מים ראשונים: תם המעמד הנשגב והמיוחד של מעמד הר סיני. נרגעו הקולות והלפידים וקול השופר המהדהד. מותר כעת לעלות בהר, שכמה דקות קודם, כל מי שהתקרב אליו – "מות יומת". גם הצאן והבקר שוב "ירעו אל מול ההר ההוא" "שנסתלקה שכינה ממנו" (תענית כא ב). ואתם שנאסרה לכם חיי אישות בשלושת ימי ההגבלה, אתם שראיתם "כי מן השמים דברתי עמכם" – "שובו לאהליכם". ומה עכשיו? לאן מכאן? "פרשה קטנה" של חמישה פסוקים חותמת את מעמד הר סיני ועשרת הדברות (פרק כ בספר שמות). נתבונן בה.1
וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כֹּה תֹאמַר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אַתֶּם רְאִיתֶם כִּי מִן הַשָּׁמַיִם דִּבַּרְתִּי עִמָּכֶם: לֹא תַעֲשׂוּן אִתִּי אֱלֹהֵי כֶסֶף וֵאלֹהֵי זָהָב לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם: מִזְבַּח אֲדָמָה תַּעֲשֶׂה לִּי וְזָבַחְתָּ עָלָיו אֶת עֹלֹתֶיךָ וְאֶת שְׁלָמֶיךָ אֶת צֹאנְךָ וְאֶת בְּקָרֶךָ בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ: וְאִם מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה לִּי לֹא תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ וַתְּחַלְלֶהָ: וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹת עַל מִזְבְּחִי אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו: (שמות כ יט-כג).2
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו – מסכתא דבחדש פרשה יא – מה רשות ומה חובה3
"ואם מזבח אבנים תעשה לי". רבי ישמעאל אומר: כל אם ואם שבתורה רשות, חוץ משלשה: "ואם תקריב מנחת בכורים" (ויקרא ב יד) – חובה … כיוצא בו: "אם כסף תלוה את עמי וגו' " (שמות כב כד) – חובה … כיוצא בו: "ואם מזבח אבנים תעשה לי" – חובה. אתה אומר חובה, או אינו אלא רשות? תלמוד לומר: "אבנים שלמות תבנה את מזבח ה' אלוהיך וכו' " (דברים כז ו).4
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו – מסכתא דבחדש פרשה יא – מזבח הנחושת הוא מזבח האדמה
"מזבח אדמה תעשה לי" – מזבח מיוחד לי, שלא תבנהו מתחילה לשום אחר.5 ר' ישמעאל אומר: מזבח מחובר באדמה תעשה לי, שלא תבנהו על גבי כיפים ולא על גבי עמודים. רבי נתן אומר: מזבח חלול באדמה תעשה לי, שנאמר: "נבוב לוחות תעשה אותו" (שמות כז ח). איסי בן עקיבא אומר: מזבח נחושת מלא אדמה תעשה לי, שנאמר: "כי מזבח הנחושת אשר לפני ה' קטן מהכיל את העולה" (מלכים א ח סד).6
פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא ה ויהי ביום כלות משה – הציווי הראשוני על המשכן
דבר אחר: "ויהי ביום כלות משה להקים את המשכן" (במדבר ז א) – אמר רבי יהושע בן לוי: ברמז אמר הקב"ה לישראל: כשיעשו את המשכן שהוא נותן להם את הברכות. מניין הוא? שכתב: "מזבח אדמה תעשה לי … בכל מקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך" (שמות כ כא). לפיכך, כשעשו המשכן נתן להם הקב"ה את הברכות: "יברכך ה' וישמרך". אימתי? "ויהי ביום כלות משה".7
מדרש תנחומא (בובר) פרשת ויצא סימן ז – כנגד מזבח של מעלה כבר בחלום יעקב
"ויחלום והנה סולם". אמר ר' אלעזר ב"ר שמעון בן יוחי: הראה לו מזבח, שנאמר: מזבח אדמה … וראשו מגיע השמימה – זה ענן הקטורת.8
