בֶּן שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה מְנַשֶּׁה בְמָלְכוֹ וַחֲמִשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם … וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם … וַיָּקֶם מִזְבְּחֹת לַבַּעַל וַיַּעַשׂ אֲשֵׁרָה כַּאֲשֶׁר עָשָׂה אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל … וְהֶעֱבִיר אֶת בְּנוֹ בָּאֵשׁ וְעוֹנֵן וְנִחֵשׁ וְעָשָׂה אוֹב וְיִדְּעֹנִים הִרְבָּה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה' לְהַכְעִיס: וַיָּשֶׂם אֶת פֶּסֶל הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר עָשָׂה בַּבַּיִת אֲשֶׁר אָמַר ה' אֶל דָּוִד וְאֶל שְׁלֹמֹה בְנוֹ בַּבַּיִת הַזֶּה וּבִירוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָשִׂים אֶת שְׁמִי לְעוֹלָם: … וַיְדַבֵּר ה' בְּיַד עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים לֵאמֹר: יַעַן אֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה מֶלֶךְ יְהוּדָה הַתֹּעֵבוֹת הָאֵלֶּה … וַיַּחֲטִא גַם אֶת יְהוּדָה בְּגִלּוּלָיו: לָכֵן כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי מֵבִיא רָעָה עַל יְרוּשָׁלִַם וִיהוּדָה אֲשֶׁר כָּל שֹׁמְעָהּ תִּצַּלְנָה שְׁתֵּי אָזְנָיו: … וְגַם דָּם נָקִי שָׁפַךְ מְנַשֶּׁה הַרְבֵּה מְאֹד עַד אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת יְרוּשָׁלִַם פֶּה לָפֶה לְבַד מֵחַטָּאתוֹ אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יְהוּדָה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה': (מלכים ב פרק כא).1
מסכת סנהדרין פרק י משנה ב – אין לו חלק לעולם הבא
שלושה מלכים וארבעה הדיוטות אין להם חלק לעולם הבא. שלושה מלכים: ירבעם, אחאב ומנשה.2
רבי יהודה אומר מנשה יש לו חלק לעולם הבא, שנאמר: "ויתפלל אליו ויעתר לו וישמע תחינתו וישיבהו ירושלים למלכותו" (דברי הימים ב לג). אמרו לו: למלכותו השיבו ולא לחיי העולם הבא השיבו.3
ויקרא רבה לו ג פרשת בחקותי – למה לא אחז (ואחרים)?
… בר קפרא אמר: אחז וכל מלכי ישראל הרשעים אין להם חלק לעוה"ב … והרי הוא נמנה באיפטיא של מלכים, שנאמר: "בימי עזיהו יותם אחז יחזקיהו מלכי יהודה" (ישעיה א א)?!4 ר' אחא בשם ר' אלעזר ור' יוסי בשם ריב"ל אמר: ע"י שהיה לו בושת פנים … ר' הושעיא רבה אמר: על ידי שהיה אביו צדיק. – ומנשה לא היה אביו צדיק? אלא אחז היה אביו צדיק ובנו צדיק מנשה היה אביו צדיק ובנו רשע. הוא שחזקיה אומר: "הנה לשלום מר לי מר" (ישעיה לח יז) – מר לי מלפני מאחז, מר לי מאחרי ממנשה.5
מסכת סנהדרין דף קג עמוד א – סוף מלכות יהודה ובית ראשון
אמר רב חסדא אמר רבי ירמיה בר אבא: מאי דכתיב: "עַל שְׂדֵה אִישׁ עָצֵל עָבַרְתִּי וְעַל כֶּרֶם אָדָם חֲסַר לֵב: וְהִנֵּה עָלָה כֻלּוֹ קִמְּשֹׂנִים כָּסּוּ פָנָיו חֲרֻלִּים וְגֶדֶר אֲבָנָיו נֶהֱרָסָה" (משלי כד ל-לא). על שדה איש עצל עברתי – זה אחז, ועל כרם אדם חסר לב – זה מנשה, והנה עלה כלו קמשונים – זה אמון, כסו פניו חרלים – זה יהויקים, וגדר אבניו נהרסה – זה צדקיהו, שנחרב בית המקדש בימיו.6
