מים ראשונים: עם סיום הקריאה בספר בראשית, וכמחווה למדרש בראשית רבה אשר ליווה אותנו לאורך כל הספר (וימשיך ללוות אותנו גם בחומשים ובפרשות הבאות), נקדיש את דף השבת למוטיב המשל במדרש זה. יש מאות 'משלים' בבראשית רבה ולא נוכל אלא להביא מעט מן המעט מהם. בראש כל מובאה מצוין בסוגריים המקור במדרש.1
סדר הבריאה, מחלוקת בית שמאי ובית הלל, פרשת בראשית (בראשית רבה א טו)
בית שמאי אומרים: השמים נבראו תחילה ואח"כ נבראת הארץ. ובית הלל אומרים: הארץ נבראת תחילה ואח"כ השמים. … על דעתם של בית שמאי … משל למלך שעשה לו כיסא ומשעשאו עשה איפוֹפוֹדין (שרפרף) שלו. … על דעתם של בית הלל שהם אומרים: הארץ נבראת תחילה ואח"כ השמים, משל למלך שבנה פלטין משבנה את התחתונים, אח"כ בנה את העליונים.2
משל הארמון והפנסים, פרשת בראשית (ג א)
"ויאמר אלהים יהי אור" (בראשית א ג) … ר' יהודה אומר: האורה נבראת תחילה. משל למלך שבקש לבנות פלטין והיה אותו מקום אפל. מה עשה? הדליק נרות ופנסים לידע היאך הוא קובע תימליוס,3 כך האורה נבראת תחילה. ור' נחמיה אומר: העולם נברא תחילה. משל למלך שבנה פלטין ועטרה בנרות ופנסים.4
משל המלך והאתלטים, הרצח הראשון במקרא, פרשת בראשית (בראשית רבה כב ט)
אמר ר' שמעון בן יוחאי: קשה הדבר לאומרו, ואי אפשר לַפֶּה לפרשו. משל לשני אתליטים שהיו עומדים ומתגוששים לפני המלך. אילו רצה המלך – פֵּרְשָׂם. ולא רצה המלך לפרשם. נתחזק אחד על חברו והרגו. והיה מצווח ואומר: יתבקש דיני מלפני המלך. כך: "קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה".5
משל ממלא המקום, פרשת נח (לד ו)
"צא מן התיבה" – … זמן היה לנח ליכנס לתיבה … וזמן היה לו שיצא ממנה … משל לפרנס שיצא מן המקום והושיב אחר תחתיו. כיון שבא, אמר לו: צא ממקומך. משל לסופר שיצא למקום אחר והושיב אחר תחתיו. כיון שבא, א"ל: צא ממקומך. כך נח: "צא מן התיבה" – ולא קיבל עליו לצאת … עד שנשבע לו המקום שאינו מביא מבול לעולם.6
משל הזגג וכלי הזכוכית, פרשת לך לך (מ ג)
א"ר חייא רבה: משל לזגג שהיה בידו קופה מלאה כוסות ודייטרוטין.7 בשעה שהיה מבקש לתלות את קופתו היה מביא יתד ותוקעה ונתלה בה ואח"כ היה תולה את קופתו. לפיכך לא באו בימי בני אדם שפופים אלא בימי בני אדם גיבורים שהן יכולים לעמוד בהם.8
משל הוא נבואה, פרשת לך לך (מד ו)
"היה דבר ה' אל אברם במחזה לאמר" (בראשית טו א) – עשרה לשונות נקראת: נבואה, חזון, הטפה, דבור, אמירה, צווי, משא, משל, מליצה, חידה.9
משל האומן המתקן והיוצר, פרשת וירא (מח יט)
"הֲיִפָּלֵא מה' דָבָר" (בראשית יח, יד). רבי יודן בר' סימון אמר: משל לאחד שהיה בידו שתי קופליות (שרשראות), הוליכן אצל נפח, אמר לו: יכול אתה לתקנם לי? אמר לו: לבראותם כבתחילה אני יכול, לתקנם לך איני יכול? כך כאן, לבראותם כבתחילה אני יכול, להחזירם לימי נערותם איני יכול?10
משל שני האילנות, פרשת חיי שרה (בראשית רבה סא ו)
משל למלך שהיה לו פרדס, מסרו לאריס, והיו בו שני אילנות כרוכים זה לזה, אחד של סם חיים ואחד של סם המות. אמר אותו אריס: אם משקה אני זה של סם חיים, זה של סם המות שותה עמו. ואם איני משקה זה של סם המות, היאך זה של סם חיים חי? חזר ואמר: אני אריס, עושה אני אריסותי ומה שהנאה לו לבעל הפרדס לעשות יעשה.11
הסבא ניצל בזכות הנכד, פרשת תולדות (סג ב)
