מים ראשונים: כבר נגענו מעט בנושא רחמי האב על הבן בדברינו אם כבנים אם כעבדים במועד זה. הפעם נתמקד בבנים בלבד, ברחמים של האב על הבנים והבנות. האם בא הפסוק לומר שרחמי האב גדולים מרחמי האם, או שמא אדרבא, האב שבד"כ מייסר את בנו, ראה דברינו חושך שבטו שונא בנו בפרשת שמות, גם הוא סופו לרחם על בנו. ואולי אין צורך להשוות ולערוך רחמי מי גדולים יותר. אנו מבקשים בפשטות שהקב"ה ירחם עלינו שהרי הוא אבינו.
כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים רִחַם ה' עַל יְרֵאָיו: (תהלים קג יג).1
וְעַתָּה ה' אָבִינוּ אָתָּה אֲנַחְנוּ הַחֹמֶר וְאַתָּה יֹצְרֵנוּ וּמַעֲשֵׂה יָדְךָ כֻּלָּנוּ: (ישעיהו סד ז).2
כִּי אַתָּה אָבִינוּ כִּי אַבְרָהָם לֹא יְדָעָנוּ וְיִשְׂרָאֵל לֹא יַכִּירָנוּ אַתָּה ה' אָבִינוּ גֹּאֲלֵנוּ מֵעוֹלָם שְׁמֶךָ: (ישעיהו סג טז).3
אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי ה' אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וַיַּקְשֵׁב ה' וַיִּשְׁמָע וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן לְפָנָיו לְיִרְאֵי ה' וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ: וְהָיוּ לִי אָמַר ה' צְבָאוֹת לַיּוֹם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה סְגֻלָּה וְחָמַלְתִּי עֲלֵיהֶם כַּאֲשֶׁר יַחְמֹל אִישׁ עַל בְּנוֹ הָעֹבֵד אֹתוֹ: (מלאכי ג טז-יז).4
מסכת סנהדרין דף עב עמוד ב – דין הבא במחתרת5
תנו רבנן: אין לו דמים אם זרחה השמש עליו … אם ברור לך הדבר כשמש שאין לו שלום עמך – הרגהו, ואם לאו – אל תהרגהו. תניא אידך: אם זרחה השמש עליו דמים לו …אם ברור לך כשמש שיש לו שלום עמך – אל תהרגהו, ואם לאו – הרגהו. קשיא סתמא אסתמא!6 – לא קשיא, כאן – באב על הבן, כאן – בבן על האב.7
פסיקתא דרב כהנא פיסקא יט אנכי אנכי – מי הוא רחמן שבאבות
"כרחם אב על בנים וכו' " (תהלים קג יג). כאיזה אב? תני ר' חייא: כרחמן שבאבות.8 ואיזה רחמן שבאבות? ר' עזריה בשם ר' אחא: זה אבינו אברהם. את מוצא, קודם עד שלא הביא הקב"ה מבול על הסדומיים, אמר אבינו אברהם לפני הקב"ה: ריבון העולמים, נשבעתה שאין את מביא מבול לעולם. ומה טעמא?9 "כִּי מֵי נֹחַ זֹאת לִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי נֹחַ עוֹד עַל הָאָרֶץ וכו' " (ישעיה נד ט) – מבול של מים אין את מביא, שמא מבול של אש את מביא? ומה את מערים על השבועה?! "חלילה לך מעשות כדבר הזה" (בראשית יח כה).10
ר' יהושע בר נחמיה פתר קריא באבינו יעקב," והוא עבר לפניהם וישתחו וגו' (בראשית לג ג). מהו והוא, עוד הוא הוה בעקא, אמר: מוטב שיפגע בי ולא בבניי.11 …
אמר ר' שמואל: דרכו של אב לרחם, "כרחם אב על בנים" (תהלים קג יג). ודרכה של אם לנחם, "כאיש אשר אמו תנחמנו" (ישעיה סו יג).12 אמר הקב"ה: אנא עביד דידאב, אנא עבד דידאם.13 אנא עביד דידאב, "כרחם אב על בנים". אנא עביד דידאם, "כאיש אשר אמו תנחמנו". אמר הקב"ה: "אנכי אנכי הוא מנחמכם" (ישעיה נא יב).14
בראשית רבה עח ח, פרשת וישלח – האב המגן על ילדיו
"והוא עבר לפניהם". זהו שכתוב: "כרחם אב על בנים" (תהלים קג יג). שנה תני ר' חייא: כרחמן שבאבות. ואי זה הוא רחמן שבאבות? ר' יהודה אמר: זה אברהם, אמר אברהם:"חלילה לך מעשות כדבר הזה" (בראשית יח כה), ר' לוי אמר: יעקב: "והוא עבר לפניהם". אמר: מוטב שייגע בי ולא בהם.15