מסכת שבת דף קיג עמוד ב – רות מתבשרת על מנשה
"וטבלת פתך בחומץ" (רות ב יד). אמר רבי אלעזר: מכאן שהחומץ יפה לשרב. רבי שמואל בר נחמני אמר: רמז רמז לה; עתיד בן לצאת ממך שמעשיו קשין כחומץ, ומנו – מנשה.7
מסכת ברכות דף י עמוד א – חזקיהו מסרב להוליד את מנשה
… מה עשה הקב"ה – הביא יסורים על חזקיהו, ואמר לו לישעיהו: לך ובקר את החולה: שנאמר: "בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו: כה אמר ה' צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה וגו' " … מת אתה – בעולם הזה, ולא תחיה – לעולם הבא. אמר ליה: מאי כולי האי? אמר ליה: משום דלא עסקת בפריה ורביה. אמר ליה: משום דחזאי לי ברוח הקדש דנפקי מינאי בנין דלא מעלו. אמר ליה: בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת איבעי לך למעבד, ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא – לעביד.8
מסכת יומא דף ט עמוד ב – שפיכות דמים
מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלשה דברים שהיו בו: עבודה זרה, וגילוי עריות, ושפיכות דמים. … שפיכות דמים – דכתיב: "וגם דם נקי שפך מנשה הרבה מאד עד אשר מלא את ירושלים פה לפה".9
מסכת סנהדרין דף קג עמוד ב – צלם בהיכל
אמר רבי יוחנן: בתחילה עשה לו פרצוף אחד ולבסוף עשה לו ארבעה פרצופים, כדי שתראה שכינה ותכעוס.10 אחז העמידו בעלייה, שנאמר: "ואת המזבחות אשר על הגג עלית אחז" (מלכים ב כג יב). מנשה העמידו בהיכל, שנאמר: "וישם את פסל האשרה אשר עשה בבית אשר אמר ה' אל דוד ואל שלמה בנו בבית הזה ובירושלים אשר בחרתי מכל שבטי ישראל אשים את שמי לעולם".11 אמון הכניסו לבית קדשי הקדשים, שנאמר: "כי קצר המצע מהשתרע והמסכה צרה כהתכנס" (ישעיהו כה כ). מאי "כי קצר המצע מהשתרע"? אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: כי קצר המצע זה מלהשתרר עליו שני רעים כאחד. מאי "והמסכה צרה כהתכנס"? אמר רבי שמואל בר נחמני: רבי יונתן כי הוה מטי להאי קרא הוה קא בכי. מי שכתב בו "כונס כנד מי הים" (תהלים לג ז) – תיעשה לו מסכה צרה?12
תנו רבנן: מנשה היה שונה חמשים וחמישה פנים בתורת כהנים, כנגד שני מלכותו. אחאב – שמונים וחמישה, ירבעם – מאה ושלושה.13
תוספתא מסכת סנהדרין (צוקרמאנדל) פרק יד הלכה ח – נדבק לזרעו של משה
כיוצא בו14: "ויהונתן בן גרשם בן מנשה" (שופטים יח ל) וכי בן מנשה הוא? והלא בן משה הוא! ולמה ניתלה דבר במנשה? אלא מלמד שתולין חובה בחייב.15
מסכת זבחים דף סא עמוד ב – אש המזבח ממשה עד מנשה
אש שירדה מן השמים בימי משה – לא נסתלקה מעל מזבח הנחושת אלא בימי שלמה, ואש שירדה בימי שלמה – לא נסתלקה עד שבא מנשה וסילקה.16
ספרי דברים פרשת וזאת הברכה פיסקא שמח – משה מתפלל על מלכי בית דוד
