וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם: וְשָׁכַבְתִּי עִם אֲבֹתַי וּנְשָׂאתַנִי מִמִּצְרַיִם וּקְבַרְתַּנִי בִּקְבֻרָתָם וַיֹּאמַר אָנֹכִי אֶעֱשֶׂה כִדְבָרֶךָ: (בראשית מז כט-ל).
בראשית רבה צו ה פרשת ויחי – האבות מחבבים את קבורת ארץ ישראל
"אל נא תקברני במצרים" – למה? שסופה של ארץ מצרים ללקות בכנים, ויהיו מרחשות בתוך גופי … דבר אחר: מפני מה בקש יעקב אבינו שלא יקבר במצרים? שלא יעשו אותו עבודה זרה, שכשם שנפרעים מן העובד, כך נפרעים מן הנעבד, שכתוב: "ובכל אלהי מצרים אעשה שפטים אני ה' " (שמות יב יב).1 … דבר אחר: יעקב אמר שלא יפדו בי המצרים. שהם משתחוים לשה, ואני נמשלתי בשה שנאמר: "שה פזורה ישראל" (ירמיה נ יז), ובמצרים כתוב: "אשר בשר חמורים בשרם" (יחזקאל כג כ) וכתוב: "ופטר חמור תפדה בשה" (שמות לד, כ) הוי: "אל נא תקברני במצרים".2
ולמה כל האבות תובעים ומחבבים קבורת ארץ ישראל? אמר ר' אלעזר: דברים בגו.3 רבי יהושע בן לוי אמר: מהו "דברים בגו"? – "אתהלך לפני ה' בארצות החיים" (תהלים קטז, ט).4 אמרו רבותינו שני דברים בשם רבי חלבו: למה האבות מחבבים קבורת ארץ ישראל? שמתי ארץ ישראל חיים תחילה בימות המשיח, ואוכלים שנות המשיח.5 ר' חנינא אמר: מי שמת בחוצה לארץ ונקבר שם, שתי מיתות יש בידו שכך כתוב: "ואתה פשחור וכל יושבי ביתך תלכו בשבי ושם תמות ושם תקבר" (ירמיה כ ו), הוי: יש בידו שתי מיתות.6 לפיכך יעקב אומר ליוסף: "אל נא תקברני במצרים". אמר ר' סימון: אם כן הפסידו הצדיקים, שהם קבורים בחוצה לארץ?!7 אלא מה הקב"ה עושה? עושה להן מחילות בארץ, ועושה אותן כמערות הללו, והן מתגלגלים ובאים עד שהם מגיעים לארץ ישראל, והקב"ה נותן בהם רוח של חיים והם עומדים. מנין? שכן כתוב: "הנה אני פותח את קברותיכם והעליתי אתכם מקברותיכם עמי והבאתי אתכם אל אדמת ישראל" (יחזקאל לז, יב) ואחר כך: "ונתתי רוחי בכם וחייתם". אמר ריש לקיש: מקרא מלא הוא, שכיון שהן מגיעים לארץ ישראל הקב"ה נותן בהם נשמה, שנאמר: "נותן נשמה לעם עליה" (ישעיה מב ה).8
מעשה ברבי ורבי אלעזר שהיו מהלכים בפִילֵי שחוץ לטבריה.9 ראו ארון של מת שבא מחוצה לארץ להיקבר בארץ ישראל, אמר רבי לר' אלעזר: מה הועיל זה שיצתה נשמתו בחוצה לארץ ובא להיקבר בארץ ישראל? אני קורא עליו: "ונחלתי שמתם לתועבה" (ירמיה ב ז) – בחייכם; "ותבואו ותטמאו את ארצי" (שם) – במיתתכם, אמר לו: כיון שהוא נקבר בא"י, הקב"ה מכפר לו, דכתיב: "וכפר אדמתו עמו" (דברים לב מג, שירת האזינו).10
מסכת כתובות דף קיא עמוד א – קליטה מחיים או לאחר מיתה
אמר רבי אלעזר: כל הדר בארץ ישראל שרוי בלא עון ….11
אמר רב ענן: כל הקבור בארץ ישראל – כאילו קבור תחת המזבח, כתיב הכא: "מזבח אדמה תעשה לי" (שמות כ כא), וכתיב התם: "וכפר אדמתו עמו" (דברים לב מג).12 עולא הוה רגיל דהוה סליק לארץ ישראל, נח נפשיה בחוץ לארץ.13 אתו אמרו ליה לרבי אלעזר, אמר: אנת עולא: "על אדמה טמאה תמות" (עמוס ז יז)!14 אמרו לו: ארונו בא, אמר להם: אינו דומה קולטתו מחיים לקולטתו לאחר מיתה.15
א"ר אלעזר: מתים שבחוץ לארץ אינם חיים, שנאמר: "ונתתי צבי בארץ חיים" (יחזקאל כו כ), ארץ שצביוני בה – מתיה חיים, שאין צביוני בה – אין מתיה חיים. …16
