מים ראשונים: בפרשת בהעלותך הרחבנו לדון בנושא אין מוקדם ומאוחר בתורה – בפרשני המקרא, (ובפרשת במדבר: "אין מוקדם ומאוחר בתורה" במדרשים ובדרשות חז"ל). כבר שם עלה השימוש המיוחד של הכלל "אין מוקדם ומאוחר בתורה" ע"י רש"י בספר שמות, בין במפורש בין במשתמע. הפעם נרצה להרחיב ולהעמיק בעניין זה. כל פרשה מפרשות שמות: יתרו, משפטים, כי תשא, יכולה הייתה לשמש בסיס לנושא זה, אבל זכתה פרשת תרומה.
רש"י שמות פרק ד פסוק כ – ביציאת משה ממדין למצרים
"ויקח משה את אשתו ואת בניו … וישב ארצה מצרים ויקח משה את מטה האלוהים בידו" – אין מוקדם ומאוחר מדוקדקים במקרא.1
רש"י שמות פרק יח פסוק יג – מינוי הדיינים לאחר הורדת לוחות שניים ביום הכיפורים
"ויהי ממחרת וישב משה לשפוט את העם" – מוצאי יום הכיפורים היה, כך שנינו בספרי.2
רש"י שמות פרק יט פסוק יא – ברית אגנות הדם לפני מעמד הר סיני
"והיו נכונים ליום השלישי" – שהוא שישה בחודש. ובחמישי בנה משה את המזבח תחת ההר ושתים עשרה מצבה, כל הענין האמור בפרשת ואלה המשפטים, (שמות כד ד) ואין מוקדם ומאוחר בתורה.3
רש"י שמות פרק לא פסוק יח – חטא העגל קדם לציווי על המשכן
"ויתן אל משה ככלותו לדבר איתו וגו' " – אין מוקדם ומאוחר בתורה. מעשה העגל קודם לציווי מלאכת המשכן ימים רבים היה. שהרי בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות, וביום הכפורים נתרצה הקב"ה לישראל, ולמחרת התחילו בנדבת המשכן והוקם באחד בניסן.4
שמות פרק לג פסוק ז פרשת כי תשא – אוהל מועד הפרטי של משה
וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת־הָאֹהֶל וְנָטָה־לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן־הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד וְהָיָה כָּל־מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל־אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה.
רש"י שמות לג ז – בית הוועד קודם לבית ההתוועדות
"ומשה יקח את האהל" – מאותו עון והלאה … וקרא לו – והיה קורא לו אהל מועד, הוא בית ועד למבקשי תורה.5
סדר הדברים בספר שמות על פי מכלול פירושי רש"י
בפירושיו מסתמך רש"י על מדרשי חז"ל ולכאורה לא הוא שמשנה "סדרי שמות".6 אבל בעולם המדרש, כל מדרש ודרשה עומדים לעצמם ונדרשים לגופם, פעמים רבות בשם דרשן אחר ומבית מדרש אחר. החיבור שלהם בידי פרשן המקרא יוצר מסכת כוללת ותמונה מקיפה שהמדרש אולי פטור ממנה, אבל פרשן המקרא לא. ואכן, התמונה הכוללת של סדר האירועים בספר שמות, עפ"י חיבור כל פירושי רש"י למארג אחד, נותנת את סדר הדברים הבא:
- בני ישראל מגיעים בחודש השלישי ליציאתם ממצרים לרגלי הר סיני, לאחר קריעת ים סוף, השמת "חוק ומשפט" ומצוות שהצטוו במרה, ירידת המן, מסה ומריבה ומלחמת עמלק.
- כחלק מימי ההגבלה כותב משה את ספר הברית וכורת עם העם את ברית אגנות הדם. העם אומר תחילה "נעשה" ואח"כ חוזר ואומר: "נעשה ונשמע". לבנת הספיר מופיעה בשמיים הטהורים: "הסל והמגריפה".
- מעמד הר סיני, קולות וברקים, ההר בוער באש – עשרת הדברים חלקם מפי הגבורה וחלקם מפי משה.
- פרשת ואלה המשפטים.
- משה עולה על ההר ושוהה שם ארבעים יום.
- משה יורד מההר ומוצא את העם "פרוע" בחטא העגל.