"וזאת ליהודה", מלמד שנתפלל משה על מלכי בית דוד, אמר לפניו: ריבונו של עולם, כל זמן שמלכי בית דוד שרוים בצער ומתפללים לפניך אתה מעלה אותם מתוכה. "ואל עמו תביאנו" – זה יאשיהו, שנאמר: "הנני אוסיפך אל אבותיך" (מלכים ב כב כ). "ידיו רב לו" – זה מנשה, שנאמר: "וגם דם נקי שפך מנשה הרבה מאד" (מלכים ב כא טז).. לסוף מה נאמר בו: "ויתפלל אליו ויעתר לו" (דברי הימים ב לג יג). "ועזר מצריו תהיה" – זה יהושפט, שנאמר: "ויזעק יהושפט וה' עזרו".17
מסכת סנהדרין דף צט עמוד ב – דורש בהגדות של דופי
תנו רבנן: "והנפש אשר תעשה ביד רמה" – זה מנשה בן חזקיה, שהיה יושב ודורש בהגדות של דופי. אמר: וכי לא היה לו למשה לכתוב אלא: "ואחות לוטן תמנע" (בראשית לו כב) "ותמנע היתה פילגש לאליפז" (שם יב), "וילך ראובן בימי קציר חטים וימצא דודאים בשדה" (שם ל יד)? יצאה בת קול ואמרה לו: "תשב באחיך תדבר בבן אמך תתן דפי אלה עשית והחרשתי דמית היות אהיה כמוך אוכיחך ואערכה לעיניך" (תהילים נ כ-כא). ועליו מפורש בקבלה: "הוי משכי העון בחבלי השוא וכעבות העגלה חטאה". … אמר רבי אסי: יצר הרע, בתחילה דומה לחוט של כוביא ולבסוף דומה לעבות העגלה.18
מסכת יבמות דף מט עמוד ב – הריגת ישעיהו הנביא
תני, שמעון בן עזאי אומר: מצאתי מגילת יוחסין בירושלים, וכתוב בה … מנשה הרג את ישעיה. אמר רבא: מידן דייניה וקטליה.19 אמר ליה, משה רבך אמר: "כי לא יראני האדם וחי", ואת אמרת: "ואראה את ה' יושב על כסא רם ונשא"! משה רבך אמר: "מי כה' אלהינו בכל קראנו אליו", ואת אמרת: "דרשו ה' בהמצאו"! משה רבך אמר: "את מספר ימיך אמלא", ואת אמרת: "והוספתי על ימיך חמש עשרה שנה"! אמר ישעיה: יודע אני שלא יקבל מה שאומר לו, ואם אומר לו אעשה אותו מזיד. אמר שם (המפורש) ונבלע בארון. הביאו את הארון ונסרוהו, כשהגיע אל פיו נחה נפשו, משום דאמר: "ובתוך עם טמא שפתים אנכי יושב".20
מסכת סנהדרין דף קב עמוד ב – האם אנחנו יכולים בכלל לדון אותו
רב אשי אוקי אשלשה מלכים. אמר: למחר נפתח בחברין.21 בא מנשה ונראה לו בחלומו. אמר: חברך וחברי אביך קראת לנו? מהיכן צריך לחתוך22 לברכת המוציא? – אמר לו: אינני יודע. – אמר לו: מהיכן שצריך לפתוח ב"המוציא לא למדת, ו"חברך" קראת לנו? – אמר לו: למדני, ולמחר אדרוש משמך בפירקא.23 – אמר לו: מהיכא דקרים בישולא.24 אמר לו: מאחר שהייתם חכמים כל כך, מדוע עבדתם עבודה זרה? אמר לו: אם היית שם – היית מרים את שיפולי גלימתך ורץ אחריה. למחר אמר להו לרבנן: נפתח ברבותינו.25
בֶּן שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה מְנַשֶּׁה בְמָלְכוֹ וַחֲמִשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם: … וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' כְּתוֹעֲבוֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹרִישׁ ה' מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: … וַיִּבֶן מִזְבְּחוֹת לְכָל צְבָא הַשָּׁמָיִם