- לאחר שכבר צוותה התורה על מזבח הזהב הוא מזבח הקטורת ואף ציינה את תפקודו, ככתוב מספר פסוקים קודם, שמות ל ז-ח: "וְהִקְטִיר עָלָיו אַהֲרֹן קְטֹרֶת סַמִּים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר בְּהֵיטִיבוֹ אֶת הַנֵּרֹת יַקְטִירֶנָּה: וּבְהַעֲלֹת אַהֲרֹן אֶת הַנֵּרֹת בֵּין הָעַרְבַּיִם יַקְטִירֶנָּה קְטֹרֶת תָּמִיד לִפְנֵי ה' לְדֹרֹתֵיכֶם", בא כאן תיאור הקטורת עצמה, כולל האיסור הכפול מחד גיסא לא להקטיר על המזבח קטורת זרה (שם פסוק ט), ומאידך גיסא לא לעשות קטורת במתכונת קטורת המקדש. שים לב ששני הציוויים: זה של עשיית המזבח וזה של עשיית הקטורת נחלקים בין פרשת תצוה ופרשת כי תשא, אך בסדר חלוקת התורה לסדרים כמנהג קריאת התורה בארץ ישראל, זהו סדר אחד וכך גם בחלוקה לפרקים (פרק ל, כאשר ביניהם מפרידים מצוות מחצית השקל, כיור הנחושת ושמן המשחה).
- אם נדלג על כל אזכורי הקטורת (ומזבח הקטורת) החוזרים ונשנים בפרשות ויקהל ופקודי, התחנה הבאה היא הקטרת הקטורת הראשונה במשכן עם הקמתו - טרם חניכתו וחניכת אהרון ובניו. מי הוא הראשון שהקטיר את הקטורת? משה! הקטרת הקטורת הראשונה הייתה חלק מהצבת המשכן וכילוי מלאכתו, לפני תחילת העבודה בו! משה מקטיר את הקטורת על מזבח הזהב אשר מוצב כבר באוהל מועד, אבל אח"כ מכסה הענן את המשכן ומשה לא יכול להיכנס אליו! ראה הפסוקים המסיימים את ספר שמות, סוף פרשת פקודי. "ענן הקטורת" (ראה הביטוי בויקרא טז יג) הופך לענן כבוד ה' ומשה שמקים את המשכן ומקטיר בו את הקטורת הראשונה, שוב לא יכול להיכנס אליו. ראה דברינו הקריאה למשה בפרשת ויקרא.
- לאחר הקמת המשכן, בשבעת ימי המילואים של חניכתו וחניכת (חינוך) אהרון ובניו, גם ביום השמיני בו הושלמה חניכתם, נזכרים קרבנות למיניהם, אך אין שום אזכור לקטורת! לאחר שהוקטרה פעם אחת ע"י משה בעת הקמת המשכן, היא לא מוזכרת בכל תהליך חנוכת המשכן. איפה היא נזכרת לראשונה וע"י הכהנים? בקטורת שהקטירו נדב ואביהו ביום השמיני! האם באו בני אהרון להשלים את הקטורת לחנוכת המשכן כשראו שהיא לא מוקטרת? האם הרגישו שמשהו חסר? אם אכן כך, אולי נוכל לראות באור קצת שונה את מעשיהם. כך או כך, למדנו גם על כוחה ההרסני של הקטורת בעת שהיא נעשית שלא כדין, מוטיב שיחזור גם אצל קרח ואצל עוזיה ובמדרשים להלן. נראה שכח דואלי זה טמון במילה "סמים" שהוא ריבוי של סם.
