מים ראשונים: כבר טעמנו ודרשנו מעט בקריאה זו למשה בדברינו דעה קנית מה חסרת – דעה חסרת מה קנית, בפרשה זו לפני מספר שנים. אך אמרו חכמים בתלמוד הבבלי: "אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש" (חגיגה ג ע"א), ובירושלמי ראש השנה פרק ג הלכה ה: "היתה כאניות סוחר ממרחק תביא לחמה – דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר".
וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר: (ויקרא א א).1
וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד ה' עַל הַר סִינַי וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן: (שמות כד טז).2
ויקרא רבה פרשה א סימן ט
"ויקרא אל משה" – ולאדם לא קרא?! והלא כבר נאמר: "ויקרא ה' אלהים אל האדם" (בראשית ג ט)!3 אלא, אין גנאי למלך לדבר עם אריסו.4 "וידבר ה' אליו" – ועם נח לא דיבר?! והלא כבר נאמר: "וידבר אלהים אל נח" (בראשית ח טו)! אלא, אין גנאי למלך לדבר עם נוֹקְרוֹרוֹ.5
"ויקרא אל משה" – ולאברהם לא קרא? "ויקרא מלאך ה' אל אברהם" (בראשית כב טו)! אלא אין גנאי למלך לדבר עם פונדקי שלו.6 "ויקרא אל משה" – ולא כאברהם. באברהם כתוב: "ויקרא מלאך ה' אל אברהם שנית מן השמים" – המלאך קורא והדבור מדבר. ברם הכא, אמר ר' אבין: אמר הקב"ה: אני הוא הקורא ואני המדבר, שנאמר: "אני אני דברתי אף קראתיו, הביאותיו והצליח דרכו" (ישעיה מח טו).7
מדרש תנחומא (בובר) פרשת ויקרא סימן ה
"ויקרא אל משה" – זה שאומר הכתוב: "אז דברת בחזון לחסידיך ותאמר שויתי עזר על גבור הרימותי בחור מעם" (תהלים פט כ) – אעפ"י שדיבר הקב"ה עם אדם הראשון, וצוהו על עץ הדעת, הוא לעצמו היה בעולם. וכן נח אעפ"י שדיבר עמו הוא היה תמים בדורותיו, וכן אברהם וכן יצחק וכן יעקב יחידים היו בעולם. אבל משה, כמה צדיקים היו בעולם: שבעים זקנים, בצלאל ואורי ואהרן ובניו והנשיאים, ולא קרא מכולם אלא משה, הוי אומר: "הרימותי בחור מעם" – זה משה, דכתיב: "לולי משה בחירו" (תהלים קו כג).8
מדרש אגדה (בובר) בראשית פרק כז – קריאה בלשון צניעות
"ויבוא אל אביו ויאמר אבי". לשון צניעות, קרא לו תחילה ואחר כך דבר עמו, כדרך שהשכינה קראה לאברהם, שנאמר: "ויקרא מלאך ה' " (בראשית כב טו) ואחר כך: "ויאמר בי נשבעתי". וכן השכינה עשתה במשה, שנאמר: "ויקרא אל משה וידבר ה' אליו" (ויקרא א א) – קרא ואחר כך דיבר.9
מסכת יומא דף ד עמוד ב – הקדמת קריאה לדיבור
"ויקרא אל משה וידבר" – למה הקדים קריאה לדיבור? לימדה תורה דרך ארץ, שלא יאמר אדם דבר לחברו אלא אם כן קורהו. מסייע ליה לרבי חנינא, דאמר רבי חנינא: לא יאמר אדם דבר לחבירו אלא אם כן קורהו. "לאמר" – אמר רבי מוסיא בר בריה דרבי מסיא משמיה דרבי מנסיא רבה: מניין לאומר דבר לחברו שהוא בבל יאמר, עד שיאמר לו לך אמור – שנאמר: "וידבר ה' אליו מאהל מועד לאמר" (ויקרא א א).10
