וַיִּקְחוּ בְנֵי־אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם: וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ה': וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד וַיִּדֹּם אַהֲרֹן: (ויקרא י א-ג).1
שיר השירים רבה (וילנא) פרשה ג סימן ז – עולה מן המדבר ונופלת
"מי זאת עולה מן המדבר" (שיר השירים ג ו)2 – מדבר באלישבע בת עמינדב. אמרו: אלישבע בת עמינדב ראתה חמש שמחות ביום אחד: ראתה יְבָמָהּ מלך,3 ואחִיהָ נשיא,4 ובעלה כהן גדול, ושני בניה סגני כהונה, ופנחס בן בנה משוח מלחמה. כיון שנכנסו בניה להקריב יצאו שרופין ונהפכה שמחתה לאבל, מיד נעשית כתימרות עשן.5
כד דמך ר' אלעזר ברבי שמעון היה דורו קורא עליו: "מי זאת עולה מן המדבר וגו', מכל אבקת רוכל" – מה הוא מכל אבקת רוכל? דהוה ר' אלעזר בר ר' שמעון קראוי ותנויי וקריבוי ופייטויי.6
ויקרא רבה פרשת אחרי מות פרשה כ סימן ב – הצדיקים לא שמחים בעולמנו
ר' לוי פתח: "אָמַרְתִּי לַהוֹלְלִים אַל־תָּהֹלּוּ וְלָרְשָׁעִים אַל־תָּרִימוּ קָרֶן" (תהלים עה ה) … אמר להם הקב"ה לרשעים: הצדיקים לא שמחו בעולמי ואתם מבקשים לשמוח?
ריש לקיש בשם ר' שמעון בן מנסיא אמר: תפוח עקבו של אדם הראשון היה מכהה גלגל חמה, קלסתר פניו – על אחת כמה וכמה … א"ר לוי בשם ר' חמא בר חנינא: י"ג חופות קשר לו הקב"ה בגן עדן, שנאמר: "בְּעֵדֶן גַּן־אֱלֹהִים הָיִיתָ כָּל־אֶבֶן יְקָרָה מְסֻכָתֶךָ אֹדֶם פִּטְדָה וְיָהֲלֹם תַּרְשִׁישׁ שֹׁהַם וְיָשְׁפֵה סַפִּיר נֹפֶךְ וּבָרְקַת וְזָהָב מְלֶאכֶת תֻּפֶּיךָ וּנְקָבֶיךָ בָּךְ בְּיוֹם הִבָּרַאֲךָ כּוֹנָנוּ" (יחזקאל כח יג) … ואחר כל השבח הזה: "כי עפר אתה ואל עפר תשוב" (בראשית ג יט).7
אברהם לא שמח בעולמי ואתם מבקשים לשמוח בעולמי? נולד לו בן למאה שנה ובסוף א"ל הקב"ה: "קח נא את בנך … והעלהו לעולה" (בראשית כב ב). ועשה אברהם מְהַלֵּךְ שלושה ימים, לאחר ג' ימים ראה ענן קשור על גבי ההר, אמר: כמדומה אני שזהו המקום … אמר לו ליצחק: רואה אתה מה שאני רואה? אמר לו: הן. – מה אתה רואה? אמר לו: ענן קשור על גב ההר אני רואה .. נטל את יצחק בנו והעלהו הרים והורידו גבעות, העלהו על אחד מן ההרים ובנה מזבח וסדר עצים וערך מערכה. ונטל את הסכין לשוחטו, ואילולי שקראו מלאך מן השמים כבר היה נשחט.8 תדע לך שהוא כן, שכיון שחזר יצחק אצל אמו ואמרה לו: היכן היית בני? אמר לה: נטלני אבי והעלני הרים והורידני גבעות … ואילו לא בא מלאך ואמר לו: "אל תשלח ידך אל הנער" – הייתי נשחט … באותה שעה צווחה ששה קולות כנגד ששה תקיעות. אמרו: לא הספיקה את הדבר עד שמתה. זהו שכתוב: "ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה" (בראשית כג) – ומהיכן בא? ר' יהודה ב"ר סימן אמר: מהר המוריה בא.9
אלישבע בת עמינדב לא שמחה בעולמי ואתם מבקשים לשמוח בעולמי? אלישבע ראתה חמישה כתרים ביום אחד: יבמה מלך, אחיה נשיא, בעלה כהן גדול, שני בניה סגני כהונה, פנחס בן בנה משוח מלחמה. כיון שנכנסו בניה להקריב ונשרפו, נהפכה שמחתה לאבל. זהו שכתוב: "אחרי מות שני בני אהרן".10
במדבר רבה יח ד – עין הרע?