- התחנה הבאה של הקטורת, אולי הידועה ביותר, היא בעבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים, בה הייתה הקטורת מוקטרת לא בקודש, בהיכל "לפני הכפורת" או "לפני הפרוכת" (שמות ל ו), לא אל מול קודש הקדשים, אלא בקודש הקדשים פנימה מעל הארון בבית ראשון או אבן השתיה בבית שני. ועל זה הייתה מחלוקת קשה עם הצדוקים אם מתקינים את הקטורת מחוץ לקודש הקדשים או בפנים (ספרא אחרי מות פרשה ב, ירושלמי יומא פרק א הלכה ה). בתורה מודגש תפקידה של הקטורת להגן ולסוכך על אהרון בבואו אל הקודש פנימה. הקרבנות הם המכפרים על החטאים: פר החטאת, שני השעירים וכו'. אבל חז"ל הרחיבו את כוחה ומשמעותה של הקטורת גם לכפרה. ראה מסכת יומא מד ע"א ומסכת זבחים פח ע"ב שנביא להלן.
- תחנה חשובה נוספת (דלגנו על אזכור הקטורת למשל בקרבנות הנשיאים) היא מחלוקת קרח שם מופיעה הקטורת פעמיים: פעם בתחילתה במבחן שמשה מעמיד בפני מאתיים וחמישים האיש שנקהלו עם קרח עליו, ככתוב: "זֹאת עֲשׂוּ קְחוּ לָכֶם מַחְתּוֹת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ: וּתְנוּ בָהֵן אֵשׁ וְשִׂימוּ עֲלֵיהֶן קְטֹרֶת לִפְנֵי ה' מָחָר וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' הוּא הַקָּדוֹשׁ וכו' " (במדבר טז ו-ז). ופעם שנייה לאחר שלכאורה הסתיימה המחלוקת, כאשר בני ישראל מלינים על משה ואהרון "אַתֶּם הֲמִתֶּם אֶת עַם ה' " (במדבר יז ו). שם החל נגף בעם ומשה שולח את אהרון עם המחתה והקטורת לעצור את הנגף ולכפר על העם, ככתוב: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן קַח אֶת הַמַּחְתָּה וְתֶן עָלֶיהָ אֵשׁ מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ וְשִׂים קְטֹרֶת וְהוֹלֵךְ מְהֵרָה אֶל הָעֵדָה וְכַפֵּר עֲלֵיהֶם כִּי יָצָא הַקֶּצֶף מִלִּפְנֵי ה' הֵחֵל הַנָּגֶף" (במדבר יז יא). הנה, בשעת חירום, יוצאת הקטורת מן המקדש החוצה. זאת ועוד, זה המקור המרכזי בתורה שהקטורת מכפרת ומשם כנראה נלקח ליום הכיפורים. וזה אגב, האזכור האחרון של הקטורת בתורה. האמנם? יש אזכור של הקטורת בספר דברים, מצא אותו (רמז, בסוף הספר). ויש גם אזכור בשם מושאל בספר בראשית, מצא אותו (רמז, קשור באברהם).