מסכת שבת דף פט ע"ב – כי אתה אבינו זה יצחק
אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: מאי דכתיב "כי אתה אבינו כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו, אתה ה' אבינו גואלנו מעולם שמך" (ישעיהו סג טז). לעתיד לבוא יאמר לו הקב"ה לאברהם: בניך חטאו לי. אמר לפניו: ריבונו של עולם – ימחו על קדושת שמך. אמר: אימר ליה ליעקב דהוה ליה צער גידול בנים, אפשר דבעי רחמי עלייהו.16 אמר ליה: בניך חטאו. – אמר לפניו: ריבונו של עולם, ימחו על קדושת שמך. – אמר: לא בסבי טעמא, ולא בדרדקי עצה.17 אמר לו ליצחק: בניך חטאו לי. – אמר לפניו: ריבונו של עולם, בני ולא בניך? בשעה שהקדימו לפניך נעשה לנשמע, קראת להם "בני בכורי" (שמות ד כב), עכשיו בני ולא בניך? ועוד, כמה חטאו? כמה שנותיו של אדם – שבעים שנה … פתחו ואמרו (בני ישראל): "כי אתה אבינו". אמר להם יצחק: עד שאתם מקלסין לי – קלסו לקב"ה, ומחוי להו יצחק הקב"ה בעינייהו. מיד נשאו עיניהם למרום ואומרים: "אתה ה' אבינו גואלנו מעולם שמך".18
ספרי במדבר פרשת בהעלותך פיסקא קה – לאב קשה לראות בעונש בנו (בתו מרים)
"והענן סר מעל האהל". משל למלך בשר ודם שאמר לפדגוג: רדה את בני, אבל מִשֶׁאֵלֵך לי רְדֵהוּ, מפני שרחמי האב על הבן. והרי דברים קל וחומר: אם חס המקום על הצדיקים בשעת כעס, קל וחומר בשעת רצון, שנאמר: "כה אמר ה' בעת רצון עניתיך" (ישעיה מט ח).19
בראשית רבה נד ב, פרשת וירא – עד דור שלישי
"ועתה השבעה לי באלהים הנה אם תשקור לי ולניני ולנכדי" (בראשית כא כג) – עד כאן רחמי האב על הבן. אמר ר' אבא: עד כאן לאחים השותפים.20
מסכת סוטה דף מט עמוד א – יחסי סבא-אבא-בן21
רב הונא מצא תמר ריחנית, לקחָהּ וּכְּרָכָהּ בסודרו. בא רבה בנו, אמר לו: מריח אני ריה של תמר ריחנית (חיננית). אמר לו: בני, טהרה יש בך.22 נתנה לו. בינתיים, בא אבא בנו,23 לקחה ונתנה לו. אמר לו: בני, שמחת את לבי והקהיתה את שיני. זהו שאומרים האנשים: רחמי (אהבת) האב על הבנים, רחמי (אהבת) הבנים על בניהם.24
שמות רבה כד א, פרשת בשלח
"הֲלוֹא הוּא אָבִיךָ קָּנֶךָ הוּא עָשְׂךָ וַיְכֹנְנֶךָ" (דברים לב ו, שירת האזינו). "אביך קנך". אם זכית – "אביך". כשם שהבן מתחטא עם אביו והוא עושה רצונו, כן אתם מתחטאים לפניו והוא עושה רצונכם.25
דבר אחר: אם "אביך" למה "קנך"? ואם "קנך" למה "אביך"? אלא בזמן שישראל עושים רצונו של מקום, הוא מרחם עליהם כאב על בנים; ובזמן שאין עושים רצונו, הוא רודה אותן כעבד. מה העבד בטובתו ושלא בטובתו משמש לאדוניו בעל כרחו, כך אתם תעשו רצונו של מקום בטובה ושלא בטובה על כרחכם.26
אוצר מדרשים (אייזנשטיין) יתברך עמוד 251 – 252
ואין הקב"ה מדקדק עם כל אומה ולשון אלא עם ישראל בלבד, שנאמר: "רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה וגו' (עמוס ג ב). ואפילו חס ושלום מבקשין ישראל לפרוק עולו מהם אין הקב"ה מניחן אלא מקבלים מלכותו עליהם בעל כרחם, שנאמר: "והעולה על רוחכם היה לא תהיה וגו' " (יחזקאל כ לב) ,ואומר: "חי אני נאום ה' אלהים אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה … אמלוך עליכם" (שם שם לג). ואין הקב"ה מניח את ישראל לעולם, אלא מרחם עליהם כאב, שנאמר: "כי הייתי לישראל לאב ואפרים בכורי הוא" (ירמיה לא ח), ואומר: "כרחם אב על בנים", המקום ירחם עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן.27
