מים ראשונים: רבים וטובים נדרשו לפן המיוחד של דין פרה אדומה שהוא בבחינת "חוקה חקקתי, גזירה גזרתי" ויש שמהדרים ומוסיפים: "ואין לך להרהר אחריה". אף אנו נדרשנו לנושא זה בדברינו חוקה חקקתי גזירה גזרתי בפרשה זו, בשנה האחרת, תוך גלישה לנושא טעמי המצוות. והפעם נרצה לדון בפן קרוב אך שונה והוא: דין פרה אדומה כסייג לחכמת האדם בכלל, חכמת שלמה בפרט. ומשם למקומו של שלמה בדרשנות התורה עפ"י חז"ל.
במדבר רבה יט ג – חכמה גדר לשלמה
"זאת חוקת התורה". רבי יצחק פתח: "כָּל־זֹה נִסִּיתִי בַחָכְמָה אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי" (קהלת ז כג). כתוב: "ויתן אלהים חכמה לשלמה ותבונה הרבה מאד ורוחב לב כחול אשר על שפת הים" (מלכים א ה ט).1 מהו "כחול"? … אמר ר' לוי: מה חול גדר לים, כך היתה חכמה גדר לשלמה.2 משל אומרים: דעה חסרת מה קנית, דעה קנית מה חסרת? – "עיר פרוצה אין חומה, איש אשר אין מעצור לרוחו" (משלי כה כח).3
"ותרב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם ומכל חכמת מצרים. ויחכם מכל האדם, מאיתן האזרחי והימן וכלכֹּל וכו' " (מלכים א ה י-יא) … 4 אמר שלמה: על כל אלה עמדתי ופרשה של פרה אדומה חקרתי ושאלתי ופשפשתי: "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני" (קהלת ז כג).5
ויקרא רבה ל טו – שלושה נפלאו ממני וארבעה לא ידעתים
"ולקחתם לכם ביום הראשון" – אחר כל אותה חכמה שכתובה בשלמה: "החכמה והמדע נתון לך" (דברי הימים ב א יב), "ותרב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם … ויחכם מכל האדם" (מלכים א ה י), ישב לו תמה על ארבעת מינים הללו, שנאמר: "שלשה המה נפלאו ממני" (משלי ל יח) – פסח מצה ומרור. "וארבעה לא ידעתים" (שם) – אלו ארבעה מינים שבלולב שביקש לעמוד עליהם. "פרי עץ הדר" – מי יאמר שהוא אתרוג? … "וענף עץ עבות" – מי יאמר שהוא הדס?6
מדרש זוטא קהלת (בובר) ז כג – והיא רחוקה ממני
"כל זה נסיתי בחכמה" (קהלת ז כג).7 ר' יצחק פתח: כל זה נסיתי בחכמה, אמר שלמה: לא הנחתי חכמה בעולם שלא עמדתי עליה, וכיון שהגעתי לפרשת פרה אדומה, "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני.8
מסכת עירובין דף כא עמוד ב – אזניים לתורה
"וידבר שלשת אלפים משל ויהי שירו חמשה ואלף"9 – מלמד שאמר שלמה על כל דבר ודבר של תורה שלשת אלפים משל, על כל דבר ודבר של סופרים חמשה ואלף טעמים.10
דרש רבא: מאי דכתיב: "ויותר שהיה קהלת חכם עוד לימד דעת את העם ואזן וחקר תיקן משלים הרבה" (קהלת יב ט)? "לימד דעת את העם" – דאגמריה בסימני טעמים, ואסברה במאי דדמי ליה.11 "ואזן וחקר תקן משלים הרבה" – אמר עולא אמר רבי אליעזר: בתחילה היתה תורה דומה לכפיפה שאין לה אזניים, עד שבא שלמה ועשה לה אזניים.12
שיר השירים רבה א ח – כוחו של המשל
"ואזן וחקר תקן משלים הרבה" – … את מוצא שעד שלא עמד שלמה לא היתה דוגמא.13
רב נחמן אמר: לפלטין גדולה שהיו בה פתחים הרבה וכל שהיה נכנס בתוכה היה טועה מדרך הפתח. בא פקח אחד ונטל הפקעת ותלאה דרך הפתח היו הכל נכנסים ויוצאין דרך הפקעת. כך עד שלא עמד שלמה לא היה אדם יכול להשכיל דברי תורה וכיון שעמד שלמה התחילו הכל סוברין תורה.14
א"ר חנינא: לבאר עמוקה מלאה מים והיו מימיה צוננין ומתוקים וטובים ולא היתה בריה יכולה לשתות ממנה, בא אדם אחד וספק לה חבל בחבל משיחא במשיחא ודלה ממנה ושתה התחילו הכל דולין ושותין, כך מדבר לדבר ממשל למשל עמד שלמה על סודה של תורה, דכתיב: "משלי שלמה בן דוד מלך ישראל" – ע"י משלותיו של שלמה עמד על דברי תורה.15
ורבנן אמרין: אל יהי המשל הזה קל בעיניך שע"י המשל הזה אדם יכול לעמוד בדברי תורה. משל למלך שאבד זהב מביתו או מרגליות טובה, לא ע"י פתילה כאיסר הוא מוצא אותה? כך המשל הזה לא יהיה קל בעיניך שע"י המשל אדם עומד על דברי תורה. תדע לך שהוא כן, שהרי שלמה ע"י המשל הזה עמד על דקדוקיה של תורה.16
במדבר רבה יט ו – למי נתגלו סוד טעמי המצוות
"ויקחו אליך פרה אדומה" – א"ר יוסי ברבי חנינא: אמר לו הקב"ה למשה: לך אני מגלה טעם פרה, אבל לאחר – חוקה. שאמר רב הונא: כתוב: "כי אקח מועד אני מישרים אשפוט" (תהלים עהג) וכתוב: "והיה ביום ההוא לא יהיה אור יקרות וקפאון" (זכריה יד ו) "יקפאון" כתיב – דברים המכוסים מכם בעולם הזה, עתידים להיות צפים לכם לעולם הבא. כסומא זה שצופה, שכתוב: "והולכתי עורים בדרך לא ידעו … אשים מחשך לפניהם לאור" (ישעיהו מב טז) וכתוב: "אלה הדברים עשיתים ולא עזבתים" (שם) – "אעשה" אין כתיב כאן, אלא "עשיתים" – שכבר עשיתים לרבי עקיבא וחביריו. אמר ר' אחא: דברים שלא נגלו למשה, נגלו לר' עקיבא וחביריו. "וכל יקר ראתה עינו" (איוב כח י) – זה רבי עקיבא וחביריו.17
אמר רבי יוסי ברבי חנינא: רמזו שכל הפרות בטלות ושלך קיימת.18
מסכת יומא דף יד עמוד א – רחוקה ומחכימה גם מר' עקיבא
תניא: "והזה הטהור על הטמא" – על הטמא – טהור ועל הטהור טמא … דברי ר' עקיבא19 … ורבנן: … קל וחומר הוא: אם על הטמא טהור – על הטהור לא כל שכן? ורבי עקיבא – היינו דקאמר שלמה: "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני".20
שבת שלום
מחלקי המים