- הקטורת לא נעלמת גם בנביאים ובכתובים. כאן בתחילת ספר שמואל בתוכחה של איש האלהים לעלי הכהן הגדול (לאחר שזה כבר הוכיח את חפני ופנחס בניו שלא הלכו בדרך ישרה). הקטורת מוזכרת כאן כדבר הראשון של עבודת הכהנים, בדומה לברכת משה לשבט לוי: "יוֹרוּ מִשְׁפָּטֶיךָ לְיַעֲקֹב וְתוֹרָתְךָ לְיִשְׂרָאֵל יָשִׂימוּ קְטוֹרָה בְּאַפֶּךָ וְכָלִיל עַל מִזְבְּחֶךָ" (דברים לג י) – תורה ומשפט, קטורת וקרבנות, זה סדר הדברים. הקטורת נזכרת גם בישעיהו א יג וגם שם בלשון תוכחה: "לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת שָׁוְא קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי", וכן ביחזקאל ח י-יא באזכור תועבות ירושלים: "וָאָבוֹא וָאֶרְאֶה וְהִנֵּה כָל תַּבְנִית רֶמֶשׂ וּבְהֵמָה שֶׁקֶץ וְכָל גִּלּוּלֵי בֵּית יִשְׂרָאֵל מְחֻקֶּה עַל הַקִּיר סָבִיב סָבִיב: וְשִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי בֵית יִשְׂרָאֵל וְיַאֲזַנְיָהוּ בֶן שָׁפָן עֹמֵד בְּתוֹכָם עֹמְדִים לִפְנֵיהֶם וְאִישׁ מִקְטַרְתּוֹ בְּיָדוֹ וַעֲתַר עֲנַן הַקְּטֹרֶת עֹלֶה". הקטורת נזכרת גם מספר פעמים בספרי דברי הימים בהקשר עם תיאור עבודת המקדש וחידוש העבודה בימי חזקיהו, לאחר שבימי אחז: "גַּם סָגְרוּ דַּלְתוֹת הָאוּלָם וַיְכַבּוּ אֶת הַנֵּרוֹת וּקְטֹרֶת לֹא הִקְטִירוּ וְעֹלָה לֹא הֶעֱלוּ בַקֹּדֶשׁ לֵאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל" (דברי הימים ב כט). ומכולם נזכיר את הסיפור על עוזיה המלך שהקטיר קטורת, מה שמזכיר את קרח, דברי הימים ב פרק כו פסוקים טז-יט: "וּכְחֶזְקָתוֹ גָּבַהּ לִבּוֹ עַד לְהַשְׁחִית וַיִּמְעַל בַּה' אֱלֹהָיו וַיָּבֹא אֶל הֵיכַל ה' לְהַקְטִיר עַל מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת: וַיָּבֹא אַחֲרָיו עֲזַרְיָהוּ הַכֹּהֵן וְעִמּוֹ כֹּהֲנִים לַה' שְׁמוֹנִים בְּנֵי חָיִל: וַיַּעַמְדוּ עַל עֻזִּיָּהוּ הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֹא לְךָ עֻזִּיָּהוּ לְהַקְטִיר לַה' כִּי לַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן הַמְקֻדָּשִׁים לְהַקְטִיר צֵא מִן הַמִּקְדָּשׁ כִּי מָעַלְתָּ וְלֹא לְךָ לְכָבוֹד מֵה' אֱלֹהִים: וַיִּזְעַף עֻזִּיָּהוּ וּבְיָדוֹ מִקְטֶרֶת לְהַקְטִיר וּבְזַעְפּוֹ עִם הַכֹּהֲנִים וְהַצָּרַעַת זָרְחָה בְמִצְחוֹ לִפְנֵי הַכֹּהֲנִים בְּבֵית ה' מֵעַל לְמִזְבַּח הַקְּטֹרֶת: וַיִּפֶן אֵלָיו עֲזַרְיָהוּ כֹהֵן הָרֹאשׁ וְכָל הַכֹּהֲנִים וְהִנֵּה הוּא מְצֹרָע בְּמִצְחוֹ וַיַּבְהִלוּהוּ מִשָּׁם וְגַם הוּא נִדְחַף לָצֵאת כִּי נִגְּעוֹ ה' ". בדומה למה שאמרו חכמים לינאי המלך: "רב לך כתר מלכות, הנח כתר כהונה לזרעו של אהרן!" (מסכת קידושין דף סו עמוד א).