מדרש תנחומא (בובר) פרשת ויקרא סימן ד – קריאה לבורח מהשררה
"ויקרא אל משה". זה שאומר הכתוב: "גאות אדם תשפילנו ושפל רוח יתמוך כבוד" (משלי כט כג) – כל מי שבורח מן השררה – השררה רודפת אחריו. שאול ברח מן השררה בשעה שבא למלוך, שנאמר: "וישאלו עוד בה' הבא עוד הלום איש ויאמר ה' הנה הוא נחבא אל הכלים" (שמואל א י כב) … אמר להם: אין אני ראוי למלכות … זה ברח מן השררה ורדפה אחריו … ואבימלך בן ירובעל רדף אחר השררה וברחה ממנו … ומשה ברח מן השררה בשעה שאמר לו הקב"ה: "לכה ואשלחך אל פרעה וגו' (שמות ג י), ויאמר בי אדני שלח נא ביד תשלח" (שם ד יג). … כיון שהלך ואמר: "כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיָחֹגּוּ לִי בַּמִּדְבָּר" (שמות ה א)11 … התחיל משה אומר אני כבר עשיתי שליחותי, הלך וישב לו. אמר לו הקב"ה: ישבת לך? "בוא דבר אל פרעה מלך מצרים" … על כל דבור ודבור: "לך אל פרעה", "השכם בבוקר", ללמדך שהיה בורח מן השררה. לסוף הוציאם וקרע להם את הים, והביאם אל המדבר, והוריד להם את המן, והעלה להם את הבאר, והגיז להם את השליו, ועשה את המשכן, ואמר: מכאן ואילך מה יש לי לעשות? עמד וישב לו. אמר לו הקב"ה: חייך, יש לך מלאכה גדולה מכל מה שעשית, ללמד לבני טומאה וטהרה ולהזהירן היאך יהו מקריבין לפני … אבימלך רדף אחר השררה וברחה ממנו, לקיים מה שנאמר: "גאות אדם תשפילנו" (משלי כט כג).12 "ושפל רוח יתמוך כבוד" (שם) – זה משה, שנאמר: ותחסרהו מעט מאלהים וכבוד והדר תעטרהו (תהלים ח ו).13
ויקרא רבה פרשה א סימן ג – קריאה בשם שנתנה לו בת פרעה
עשרה שמות נקראו לו למשה: ירד, חבר, יקותיאל, אביגדור, אבי סוכו, אבי זנוח.14 רבי יהודה ברבי אלעאי אמר: אף טוביה שמו, הדא הוא דכתיב (שמות ב): "ותרא אותו כי טוב הוא" – כי טוביה הוא. רבי ישמעאל בר אמי אמר: אף שמעיה היה שמו.15
בא ר' יהושע בר נחמיה ופירש מקרא זה: "וַיִּכְתְּבֵם שְׁמַעְיָה בֶן נְתַנְאֵל הַסּוֹפֵר מִן הַלֵּוִי לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים וְצָדוֹק הַכֹּהֵן בן נתנאל וגו' " (דברי הימים א כד ו). "שמעיה" – ששמע אל תפילתו. "בן נתנאל" – בן שנתנה לו תורה מיד ליד. "הסופר" – שהיה סופרם של ישראל, "מן הלוי" – שהיה משבטו של לוי … 16
רבי תנחומא בשם ר' יהושע בן קרחה אמר: אף לוי היה שמו על עיקר משפחתו: "הלא אהרן אחיך הלוי" (שמות ד יד). ומשה – הרי עשרה.17 אמר לו הקב"ה למשה: חייך, מכל שמות שנקראו לך, איני קורא לך אלא בשם שקראתך בתיה בת פרעה: "ותקרא שמו משה" (שמות ב י) – "ויקרא אל משה".18
שבת שלום
מחלקי המים