מים ראשונים: ספר בראשית מזמן לנו התוודעות לאישים מיוחדים 'צדיקים' עוד לפני תקופת האבות. מלבד נח שנזכר במפורש במקרא וחנוך בקצרה, באים חז"ל ומדגישים את דמויותיהם של שם ועבר, עבד אברהם, הגר, ענר אשכול וממרא, ובפרשתנו: מלכיצדק. מי הוא מלכיצדק זה, ומה פשר המפגש בינו ובין אברהם וחברותו עם מלך סדום? כבר נדרשנו בקצרה לדמותו של מלכיצדק בדברינו מפגשי אברהם עם תושבי הארץ אשר אראך, דברינו קונה שמים וארץ וכן שם ועבר אבות אבותינו. כאן, נקדיש דף מיוחד למלכיצדק גם אם נחזור על דברים שכבר הזכרנו בדפים הנ"ל.
וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן: וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן אֲשֶׁר מִגֵּן צָרֶיךָ בְּיָדֶךָ וַיִּתֶּן לוֹ מַעֲשֵׂר מִכֹּל: (בראשית יד יח-כ).1
נִשְׁבַּע ה' וְלֹא יִנָּחֵם אַתָּה כֹהֵן לְעוֹלָם עַל דִּבְרָתִי מַלְכִּי צֶדֶק: (תהלים פרק קי פסוק ד).2
מדרש אגדה (בובר) בראשית יד יז-יח פרשת לך לך – מלכי צדק הוא שם בן נח
ומלכי צדק מלך שלם. זה היה שם בן נח שהיה מלך בירושלם, שנאמר: "ויהי בשלם סוכו" (תהלים עו ג).3
רמב"ן בראשית יד יח פרשת לך לך – שם מהגר לארץ כנען (בעקבות דור הפלגה)
ועל דעת רבותינו (נדרים לב ב) שאומרים כי מלכי צדק הוא שם בן נח, הלך מארצו לירושלם לעבוד שם את ה', והיה להם לכהן לאל עליון, כי הוא אחי אביהם הנכבד, כי ירושלים מגבול הכנעני היא מעולם.4
מדרש תנחומא (בובר) פרשת לך לך סימן יט – אברהם הורג את בנו של שם
"אל תירא אברם אנכי מגן לך" (בראשית טו א).5 וממי היה מתירא? מן שם שהרג את בניו: "את כדרלעמר מלך עילם, ושלושת בניו … והיה מתירא לומר הרגתי בניו של צדיק, ועכשיו הוא מקללני ואני מת. מה עשה? יצא לקראתו שם לרצותו, שנאמר: "ומלכי צדק מלך שלם" (בראשית יד יח). אמר הקב"ה: חייך, אינו מקללך אלא מברכך, שנאמר: "ויברכהו ויאמר ברוך אברם וגו' " (בראשית יד יט). א"ל: בשביל שהרגת את בני אני מברכך, שנאמר: "וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידך" (בראשית יד כ).6
בראשית רבה מג ו פרשת לך לך – צדק, כהונה, תורה ויין
"ומלכי צדק מלך שלם וגו' " … המקום הזה מצדיק את יושביו: "מלכי צדק", "אדוני צדק" (יהושע י א) – נקראת ירושלים צדק, שנאמר: "צדק ילין בה" (ישעיה א כא).7 …
"הוציא לחם ויין והוא כהן לאל עליון"8 … רבי שמואל בן נחמן אמר: הלכות כהונה גדולה גילה לו, "לחם" – זה לחם הפנים, "ויין" – אלו הנסכים.9 ורבותינו אומרים: תורה גילה לו, שנאמר: "לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי" (משלי ט ה).10
"והוא כהן לאל עליון", רבי אבא בר כהנא אמר: כל יין שכתוב בתורה עושה רושם, חוץ מזה.11
אמר ר' לוי: אף זה לא יצאנו מידו. שמשם קרא עליו: "ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה".12
בראשית רבה מג ח פרשת לך לך – נתינת (קבלת?) המעשר
"ויתן לו מעשר מכל", רבי יהודה בר סימון אמר: מכח אותה ברכה אכלו שלוש יתידות גדולות בעולם: אברהם יצחק ויעקב. באברהם כתיב: "וה' ברך את אברהם בכל" (בראשית כד א) – בזכות: "ויתן לו מעשר מכל". ביצחק כתוב: "ואוכל מכל" (שם כז לג) – בזכות 'ויתן לו מעשר מכל. ביעקב כתוב: "כי חנני אלהים וכי יש לי כל" (לג יא) – בזכות "ויתן לו מעשר מכל".13
מדרש תהלים (בובר) מזמור לז – קונה שמים וארץ ושם הווי"ה14
אמר הקב"ה: קנא לי, שאילולי הקנאה אין העולם עומד ואין אדם נושא אשה ואינו בונה בית.15 שאילולי שקנא אברהם, לא היה קונה שמים וארץ. ואימתי קנא? שאמר למלכי צדק: כיצד יצאת מן התיבה? אמר ליה: בצדקה שהיינו עושים שם. אמר לו: וכי מה צדקה היה לכם לעשות בתיבה? וכי עניים היו שם? והלא לא היו שם אלא נח ובניו ולמי הייתם עושין צדקה? אמר ליה: על הבהמה ועל החיה ועל העוף. לא היינו ישנים, אלא נותנים היינו לפני זה ולפני זה כל הלילה. אותה שעה אמר אברהם: ומה אילולי שעשו צדקה עם בהמה וחיה ועוף לא היו יוצאין וכיון שעשו צדקה יצאו, ואני אם אעשה עם בני אדם על אחת כמה וכמה. באותה שעה נטע אשל בבאר שבע, אכילה שתיה לויה.16