"עטרת זקנים בני בנים ותפארת בנים אבותם" (משלי יז ו) … אברהם לא ניצל מכבשן האש אלא בזכותו של יעקב. משל לאחד שהיה לו דין לפני השלטון ויצא דינו מלפני השלטון לישרף. וצפה אותו השלטון באסטרולוגיה שלו שהוא עתיד להוליד בת והיא נשאת למלך. אמר: כדאי הוא להינצל בזכות בתו שהוא עתיד להוליד, והיא נשאת למלך.12
משל בן המלך והזבובים, פרשת ויצא (סט ג)
אמר ר' אבהו: משל לבן מלכים שהיה ישן על גבי עריסה והיו זבובים שוכנים עליו. וכיון שבא מניקתו, שַׁחָה עליו והִניקַתּוּ וברחו מעליו. כך, בתחילה: "והנה מלאכי אלהים עולים ויורדים בו". כיון שנתגלה עליו הקב"ה, ברחו מעליו".13
שלושה משלים על מפגש יעקב, פרשת וישלח (עה, עז)
"מַחֲזִיק בְּאָזְנֵי כָלֶב עֹבֵר מִתְעַבֵּר עַל רִיב לֹּא לו" (משלי כו יז). שמואל בר נחמן אמר: משל לארכילסטיס שהיה ישן בפרשת דרכים. עבר אחד והתחיל מעורר, אמר לו: עמוד לך שהרע מצוי כאן. עמד והתחיל מקפחו. אמר לו: נעור הרע! אמר לו: ישן היה ועוררתו. כך אמר לו הקב"ה: לדרכו היה מהלך, ואתה משלח אצלו ואומר לו: "כה אמר עבדך יעקב".14
משל הגנב היין והקנקן, פרשת וישב (פה ג)
מושלים אותו משל , למה הדבר דומה? לליסטים שנכנסו למרתף אחד של יין ונטלו קנקן אחד ושתו אותו. הציץ עליהם בעל המרתף, אמר להם: יערב ויבסם לכם וימתק לכם. שתיתם היין – השיבו הקנקן למקומו. כך אמר הקב"ה לשבטים: מכרתם את יוסף? השיבו עצמותיו למקומן.15
משל הדובה המקושטת, פרשת וישב (פו ד)
משל לדובה שהיתה עומדת בשוק מקושטת באבנים טובות ומרגליות. אמרו: כל הקופז עליה, נוטל מה שעליה. היה שם פקח אחד אמר להם: אתם מסתכלים במה שעליה ואני מסתכל בניביה.16
משל האלמנה שנשבעה, פרשת מקץ (צא ז)
"בזאת תבחנו חי פרעה" (בראשית מב טו)17 – בשעה שמבקש (יוסף) לישבע על שקר היה אומר: "חי פרעה". אמר ר' לוי: משל לגדי שברח מן המרעה, ונכנס אצל אשה אלמנה. מה עשתה? שחטתו והפשיטתו ונתנתו בתוך המיטה וכסתה עליו סדין. באו לבקש אותו ממנה, אמרה: כן תהא אותה אשה תולשת מבשרו של זה ואוכלת, אם יודעת בו. כך: "חי פרעה וגו' ".18
משל שני האתלטים, משל האריה והשור, פרשת ויגש (מדרש תנחומא ויגש סימן ג)
כיון שראה יוסף שעלתה חמתו של יהודה אמר: עכשיו תאבד מצרים. אמר ר' שמעון בן לקיש: משל לשני אתליטין תפושים זה בזה. כיון שהרגיש אחד מהן שהוא בא להינצח, אמר: עכשיו ינצחני ואני נתבייש בפני הכל! מה עשה? נשקו על ידיו ושככה חמתו של אתליטיה הגדול. אף יוסף, כיון שהרגיש שעלתה חמתו של יהודה נתירא שלא יתבייש לפני המצרים, מיד אמר לאחיו: אני יוסף אחיכם ולא יכלו לענות אותו.19
משל החבל והבאר, פרשת ויגש (צג ד)
"מים עמוקים עצה בלב איש, ואיש תבונות ידלנה" (משלי כ ה) – 20לבאר עמוקה מלאה צונן והיו מימיה צוננים ויפים ולא הייתה בריה יכולה לשתות הימנה. בא אחד וקשר חבל בחבל ונימה בנימה ודלה הימנה ושתה. התחילו הכל דולים הימנה ושותים. כך, לא זז יהודה משיב ליוסף דבר על דבר, עד שעמד על ליבו.21
משל העבד שביקש לשחרר את בניו, פרשת ויחי (תיאודור-אלבק צו)
ואף יעקב ביקש לגלות את הקץ לבניו. שנאמר: "האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים" (בראשית מט א), לְמָה הדבר דומה? לעבד שהאמינו המלך על כל מה שיש לו. בא אותו העבד למות, קרא לבניו לעשותן בני חורין ולומר להן היכן הוא דייתיקי שלהן והאוֹנִי שלהן.22 ידע המלך ועמד לו מלמעלה ממנו. ראה אותו העבד והפליג את הדבר שהיה מבקש לגלות להן. התחיל אומר להם: בבקשה מכם, עבדים שלמלך אתם, היו מכבדין אתו כדרך שהייתי מכבדו כל ימיי.23
שבת שלום, חזק חזק ונתחזק
מחלקי המים