וָאֶתְחַנַּן אֶל ה' בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר: אֲדֹנָי ה' אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ אֶת גָּדְלְךָ וְאֶת יָדְךָ הַחֲזָקָה … אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנֹן: וַיִּתְעַבֵּר ה' בִּי לְמַעַנְכֶם וְלֹא שָׁמַע אֵלָי וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי רַב לָךְ אַל תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר הַזֶּה: עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְשָׂא עֵינֶיךָ יָמָּה וְצָפֹנָה וְתֵימָנָה וּמִזְרָחָה וּרְאֵה בְעֵינֶיךָ כִּי לֹא תַעֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה: (דברים ג כג-כז).1
דברים רבה פרשה ב סימן ו – להתפלל בעת צרה
"ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר" מהו "לאמר"? אמר ר' עזריה: לאמר לדורות שיהיו מתפללין בשעת הצרה. שהרי משה אע"פ שנאמר לו: "כי לא תעבור את הירדן הזה". התחיל מתחנן.2
ספרי דברים פיסקא כח – להתפלל דווקא אחרי שנגזרה הגזרה
"אעברה נא ואראה את הארץ" (דברים ג כה) – אפשר שהיה משה מבקש מלפני המקום שיכנס לארץ, והלא כבר נאמר: "כי לא תעבור את הירדן הזה"?! משל למלך שהיו לו שני עבדים וגזר על אחד מהם שלא לשתות יין שלושים יום. אמר: מה גזר עלי שלא לשתות יין שלושים יום, איני טועמו אפילו שנה אחת, אפילו שתי שנים! וכל כך למה? כדי לפיג דברי רבו. חזר וגזר על השני שלא לשתות יין שלושים יום. אמר: אפשר שאני יכול להיות בלא יין אפילו שעה אחת? וכל כך למה? כדי לחבב דברי רבו. כך משה היה מחבב דברי המקום ומבקש מלפניו שיכנס לארץ לכך נאמר: "אעברה נא ואראה".3
דברים רבה פרשה ב סימן א – בין תחנונים לחנינה ולחינם
אמר ר' יוחנן: עשרה לשונות נקראת תפילה ואלו הן: שָׁוְעָה, צעקה, נאקה, רינה, פגיעה, ביצור, קריאה, ניפול, ופילול, ותחנונים … ומכולן לא נתפלל משה אלא בלשון תחנונים, דכתיב: "ואתחנן אל ה' ". אמר רבי יוחנן מכאן אתה למד שאין לבריה כלום אצל בוראו. שהרי משה רבן של כל הנביאים, לא בא אלא בלשון תחנונים… כך אמר הקב"ה למשה: "וחנותי את אשר אחון ורחמתי את אשר ארחם" (שמות לג יט). אמר לו: מי שיש לו בידי – "ורחמתי", במידת רחמים אני עושה עמו. ומי שאין לו בידי – "וחנותי", במתנת חנם אני עושה עמו. ובשעה שהיה משה מבקש ליכנס לארץ ישראל, אמר לו הקב"ה: "רב לך, אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה". אמר לפניו: ריבונו של עולם, לא כך אמרת לי: "כל מי שאין לו בידי – וחנותי, במתנת חנם אני עושה עמו"! עכשיו איני אומר שמתבקש לי אצלך כלום. אלא חינם עשה עמי. מנין? ממה שקרינו בעניין: "ואתחנן אל ה' ".4
דברים רבה פרשה יא סימן י – מדבר קל לתפילה בוקעת רקיעים
