מים ראשונים: במחשבה שנייה, כותרת אפשרית אחרת לדף זה היא: משכן או עגל, מי קדם למי? אך נשתקעה הכותרת הראשונה של דף זה שכתבנו לפני מספר שנים, וכיוון דעל – על.1
וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם: (שמות כה ח).2
שמות רבה פרשה לג סימן א – המשך של מתן תורה
"ועשו לי מקדש" – אמר להם הקב"ה לישראל: מכרתי לכם תורתי, כביכול נמכרתי עמה. משל למלך שהייתה לו בת יחידה. בא אחד מן המלכים ונטלה. ביקש לילך לו לארצו וליטול לאשתו. אמר לו [המלך]: בתי שנתתי לך יחידית היא. לפרוש ממנה – איני יכול, לומר לך: "אל תטלה" – איני יכול, לפי שהיא אשתך. אלא זו טובה עשה לי שכל מקום שאתה הולך קיטון אחד עשה לי שאדור אצלכם. כך אמר הקב"ה לישראל: נתתי לכם את התורה. לפרוש הימנה איני יכול, לומר לכם אל תיטלוה איני יכול. אלא בכל מקום שאתם הולכים בית אחד עשו לי שאדור בתוכו, שנאמר: "ועשו לי מקדש".
שמות רבה נ ב – הארון הוא מרכז המשכן
"תן לחכם ויחכם עוד" – זה משה …שהיה למד תורה מפי הגבורה ובא ואמר לישראל ומטיבן והוא מוסיף להם חיים. דבר אחר: "תן לחכם ויחכם עוד" – זה בצלאל. אתה מוצא בשעה שאמר הקב"ה למשה: "עשה המשכן", בא ואמר לבצלאל. אמר לו [בצלאל למשה]: מהו המשכן הזה? אמר לו: שישרה הקב"ה שכינתו בתוכו ומלמד לישראל תורה. אמר לו בצלאל: והיכן התורה נתונה? אמר לו: משאנו עושים את המשכן אנו עושים הארון. אמר לו: רבנו משה, אין כבודה של תורה בכך, אלא אנו עושין הארון ואח"כ המשכן לפיכך זכה שיקרא על שמו שנאמר: "ויעש בצלאל את הארון".3
מדרש תנחומא פרשת תרומה סימן ח – לאחר (בעקבות) חטא העגל
"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" – אימתי נאמרה למשה הפרשה הזו של משכן? ביום הכיפורים עצמו! אע"פ שפרשת המשכן קודמת למעשה העגל [בסדר הכתובים]. אמר ר' יהודה בר' שלום: אין מוקדם ומאוחר בתורה … ביום הכפורים נאמר למשה "ועשו לי מקדש" … ואתה מוצא שביום הכיפורים נתכפר להם ובו ביום אמר לו הקב"ה "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", כדי שידעו כל האומות שנתכפר להם מעשה העגל. ולכך נקרא משכן העדות שהוא עדות לכל באי העולם שהקב"ה שוכן במקדשכם. אמר הקב"ה יבוא זהב שבמשכן ויכפר על זהב שנעשה בו העגל … ולכן מתכפרין בזהב "וזאת התרומה אשר תקחו מאתם זהב", אמר הקב"ה: "כי אעלה ארוכה לך וממכותיך ארפאך"4 (ירמיה ל יז).5
רש"י שמות פרק לא פסוק יח – שמונים יום אחרי חטא העגל
"ויתן אל משה ככלותו לדבר איתו … שני לוחות העדות וגו' " – אין מוקדם ומאוחר בתורה. מעשה העגל קודם לציווי מלאכת המשכן ימים רבים היה. שהרי בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות, וביום הכפורים נתרצה הקב"ה לישראל, ולמחרת התחילו בנדבת המשכן והוקם באחד בניסן.6
אבן עזרא הפירוש הקצר שמות פרק לג פסוק יז – ציווי ראשון, חטא, פיוס, ציווי מחודש
