וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם: (בראשית ט כ).1
וַיָּחֶל עוֹד שִׁבְעַת יָמִים אֲחֵרִים וַיֹּסֶף שַׁלַּח אֶת־הַיּוֹנָה מִן־הַתֵּבָֽה: (בראשית ח י).2
רש"י בראשית ט כ – אדוני האדמה
איש האדמה – אדוני האדמה, כמו (רות א ג) איש נעמי.3
אבן עזרא – יודע עבודת האדמה
איש האדמה יודע עבודת האדמה, והיא חכמה גדולה.4
מדרש תנחומא פרשת בראשית סימן יא – חזר העולם לישובו
בשעה שאמר לו הקב"ה לאדם: "ארורה האדמה בעבורך בעצבון תאכלנה כל ימי חייך" (בראשית ג יז), אמר אדם: ריבונו של עולם, עד מתי? אמר לו: עד שיולד אדם מהול. כיון שנולד נח מהול, מיד ידע למך ואמר ודאי זה ינחמנו וגו'.5 ומהו "ממעשינו ומעצבון ידינו"? קודם שנולד נח, לא כשהיו זורעין היו קוצרין. אלא, היו זורעין חטים וקוצרים קוצים ודרדרים.6 כיון שנולד נח, חזר העולם לישובו. קצרו מה שזרעו: זורעין חיטין וקוצרין חטים, שעורים וקוצרין שעורים. ולא עוד, אלא עד שלא נולד נח עושין מלאכה בידיהם … נולד נח התקין להם מחרשות ומגלות וקרדומות וכל כלי מלאכה.7
בראשית רבה לו ג – הכניס לתיבה זמורות ויחורים
"ויחל נח איש האדמה" – נתחלל ונעשה חולין. למה? "ויטע כרם" – לא היה לו ליטע דבר אחר של תקנה? לא יחור אחד ולא גרופית אחת? אלא "ויטע כרם"! ומהיכן היה לו? אמר ר' אבא בר כהנא: הכניס עמו זמורות ונטיעות, ויחורים של תאנה, וגרופיות לזיתים … אין אדם כונס דבר אלא אם כן היה צריך לו.8
המשך המדרש שם – מגוון דעות מהו ומיהו "איש האדמה"
"איש האדמה" – שלושה הם שהיו להוטים אחר האדמה ולא נמצא בהם תוחלת9. ואלו הם: קין, נח, ועוזיהו.10 קין – "קין היה עובד אדמה".11 נח – "ויחל נח איש האדמה".12 עוזיהו – "אכרים וכורמים בהרים ובכרמל כי אוהב אדמה היה" (דברי הימים ב כו).13 "איש האדמה" – שעשה פנים לאדמה ושבשבילו נתלחלחה האדמה ושמילא כל פני האדמה.14 "איש האדמה" – בּוּרְגָר לשם בּוּרְגָרוּת.15 אמר רבי ברכיה: חביב משה מנח. נח משנקרא איש צדיק – נקרא איש אדמה. אבל משה, משנקרא איש מצרי – נקרא איש האלהים.16
בראשית רבה לב ו – מחוסר אמנה היה נח
אמר ר' יוחנן: נח מחוסר אמנה היה, אילולי שהגיעו המים עד קרסוליו לא נכנס לתיבה.17
זכריה פרק יג פסוק ה – איש עובד אדמה
ואמר לא נביא אנכי איש עובד אדמה אנכי כי אדם הקנני מנעורי.18
מדרש שמואל (בובר) פרשה ד – איש האדמה הוא הרופא
מעשה ברבי ישמעאל ורבי עקיבה שהיו מהלכין בחוצות ירושלים והיה עמהן אדם אחד. פגע בהם אדם חולה, אמר להן: רבותי, אמרו לי במה אתרפא. אמרו לו: קח לך כך וכך עד שתתרפא. אמר להן אותו האיש שהיה עמהן: מי הכה אותו בחולי? אמרו לו: הקב"ה. אמר להן: ואתם הכנסתם עצמכם בדבר שאינו שלכם?! הוא הכה ואתם מרפאין! אמרו לו: מה מלאכתך? אמר להן: עובד אדמה אני והרי המגל בידי. אמרו לו: מי ברא את האדמה? מי ברא את הכרם? אמר להם: הקדוש ברוך הוא. אמרו לו: ואתה מכניס עצמך בדבר שאינו שלך? הוא ברא אותו ואת אוכל פריין שלו?! אמר להן: אין אתם רואין המגל בידי? אילולי שאני יוצא וחורשו ומכסחו ומזבלו ומנכשו לא העלה מאומה. אמרו לו: שוטה שבעולם! ממלאכתך לא שמעת מה שכתוב "אנוש כחציר ימיו" – כשם שהעץ אם אינו נזבל ומתנכש ונחרש אינו עולה, ואם עלה ולא שתה מים (ולא נזבל) אינו חי והוא מת. כך, הגוף הוא העץ, הזבל הוא הסם, איש אדמה הוא הרופא.19
ראו האיור לצעירים איש האדמה הוא הרופא בפרשת משפטים.
ספר הכוזרי מאמר ב אות סח – מעלת לשון הקודש
אמר החבר: מצא אותה מה שמצא נושאיה, נתדלדלה בדלותם וצרה במיעוטם.20 והיא בעצמה החשובה שבלשונות … שהיא הלשון אשר דבר בה ה' יתברך עם אדם וחוה, ובה דברו שניהם, כאשר יורה על זה הגזר, אדם מאדמה, ואשה מאיש, וחוה מחי,21 וקין מקניתי, ושת משת, ונח מינחמנו…22
שבת שלום
מחלקי המים