מים ראשונים: לנושא "עימות יעקב ועשו" נדרשנו כבר במספר מקומות. ראו דברינו עשו ויעקב שונאים אחים וכן דברינו אנכי עשו בכורך בפרשת תולדות. וכמו כן נדרשנו לנושא בפרשתנו, פרשת וישלח, בדברינו אדני עשו עבדך יעקב – הכבוד שיעקב חולק לעשו; ובדברינו מפגש יעקב ועשו. בזה האחרון, חתמנו את תיאור המפגש בתיאור הפרידה – כיצד נפרדים האחים ולאן כל אחד מהם הולך. ושם הבטחנו לשוב ולהרחיב בנושא פרידת יעקב ועשו "בשנה האחרת" והנה הגיע מועד פירעון השטר. ננסה להמשיך ממקום בו פסקנו ואם נחזור על מקצת מהמדרשים שהבאנו בדברינו הנ"ל (ואחרים), עם שואבי המים הסליחה, שהרי באגדה כבהלכה: "הפוך בה והפוך בה וכולה בה" וגם (כך אנו מקווים) וכדברי ר' יהושע לתלמידיו: "אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש" (גמרא חגיגה ג ע"א).
וַיָּשָׁב בַּיּוֹם הַהוּא עֵשָׂו לְדַרְכּוֹ שֵׂעִירָה: וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת … וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן … וַיִּקֶן אֶת חֶלְקַת הַשָּׂדֶה … וַיַּצֶּב שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא לוֹ אֵל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: (בראשית לג סוף הפרק).1
וַיִּקַּח עֵשָׂו אֶת נָשָׁיו וְאֶת בָּנָיו וְאֶת בְּנֹתָיו וְאֶת כָּל נַפְשׁוֹת בֵּיתוֹ … וְאֵת כָּל קִנְיָנוֹ אֲשֶׁר רָכַשׁ בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיֵּלֶךְ אֶל אֶרֶץ מִפְּנֵי יַעֲקֹב אָחִיו: כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב מִשֶּׁבֶת יַחְדָּו וְלֹא יָכְלָה אֶרֶץ מְגוּרֵיהֶם לָשֵׂאת אֹתָם מִפְּנֵי מִקְנֵיהֶם: (שם לו ו).2
וַיִּגְוַע יִצְחָק וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו זָקֵן וּשְׂבַע יָמִים וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עֵשָׂו וְיַעֲקֹב בָּנָיו: (בראשית לה כט).3
מדרש תנחומא (בובר) פרשת תרומה סימן ז – אימתי יבוא יעקב לשעיר
כך עשו אמר ליעקב: "נסעה ונלכה לנגדך" (בראשית לג יב) – נהלך שנינו בעולם. אמר לו יעקב: טול עולמך ועבור, שנאמר: "יעבור נא אדוני לפני עבדו וגו' עד אשר אבוא אל אדוני שעירה" (בראשית לג יד). אמר ר' יעקב:4 חזרתי על כל המקרא אם הלך יעקב שעירה אם לא הלך ולא מצאתי. ואימתי הוא הולך? לעתיד לבוא, שנאמר: "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו" (עובדיה א כא).5
רש"י בראשית פרק לג פסוק טז – שכר האנשים שליוו את עשו
וישב ביום ההוא עשו לדרכו – עשו לבדו. וארבע מאות איש שהלכו עמו נשמטו מאצלו אחד אחד. והיכן פרע להם הקב"ה? בימי דוד, שנאמר: "כי אם ארבע מאות איש נער אשר רכבו על הגמלים" (שמואל א ל יז).6
רשב"ם בראשית פרק לו פסוק ו – עשו מוותר ליעקב הבכור
מפני יעקב אחיו – כי יעקב קנה את הבכורה ודינו היה לירש את יצחק לכך ישב בארץ מגורי אביו.7
בראשית רבה פרשה פב סימן יג – בין שטר חוב לבושה
"וילך אל ארץ מפני יעקב אחיו" (בראשית לו ו) – ר' אלעזר אמר: מפני שטר חוב.8 ר' יהושע בן לוי אמר: מפני הבושה.9
רש"י מלאכי פרק א – עשו איבד הבכורה ונדחף לשעיר
ואת עשו שנאתי – לדוחפו אל ארץ שעיר מפני יעקב אחיו, ומנהג שבעולם מי שיש לו שני בנים לבכור הוא בורר לו מנה יפה.10
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וישלח סימן יא – מלבן לעשו, חיזוק מכירת הבכורה
"ויבא יעקב שלם" – וכי היה חסר מאומה? הן בשעה שאמרו לו: "וגם הולך לקראתך וארבע מאות איש עמו" (בראשית לב ז), עמד ועשה דורון. התחיל נותן עזים שהן רכות, אחר כך תיישים רחלים אילים גמלים מניקות ובניהם שלושים … אמר ר' יהודה ב"ר שלום: כל שנים עשר חודש שעשה אצלו, כך היה מכבדו בכל יום … שכך אמר יעקב: … הריני מכבדו שלא יגע בי. דבר אחר: חשב ואמר: נכסי חוץ לארץ אין בהן ברכה. לכך היה מבזבזן … אמר עשו: עד מתי אהא מטריח על אחי? עמד והלך לו, שנאמר: "ויקח עשו את נשיו וגו' " (בראשית לו ו).11