בראשית רבה נו י פרשת וירא – מחדשי שם ירושלים
… אברהם קרא אותו "יִרְאֶה", שנאמר: "וַיִּקְרָא אַבְרָהָם שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא ה' יִרְאֶה" (בראשית כב יד). שֵׁם קרא אותו "שָׁלֵם", שנאמר: "וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם" (יד יח). אמר הקב"ה: אם קורא אני אותו "יִרְאֶה" כשם שקרא אותו אברהם, שם אדם צדיק מתרעם. ואם קורא אני אותו "שָׁלֵם", אברהם אדם צדיק מתרעם. אלא הריני קורא אותו ירושלים כמו שקראו שניהם: "יראה שלם" – ירושלים.17
ר' ברכיה בשם רבי חלבו אמר עד שהוא שלם, עשה לו הקב"ה סוכה והיה מתפלל בתוכה, שנאמר: "ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון" (תהלים עו ג). ומה היה אומר? יהי רצון שאראה בבנין ביתי.18
בראשית רבה מד ז פרשת לך לך – הפטרת השבת, איש את רעהו יעזורו
"אל תירא אברם" … "ראו איים ויראו" (ישעיה מא ה) – מה איים הללו מסויימים בים, כך היו אברהם ושם מסויימים בעולם … 19 "קצות הארץ יחרדו" – זה שרוי בקיצו של עולם, וזה שרוי בקיצו של עולם. "קרבו ויאתיון" – זה קרב אצל זה, וזה קרב אצל זה. "איש את רעהו יעזורו" – זה עוזר לזה בברכות: "ויברכהו ויאמר ברוך אברם לאל עליון וגו' , וזה עוזר לזה במתנות: "ויתן לו מעשר מכל". "ויחזק חרש את צורף" – "חרש" זה שם שעשה את התיבה, "את צורף", זה אברהם שצרפו הקב"ה בכבשן האש. "מחליק פטיש את הולם פעם" – שהחליק פטישו והלם את כל באי עולם בדרך אחת למקום. "אומר לדבק טוב הוא" – אלו אומות העולם שהן אומרין מוטב להדבק באלוה של אברהם ולא נדבק בעבודת כוכבים של נמרוד. "ויחזקהו במסמרים" – החזיק אברהם את שֵׁם במצות ומעשים טובים. "ולא ימוט" – אברהם.20
מסכת נדרים דף לב עמוד ב, ויקרא רבה כה ו – הכהונה עוברת לאברהם
אמר רבי זכריה משום רבי ישמעאל: ביקש הקב"ה להוציא כהונה משם, שנאמר: "והוא כהן לאל עליון". כיון שהקדים ברכת אברהם לברכת המקום, הוציאה מאברהם,21 שנאמר: "ויברכהו ויאמר ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ, וברוך אל עליון וכו' ". אמר לו אברהם: וכי מקדימין ברכת עבד לברכת קונו? מיד נְתָנָה לאברהם, שנאמר: "נאם ה' לאדני שב לימיני עד אשית אויביך הדום לרגליך" (תהלים קי), ובתריה כתיב: "נשבע ה' ולא ינחם אתה כהן לעולם על דברתי מלכי צדק" – על דיבורו של מלכי צדק; והיינו דכתיב: "והוא כהן לאל עליון", הוא כהן – ואין זרעו כהן.22
פירוש דעת מקרא (עמוס חכם) לפרק קי בתהלים – מלכי צדק של תהלים23
אתה כהן לעולם – אתה (המלך) תהיה לעולם משרת לפני. כִּנָּה כאן המשורר את המלך 'כהן' לרמוז שכמו הכהן, כן המלך הצדיק הוא משרת לה' …. על דברתי מלכי צדק – על פי הדברים המסופרים על מלכי צדק שבימי אברהם שהיה מלך בירושלים וכהן לעיל עליון. ודוד שכבש את ירושלים ומלך בה, ראה עצמו ממשיך המסורת העתיקה של מלכי ירושלים בימי מלכי צדק.24
בראשית רבה פה י פרשת וישב – תמר בתו של שם הייתה
אפרים מַקְשָׁאָה תלמידו של רבי מאיר אמר משום רבי מאיר: תמר בתו של שם היתה, דכתיב: "ובת איש כהן כי תחל לזנות … באש תישרף" (ויקרא כא ט) – לפיכך: "הוציאוה ותשרף".25
גמרא בבא בתרא יד ע"ב – מלכי צדק הוא אחד מעשרה כותבי ספר תהלים
משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב; יהושע כתב ספרו ושמונה פסוקים שבתורה; שמואל כתב ספרו ושופטים ורות; דוד כתב ספר תהלים ע"י עשרה זקנים: ע"י אדם הראשון, על ידי מלכי צדק, ועל ידי אברהם, וע"י משה, ועל ידי הימן, וע"י ידותון, ועל ידי אסף, ועל ידי שלשה בני קרח.26
וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה: (ישעיהו א כו).27
שבת שלום וגשמים בעיתם28
מחלקי המים