- הקטורת נזכרת גם בכתובים ושם דווקא לחיוב - הקטורת כדבר רצוי ומבורך. ראה גם תהלים סו טו: "עֹלוֹת מֵחִים אַעֲלֶה לָּךְ עִם קְטֹרֶת אֵילִים אֶעֱשֶׂה בָקָר עִם עַתּוּדִים סֶלָה", משלי כז ט: "שֶׁמֶן וּקְטֹרֶת יְשַׂמַּח לֵב וּמֶתֶק רֵעֵהוּ מֵעֲצַת נָפֶשׁ" (ראה סמיכות שמן המשחה והקטורת בפרשתנו), ובשיר השירים ג ו בתיאור הרעיה: "מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר כְּתִימֲרוֹת עָשָׁן מְקֻטֶּרֶת מוֹר וּלְבוֹנָה מִכֹּל אַבְקַת רוֹכֵל". ומכולם, חשוב הפסוק לעיל מתהלים קמא: "תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטֹרֶת לְפָנֶיךָ מַשְׂאַת כַּפַּי מִנְחַת עָרֶב" עליו רבו המדרשים. משעה שחרב המקדש ופסקה העבודה בו התקדש מקדש מעט ותפילה ותורה בו. ומכל מעשי המקדש למה נמשלה התפילה? לקטורת. לאותו ענן שמיתמר ועולה כלפי מעלה ושופך זרועותיו לצדדים וממלא את ההיכל ואת הלב. התפילה היא הקטורת של ימינו (להקטיר ולפעמים גם קצת לקטר ...) ולא בכדי נכנסה ברייתת 'פיטום הקטורת' לתפילתנו שחרית ומנחה ומוסף. אפשר שיש כאן גם סגירת מעגל עם הקטורת הראשונה של משה בעת הקמת המשכן שהקדימה את כל עבודת המשכן והמקדש. קטורת משה מהעבר האחד ו"תיכון תפילתי קטורת" מהעבר השני – "תפילה למשה איש האלהים".
- נביא מעט מדרשים ונפתח במקום בו סיימנו במקרא, בפסוק: "תיכון תפילתי קטורת לפניך".
- בפסוק שם לא מצוין מי ומתי גרם להפסקת עבודת המקדש, רק מסופר שחזקיהו בנו של אחז חידש את העבודה ומכאן הקשר לאחז. הסמך לכך במקרא יכול להיות גם מהפסוקים במלכים ב פרק טז, ראה שם. וחכמים דרשו על אחז בירושלמי סנהדרין פרק י הלכה ב ובבראשית רבה מב ג: "למה נקרא שמו אחז שאחז בבתי כנסיות ובבתי מדרשות". ראה דברינו כי לא תשכח מפי זרעו בפרשת וילך.
- היא התפילה הקצרה שהיה כהן גדול מתפלל בקדש הקדשים. ראה מסכת יומא פרק ה סוף משנה א: " ... הגיע לארון נותן את המחתה בין שני הבדים. צבר את הקטורת על גבי גחלים ונתמלא כל הבית כולו עשן. יצא ובא לו בדרך בית כניסתו ומתפלל תפילה קצרה בבית החיצון ולא היה מאריך בתפלתו שלא להבעית את ישראל". ראה דברינו תפילת הכהן הגדול ביום הכיפורים.
- יש סיבה למה אדם מביא קרבן. ואפילו קרבן עולה שהוא בד"כ נדבה, כבר ירדו חכמים לסוף דעתו של אדם מה גורם לו להתנדב ואמרו: "העולה מכפרת על הרהור הלב" (ירושלמי יומא פרק ח הלכה ז וההוכחה שם היא מאיוב שהקריב עולות בעד בניו: "כי אמר איוב אולי חטאו בני").
- עוד בשבח התפילה כזכרון לקטורת, ראה מדרש תהלים (שוחר טוב בובר) מזמור קמא ב: "תכון תפילתי קטורת לפניך משאת כפי מנחת ערב. מהו תכון תפלתי? כך אמר דוד: ריבוני כשהיה בית המקדש קיים, היינו מקטירים לפניך קטורת, עכשיו אין לנו לא מזבח ולא כהן גדול, תקבל תפילתי ותקרע הרקיע ותכנס תפילתי". הדרשן "שכח" שדוד היה לפני בניין בית המקדש ומי שחיבר את ספר תהלים ערג לתקופת דוד ותלה דרשתו באילן גדול. שים לב לחשיבות של תפילת המנחה עפ"י פסוק זה שבתהלים.