"גם את הדבר הזה אשר דברת אעשה" – וטעם כל הפרשה,7 כי השם אמר למשה, קודם מעשה העגל "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". וכאשר עשו העגל אמר: "לא אעלה בקרבך" והנה לא יעשה המקדש. וכאשר התחנן משה אל השם … ופייס שנית על ישראל, אז אמר לו שהוא ישכון בקרב ישראל.8
תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ה' מִקְּדָשׁ אֲדֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ: (שמות טו יז).9
רמב"ן שמות פרק טו פסוק יג – כבר בשירת הים ביציאת מצרים
"נחית בחסדך עם זו גאלת נהלת בעוזך אל נוה קדשך" – … נוה קדשך הוא בית המקדש כאשר יאמר עוד: "מקדש ה' כוננו ידיך". וכן אמרו במכילתא (כאן) אין נוה אלא בית המקדש.10
מסכת כתובות דף סב עמוד ב – הקדמת המשכן11
רבי … הלך ועסק להשיא את בנו לבתו של ר' יוסי בן זימרא. פסקו לו (לחתן) שתים עשרה שנה ללכת לבית הרב (ללמוד תורה קודם החופה). העבירוה לפניו (העבירו את הכלה לפני הבחור)12, אמר להם: יהיו שש שנים. העבירוה לפניו (פעם נוספת) אמר להם: אכנוס ואח"כ אלך (נעמיד חופה ואח"כ אלך ללמוד תורה). היה מתבייש מאביו. אמר לו (רבי לבנו): בני, דעת קונך יש בך, מעיקרא כתוב: "תביאמו ותטעמו בהר נחלתך", ולבסוף כתוב: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם".13
אור החיים – בכל הזמנים ובכל המקומות
ועשו לי מקדש – צריך לדעת למה קראו מקדש ותכף חזר בו וקראו משכן … ונראה כי אומרו "ועשו לי מקדש" היה מצוות עשה כוללת כל הזמנים, בין במדבר בין בכניסתן לארץ בכל זמן שיהיו שם ישראל לדורות וצריכין היו ישראל לעשות כן אפילו בגלויות. אלא שמצינו שאסר ה' כל המקומות מעת שנבנה בית המקדש …14
מדרש אגדה (בובר) ויקרא פרשת אחרי מות פרק יז סימן ד15
"ואל פתח אהל מועד לא הביאו". אמר להם: אסור לכם לשחוט חוץ מאהל מועד. ר' ישמעאל אומר: כיון שאמר להם משה, היו מתאוים לאכול בשר. באותה שעה הזהירו עצמן מן השחיטה שלא לשחוט חוץ מאהל מועד. ולמה כן? לפי שהיו להוטים אחר ע"ז והיו שוחטין לעבודה זרה. אמר הקב"ה למשה: צוה להם לישראל שלא ישחטו חוץ מאהל מועד, עד שירחיקם מעבודה זרה.16
השלכה על חידת מזבח הזהב בפרשת תצווה
למחלוקת אם הציווי על המשכן ניתן לפני חטא העגל וללא קשר אליו, או שניתן לאחר (בעקבות) חטא העגל יש השלכה מעניינת על חידת מיקום מזבח הקטורת במקרא. מדוע לא נמנה מזבח הזהב שהוא כלי קודש פנימי בדומה למנורה ולשולחן ביחד איתם בפרשת תרומה, ונזכר רק בסוף פרשת תצוה? ראו דברינו מזבח הזהב – מזבח הקטורת בפרשת תצוה שם הרחבנו בנושא זה. ושם הצענו תשובה המתבססת על ראיית פרשת תצוה כנתונה בתווך בין השיטות שהמשכן קדם למעשה העגל ובין השיטות שהוא בא בעקבותיו. בכל פרשת תרומה ובחצי הראשון של פרשת תצווה אין שום אזכור שהמשכן מיועד להקרבת קרבנות. גם לא כאשר נזכרים בגדי הכהנים "לכבוד ולתפארת" בפרק כח. אפילו בציווי על המזבח החיצון בסוף פרשת תרומה (תחילת פרק כז) אין אזכור של