… והביא את אהרן אחיו וקשטו ככלה והושיבו באהל מועד. מיד התחילו שונאי משה להתגרות בו את ישראל ואמרו: משה מלך ואהרן אחיו כהן גדול ובניו סגני כהונה, תרומה לכהן, מעשר לכהן, כ"ד מתנות לכהן. מיד: "ויקהלו על משה".11
קהלת רבה פרשה ב סימן ב – לשחוק אמרתי מהולל
"לשחוק אמרתי מהולל" – מה מעורבב השחוק ששחקה מדת הדין על אלישבע בת עמינדב. אלישבע בת עמינדב ראתה ד' שמחות ביום אחד, משה יבמה מלך, נחשון אחיה נשיא ראש כל הנשיאים, אהרן בעלה כהן מלובש אבני אפוד, שני בניה סגני כהונה, וכיון שנכנסו להקטיר שלא ברשות נשרפו ונהפכה שמחתה לאבל. הוי אומר: "ולשמחה מה זו עושה" שנאמר (ויקרא ט"ז): אחרי מות שני בני אהרן וגו'.12
מדרש זוטא רות (בובר) פרשה ד סימן יב – בין אלישבע לרות, שמחה וכאב
"ויהי ביתך כבית פרץ" (רות ד יב) – לא נאמרו דברים הללו אלא כנגד אלישבע בת עמינדב, שראתה ארבע שמחות ביום אחד, בעלה ובניה כהנים גדולים, יבמה מלך, ואחיה נשיא. "ויקח בועז את רות" – אמרו: אותו הלילה שבא עליה מת.13
מסכת בבא בתרא דף קי עמוד א – דמיון לדוֹד נחשון אחיה של אלישבע
אמר רבא: הנושא אשה צריך שיבדוק באחיה, שנאמר: "ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון". ממשמע שנאמר בת עמינדב, איני יודע שאחות נחשון היא? מה תלמוד לומר אחות נחשון? מכאן, שהנושא אשה צריך שיבדוק באחיה. תנא: רוב בנים דומין לאחי האם.14
שכל טוב (בובר) שמות ו מג פרשת שמות – וארא – תכונת הקפיצה קדימה?
"ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון לו לאשה ותלד לו את נדב ואת אביהוא" – הוא נדב שהלך אחר נדב רוחו ולא נמלך במשה רבו. אביהוא – שאמר על אהרן אביו הוא לתולדה ולא למועצה.15
מסכת סוטה דף יא עמוד ב – אלישבע המיילדת
ויאמר מלך מצרים למילדות העבריות וגו' – רב ושמואל, חד אמר: אישה ובתה, וחד אמר: כלה וחמותה. מאן דאמר: אשה ובתה – יוכבד ומרים; ומאן דאמר: כלה וחמותה – יוכבד ואלישבע.16
מדרש משלי (בובר) פרשה לא סימן מד – ותשחק ליום אחרון
"עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון" (משלי לא כה)17 – זו אלישבע בת עמינדב שראתה ארבע שמחות ביום אחד: אחיה נשיא, ובעלה כהן גדול, ואחי בעלה מלך, ושני בניה פרחי כהונה.18
שבת שלום
מחלקי המים