- חזרנו אל הקטורת שבמקדש. ראה שוב פסוקי המקרא, שמות ל ז-ח: "וְהִקְטִיר עָלָיו אַהֲרֹן קְטֹרֶת סַמִּים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר בְּהֵיטִיבוֹ אֶת הַנֵּרֹת יַקְטִירֶנָּה: וּבְהַעֲלֹת אַהֲרֹן אֶת הַנֵּרֹת בֵּין הָעַרְבַּיִם יַקְטִירֶנָּה קְטֹרֶת תָּמִיד לִפְנֵי ה' לְדֹרֹתֵיכֶם". בדומה למדרש ספרי כך גם הלשון בתוספתא מסכת פסחים (ליברמן) פרק ד הלכה ב: " ... שאין לך קודם לתמיד של שחר אלא קטורת ואין לך שמתעכב אחר תמיד של בין הערבים אלא קטורת ופסח בערבי פסחים וכו' ". ראה דיון על כך בגמרא פסחים נח-נט שם משמע שהדלקת הנרות בערב היא הייתה הפעולה האחרונה בסיום העבודה במקדש. כך או כך, הקטורת הייתה מהעבודות הפותחות והסוגרות את עבודת בית המקדש (בלילה רק היו שורפים את האימורים). והדברים חוזרים למה שכתבנו לעיל על סגירת המעגל עם משה שפתח את מעשה המשכן בקטורת ועם הקטורת ששרדה אחרי חורבן המקדש – היא התפילה.
- מדרש זה ממוקם בפרשת מסה ומריבה בה העם צמא למים ומשה מצטווה לקחת את המטה בו עשה את המופתים במצרים ולהכות בו בסלע. מעבר להוצאת המים, יש במעשה זה תיקון לדימוי של המטה בעיני העם, אשר הופך ממטה של מכות ואסונות למטה של רוויה ותחייה. ראה דברינו מסה ומריבה בפרשת בשלח וכן ואת המטה הזה תקח בידך בפרשת שמות. ראה בהמשך המדרש שם את הארון שהיכה בפלישתים והפך לברכה בבית עובד אדום הגתי. אך עניינו היא הקטורת. יש בקטורת, אולי בדומה לכל דבר שבקדושה, כח לכאן ולכאן, ולא לחינם היא נקראת "קטורת הסמים". וכבר אמרו חכמים, אמנם בעניין אחר: "סמא דחיי וסמא דמותא" (שבת פח ע"ב, יומא עב ע"ב). ראה גם בראשית רבה סא ו על אילן סם החיים הכרוך באילן סם המוות.
- בתורה שבכתב נזכרים רק ארבעה סממנים: נטף, שחלת, חלבנה ולבונה (ראו הסבר לסממנים אלה בערך בויקיפדיה). אבל בידי חכמים (וכהנים) הייתה מסורת מתורה שבע"פ של אחד עשר סממנים. ראו במדרש הגדול שמות ל לד פרשת כי תשא: "בדקו חכמים ומצאו שאין יפה לקטרת אלא אחד עשר סממנין הללו. ואלו הן: נטף ושחלת וחלבנה ולבונה ומור וקציעה ושבולת נרד וכרכם וקושט וקנמון וקלופה אלו הן אחד עשר סמנין שנאמרו לו למשה בסיני והן שעושין אותן במשקל ידוע ומוסיפין עמהן בלא משקל מלח סדומית וכפת הירדן ועשב אחד שמעלה עשן ולא היה יודע עשב זה אלא אנשים ידועים וקבלה הוא בידן איש מפי איש". ראו גם פירוש רמב"ן בשמות ל לד על החיבור עם הבשמים הנזכרים בשיר השירים: "ונראה לי שבחרו חכמים באלה השלשה, מפני שהוזכרו בשיר השירים (ד יד) נרד וכרכם ואהלות, והוא הקשט. יקראנו בלשון רבים, מפני שהוא שני מינין המתוק והמר. והנה הזכיר שם קנה וקנמון ולבונה ומור עם אלה השלשה, ואמר (שם) עם כל ראשי בשמים להביא הקדה, והנה הם כל סמני הקטרת". ופירוש רבי בחיי בן אשר מרחיב את פירוש רמב"ן ומוסיף את הקרבה לשמן המשחה שנזכר בפרשה בסמוך לקטורת: "והרמב"ן פירש כי מה שאמר: קח לך סמים, ביאורו סמים הנזכרים, והוא חוזר לבשמים שבשמן המשחה, כי סמים ובשמים הכל אחד. וכל הבשמים שבמעשה השמן היו נכנסים בקטרת, והנה היו במעשה הקטורת ט': אלה המפורשים בכתוב, ה' בשמן המשחה וארבע בקטורת, והוסיף לכתוב שנית "סמים" להוסיף על התשעה הנזכרים סמים אחרים, והם: שבולת נרד וכרכם. וקרא הכתוב מעשה הקטורת: "טהור וקדש". וזכתה ברייתא זו להיכנס אחר כבוד לתפילותינו אולי יותר מכל עבודה אחרת שבמקדש, בנוסחים ומנהגים שונים.
