פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי: לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם: (במדבר כה יא-יב).
בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם וָאֶתְּנֵם לוֹ מוֹרָא וַיִּירָאֵנִי וּמִפְּנֵי שְׁמִי נִחַת הוּא: (מלאכי ב ה).1
וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית שָׁלוֹם וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְיָשְׁבוּ בַמִּדְבָּר לָבֶטַח וְיָשְׁנוּ בַּיְּעָרִים: (יחזקאל לד כה).2
ספרי זוטא פיסקא ו סימן כו – חביב הוא השלום
חביב הוא השלום שכל מעשים וזכיות שעשה אברהם אבינו לא נתן לו המקום שכרו אלא שלום, שנאמר: "ואתה תבוא אל אבותיך בשלום" (בראשית טו טו). וכן אתה מוצא ביעקב אבינו, שלא בקש מן המקום אלא שלום, שנאמר: "ושבתי בשלום אל בית אבי" (בראשית כח כא). וכן אתה מוצא באהרן, שלא נשתבח לפני המקום אלא בשלום, שנאמר: "בריתי היתה אתו החיים והשלום" (מלאכי ב ה). וכן אתה מוצא בפינחס שלא נתן לו המקום שכרו אלא שלום, שנאמר: "הנני נותן לו את בריתי שלום" (במדבר כה יב). וכן אתה מוצא שלא נמשלה התורה אלא בשלום, שנאמר: "וכל נתיבותיה שלום" (משלי ג יז).3
אבן עזרא במדבר כה יב – מה פירוש 'ברית שלום'
את בריתי שלום – טעמו: את בריתי, ברית שלום, כמו כסאך אלהים (תהלים מה ז).4
מסכת סנהדרין דף פב עמוד ב – שלום של כפרה
והיינו דכתיב: "ויעמד פינחס ויפלל" (תהלים קו). אמר רבי אלעזר: ויתפלל לא נאמר, אלא ויפלל – מלמד כביכול שעשה פלילות עם קונו. בקשו מלאכי השרת לדחפו, אמר להן: הניחו לו, קנאי בן קנאי הוא, משיב חימה בן משיב חימה הוא. התחילו שבטים מבזין אותו: ראיתם בן פוטי זה, שפיטם אבי אמו עגלים לעבודה זרה, והרג נשיא שבט מישראל! בא הכתוב ויחסו: "פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן". אמר לו הקב"ה למשה: הקדם לו שלום, שנאמר: "לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום". וראויה כפרה זו שתהא מכפרת והולכת לעולם.5
פירוש חזקוני על הפסוק – פנחס דאג על כהונתו
בריתי שלום – דואג היה פן יפסיד כהונתו דאמרינן: כהן שהרג את הנפש לא ישא את כפיו. עד שהבטיחו הקב"ה, הואיל והרציחה לשם שמים היתה, כמו שמפרש והולך.6
רד"ק שופטים פרק כ פסוק כח – עד תקופת השופטים
כי אותו פנחס היה. לפי שיש לו משנותיו עד הזמן ההוא יותר מג' מאות שנה, לפיכך יחסו עד אהרן וחיה זמן רב. כי האל יתברך הבטיחו בזה על אשר קנא בשטים ואמר: הנני נותן לו את בריתי שלום ואמר: "בריתי היתה אתו החיים והשלום".7
ספרי במדבר פיסקא קלא ד"ה לכן אמור – עד ימי בית ראשון
"לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום" – מלמד שעמדו ממנו בבנין ראשון שמונה עשר כהנים גדולים, אבל בבנין אחרון עמדו ממנו שמונים כהנים. ובשביל שהיו שוכרין אותה בדמים התחילו שנותיהם מתקצרות. מעשה באחד ששלח ביד בנו שתי מדות של כסף מלאות כסף ומחוקיהם כסף. שוב מעשה באחד ששילח ביד בנו שתי מדות של זהב מלאות זהב ומחוקיהם זהב. אמרו: כפה סְיָיח את המנורה.8
רש"י במדבר פרק כה פסוק יב – ברית תשלום?