בִּשְׁתֵּי חַצְרוֹת בֵּית ה': וְהוּא הֶעֱבִיר אֶת בָּנָיו בָּאֵשׁ בְּגֵי בֶן הִנֹּם וְעוֹנֵן וְנִחֵשׁ וְכִשֵּׁף … וַיָּשֶׂם אֶת פֶּסֶל הַסֶּמֶל אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית הָאֱלֹהִים … וַיְדַבֵּר ה' אֶל מְנַשֶּׁה וְאֶל עַמּוֹ וְלֹא הִקְשִׁיבוּ: וַיָּבֵא ה' עֲלֵיהֶם אֶת שָׂרֵי הַצָּבָא אֲשֶׁר לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּלְכְּדוּ אֶת מְנַשֶּׁה בַּחֹחִים וַיַּאַסְרֻהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם וַיּוֹלִיכֻהוּ בָּבֶלָה: וּכְהָצֵר לוֹ חִלָּה אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהָיו וַיִּכָּנַע מְאֹד מִלִּפְנֵי אֱלֹהֵי אֲבֹתָיו: וַיִּתְפַּלֵּל אֵלָיו וַיֵּעָתֶר לוֹ וַיִּשְׁמַע תְּחִנָּתוֹ וַיְשִׁיבֵהוּ יְרוּשָׁלִַם לְמַלְכוּתוֹ וַיֵּדַע מְנַשֶּׁה כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים: … וַיָּסַר אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר וְאֶת הַסֶּמֶל מִבֵּית ה' … וַיִּבֶן אֶת מִזְבַּח ה' וַיִּזְבַּח עָלָיו זִבְחֵי שְׁלָמִים וְתוֹדָה וַיֹּאמֶר לִיהוּדָה לַעֲבוֹד אֶת ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: (דברי הימים ב פרק לג).26
ירושלמי סנהדרין פרק י הלכה ב – מנשה חזר בתשובה27
כתיב: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מְנַשֶּׁה וְאֶל עַמּוֹ וְלֹא הִקְשִׁיבוּ: וַיָּבֵא ה' עֲלֵיהֶם אֶת שָׂרֵי הַצָּבָא אֲשֶׁר לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּלְכְּדוּ אֶת מְנַשֶּׁה בַּחֹחִים וַיַּאַסְרֻהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם וַיּוֹלִיכֻהוּ בָּבֶלָה" (דברי הימים ב לג י-יא).28 מהו "בחחים"? בכירו מניקיא. אמר רבי לוי: מולא של נחושת עשו לו ונתנו אותו בתוכה והיו מסיקין תחתיו. כיון שראה שצרתו צרה לא הניח עבודה זרה בעולם שלא הזכירה. כיון שלא הועיל לו כלום, אמר: זכוּר אני שהיה אבי מקרא אותי את הפסוק הזה בבית הכנסת: "בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְּקֹלוֹ: כִּי אֵל רַחוּם ה' אֱלֹהֶיךָ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַשְׁחִיתֶךָ וְלֹא יִשְׁכַּח אֶת בְּרִית אֲבֹתֶיךָ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָהֶם" (דברים ד ל-לא).29 הרי אני קורא אותו. אם עונה אותי – מוטב, ואם לאו – הא כל אפיא שוין.30 והיו מלאכי השרת מסתמין את החלונות שלא תעלה תפילתו של מנשה לפני הקב"ה. והיו מלאכי השרת אומרים לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, אדם שעבד עבודה זרה והעמיד צלם בהיכל, אתה מקבלו בתשובה?! אמר להן: אם איני מקבלו בתשובה, הרי אני נועל את הדלת בפני כל בעלי תשובה. מה עשה לו הקב"ה? חתר לו חתירה מתחת כסא הכבוד שלו ושמע תחינתו. הדא היא דכתיב: "ויתפלל אליו ויעתר לו וישמע תחינתו וישיביהו ירושלם למלכותו" … "וידע מנשה כי יי' הוא האלהים" באותה שעה אמר מנשה: אית דין ואית דיין.31