- לאחר שציינה שם המשנה (משנה י) לשבח אישים כמו מונבז המלך והילני המלכה שהרימו תרומה חשובה למקדש (לחיזוק בדק הבית ולבניין קבלו תרומות פרטיות של יחידים, בניגוד לשקלים - תרומת הלשכה – שהייתה חובה ובסכום קבוע ובמועד קבוע. ראה דברינו הפטרת שקלים – בדק הבית), מזכירה המשנה לגנאי משפחות ואישים שהייתה להם התמחות בתפקידים ומלאכות מיוחדים במקדש (וסביבו) ולא רצו לגלות את הסוד. הגמרא להלן מרחיבה בנושא על בסיס התוספתא שמהפכת בזכותם. שאלה חשובה ומעניינת היא אם מדובר בשעה שבית המקדש השני עוד היה קיים או לאחר החורבן. אם לאחר החורבן, נראה שדבר זה יכול ללמדנו על הציפייה "מהרה ייבנה בית המקדש" שמצויה להלכה במספר מקומות (ראש השנה לא ע"א, ביצה ה ע"ב ועוד). ואנו עכ"פ נתמקד בבית אבטינס ובמעשה הקטורת.
- תוספתא יומא פרק ב הלכה ו. ראה הסיפור על בית אבטינס גם בשיר השירים רבה ג ד.
- ראה יומא כח ע"ב: "רבי אומר: אינו דומה תימור של לבנה לתימור של חמה, תימור של לבנה - מתמר ועולה כמקל, תימור של חמה - מפציע לכאן ולכאן". שני דימויים מנוגדים של עץ התמר. ובירושלמי יומא פרק ג הלכה ב: "מאור הלבנה מִתָּמֵר ועולה, מאור החמה פּוֹסֶה על פני כל המזרח". הקטורת דומה לתימור הלבנה, הגם שהייתה קרבה בשחרית עוד לפני הנץ ולא רק בין הערביים. אבל מדרש תנחומא תצוה יד מתאר את ענן הקטורת של יום הכיפורים בדימוי של אשכול: "וכשהיה ענן הקטרת מתמר ועולה ופונה למעלה ונעשה כאשכול היה יודע (הכהן הגדול) שנתכפרו עונות ישראל".
- דרשות רבות נאמרו על פסוק זה ממשלי. ראה למשל תוספתא ברכות פרק ד הלכה א: "לא יטעום אדם כלום עד שיברך, שנאמר: לה' הארץ ומלואה ... לא ישתמש אדם בפניו בידיו וברגליו אלא לכבוד קונהו, שנאמר: כל פעל ה' למענהו". ובגמרא שבת נ ע"א: "רוחץ אדם פניו ידיו ורגליו בכל יום בשביל קונו, משום שנאמר: כל פעל ה' למענהו". ובשמות רבה יז א על בריאת העולם ועוד ועוד. נראה שכאן משמעות הפסוק היא שכך הוא רצונו וכבודו של הקב"ה ולא בכדי ניתנה מיומנות זו בידי אנשים אלה. ראה שם בסיפור המקביל על בית גרמו שהתמחו בלחם הפנים אמירה דומה אך על בסיס הפסוק בישעיהו מג ז: "כל הנברא בשמי ולכבודי בראתיו".