קרבנות. ואנו מכירים מזבחות שנעשים לקריאה בשם ה' ובלי קרבנות אצל האבות (אברהם בראשית פרק יב, יצחק שם פרק כו, יעקב שם פרקים לג, לה). מרכז המשכן הוא הארון המחזיק "אֶת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ" ומטרתו הראשונית היא: "וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". המשכן הוא משכן העדות וההתוועדות, כשיטות שהמשכן קדם למעשה העגל וקשור למעמד הר סיני. בא פרק כט באמצע פרשת תצווה ומכניס את עבודת הקרבנות. אולי באמת בעקבות חטא העגל. המזבח החיצון הופך למקום הקרבת קרבנות, ונוצר הצורך ליצור איזון ותזכורת למזבח בלי קרבנות ע"י הוספת מזבח הזהב בקודש פנימה. הרי לנו "ויחלוקו" של פרשת תצווה ופשרה בין השיטות שהמשכן קדם והשיטות שמעשה העגל קדם. וכבר קשרנו הצעה זו לדברי הרמב"ם במורה נבוכים הנ"ל ולפירושי אבן עזרא ורמב"ן בדברינו מזבח הזהב – מזבח הקטורת בפרשת תצוה.
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים 1: למחלוקת משכן קודם או חטא העגל קודם יש השלכה רבה על שני נושאים מרכזיים משיקים: שבירת הלוחות והאוהל הזמני שבנה משה. (מלבד עצם המחלוקת גופא האם המשכן הוא ב'כוונה ראשונה' כלשון הרמב"ם, או 'כוונה שנייה'). בשיטת אבן עזרא / רמב"ן וסיעתם מקבלים שני נושאים אלה העצמה גדולה. בשבירת הלוחות, משה שובר גם את הציווי על המשכן, כאשר הוא כבר יודע שיש ציווי כזה. והרי המשכן ניתן לעדות ולכפרה! אבל לא בתנאים האלה, יאמר משה. כך גם עניין הקמת האוהל הפרטי ע"י משה, כאשר הוא יודע כבר שיש תכנית לאוהל מועד כללי ועם זאת, לא נמנע מלהקים אותו ולהשתמש באותו השם. לנושא הראשון הקדשנו דף בשם אשר שיברת בפרשת כי תשא. על הנושא השני הרחבנו בדברינו אוהל מועד הכללי והפרטי בפרשת ויקרא. אליבא שיטת רש"י וסיעתו, שני נושאים אלה הם בעלי עוצמה מוקטנת.
מים אחרונים 2: אפשר שנושא הקדמת המשכן לתקופת המדבר קשור גם לנושא של נתינת התורה במדבר ולא בארץ ישראל. ראו שני דפים בנושא זה: מתן תורה וארץ ישראל בפרשת יתרו וכן תורה ומדבר בפרשת במדבר. משניתנה התורה, שוב אי אפשר היה לעכב את הקמת המשכן. וזה נושא בפני עצמו שיכול להשתלב בשתי השיטות.
מים אחרונים 3: שיטת רש"י המקדימה את חטא העגל לציווי על המשכן, היא חלק משיטתו הרחבה יותר לגבי מבנה החצי השני של ספר שמות. ראו על כך בדברינו מבנה ספר שמות עפ"י רש"י בפרשה זו. ולשיטת רמב"ן יש לכאורה סיוע גדול מהמקרא בציווי על הארון נאמר: "וְנָתַתָּ אֶל הָאָרֹן אֵת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ" (שמות כה טז), ציווי שחוזר גם במעשה הכפורת: "וְנָתַתָּ אֶת הַכַּפֹּרֶת עַל הָאָרֹן מִלְמָעְלָה וְאֶל הָאָרֹן תִּתֵּן אֶת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ" (שם שם כא). הרי שהציווי על המשכן שבפרשת תרומה היה לפני מתן הלוחות והורדתם (ראו שמות לא יח). ומה יאמר רש"י? שמדובר בלוחות השניים?