מה עשה יעקב? כיון שהעבירו בניו וצאנו לארץ ישראל, עמד ומכר כל מה שהביא בידו מחוצה לארץ, ועשאו כריות של זהב. אמר לעשו: יש לך חלק עמי במערת המכפלה, ומה אתה מבקש? ליקח כריות אלו של זהב או לחלוק עמי? התחיל עשו אומר: מה אני מבקש מן המערה הזו? זהב זה אני מבקש! … אמר ר' הונא הכהן ב"ר אבין: כשבקש יעקב לבוא לארץ ישראל מה כתיב? "וינהג את כל מקנהו" (בראשית לא יח), וכשביקש לירד למצרים מה כתיב? "ויקחו את מקניהם ואת כל רכושם אשר רכשו בארץ כנען" (שם מו ו). ומה שהביא מארם נהרים היכן הם? אלא מכאן אתה למד שמכרן ונתנן לעשו. ותאמר שחסר דבר? אלא מילא הקב"ה חסרונו והחזיר לו מיד הכל, שנאמר: "ויבא יעקב שלם".12
מדרש ילמדנו (מאן) ילקוט תלמוד תורה בראשית קמח – לא התגשמה ברכת יצחק ליעקב
א"ר אחא: כיון שעשו שלום יעקב עם עשו, אמר עשו ליעקב: "מי לך כל המחנה הזה אשר פגשתי" (בראשית לג ח)? אמר לו יעקב: מה עשיתי לך שאתה רודפני?13 א"ל עשו: את בכורתי לקחתָּ ואף את ברכתי הוספת לך! א"ל יעקב: מכל הברכות שברכני אבי לא הגיעני דבר.14 אמר לו: ומי לך כל המחנה הזה? א"ל: יגיע כפי אשר יגעתי עם לבן – "הייתי ביום אכלני חרב וקרח בלילה" (שם, לא, מ) ומה הגיעני מהברכות? אבא אמר לי: "ויתן לך האלהים מטל השמים ומשמני הארץ ורוב דגן ותירוש" (שם, כז, כח) – איה דגן ויין ושמן של אבא?15 כששמע עשו דבריו, אמר בלבו: לפיכך לא הגיעוהו לפי שנטלן במרמה! ואני הברכות שברכני אבא באו לידי מפני שנטלתי אותם ברצון. ואיני מניחו עד שיעשה לי דיהכסיס.16 שלא יבא למחר ויאמר: חלוק עמי ממונך, אלא כל אחד ואחד חולק בחלקו שברכו.17
בבא בתרא דף טז עמוד ב – עשו קודם ליעקב בקבורת יצחק
א"ר יוחנן: ישמעאל עשה תשובה בחיי אביו, שנאמר: "ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו" (בראשית כה ט). ודילמא דרך חכמתן קא חשיב להו! אלא מעתה: "ויקברו אותו עשו ויעקב בניו" (בראשית לה כט), מאי טעמא לא חשיב להו דרך חכמתן? אלא מדאקדמיה – אדבורי אדבריה, ומדאדבריה – שמע מינה: תשובה עבד בימיו.18
בראשית רבתי פרשת וישלח – ממון יצחק מול הארץ והמערה
תניא ר' לוי אמר: בשעת אסיפתו של יצחק הניח כל אשר לו לב' בניו, לפיכך גמלו לו חסד שניהם, שנאמר: "ויקברו אותו עשו ויעקב בניו" (בראשית לה כט). אמר עשו ליעקב: חלק כל מה שהניח אבינו לב' חלקים ואני בוחר שאני הגדול. אמר יעקב: זה הרשע אינו משביע עיניו מן העושר … מה עשה יעקב? חלק לשני חלקים, כל מה שהניח אביו חלק אחד ואת ארץ ישראל לחלק אחד. מה עשה עשו? הלך אצל נביות בן ישמעאל למדבר ונמלך עמו, א"ל: החתי והאמורי בארץ ויעקב בטוח ליה (מובטחת לו) הארץ, אלא טול כל מה שהניח אביך ואין ליעקב מאומה. לקח עשו כל מה שהניח אביו, וארץ ישראל ומערת המכפלה נתן ליעקב וכתבו כתב עולם ביניהם. אמר יעקב לעשו: לך מארץ אחוזתי מארץ כנען אין אנו יכולין לעמוד ביחד. מיד לקח עשו נשיו וכל אשר לו והלך להר שעיר מפני יעקב אחיו, הדא הוא דכתיב: "וילך אל ארץ מפני יעקב אחיו".19
מסכת סוטה דף יג עמוד א –
"ויספדו שם מספד גדול וכבד מאד" (בראשית נ י) … כיון שהגיעו למערת המכפלה, אתא עשו קא מעכב, אמר להן: "ממרא קרית הארבע היא חברון" – ואמר רבי יצחק: קרית ארבע – ארבע זוגות היו: אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה. הוא (יעקב) קבר את לאה בחלקו, וזה (המקום) שנשאר – שלי הוא.20
פסיקתא דרב כהנא פיסקא יב בחדש השלישי –
"בחודש השלישי" (שמות יט: א). למה בחדש השלישי? שלא ליתן לאומות העולם פתחון פה לומר: אילו נתן אף לנו את התורה, היינו עושים אותה. אמר להם הקב"ה: ראו באיזה חודש נתתי את התורה, בחדש השלישי, במזל תאומים, שאם ביקש עשו הרשע להתגייר ולעשות תשובה ולבוא וללמוד תורה יבוא וילמד ומקבלו אני, לפיכך נתנה בחודש השלישי.21
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: ראו פירוש העמק דבר בראשית לג ד: "ויבכו, שניהם בכו. בא ללמד שגם יעקב נתעורר עליו לשעה זו אהבה לעשו. וכן לדורות: בשעה שזרע עשו מתעוררים ברוח טהרה להכיר את זרע ישראל ומעלתם, אז גם אנחנו מתעוררים להכיר את עשו, כי אחינו הוא. וכמו שרבי היה אוהב אמיתי לאנטונינוס – וכן הרבה".