- למרות שסימן כאן מי שסימן נקודתיים, נראה שאזכור השבת של בית אבטינס הוא גם על המסופר בקטע הקודם, שלא רצו לגלות את הסוד כדי שלא יעשו את הקטורת לעבודה זרה, ולא רק על מה שמסופר להלן שנשותיהם וכלותיהם לא היו מתבסמות. בכך מרככת כאמור התוספתא את דברי המשנה ששפטה אותם לגנאי.
- לא רק בנות אבטינס אלא: "נשים שביריחו אינן צריכות להתבשם מריח קטורת, כלה שבירושלים אינה צריכה להתקשט מריח קטורת" (יומא לט ע"ב). עוד שם ובמשנה ביומא ג ח: "עזים שביריחו היו מתעטשות מריח הקטורת". לבריאות.
- פסוק שאומר משה לבני גד ובני ראובן כשהתנה איתם את קבלת עבר הירדן המזרחי בהתגייסותם חלוצים לכיבוש עבר הירדן המערבי. ראה דברינו והייתם נקיים מה' ומישראל בפרשת מטות.
- "תניא" זו איננה בתוספתא ושולבה בדרשה בגמרא בין שני תוספתות (ראה להלן). ר' ישמעאל שופט לחומרה את צאצאי בית אבטינס לאחר החורבן ואומר: הבית, הגם שחרב, כבודו במקומו. או בשל ההלכה שמקום המקדש עדיין בקדושתו הגם שחרב ("קדושתן אף כשהם שוממים"), או בגלל מקדשי מעט. אבל אתם בית אבטינס, כל כבודכם היה מותנה בקיום המקדש, ומשעה שחרב, גלה כבודכם.
- כאן חזרנו לתוספתא יומא, פרק ב הלכה ז.
- ראה גמרא סוף מסכת מכות כד ע"ב על החכמים שעלו לירושלים וכשהגיעו להר הבית בכו ואילו רבי עקיבא צחק. האם מבן משפחת אבטינס למד ר' עקיבא לבכות ולשחוק כאחד? להתאבל ולצפות בתקווה?
- מה הזכיר לך את בית המקדש ועבודת הקטורת? שראה מולו בשדה את הצמח המיוחד שגורם לעשן להיתמר יפה כנ"ל.
- משפט מסכם זה של בן עזאי חל על כל הסיפור, כפי שמפרש רש"י בגמרא שם: "מכאן אמר בן עזאי - ממעשה בית גרמו ובית אבטינס שבקשו חכמים לדחותם ממקומם ולא יכלו. בשמך יקראוך - לא ידאג אדם לומר: פלוני יקפח פרנסתי, כי על כרחך, בשם יקראוך לבוא ולשוב במקומך. ומשלך יתנו לך – כלומר, לא משלהם הוא מתנה אלא מזונות קצובים לך מן השמים". ראה דברינו מידך נתנו לך בפרשת תרומה. שם הקשר הוא ישיר בין האדם התורם לדבר של קדשוה ובין הקודש, ואילו כאן הקשר הוא באמצעות אדם אחר שזכה לנתינה מהשמים. ושם מדובר על המשך הדרשה על המלכות שאינה נוגעת בחברתה, נראה כתוספת אסוציאטיבית של הדרשן בגמרא, ראה הסיום במקור בתוספתא: "מיכן אמר בן עזיי: משלך יתנו לך בשמך יקראוך ובמקומך יושיבוך, אין שכחה לפני המקום, אין אדם נוגע במוכן לחברו". יש סדר וסיבתיות בעולם.
