וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ: וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה ה' לִי לֵאלֹהִים: וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּית אֱלֹהִים וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ: (בראשית כח כ-כב).1
בראשית רבה ע ג – מי נדר כהוגן ומי לא
"וידר יעקב נדר" – ארבעה הם שנדרו: שנים נדרו והפסידו ושנים נדרו ונשתכרו. ישראל נדרו ונשתכרו,2 חנה נדרה ונשתכרה,3 יפתח נדר והפסיד,4 יעקב נדר והפסיד.5
רש"י בראשית פרק כח כ-כה – איפה נגמר התנאי
"אם יהיה אלהים עמדי" – אם ישמור לי הבטחות הללו שהבטיחני להיות עמדי, כמו שאמר לי (פסוק טו) והנה אנכי עמך. "והאבן הזאת" – כך מפורש וא"ו זו של "והאבן", אם יעשה לי את אלה, אף אני אעשה זאת: "והאבן הזאת אשר שמתי מצבה יהיה בית אלהים" – וכן עשה בשובו מפדן ארם כשאמר לו: "קום עלה בית אל".6
בראשית רבה ע ד – מסודרת או מסורסת הפרשה
ר' אייבו ור' יונתן. אחד אמר: מסורסת היא הפרשה. והשני אמר: על הסדר נאמרה.7
מי שאומר: מסורסת היא הפרשה – שכבר הבטיחו הקב"ה, שנאמר: "הנה אנכי עמך", והוא אומר: "אם יהיה אלהים עמדי"? אתמהא!8
מי שאומר: על הסדר נאמרה – מה אני מקיים "אם יהיה אלהים עמדי"? אלא כך אמר יעקב: אם יתקיימו לי התנאים שהתנה עמי.9 ר' אבהו אמר: "אם יהיה אלהים עמדי ושמרני בדרך הזה" – מלשון הרע … "ונתן לי לחם לאכול" – מגילוי עריות … "ושבתי בשלום אל בית אבי" – משפיכות דמים, "והיה ה' לאלהים" – מעבודה זרה.10
זוהר בראשית פרשת ויצא דף קנ עמוד ב – אם יתקיים החלום נדע שהוא אמת
"וידר יעקב נדר לאמר" – אמר רבי יהודה: כיון דכל האי אבטח ליה קודשא בריך הוא, אמאי לא האמין דאמר "אם יהיה אלהים עמדי"? אלא אמר יעקב: חלמא חלמנא, וחלמין מנייהו קשוט ומנייהו לא קשוט. ואם יתקיים, הא ידענא דחלמא קשוט הוא. ועל דא אמר: אם יהיה אלהים וגו' כמה דחלמנא.11
בראשית רבה עו ב – אין הבטחה לצדיק בעולם הזה
"ויירא יעקב מאד ויצר לו" – אמר ר' יהודה בר' סימון: כך אמר לו הקב"ה: "שוב אל ארץ אבותיך ולמולדתך", תאמר עד כאן היו התנאים? ושמרני בדרך הזה ולא יותר?12 אמר ר' יודן: אמר לו המקום: "שוב אל ארץ אבותיך", אע"פ כן "ויירא יעקב מאד"?! אלא מכאן שאין הבטחה לצדיק בעולם הזה. ר' הונא בשם ר' אחא אמר: "הנה אנכי עמך" – "אם יהיה אלהים עמדי"! אלא מכאן שאין הבטחה לצדיק בעולם הזה.13
מסכת ברכות דף ד עמוד א – שמא יגרום החטא
רבי יעקב בר אידי רמי (מקשה, שואל), כתיב: "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך" וכתיב: "ויירא יעקב מאד"! אמר: שמא יגרום החטא.14
רמב"ן בראשית כח כ – אם במשמעות של "כאשר"
אם יהיה אלהים עמדי – לשון רש"י, אם ישמור לי הבטחות הללו שהבטיחני . וטעם התנאי, שלא יגרום החטא. וכך אמרו בבראשית רבה (עו ב) רב הונא בשם ר' אחא, הנה אנכי עמך, וכתיב אם יהיה אלהים עמדי, אלא מכאן שאין הבטחה לצדיקים בעולם הזה.15 ויתכן עוד על דרך הפשט שאין הספק בדבר.16 אבל בכל העתיד יאמר הכתוב כן, כמו "עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך", וכן "ואם יהיה היובל לבני ישראל" (במדבר לו ד) – אם יבוא העת שיהיה התנאי אז יתקיים המעשה, כלומר בבואו.17
