וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן אֶת קָרְבָּנוֹ נַחְשׁוֹן בֶּן עַמִּינָדָב לְמַטֵּה יְהוּדָה: (במדבר ז יב).1
במדבר רבה י כא פרשת נשא – כיצד הקריבו הנשיאים2
"וַיַּקְרִיבוּ הַנְּשִׂאִים אֵת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בְּיוֹם הִמָּשַׁח אֹתוֹ" (במדבר ז י) – מגיד הכתוב שכשם שהתנדבו הנשיאים למלאכת המשכן, כך התנדבו לחנוכת המזבח.3
"ויקריבו הנשיאים את קרבנם לפני המזבח" (שם) – באו ועמדו לפני המזבח ולא קבל מהם משה, עד שנאמר לו מפי הקב"ה: "יקריבו את קרבנם לחנוכת המזבח" (שם יא). ועדיין לא היה משה יודע כיצד יקריבו: אם למסעות אם לתולדות?4 עד שנאמר לו מפי הקב"ה: יקריבו אותם למסעות. ועדיין לא היה משה יודע כיצד יקריבו: אם כולם כאחד, אם כל אחד ואחד יומו? עד שנאמר לו מפי הקב"ה: כל אחד ואחד יומו, שנאמר: "נשיא אחד ליום, נשיא אחד ליום" (שם). והלא נשיאים היו מתנדבים ולא הדיוטות, ומה תלמוד לומר: נשיא אחד ליום?5 לפי שהיה נחשון מלך והוא הקריב תחילה, לא יאמר: הואיל והקרבתי תחילה, אקריב עם כל אחד ואחד ביומו, לכך נאמר: "נשיא אחד ליום".6
ויש אומרים: בשעה שאמר לו הקב"ה למשה: "נשיא אחד ליום", אמר להם משה לנשיאים: לכולכם אמר לי הקב"ה שתקריבו, אבל לא נאמר לי מי יקריב ראשון. נתנו עיניהם בנחשון: זה קידש שמו של הקב"ה על הים, זה ראוי להוריד את השכינה והוא יקריב ראשון לכולם. וכן עשה, זהו שכתוב: "ויהי המקריב ביום הראשון … נחשון".7
שם פרשה יג סוף סימן ד – קפיצת נחשון
א"ר יהודה בר' אלעאי: כשעמדו ישראל על הים, היו השבטים מדיינים אלה עם אלה. זה אומר: אני יורד תחילה וזה אומר אני יורד תחילה.8 קפץ נחשון לתוך גלי הים וירד, ועליו אמר דוד: "הושיעני אלהים כי באו מים עד נפש" (תהלים סט ב). אמר הקב"ה למשה: ידִידִי שוקע בים ואתה מתפלל?!9 "דבר אל בני ישראל ויסעו" (שמות יד טו), הוי: "נודע ביהודה אלהים".10 ולפיכך הגדיל הקב"ה שמו של נחשון בישראל שזכה להקריב ראשון, שנאמר: "ויהי המקריב ביום ראשון", הוי: "בישראל גדול שמו".11
שם פרשה יג סוף סימן ח – שנחשון לא יתגאה
"כולך יפה רעיתי" (שיר השירים ד ז) … מדבר בנשיאי השבטים. בעת שהקריבו לחנוכת המזבח, לא הקריבו כולם ביום אחד, אלא כל אחד ואחד יומו, כמו שאתה אומר: "נשיא אחד ליום, נשיא אחד ליום יקריבו את קרבנם לחנוכת המזבח" (במדבר ז א). יכול מי שהקריב ראשון הוא היה חביב יותר, ויהודה שהקריב תחילה הוא יהיה חביב מכולם? לכך א"ר חלבו: בכל השבטים כתיב: "קרבנו", "קרבנו"12 ובנשיא יהודה כתוב: "וקרבנו" אתמהא! הוא הקריב ראשון ואמר "וקרבנו"!13 לא היה צריך לומר כן, אלא הראשון – "קרבנו" והאחרונים – "וקרבנו". למה כן? א"ר ברכיה הכהן ברבי: בשביל יהודה שהקריב ראשון. שאם בא להתגאות על אחיו ולומר אני מכובד מכם שאני הקרבתי תחילה, הם משיבים אותו ואומרים לו: אתה הוא שהקרבת אחרון, שכך כתוב "וקרבנו" – עשה אותך טפלה לאחיך, הוי: "כולך יפה רעיתי ומום אין בך".14