מלמד שעד עשרה פעמים נגזר עליו שלא יכנס לארץ ישראל, ועדיין לא נתחתם גזר דין הקשה, עד שנגלה עליו בית דין הגדול ואמר לו: גזירה היא מלפני שלא תעבור, שנאמר: "כי לא תעבור את הירדן".5
ודבר זה היה קל בעיניו של משה, שאמר: ישראל חטאו חטאה גדולה … וכיון שבקשתי עליהם רחמים מיד קבל ממני …וכיון שראה הקב"ה שקל הדבר בעיניו של משה ואינו עומד בתפילה, מיד קפץ עליו ונשבע בשמו הגדול שלא יכנס לא"י, שנאמר: "לכן לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ" (במדבר כ יב) ואין "לכן" אלא שבועה … וכיון שראה משה שנחתם עליו גזר דין, גזר עליו תענית ועג עוגה קטנה ועמד בתוכה, ואמר: איני זז מכאן עד שתבטל אותה גזירה.6
באותה שעה מה עשה משה? לבש שק ונתעטף שק ונתפלש באפר ועמד בתפילה ובתחנונים לפני הקב"ה, עד שנזדעזעו שמים וארץ וסדרי בראשית ואמרו: שמא הגיע צביונו של הקב"ה לחדש את עולמו? יצתה בת קול ואמרה: עדיין לא הגיע צביונו של הקב"ה לחדש את עולמו. אלא: "אשר בידו נפש כל חי ורוח כל בשר איש" (איוב יב י) – ואין איש אלא משה, שנאמר: "והאיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה".7
ספרי במדבר פרשת פינחס פיסקא קלד – אל ימנע אדם עצמו מהרחמים
"ויאמר ה' אל משה עלה אל הר העברים הזה הר נבו" – זו נחלת בני ראובן ובני גד. בשעה שנכנס משה לנחלת בני ראובן ובני גד, שמח ואמר: דומה אני שהתיר לי נדרי. התחיל שופך תחנונים לפני המקום. משל למה הדבר דומה? למלך בשר ודם שגזר על בנו שלא יכנס לפתח פלטרין שלו. נכנס לשער והוא אחריו, לחצר והוא אחריו, לטריקלין והוא אחריו.8 כיון שבא ליכנס לקיטון, אמר לו: בני, מיכן ואילך אתה אסור. כך בשעה שנכנס משה לנחלת בני גד ובני ראובן, שמח ואמר: דומה אני שהתיר לי נדרי. התחיל שופך תחנונים לפני המקום. והלא דברים קל וחומר, ומה אם משה חכם חכמים גדול גדולים אבי הנביאים, אף על פי שידע שנגזרה עליו גזירה לא מנע עצמו מן הרחמים, קל וחומר לשאר בני אדם, שנאמר: "ואתחנן אל ה' " – במיני תחנונים.9
דברים רבה ב ד פרשת ואתחנן – תחנונים ידבר רש
"ואתחנן אל ה' ", זהו שאמר הכתוב "תַּחֲנוּנִים יְדַבֶּר רָשׁ וְעָשִׁיר יַעֲנֶה עַזּוֹת" (משלי יח כג). א"ר תנחומא: "תחנונים ידבר רש" – זה משה שבא אצל בוראו בתחנונים: "ואתחנן". מהו "ועשיר יענה עזות"? עשירו של עולם, זה הקב"ה שענה אותו עזות, שאמר לו: "רב לך, אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה" … אין לך גדול בנביאים יותר ממשה וישעיה ושניהם לא באו אלא בתחנונים. ישעיה אמר: "ה' חָנֵּנוּ לְךָ קִוִּינוּ" (ישעיה לג ב),10 ומשה אמר: "ואתחנן אל ה' ".11
דבר אחר: "ואתחנן אל ה' " – למה הדבר דומה? למטרונה שילדה בן. כל ימים שבנה קיים, היתה נכנסת בפלטין בזרוע.12 מת בנה, התחילה מבקשת ליכנס בתחינות. כך, כל זמן שהיו ישראל קיימים במדבר, היה משה נכנס לפני הקב"ה בזרוע: "למה ה' יחרה אפך בעמך" (שמות לב יא), "סלח נא לעון העם הזה כגודל חסדך" (במדבר יד יט). כיון שמתו ישראל במדבר, התחיל מבקש ליכנס בארץ ישראל בתחנונים: "ואתחנן".13