שמות רבה מו ד, פרשת כי תשא – למרות הכעס, אין האב יכול להתכחש לבניו
"פסול לך שני לוחות אבנים כראשונים" (שמות לד א).28 זהו שכתוב: "ועתה ה' אבינו אתה, אנחנו החומר ואתה יוצרנו" (ישעיה סד ז) – אמר הקב"ה לישראל: עכשיו אני אביכם! כשראיתם עצמכם בצרה קראתם אותי "אבינו" … אתמול הייתם עובדים עבודת כוכבים וקוראים אותה "אבי", שנאמר: "אומרים לעץ אבי אתה" (ירמיה ב כז) … אמרו ישראל: ריבון העולם, אתה הכתבת לנו: "הנה כחומר ביד היוצר כן אתם בידי בית ישראל" (ירמיה יח ו), לכך אף על פי שאנו חוטאים ומכעיסים לפניך אל תסתלק מעלינו למה שאנחנו החומר ואתה יוצרנו …29 כיון שראו עצמן בצרה, התחילו מבקשים מהנביאים שיבקשו עליהם רחמים מן הקב"ה … אמר הקב"ה: על מי אתם מבקשים? אמרו לו: על בניך. אמר להם: אינם בני! אם עושים רצוני הם בני, ואם לאו אינן בני. אמרו הנביאים להקב"ה: הרי אתה אומר שאינן בניך ובפניהם הם ניכרים, שנאמר: "כל רואיהם יכירום כי הם זרע ברך ה' " (ישעיה סא ט). מה דרכו של אב שמרחם על בניו אף על פי שסרחו, כך אתה צריך לרחם עליהם. הוי: "ועתה ה' אבינו אתה".30
פרקי דרבי אליעזר פרק ל – אברהם וישמעאל
עוֹד לְאַחַר שָׁלֹשׁ שָׁנִים הָלַךְ אַבְרָהָם לִרְאוֹת אֶת יִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ, וְנִשְׁבַּע לְשָׂרָה כְּפַעַם רִאשׁוֹנָה שֶׁאֵינוֹ יוֹרֵד מִן הַגָּמָל בְּמָקוֹם שֶׁיִּשְׁמָעֵאל שָׁרוּי שָׁם, וְהִגִּיעַ לְשָׁם בַּחֲצִי הַיּוֹם, וּמָצָא שָׁם אִשְׁתּוֹ שֶׁל יִשְׁמָעֵאל, אָמַר לָהּ הֵיכָן הוּא יִשְׁמָעֵאל, אָמְרָה לוֹ הָלַךְ הוּא וְאִמּוֹ לִרְעוֹת אֶת הַגְּמַלִּים בַּמִּדְבָּר, אָמַר לָהּ תְּנִי לִי מְעַט לֶחֶם וּמְעַט מַיִם כִּי עָיְפָה נַפְשִׁי מִדֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר, הוֹצִיאָה וְנָתְנָה לוֹ. עָמַד אַבְרָהָם וְהָיָה מִתְפַּלֵּל לִפְנֵי הקב"ה עַל בְּנוֹ, וְנִתְמַלֵּא בֵיתוֹ שֶׁל יִשְׁמָעֵאל מִכָּל טוֹב מִמִּין הַבְּרָכוֹת. וּכְשֶׁבָּא יִשְׁמָעֵאל הִגִּידָה לוֹ אִשְׁתּוֹ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה, וְיָדַע יִשְׁמָעֵאל שֶׁעַד עַכְשָׁו רַחֲמֵי אָבִיו עָלָיו, שֶׁנֶּאֱמַר:"כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים" (תהלים קג יג).31
בתי מדרשות חלק א שלוש פסיקתות פרק ג
"הבן יקיר לי אפרים". אמרה כנסת ישראל: ריבון כל העולמים, כל ימי הייתי חביבה לפניך והיית מקרבני כבן חביב על אביו. נשאתני במדבר על כנפי נשרים, הולכתני בעמוד ענן יומם ועמוד אש לילה, נתת לי תורה, נהגתני בכבוד ותפארת, רוממת קרני בין האומות, עשית נקמה באויבי. וכן אמר לה הקב"ה: הלוא הנהגתי עמך כאב מרחם, ואת לפני כבן יחיד ואהוב וחביב שיש לו געגועין על אביו. לכך נאמר: "הבן יקיר לי אפרים" – נהפך לבי לרחם עליו מפני שהוא בני יחידי, כמי שאין לו אלא בן אחד והוא עושה רצונו.32
שנה טובה ומבורכת
תכתבו ותחתמו לאלתר לחיים טובים
מחלקי המים