ולר' אלעזר, צדיקים שבחוץ לארץ אינם חיים? אמר רבי אילעא: ע"י גלגול. מתקיף לה ר' אבא סלא רבא: גלגול לצדיקים צער הוא! אמר אביי: מחילות נעשות להם בקרקע. "ונשאתני ממצרים וקברתני בקבורתם" (בראשית מז ל) – אמר קרנא: דברים בגו, יודע היה יעקב אבינו שצדיק גמור היה, ואם מתים שבחוצה לארץ חיים, למה הטריח את בניו? שמא לא יזכה למחילות. כיוצא בדבר אתה אומר: "וישבע יוסף את בני ישראל פקוד יפקוד אלהים אתכם והעליתם את עצמותי מזה" (בראשית נ כה). א"ר חנינא: דברים בגו, יודע היה יוסף בעצמו שצדיק גמור היה, ואם מתים שבחוצה לארץ חיים, למה הטריח את אחיו ארבע מאות פרסה? שמא לא יזכה למחילות.17
בראשית רבה לג ג פרשת נח – ארונו של רב הונא ראש הגולה
רבינו היה ענוותן מאד והיה אומר: כל מה שיאמר לי אדם, אני עושה, חוץ ממה שעשו בני בתירא לזקני, שירדו מגדולתן והעלו אותו.18 ואם עולה רב הונא ראש הגולה לכאן, אני עומד לי מפניו. למה? שהוא מיהודה ואני מבנימין, והוא מן הזכרים של יהודה ואני מן הנקבות. א"ל ר' חייא רבה: והרי הוא עומד בחוץ! נתכרכמו פניו של רבי. וכיון שראה (ר' חייא) שנתכרכמו פניו (של רבי), א"ל: ארונו הוא.19
רמב"ם הלכות מלכים פרק ה הלכה יא – אינו דומה מחיים כלאחר מיתה
אמרו חכמים כל השוכן בארץ ישראל עונותיו מחולין, שנאמר: "וּבַל יֹאמַר שָׁכֵן חָלִיתִי הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּהּ נְשֻׂא עָוֹן" (ישעיהו לג כד), אפילו הלך בה ארבע אמות זוכה לחיי העולם הבא. וכן הקבור בה נתכפר לו, וכאילו המקום שהוא בו מזבח כפרה, שנאמר: "וכפר אדמתו עמו". ובפורענות הוא אומר? "על אדמה טמאה תמות". ואינו דומה קולטתו מחיים לקולטתו אחר מותו. ואעפ"כ גדולי החכמים היו מוליכים מתיהם לשם, צא ולמד מיעקב אבינו ויוסף הצדיק.20
מדרש תנאים לדברים פרק ג כו – משה לא זכה לקבורה בארץ
"ויאמר ה' אלי רב לך", אמר משה לפני המקום: ריבונו של עולם, וכי איזה מלך שיעכב על ידך? אלא הואיל וגזרת עלי שלא אעבור מלך, אעבור הדיוט. שלא אעבור בארץ, אעבור במחילה.21 שלא אעבור חי, אעבור מת, יקברו עצמותי בארץ ישראל. אמר לו המקום: "רב לך אל תוסף דבר אלי".22
שו"ת ציץ אליעזר חלק יא סימן עה – העברת מת מחו"ל לקבורה בארץ ישראל
… על אודות שמבקשני לברר לו ההלכה של העברת מת מחו"ל לקבורה בארץ ישראל. הנה הלכה פסוקה היא בטור ובשו"ע יו"ד סי' רס"ג דמותר לפנות את המת כדי להעלות ולקוברו בארץ ישראל מפני דזהו לכפרה שלו כדכתיב: וכיפר אדמתו עמו. ובלבוש מוסיף מפני כי הקבור בא"י עונותיו נמחלין.23
שבת שלום
חזק חזק ונתחזק
מחלקי המים
מים אחרונים: נראה שלדיון הנ"ל יש להוסיף את המצב במדינת ישראל ההולכת ומתרחבת וממשיכה לקלוט עליה ולצמוח. במצב היום שבו הולך ומצטמצמים מקומות הקבורה עד שקוברים בקירות ובונים מבנים רב-קומתיים על מנת על מצוקת מקומות לקבורה, יש לדון שנית אם מן הראוי שמי שכל חייו גר בחוץ לארץ יתפוס מקום קבורה בישראל ועוד ילוו את מסע הלוויה שלו במודעות ענק של "ארונו בא" בראש כל חוצות. ארץ ישראל מבקשת את בניה ובנותיה חיים ובונים ולא בעליית ארונות.