פסיקתא רבתי פיסקא ז ויהי המקריב – בזכות יהודה שהשפיל עצמו15
"גַּאֲוַת אָדָם תַּשְׁפִּילֶנּוּ וּשְׁפַל רוּחַ יִתְמֹךְ כָּבוֹד" (משלי כט כג) … זה יהודה שהשפיל עצמו לפני יוסף בשביל בנימין: "ידבר נא עבדך באזני אדני" (בראשית מד יח), "ועתה ישב נא עבדך תחת הנער" (שם שם לג). א"ר ברכיה בשם ר' לוי: אמר לו הקב"ה: אתה השפלת עצמך לפני אחיך הקטן ממך בשביל אחיך הקטן שבקטן הימך, חייך שיוקם המשכן ויבואו השבטים להקריב קרבנות, אין אדם מקריב ראשון לפניך. הריני חולק לך כבוד ואתה מקריב ראשון: "ויהי המקריב ביום הראשון נחשון בן עמינדב למטה יהודה". הוי: "ושפל רוח יתמוך כבוד".16
מכילתא דרבי ישמעאל בשלח מסכתא דויהי פרשה ה –
כבר היה ר' טרפון וזקנים יושבין בצלו של שובך של יבנה ונשאלה שאלה זו לפניהם …. אמרו לו: למדנו רבינו באי זו זכות זכה יהודה למלכות? אמר להם רבי טרפון: אִמְרוּ אתם. אמרו: בזכות שאמר: "מה בצע כי נהרוג את אחינו" (בראשית לז כו) שהצילו ממיתה. אמר להם: דייה להצלה שתעמוד ותכפר על המכירה … או בזכות שאמר: "ויכר יהודה ויאמר צדקה ממני" (בראשית לח כו). אמר להם: דייה להודאה שתכפר על הביאה. או בזכות מה, בזכות שאמר: "ישב נא עבדך תחת הנער" (בראשית מד לג). אמר להם: מצינו בכל מקום שהָעָרֵב משלם.17
אמרו לו: רבי, למדנו באי זו זכות זכה יהודה למלכות! אמר להם: כשעמדו שבטים על הים זה אומר איני יורד תחילה וזה אומר איני יורד תחילה …. קפץ נחשון בן עמינדב ושבטו אחריו לתוך גלי הים. לפיכך זכה למלכות, שנאמר: "בצאת ישראל ממצרים בית יעקב מעם לועז היתה יהודה לקדשו" (תהלים קיד ב), לכך: "ישראל ממשלותיו". אמר להם הקב"ה: מי שקידש שמי על הים, יבוא וימשול על ישראל. והודו לו הזקנים לרבי טרפון.18
יברככם ה' כולכם וישמרכם
יאר ה' פניו אליכם ואל ביתכם ויחונכם
ישא ה' פניו אליכם ואל כולנו ויברכנו בשלום
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: לכאורה, ניתנה המלוכה ליהודה כבר בברכת יעקב: "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו". מה למדנו מדרשות אלה? שהבטחה ונבואה בלבד אינן מספיקות (ראו דברינו אין הבטחה לצדיק בעולם הזה בפרשת ויצא). אדם צריך לעשות מעשה על מנת להראות שהוא ראוי להבטחה/נבואה שנאמרה עליו ולגרום להגשמתה.