בראשית רבה יד ח, פרשת בראשית – כפרת האדם שנברא מהאדמה
"וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ב ז) – רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי שמואל בר נחמן אמרו: ממקום כפרתו נברא, כמו שאתה אומר: "מזבח אדמה תעשה לי" (שמות כ כד). אמר הקב"ה: הרי אני בורא אותו ממקום כפרתו, והלואי יעמוד.9
מדרש תנחומא (בובר) פרשת תולדות סימן ד – עבודת הבכורות במזבח אדמה
כיצד היו הבכורות מקריבין? עד לא הוקם המשכן היה העבודה בבכורות, וכל מי שהיה מקריב היה ראוי להתברך, שנאמר: "מזבח אדמה תעשה לי … אבוא אליך וברכתיך" (שמות כ כא).10
רש"י שמות פרק כ פסוק כא – מתמלא ומתרוקן במסעות המדבר
מזבח אדמה – מחובר באדמה, שלא יבננו על גבי עמודים או על גבי כיפים. דבר אחר: שהיה ממלא את חלל מזבח הנחושת אדמה בשעת חנייתן.11
רש"י דברים טז כב – תחליף למצבה של האבות
"ולא תקים לך מצבה" – מצבת אבן אחת, להקריב עליה אפילו לשמים: אשר שנא – מזבח אבנים ומזבח אדמה צוה לעשות. ואת זו שנא כי חוק היתה לכנענים.12
אבן עזרא הפירוש הקצר שמות כ כא – כבוד ה' במזבח הכי פשוט
מזבח אדמה – וכבודי ידור עמכם ולא יזח, על תנאי שתזבחו זבחים לי. ולא אבקש מזבח זהב וכסף, כי אם מזבח אדמה.13
אבן עזרא (הפירוש הארוך) שמות פרק כ פסוק כ – כל מזבח בזמנו ותפקידו
כי מזבח אדמה – … וקדמונינו אמרו. כי הטעם לשום אדמה במזבח הנחושת. ואמת אמרו, כי כן עשו. רק זה הפסוק לזכר ולאסמכתא.14 ואין זה פשוטו, כי האדמה שישימו בו מקרה, כי הוא לא יקרא רק מזבח הנחושת, כי מנחשת נעשה. …15 אז קדשם לשמוע דבר השם, שהיו עשרת הדברים. ועתה החל להשמיעם מצותיו. וכאשר נגש משה אל הערפל, אמר לו זאת הפרשה לא תעשון, וכל פרשת ואלה המשפטים עד כי יהיה לך למוקש (שמות כג לג). ואחר כן כתוב: ויבא משה (שמות כד, ג) שירד מן ההר. ושם כתוב ויספר לעם את כל דברי ה' ואת כל המשפטים (שם). ודברי ה' הם מצות עשה ומצות לא תעשה, שתחילתם, לא תעשון אתי אלהי כסף ואלהי זהב (שמות כ כ), ודברי המזבח, וכל מצות עשה ולא תעשה, שהם בפרשת ואלה המשפטים …16
והנה פירוש מזבח אדמה – כמשמעו, עשוי מאדמה. וזהו שכתב שם: "ויבן מזבח תחת ההר" (שמות כד ד). וכתוב בכאן: "וזבחת עליו את עולותיך ואת שלמיך", ושם כתוב: "ויעלו עולות ויזבחו זבחים שלמים" (שם, ה). ואין ספק, כי זאת פרשת מזבח אדמה. גם לא תעשון אתי (שמות כ כ), בעבור דם הברית שזרק על המזבח, ועל העם שקבלו על נפשם, שהשם לבדו יהיה להם לאלהים, ושישמרו מצותיו ומשפטיו.17 …
"ואם מזבח אבנים" – המזבח שבנה משה לכרות ברית עם ישראל בדם הברית. וצוה השם, שיבנו מזבח אבנים בעבר הירדן טרם שינחלו הארץ, ויכתבו על האבנים כל התורה … ושם זבחו שלמים ויאכלו כאשר עשו אבותיהם.18 ויהיה טעם, ואם מזבח אבנים, כאומר: עשה עתה מזבח אדמה, ואם תזכה שתיכנס לארץ אז תבנה מזבח אבנים. אתהן הם האבנים.19
רשב"ם שמות פרק כ פסוק כא – העיקר מזבח חלק בלי שום תמונות, ציורים וצלמים