- הדגש הוא על ענן הקטורת שהיה מיתמר בצורה של אשכול ענבים. אבל נראה שצריך לקרוא בדרשה זו גם את הפסוק הקודם שם: "צְרוֹר הַמֹּר דּוֹדִי לִי בֵּין שָׁדַי יָלִין: אֶשְׁכֹּל הַכֹּפֶר דּוֹדִי לִי בְּכַרְמֵי עֵין גֶּדִי". הפסוק הקודם מדבר על ריח הקטורת "צרור המור" ובדי ארון העדות היו בולטים מהפרוכת כמו שדיים. ראה גמרא יומא נד ע"א: "ויארכו הבדים. יכול יהו מקרעין בפרוכת ויוצאין - תלמוד לומר ולא יראו החוצה. הא כיצד - דוחקין ובולטין ויוצאין בפרוכת, ונראין כשני דדי אשה, שנאמר: צרור המר דודי לי בין שדי ילין". ראה שם גם האינטימיות של "הכרובים שהיו מעורים זה בזה". ראה דברינו מעשה הכרובים בפרשת תרומה.
- הכהן הגדול.
- אחת בשנה, ביום הכיפורים עושה הקטורת צעד גדול פנימה. לא עוד קטורת על מזבח הזהב הפנימי בקודש בהיכל, להבדיל ממזבח הקרבנות החיצוני, אלא בקדש הקדשים פנימה. על הקו הישר שמשוך מהמזבח החיצוני, דרך מזבח הזהב הפנימי אל ארון העדות שמבעד לפרוכת - צעד גדול פנימה. בתורה כאמור הקרבנות מכפרים, אבל בדרשות חז"ל הורחבה הכפרה גם לקטורת. ראה גמרא יומא מד ע"א (זבחים פח ע"ב): "אמר רבי יצחק בר אבדימי, וכן אמר רבי אלעזר: אמר קרא וכפר בעדו ובעד ביתו ובעד כל קהל ישראל - איזהו כפרה ששוה לו ולביתו ולאחיו הכהנים ולכל קהל ישראל? הוי אומר זה הקטרת הקטורת. - וקטורת מכפרת? – אין (כן), דהא תני רבי חנניא: למדנו לקטורת שמכפרת, שנאמר: ויתן את הקטרת ויכפר על העם". ממחלוקת קרח ועדתו למדנו שיש בקטורת גם את כח הכפרה ועצירת המוות. ראה הפסוק שם, במדבר יז יא: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן קַח אֶת הַמַּחְתָּה וְתֶן עָלֶיהָ אֵשׁ מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ וְשִׂים קְטֹרֶת וְהוֹלֵךְ מְהֵרָה אֶל הָעֵדָה וְכַפֵּר עֲלֵיהֶם כִּי יָצָא הַקֶּצֶף מִלִּפְנֵי ה' הֵחֵל הַנָּגֶף". מי גילה סוד זה למשה שידע לצוות לאהרון בלי שצווה ע"י הקב"ה? – מלאך המוות. ראה גמרא שבת פט ע"א בסוף הסיפור של וויכוח משה עם המלאכים על הורדת התורה: "מיד כל אחד ואחד נעשה לו אוהב, ומסר לו דבר, שנאמר: עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם, בשכר שקראוך אדם לקחת מתנות. אף מלאך המות מסר לו דבר, שנאמר: ויתן את הקטרת ויכפר על העם. ואומר: ויעמד בין המתים ובין החיים וגו', אי לאו דאמר ליה - מי הוה ידע?".
- ראינו להביא בסוף דברינו את הפסוק מספר משלי כז ט בו חתם מדרש תנחומא לעיל, בשלמותו. ואת פירוש אבן עזרא עליו. פירוש שאולי ממשיך את רש"י שם: "שמן וקטורת - ריח שמן אפרסמון וריח קטרת משמחין לב: ומתק רעהו מעצת נפש - מי שחברו מקרבו וממתק לו בדבריו הוא טוב ממה שנפשו יועצתו וכו' ". חבר טוב שממתיק לרעהו שיחת רעים וחברותא הם טובים ומחיי נפש כמו השמן והקטורת במקדש.