ישמש את שמעון בן ננס.10
מכות
רבי חנניה בן עקשיא אומר: רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר: "ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר" (ישעיה מ"ב).
עדויות
אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו: הלכה למשה מסיני שאין אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע. משפחת בית צריפה היתה בעבר הירדן ורחקה בן ציון בזרוע. ועוד אחרת היתה שם וקרבה בן ציון בזרוע. כגון אלו אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחק. רבי שמעון אומר להשוות המחלוקת. וחכמים אומרים: לא לרחק ולא לקרב, אלא לעשות שלום בעולם, שנאמר: "הנני שולח לכם את אליה הנביא וגומר והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם" (מלאכי ג').11
אבות
כל מה שברא הקב"ה בעולמו לא ברא אלא לכבודו, שנאמר: "כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו" (ישעיה מג). ואומר: "ה' ימלוך לעולם ועד" (שמות טו).. רבי חנניה בן עקשיא אומר: רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר: "ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר" (ישעיה מ"ב).12
6 מסכתות שלא מסתיימות באגדתות:
בבא קמא, בבא מציעא, סנהדרין, שבועות, עבודה זרה, הוריות.
סדר קדשים
4 מסכתות שמסתיימות באגדתות:
מנחות
נאמר בעולת הבהמה: "אִשֵׁה ריח ניחוח לה' " (ויקרא א ט), ובעולת העוף: "אשה ריח ניחוח לה' " (שם שם יז), ובמנחה: "אשה ריח ניחוח לה' " (שם ב ב) – ללמד שאחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין אדם את דעתו לשמים.13
חולין
לא יטול אדם אם על הבנים, אפילו לטהר את המצורע. ומה אם מצוה קלה שהיא כאיסר, אמרה תורה: "למען ייטב לך והארכת ימים" (דברים כב), קל וחומר על מצות חמורות שבתורה.14
כריתות
… האב קודם לאם בכל מקום. יכול שכבוד האב עודף על כבוד האם? תלמוד לומר: "איש אמו ואביו תיראו" (ויקרא יט ג) – מלמד ששניהם שקולים.15 אבל אמרו חכמים: האב קודם לאם בכל מקום, מפני שהוא ואמו חייבין בכבוד אביו.16 וכן בתלמוד תורה, אם זכה הבן לפני הרב – קודם את האב בכל מקום, מפני שהוא ואביו חייבין בכבוד רבו.17
קינים
רבי שמעון בן עקשיא אומר: זקני עם הארץ כל זמן שמזקינין דעתן מיטרפת עליהן, שנאמר: "מסיר שפה לנאמנים וטעם זקנים יקח" (איוב י"ב). אבל זקני תורה אינן כן, אלא כל זמן שמזקינין דעתן מתישבת עליהן שנאמר: "בישישים חכמה ואורך ימים תבונה" (איוב יב).18
7 מסכתות שלא מסתיימות באגדתות:
זבחים, בכורות, ערכין, תמורה, מעילה, תמיד, מדות.
סדר טהרות
2 מסכתות שמסתיימות באגדתות:
ידים, פרק ד משנה ח
אמר צדוקי גלילי: קובל אני עליכם פרושים, שאתם כותבין את המושל עם משה בגט.19 אומרים פרושים: קובלין אנו עליך צדוקי גלילי שאתם כותבים את המושל עם השם בדף.20 ולא עוד, אלא שאתם כותבין את המושל מלמעלן ואת השם מלמטן, שנאמר "ויאמר פרעה מי ה' אשר אשמע בקולו לשלח את ישראל" (שמות ה ב).21 וכשלקה מהו אומר? "ה' הצדיק" (שם ט כד).22
עוקצין (המסכת האחרונה בש"ס)
אמר ר' יהושע בן לוי: עתיד הקב"ה להנחיל לכל צדיק וצדיק שלש מאות ועשרה עולמות, שנאמר: "להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא" (משלי ח).23 אמר רבי שמעון בן חלפתא: לא מצא הקב"ה כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום, שנאמר: "ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום" (תהלים כ"ט).24
10 מסכתות שלא מסתיימות באגדתא:
כלים, אהלות, נגעים, פרה, טהרות, מקוואות, נדה, מכשירין, זבים, טבול יום.
ערך: הלל חכם
מים אחרונים: לאכזבתנו, רק 20 מסכתות מתוך 63 שבשישה סדרי משנה מסתיימות באגדתא. מה שמעלה את ההצעה שקדיש דאגדתא שהקפידו לסיים בדברי אגדה על מנת שכל הקהל יבין לפחות את סוף הדרשה או הלימוד, הוא תקנה מאוחרת מימי האמוראים או אפילו מאוחר יותר, תקנה שהתנאים ומסדרי המשנה לא הכירו.