מזבח אדמה תעשה לי – לפי שהאומות עושים אשריהם על המזבחות … לכך אומר הקב"ה: ואפילו אם תעשה לי מזבח, לא תעשהו אלא מאדמה. שאין רגילים [לעשות] ציורים וצלמים, כי אם מלאכה חלקה. ואף אם תרצה לעשות מזבח אבנים, אבנים שלימות תבנה את המזבח של י"י אלהיך, מזבח אבנים ולא תניף עליהם ברזל כדכתיב במשנה תורה.20 ולא תבנה אתהן גזית – כי כשבונין אותן גזית בכלי ברזל, רגילין המסתתין לעשות בהם ציורים וצלמים, כדכתיב בישעיה גבי צלמים: "חרש ברזל מעצד ופעל בפחם ובמקבות יצרהו [וגו'] יתארהו בשרד יעשהו במקצועות ובמחוגה יתארהו".21
וַיֹּאמֶר נַעֲמָן וָלֹא יֻתַּן נָא לְעַבְדְּךָ מַשָּׂא צֶמֶד פְּרָדִים אֲדָמָה כִּי לוֹא יַעֲשֶׂה עוֹד עַבְדְּךָ עֹלָה וָזֶבַח לֵאלֹהִים אֲחֵרִים כִּי אִם לַה': לַדָּבָר הַזֶּה יִסְלַח ה' לְעַבְדֶּךָ בְּבוֹא אֲדֹנִי בֵית רִמּוֹן לְהִשְׁתַּחֲוֹת שָׁמָּה וְהוּא נִשְׁעָן עַל יָדִי וְהִשְׁתַּחֲוֵיתִי בֵּית רִמֹּן בְּהִשְׁתַּחֲוָיָתִי בֵּית רִמֹּן יִסְלַח נא ה' לְעַבְדְּךָ בַּדָּבָר הַזֶּה: (מלכים ב ה יז-יח).22
ספרי דברים פרשת עקב פיסקא נב ד"ה יתן ה' – רשות לקחת מאדמת ארץ ישראל למזבח
… לפי שנאמר: "שלש פעמים בשנה יראה וגו' " (דברים טז טז), שמא יאמרו ישראל: הרי אנו עולים להשתחוות, מי משמר לנו את ארצנו? אמר להם המקום: עלו, ושלכם אני שומר, שנאמר: "ולא יחמוד איש את ארצך בעלותך ליראות" (שמות לד כד). אם בעיניו אינה חומדה, כיצד בא ליטול נכסים ובהמה? וכן אתה מוצא, כשישראל עושים רצונו של מקום, מה נעמן אומר לאלישע: "ולא יותן נא לעבדך משא צמד פרדים אדמה" (מלכים ב ה יז). והלא דברים קל וחומר: אם עפר הרי הוא מתירא ליטול מארץ ישראל שלא ברשות, כיצד הוא בא ליטול נכסים ובהמה.23
מלבי"ם מלכים ב פרק ה פסוק יז – נעמן מקים מזבח אדמה לה'
ויאמר נעמן – ביקש שיתן לו ממקום שהנביא עומד שם משא צמד פרדים אדמה, וקבל עליו לעבוד את ה' בעולה וזבחים ושלא לעבוד עבודה זרה.24
פירוש דעת מקרא (יהודה קיל) על הפסוק – קישור נעמן לפרשתנו
… ואפשר שתפס לשון 'אדמה' כדי לרמוז למצוה הכתובה במזבח: "מזבח אדמה תעשה לי וזבחת עליו וכו' " (שמות כ כ).25
ספר העיקרים מאמר שלישי פרק יח – מזבח אדמה כסמל להשגחת הקב"ה26
… לכך אמר: "אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם" כלומר, כבר ראיתם כי עם היותי מרומם בשמים, השפלתי מעלתי ולא מנעתי עצמי מלדבר עמכם … ויהיה זה לכם לאות שאף אם יהיה מין האדם פחות ונבזה ובלתי ראוי שאשגיח בו שאני משגיח בו … ואם כן, "לא תעשון אתי אלהי כסף ואלהי זהב" כדי שתורידו על ידם הרוחניות. כי בדבר קל מזה תושג השפעתי. וזהו: "מזבח אדמה תעשה לי", כי מרום וקדוש אשכון ואת דכא ושפל רוח, או בדבר יותר קל מזה שהוא התפילה, וזהו שאמר: "בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך", כלומר אשפיע ברכתי עליך…27
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: הארכנו הרבה ולא התייחסנו למשל לדיון על המזבח במקדש שהיה בנוי, כמו כל המקדש והעזרות על גבי מחילות השיתין שעפ"י האגדה מהם נוסד העולם. ראה דיון על כך בגמרא זבחים נח ע"א שחוזר לדברי המכילתא בה פתחנו: "מזבח מחובר באדמה תעשה לי, שלא תבנהו על גבי כיפים ולא על גבי עמודים". ראה במפרשים שם בגמרא זבחים וכמו כן מצאנו דיון ופירוש על עניין זה במלבי"ם בפרשתנו, שמות כ כא. ועד כאן.