לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ עַל כֵּן עֲלָמוֹת אֲהֵבוּךָ: (שיר השירים פרק א פסוק ג)
כִּי זֶה אֱלֹהִים אֱלֹהֵינוּ עוֹלָם וָעֶד הוּא יְנַהֲגֵנוּ עַל מוּת: (תהלים פרק מח פסוק טו, חתימת שיר של יום שני).1
מכילתא דרבי ישמעאל בשלח – מס' דשירה פרשה ג ד"ה זה אלי
"זה אלי ואנוהו" … ר' עקיבא אומר: אדבר בנאותיו ובשבחיו של מי שאמר והיה העולם בפני כל אומות העולם. שהרי אומות העולם שואלין את ישראל לומר: "מה דודך מדוד שככה השבעתנו" (שיר השירים ה ט), שכך אתם מתים עליו, וכך אתם נהרגין עליו, שנאמר: "על כן עלמות אהבוך" (שם א ג) – אהבוך עד מות, וכתיב: "כי עליך הורגנו כל היום" (תהלים מד כג)!2 הרי אתם נאים הרי אתם גיבורים, בואו והתערבו עמנו. וישראל אומרים להם לאומות העולם: מכירין אתם אותו? נאמר לכם מקצת שבחו: "דודי צח ואדום דגול מרבבה" (שיר השירים ה י). כיון ששומעין שכך שבחו, אומרים לישראל: נלכה עמכם, שנאמר: "אנה הולך דודך היפה בנשים אנה פנה דודך ונבקשנו עמך". וישראל אומרים להם: אין לכם חלק בו, אלא: "דודי לי ואני לו" (שיר השירים ב טז), "אני לדודי ודודי לי הרועה בשושנים" (שם ו ג).3
שיר השירים רבה פרשה ז סימן ב
"שובי שובי השולמית ונחזה בך" – אומות העולם אומרות לישראל: עד מתי אתם מתים על אלהיכם ומשלמין לו?4 זהו שכתוב: "על כן עלמות אהבוך". ועד מתי אתם נהרגין עליו? כדכתיב: "כי עליך הורגנו כל היום" (תהלים מד כג). ועד מתי אתם גומלין טובות עליו ולו לעצמו, והוא גומל לכם רעות? בואו לכם אצלנו ואנו ממנים אתכם דוכסין אפרכין ואיסטרטיליטין. "ונחזה בך" – ואתון תהון מחזיתיה דעלמא, זהו שכתוב (שמות י"ח) ואתה תחזה מכל העם. וישראל משיבין להם: "מה תחזו בשולמית – כמחולת המחנים"?5 שמעתם מימיכם אברהם יצחק ויעקב עבדו עבודת כוכבים שיעבדו בניהם אחריהם? ולא אבותינו עבדו עבודת כוכבים ולא אנו נעבוד עבודת כוכבים אחריהם …6
שיר השירים רבה פרשה א (סימן ג וילנא, סימן כג דונסקי)
"על כן עלמות אהבוך" – על שהעלמת מהם יום המיתה ויום הנחמה, אהבוך.7
"על כן עלמות אהבוך" – בעלמות ובזריזות.
"על כן עלמות אהבוך" – אלו בעלי תשובה.
"על כן עלמות אהבוך" – זו כת השלישית שנאמר (זכריה יג) והבאתי את השלישית באש וצרפתים כצרוף וגו',
"על כן עלמות אהבוך" – אלו הגרים,8
"על כן עלמות אהבוך" – זה דורו של שמד שנאמר (תהלים מד) כי עליך הורגנו כל היום נחשבנו כצאן טבחה …9
ויקרא רבה פרשה יא סימן ט
רבי ברכיה ורבי חלבו ועולא מִבִּירָה10 ורבי אלעזר בשם רבי חנינא: עתיד הקב"ה להיות ראש חוֹלָה11 לצדיקים לעתיד לבא. זהו שכתוב: "שיתו לבכם לחילה" (תהלים מח יד) – לחוֹלָה. והם חלים לפניו בַּעֲלָמוּת ומראים עליו כאילו באצבע ואומרים: "כִּי זֶה אֱלֹהִים אֱלֹהֵינוּ עוֹלָם וָעֶד הוּא יְנַהֲגֵנוּ עַל מוּת" (שם טו) – בַּעֲלָמוּת, בזריזות.12 "עלמות" – כאותן עלמות. כמו שאתה אומר: "בתוך עלמות תופפות" (תהלים סח כו).
"על מות" – תרגם עקילס: אֲתָנָסִיאָה; עולם שאין בו מות.13
"על מות" – בשני עולמות. ינהגנו בעולם הזה וינהגנו בעולם הבא.14
ויקרא רבה פרשה ג סימן ז15
… וכן הוא אומר: "לריח שמניך טובים שמן תורק שמך" (שיר השירים א, ג) – שכרינו שבאנו ללמוד תורתך, שפכת לנו תורה כשמן המורק מכלי לכלי ואין קולו נשמע. לכך נאמר: "שמן תורק שמך". "על כן עלמות אהבוך" (שם) – ואפילו אומות העולם מכירים בחכמה ובבינה ובדעה ובהשכל מגיעים לגופה של תורתך, היו אוהבים אותך אהבה גמורה. בין כשהוא טוב להם בין כשהוא רע להם. לכך נאמר: "עלמות אהבוך".16
שבת שלום
מחלקי המים
עדכון אחרון: 22/01/2017