- משה בונה את "אוהל מועד הפרטי" כבית וועד לתורה מחוץ למחנה.7
- משה יורד מההר בפעם השלישית ביום הכיפורים ומביא יחד עם הלוחות השניים את בשורת המשכן, פרשות תרומה – תצוה (וחלקים מכי תשא?).
- משה מתחיל לשפוט את העם על בסיס המשפטים והתורה הנלווית אל הלוחות השניים.8 יתרו רואה את משה שופט את העם לבדו והוא מייעץ לו להקים את מערכת המשפט.9
- סוף פרשת פקודי וספר שמות. משה הוא שמקים את המשכן אך אינו יכול להיכנס אליו מפני הענן שירד עליו. עד שהוא נקרא אל הקודש פנימה – התפר בין סוף ספר שמות ותחילת ספר "ויקרא אל משה".10
לאורך הדרך ציינו את שיטת רמב"ן שחולק כמעט בכל מקום על רש"י. רמב"ן נאמן לשיטתו שאין להשתמש בכלל "אין מוקדם ומאוחר בתורה", אלא במקרים בהם אין ברירה,11 אבל כאן, בליבה של ספר שמות התנגדותו היא משמעותית ביותר. פרשות ספר שמות, טוען רמב"ן, כסדר שבמקרא שבידינו הן ואינן זזות ממקומן: מינוי הדיינים בעצת יתרו, מעמד הר סיני, פרשת משפטים, כתיבת ספר הברית, ברית אגנות הדם, הציווי על המשכן,12 פרשת כי תשא כולל חטא העגל, והציווי (החוזר) על המשכן בפרשות ויקהל-פקודי אחרי ירידת משה ביום הכיפורים – הכל כסדר שאירע, כך נכתב.13 אגב, גם לרמב"ן יש סיוע מהמדרשים, אבל נראה שמה שמדריך את רש"י ואת רמב"ן היא התפיסה שלהם כפרשני המקרא ולא כפרשני חז"ל והמדרש.
ועל רש"י יש לחזור ולשאול: אם כשיטתך הנ"ל שכך היה סדר אירועי מרכז ספר שמות, מדוע באמת סודרה התורה כמו שסודרה? למה כאשר כותב משה את התורה הוא בונה סדר שונה מזה שאירע? השאלה מתחדדת עוד יותר, אם ננקוט בשיטת ר' יוחנן: "תורה מגילה מגילה ניתנה" (גיטין ס ע"א, מובא בדברינו תורה חתומה או מגילה מגילה ניתנה בפרשת משפטים). לפי שיטה זו משה כתב קטעים מספר התורה "מגילות מגילות" במשך ארבעים שנה ולפי המאורע והציווי, ובסוף ימיו בפרשת וילך ערך סופית וחתם את התורה. והיא הנותנת, משה סידר את ספר שמות כפי שסידר, שלא כסדר המאורעות לשיטת רש"י והמדרשים שבשיטתו! מן הסתם הייתה לו כוונה בעניין. אולי דרישת סימוכין שמקצתם נודעו לנו ומקצתם טרם. אז "משה כיסה ורש"י גילה"? מה בא רש"י לגלות לנו תוך שהוא נעזר בכלל "אין מוקדם ומאוחר בתורה"? שיותר מלהבין שהאירועים היו אחרת, צריכים אנו לחקור ולדרוש למה משה ערך את התורה כפי שערך? לעצם הנושא של סדרי שמות, רש"י לא נותן לנו תשובה על הסיבות לשינוי זה וגם אנו נשאיר אותה פתוחה לשואבי המים. כל היודע דבר אודות הנושא שהעלינו, בפרט לגבי ספר שמות ובכלל לתורה כולה, אנא יחיש שמועתו אלינו במהרה ויבוא על שכרו במוקדם או במאוחר.
מדרש תנחומא פרשת תרומה סימן ח – מטולטלות ומטלטלות הן שבילי התורה ופרשיותיה
אמר ר' יהודה בר' שלום: אין מוקדם ומאוחר בתורה, שנאמר: "נעו מעגלותיה לא תדע" (משלי ה ו) – מטולטלות הן שביליה של תורה ופרשותיה.14
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: לספר מקיף בנושא אין מוקדם ומאוחר בתורה, ראו יצחק גוטליב, יש סדר למקרא, אונ' בר-אילן 2009.