את בריתי שלום – שתהא לו לברית שלום, כאדם המחזיק טובה וחנות9 למי שעושה עמו טובה, אף כאן פירש לו הקב"ה שלומותיו.10
ספרא שמיני פרשה א – מידת השלום של אהרון
… ומנין שאהרן רודף שלום בישראל? שנאמר: "ויראו כל העדה כי גוע אהרן ויבכו את אהרן שלשים יום כל בית ישראל". ובמשה הוא אומר: "ויבכו בני ישראל את משה". ומפני מה בכו את אהרן שלשים כל בית ישראל ומשה לא בכו אלא בני ישראל ולא כל בית ישראל? שאהרן לא אמר לאיש ולא לאשה: סָרַחְת. אבל משה, מפני שהוכיחם נאמר בו: "ויבכו בני ישראל את משה". וכן הכתוב מפורש על ידי אהרן בקבלה: "בריתי היתה אתו החיים והשלום" – שהיה רודף שלום בישראל.11
רמב"ן בראשית פרק ט פסוק יב – ברית שלום הקשת
זאת אות הברית אשר אני נותן – המשמע מן האות הזה שלא היה קשת בענן ממעשה בראשית, ועתה ברא ה' חדשה לעשות קשת בשמים ביום ענן. ואמרו בטעם האות הזה, כי הקשת לא עשאו שיהיו רגליו למעלה שיראה כאילו מן השמים מורים בו, "וישלח חציו ויפיצם בארץ" (תהלים יח טו). אבל עשאו בהפך מזה, להראות שלא יורו בו מן השמים. וכן דרך הנלחמים להפוך אותו בידם ככה, כאשר יקראו לשלום למי שכנגדם. ועוד שאין לקשת יתר לכונן חצים עליו … 12 ולכן נפרש הכתוב, הקשת אשר נתתי בענן מיום הבריאה תהיה מן היום הזה והלאה לאות ברית ביני וביניכם, שכל זמן שאראנה אזכיר כי ברית שלום ביני וביניכם.13
שכל טוב (בובר) בראשית כו לא – ברית שלום, לא ברית אחוה
"וישכימו בבקר וישבעו איש לאחיו"14 -אחוה זו אינו לא לשום קריבות, ולא אחים בתורה ובמצות, אלא אחות ברית שלום, וחידוש השבועה שהיה לאברהם עם אבימלך: "וישלחם יצחק" – שילוח ע"מ שלא לחזור: "וילכו מאתו בשלום" – דרך העולם כשנפטר אדם מחבירו לא יאמר: לך בשלום אלא: לך לשלום, כמו שאמר יתרו למשה.15 אלא הם אמרו לו: "ונשלחך בשלום" (פסוק כט), ענה הוא גם לכסילים כאולתם: "וילכו מאתם בשלום".16
מסכת בבא בתרא קס ע"ב – דין גט מקושר לכהנים דווקא
וטעמא מאי תקינו רבנן מקושר? אתרא דכהני הוו, והוו קפדי טובא ומגרשי נשייהו, ועבדי רבנן תקנתא, אדהכי והכי מיתבא דעתייהו. 17
ילקוט שמעוני פרשת פינחס רמז תשעא – ברית השלום של אליהו
אמר רבי שמעון בן לקיש: פינחס הוא אליהו. א"ל הקב"ה: אתה נתת שלום בין ישראל וביני בעולם הזה, אף לעתיד לבוא אתה הוא שעתיד ליתן שלום ביני לבין בני, שנאמר: "הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' וגו' והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם". רבי אליעזר אומר: הסב הקב"ה שמו של פינחס בשמו של אליהו ז"ל מתושבי גלעד.18 מלמד שעשה תשובת ישראל בהר הגלעד, שנאמר: "הנני נותן לו את בריתי שלום", "בריתי היתה אתו החיים והשלום" (מלאכי ב ה). ונתן לו חיי העולם הזה וחיי העולם הבא ונתן לו שכר טוב "והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם".19
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: בשולי הדברים ולנוכח מעשהו הקנאי של פנחס אל מול חדלון המעשה ורפיון האונים של משה והנהגת העם שישבו "בוכים פתח האוהל", נראה להעיר שפנחס נוקט בעצם בדיוק את מה שעשה משה עם בני שבט לוי בחטא העגל. ראו שמות פרשת כי תשא פרק לב פסוק כז: "וַיֹּאמֶר לָהֶם כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימוּ אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ עִבְרוּ וָשׁוּבוּ מִשַּׁעַר לָשַׁעַר בַּמַּחֲנֶה וְהִרְגוּ אִישׁ אֶת אָחִיו וְאִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת קְרֹבוֹ". וכאן, במדבר פרשת בלק פרק כה פסוק ה: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל שֹׁפְטֵי יִשְׂרָאֵל הִרְגוּ אִישׁ אֲנָשָׁיו הַנִּצְמָדִים לְבַעַל פְּעוֹר". האם לא עשה פנחס אלא מה שציווה משה? אולי גם בשל כך, זכה לברית השלום. כך או כך, ראו דברינו ברית חיים ושלום בפרשה זו בה המשכנו בנושא ברית השלום שניתנה לפנחס שהיא גם ברית החיים.