דברים רבה (ליברמן) פרשת ואתחנן – אכנס במחילות, אפרח באוויר, אעלה להר חרמון
"אתה החילות" – מן אתא גבי חבריה? אנא גבך או את גבי? לא את הוא דשרית ואתית לגבי בסנה … א"ל משה: ריבון העולמים: ועשה כמעשיך, כשם שאתה עתיד לעשות ליונה, שנאמר: "לקצבי הרים ירדתי" (יונה ב ז), כך הכנס אותי במחילין, לארץ, א"ל: רב לך. א"ל: וכשם שאתה עתיד לעשות לאליהו, להפריחו בסופה ובסערה להעלותו … כך עשה לי והפריחני ואיני עובר את הירדן. א"ל: רב לך. א"ל משה: ואם אינך רוצה, תן לי רשות ואני הולך בדרך אשר אבקש על מנת שאיני עובר את הירדן. א"ל הקב"ה: ומהיכן את מבקש ללכת? לֵךְ ולא בירדן. מה עשה משה? הלך לו וביקש לעלות בהר שקורין אותו טור תלגא … לפיכך קורין אותו שיאון שהיה תולה עצמו ועולה. עד שיצאת בת קול ואמרה לו: רב לך … רב שהיה הדיבר.14
קהלת רבה ט ב – עת ופגע יקרה את כולם
"וגם לא ליודעים חן" (קהלת ט א)15 – זה משה, אתמול: "כי מצאת חן בעיני" (שמות לג יז), והיום: "אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה". "כי עת ופגע יקרה את כולם" – עת היא שפוגעת האדם ומערערת בו כל הדברים האלה והוא מפגיע. מה יעשה? ילך ויעסוק בתפילה ובתחנונים והוא ניצל. רב הונא שאל לשמואל, אמר ליה: מהו דין דכתיב "כי עת ופגע יקרה את כולם"? אמר לו: פעמים שאדם מפגיע בתפילה ונענה, פעמים שמפגיע ואינו נענה. שאין לך שסידר תפילות ותחנונים יותר ממשה רבינו, ולסוף נאמר לו: "הן קרבו ימיך למות" (דברים לא יד).16
דברים רבה ז י פרשת כי תבוא – משה פונה אל בני ישראל
א"ר שמואל בר יצחק: כיון שנטה משה למות ולא בקשו עליו רחמים שיכנס לארץ, כִּנֵס אותן והתחיל מוכיחן, אמר להם: אחד פדה שישים רבוא בעגל, ושישים רבוא לא היו יכולין לפדות אדם אחד? הוי: "ולא נתן ה' לכם לב לדעת".17 אמר להם: אי אתם זכורים כל מה שהנהגתי אתכם במדבר? וכו'.18
שבת שלום ויום טוב19
מחלקי המים
מים אחרונים: לא נניח למשה ולבני ישראל להיפרד כפי שסיימנו את הערת השוליים האחרונה ונוסיף את מדרש הפרידה הקסום הבא מדברים רבה (ליברמן) פרשת ואתחנן, אשר צופה כבר בפרשתנו את סוף הספר: "באו ואמרו למשה: הגיעה אותה שעה שתיפטר מן העולם. אמר ליה: המתינו לי שאברך את ישראל שלא מצאו ממני קורת רוח כל ימי, מפני אזהרות ותוכחות שהייתי מוכיחן. התחיל לברך כל שבט ושבט בפני עצמו, וכיון שראה שנתקצרה השעה כללן כולם בברכה אחת. ואמרו לו: הגיעה שעה שאתה נפטר מן העולם. אמר להם לישראל: הרבה ציערתי אתכם על התורה ועל המצות, ועכשיו מחלו לי. אמרו לו: אדוננו רבינו, מחול לך. אף ישראל עמדו עליו ואמרו לו: רבינו משה, הרבה הכעסנוך והרבינו עליך טורח, מחול לנו. אמר להם: מחול לכם".