מסכת סנהדרין קא ע"א – מנשה בפטירתו של ר' אליעזר בן הורקנוס
תנו רבנן: כשחלה רבי אליעזר נכנסו ארבעה זקנים לבקרו: רבי טרפון ורבי יהושע ורבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא. …32 נענה רבי עקיבא ואמר: חביבין יסורין. אמר להם: סמכוני ואשמעה דברי עקיבא תלמידי, שאמר חביבין יסורין. אמר לו: עקיבא, זו מנין לך? – אמר: מקרא אני דורש: "בן שתים עשרה שנה מנשה במלכו וחמשים וחמש שנה מלך בירושלים … ויעש הרע בעיני ה' " (מלכים ב כא א-ב), וכתיב: "גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה" (משלי כה א). וכי חזקיה מלך יהודה לכל העולם כולו לימד תורה, ולמנשה בנו לא לימד תורה? אלא: מכל טורח שטרח בו, ומכל עמל שעמל בו – לא העלהו למוטב אלא יסורין, שנאמר: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מְנַשֶּׁה וְאֶל עַמּוֹ וְלֹא הִקְשִׁיבוּ: וַיָּבֵא ה' עֲלֵיהֶם אֶת שָׂרֵי הַצָּבָא אֲשֶׁר לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּלְכְּדוּ אֶת מְנַשֶּׁה בַּחֹחִים וַיַּאַסְרֻהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם וַיּוֹלִיכֻהוּ בָּבֶלָה" (דברי הימים ב לג י-יא), וכתיב: "וּכְהָצֵר לוֹ חִלָּה אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהָיו וַיִּכָּנַע מְאֹד מִלִּפְנֵי אֱלֹהֵי אֲבֹתָיו: וַיִּתְפַּלֵּל אֵלָיו וַיֵּעָתֶר לוֹ וַיִּשְׁמַע תְּחִנָּתוֹ וַיְשִׁיבֵהוּ יְרוּשָׁלִַם לְמַלְכוּתוֹ וַיֵּדַע מְנַשֶּׁה כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים" (שם שם יב-יג). הא למדת שחביבין יסורין.33
מסכת סנהדרין דף קב עמוד ב – התמונה מורכבת
מנשה – שֶׁנָּשָׁה יָה. דבר אחר: מנשה – שֶׁהִנְשִׁי את ישראל לאביהם שבשמים.34 ומנלן דלא אתי לעלמא דאתי – דכתיב: "בן שתים עשרה שנה מנשה במלכו וחמשים וחמש שנה מלך בירושלים ויעש אשרה … כאשר עשה אחאב מלך ישראל" – מה אחאב אין לו חלק לעולם הבא – אף מנשה אין לו חלק לעולם הבא.
רבי יהודה אומר: מנשה יש לו חלק לעולם הבא, שנאמר: "ויתפלל מנשה אל ה' ויעתר לו וכו' ", אמר רבי יוחנן: ושניהם מקרא אחד דרשו, שנאמר: "ונתתים לזעוה לכל ממלכות הארץ בגלל מנשה בן יחזקיהו". מר סבר: בגלל מנשה – שעשה תשובה, ואינהו לא עבוד, ומר סבר: בגלל מנשה – דלא עבד תשובה. אמר רבי יוחנן: כל האומר מנשה אין לו חלק לעולם הבא מרפה ידיהן של בעלי תשובה… אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: מאי דכתיב: "וישמע אליו ויחתר לו", ויעתר לו מיבעי ליה! – מלמד שעשה לו הקב"ה כמין מחתרת ברקיע, כדי לקבלו בתשובה, מפני מדת הדין.35
מסכת שבת דף קנ עמוד א – תנא דבי מנשה
ותנא דבי מנשה: משדכין על התינוקות ליארס בשבת, ועל התינוק ללמדו ספר וללמדו אומנות. – אמר קרא: "ממצוא חפצך ודבר דבר"! חפציך – אסורים, חפצי שמים – מותרין.36
מחלקי המים