בראשית רבתי עמוד 150 – מתנת חינם
"ויאמר מי אלה לך" (שמות לג ה). תניא ר' אליעזר אומר: כשראה עשו שהיו לו בנים ובנות עבדים ושפחות, אמר לו: יעקב אחי, הלא כך אמרת לי: טול אתה העולם הזה ואני אטול העולם הבא. מנין לך שתשתמש בעולם הזה כמותי? הדא הוא דכתיב: "מי אלה לך?".18 אמר לו יעקב, אחי העולם הבא בשכרי, אבל כל אלו מתנת חנם העלה לי הקב"ה בעולם הזה. הדא הוא דכתיב: "הילדים אשר חנן אלהים את עבדך".19
בראשית רבה ע א – נדר בשעת צרה
"וידר יעקב נדר לאמר". כתיב: "אבוא ביתך בעולות, אשלם לך נדרי, אשר פצו שפתי ודבר פי בצר לי" (תהלים סו יג-יד). אמר ר' יצחק הבבלי: "ודבר פי בצר לי" – שנדר מצווה בעת צרתו. מהו "לאמר"? לאמר לדורות כדי שיהיו נודרים בעת צרתן. יעקב פתח בנדר תחילה, לפיכך כל מי שהוא נודר, לא יהא תולה את הנדר אלא בו.20
רמב"ן ויקרא כב יח – נדר קרבן בשעת צרה
לכל נדריהם ולכל נדבותם – … בעבור שאמר הכתוב: "לפלא נדר או לנדבה" … וכן: "כי יפליא נדר בערכך נפשות" … כי הנדר הוא הבא על דבר שיפלא ממנו, שידור לה' בצר לו: אם תעשה עמי להפליא להצילני מן הצרה הזאת אביא עולה או שלמים. כענין "וידר יעקב נדר לאמר אם יהיה אלהים עמדי", "וידר ישראל נדר לה' ויאמר אם נתון תתן" (במדבר כא ב), "וידרו נדרים" (יונה א טז), וכן כולם.21
מדרש תהלים (שוחר טוב; בובר) מזמור ב פסוק י – שאל יעקב, שאל22
"שאל ממני ואתנה גוים נחלתך ואחוזתך אפסי ארץ" … אמר ר' יוחנן: שלשה צדיקים אמר להם הקב"ה: שְׁאַל! ואלו הן: שלמה ואחז ומלך המשיח, שלמה, דכתיב: "בגבעון נראה ה' אל שלמה בחלום הלילה ויאמר אלהים שאל מה אתן לך" (מלכים א ג ה). אחז, דכתיב: "שאל לך אות מעם ה' אלהיך" (ישעיה ז יא), ולמה נקרא שמו אחז? שאחז אותו מלהביא טובה לעולם23 … מלך המשיח, דכתיב: "שאל ממני ואתנה גוים נחלתך". אמר ר' שמואל בר נחמני: למדנו עוד שנים מן האגדה: אברהם ויעקב. אברהם, שנאמר: "ה' אלהים מה תתן לי" (בראשית טו ב), מכלל שאמר לו: שאל. יעקב, שנאמר: "אם יהיה אלהים עמדי וגו' וכל אשר תתן לי עשר אעשרנו לך" (בראשית כח כ-כב), מכלל שאמר לו: שאל.24
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: עוד על שיטת רמב"ן בהקשר עם "אין הבטחה לצדיק" ועם "שמא יגרום החטא", ראו פירושו בשמות יב מב, כיצד הוא פותר את שלושים השנים שנוספו לבני ישראל בשעבוד מצרים (בהשוואה לארבע מאות השנים שנאמרו לאברהם בברית בין הבתרים, ואלה דבריו שם: "… כי הגזרה היתה ארבע מאות שנה מן היום ההוא, כאשר הזכרנו, והשלשים שנה האלו הם תוספת עליהם בעון הדור ההוא. כי אם נגזר על האדם בחטאו גלות ועינוי שנה או שנתיים והוא יוסיף על חטאתו פשע בהם, יוסיפו עליו שבע על חטאתיו וגלות ויסורין כהנה וכהנה, … שאין שום הבטחה שלא יגרום החטא לבטלה אלא במקום שבועה".