מים ראשונים: כבר הקדשנו לא מעט דפים לנושא יעקב ועשו. ראו דברינו עשו ויעקב שונאים אחים וכן אנכי עשו בכורך בפרשת תולדות. כמו כן נדרשנו לנושא בדברינו אדני עשו עבדך יעקב, מפגש יעקב ועשו, פרידת יעקב ועשו סגירת החשבון? שלושתם בפרשת וישלח. מפרשת וישב ואילך יש לנו שקט מנושא זה וכל תשומת הלב של המקרא היא על הנעשה בתוך בית יעקב פנימה.1 אז למה זה נזכרנו שוב בעשו ויעקב בפרשת ויחי?
פרקי דרבי אליעזר פרק לז – יעקב ועשו מחלקים את ירושת יצחק ונפרדים
ר' לוי אומר: בשעת אסיפתו של יצחק, הניח את מקנהו ואת כל קניינו ואת כל אשר לו לשני בניו, לפיכך גמלו חסד לו שניהם, שנאמר: "ויקברו אותו עשו ויעקב בניו". 2 אמר עשו ליעקב: נחלוק כל מה שהניח לנו אבא לשנים ואני בורר שאני בכור.3 אמר יעקב: הרשע הזה לא מלא עינו מן העושר, שנאמר: "וגם עינו לא תשבע עושר" (קהלת ד ח).4 מה עשה יעקב אבינו? חלק לשני חלקים: כל מה שהניח אביו חלק אחד, ואת ארץ ישראל חלק אחר, מה עשה עשו? הלך אצל בנו של ישמעאל, אמר לו ישמעאל לעשו: האמורי והכנעני אז בארץ ויעקב בוטח לרשת את הארץ, ולכן טול אתה מה שהניח אביך ואין ליעקב מאומה. ולקח עשו כל מה שהניח אביו, וארץ ישראל ומערת המכפלה לקח יעקב וכתבו כתב עולם ביניהם. אמר לו יעקב לעשו: לך מארץ, עשו. ולקח עשו את נשיו ואת בניו ואת כל אשר לו "וילך אל ארץ מפני יעקב אחיו" (בראשית לו ו).5 ובשכר שפינה את כליו בשביל יעקב אחיו, נתן לו הקב"ה מאה מדינות משעיר ועד מגדיאל … אז ישב יעקב בטח ושאנן ושלו בארץ כנען ובארץ מולדתו ובארץ מגורי אביו, שנאמר: "וישב יעקב בארץ מגורי אביו".6
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וישלח סימן יא – יעקב קונה את מערת המכפלה
מה עשה יעקב? כיון שהעבירו בניו וצאנו לארץ ישראל, עמד ומכר כל מה שהביא בידו מחוצה לארץ, ועשאו כריות של זהב. אמר לעשו: יש לך חלק עמי במערת המכפלה, ומה אתה מבקש? ליקח כריות אלו של זהב או לחלוק עמי? התחיל עשו אומר: מה אני מבקש מן המערה הזו? זהב זה אני מבקש!7
רש"י בראשית פרק נ פסוק ה – יוסף מסביר לפרעה
"בקברי אשר כריתי לי בארץ כנען שמה תקברני"8 – כפשוטו כמו: "כי יכרה איש בור" (שמות כא לג). ומדרשו עוד מתיישב על הלשון, כמו אשר קניתי. אמר רבי עקיבא: כשהלכתי לכרכי הים היו קורין למכירה כירה.9 ועוד מדרשו לשון כְּרִי, דְגוֹר,10 שנטל יעקב כל כסף וזהב שהביא מבית לבן ועשה אותו כרי, ואמר לעשו טול זה בשביל חלקך במערה.11
מסכת סוטה דף יג עמוד א – עשו מעכב את קבורת יעקב
"ויספדו שם מספד גדול וכבד מאד" (בראשית נ י)12 … כיון שהגיעו למערת המכפלה, אתא עשו קא מעכב,13 אמר להן: "ממרא קרית הארבע היא חברון" – ואמר רבי יצחק: קרית ארבע – ארבע זוגות היו: אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה. הוא (יעקב) קבר את לאה בחלקו, וזה (המקום) שנשאר – שלי הוא.14 אמרו לו: מכרת אותו. אמר להם: אם אמנם מכרתי את הבכורה, את חלקי כאח פשוט האם מכרתי?15 אמרו לו: כן,16 שכתוב: "בקברי אשר כריתי לי בארץ כנען" (בראשית נ ה), ואמר ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יהוצדק: אין כירה אלא לשון מכירה, שכן בכרכי הים קורין למכירה כירה.17 אמר להם: הביאו לי הגרת (שטר המכירה). אמרו לו: השטר, בארץ מצרים הוא. – ומי ילך (להביאו)? – ילך נפתלי שהוא קל (רגליים) כאיילה, דכתיב: "נפתלי אילה שלוחה הנותן אמרי שפר". א"ר אבהו: אל תקרי "אמרי שפר" אלא "אמרי ספר". חושים בנו של דן היה שם והיו אזניו כבדות. אמר להם: מאי האי?18 ואמרו לו: מעכב זה (עשו) עד שיבוא נפתלי מארץ מצרים. אמר להם: ועד שיבוא נפתלי מארץ מצרים יהא אבי אבא מוטל בביזיון? לקח אלה (מקל) והיכה בה על ראשו (של עשו). קפצו עיניו מחוריהן ונפלו על רגליו של יעקב … באותה שעה נתקיימה נבואתה של רבקה, דכתיב: "למה אשכל גם שניכם יום אחד". ואף על גב שמיתתם לא ביום אחד הייתה, קבורתם מכל מקום, ביום אחד הייתה.19
פרקי דרבי אליעזר פרק לט – ראשו של עשו בחיק יצחק אביו
וּכְשֶׁבָּאוּ לִמְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה, בָּא עֲלֵיהֶם עֵשָׂו מֵהַר שֵׂעִיר לְחַרְחֵר רִיב, וְאָמַר שֶׁלִּי הִיא מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה. מֶה עָשָׂה יוֹסֵף, שָׁלַח לְנַפְתָּלִי לְחַפֵּשׂ [נוסח אחר: לכבוש] בַּמַּזָּלוֹת וְלֵירֵד לְמִצְרַיִם וּלְהַעֲלוֹת כְּתַב עוֹלָם שֶׁהָיָה בְּיָדָם. לְכָךְ נֶאֱמַר [בראשית נ כא] נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה. חוּשִׁים בֶּן דָּן הָיָה פָּגוּם בְּאָזְנוֹ וּבִלְשׁוֹנוֹ, אָמַר לָהֶם: מִפְּנֵי מָה אָנוּ יוֹשְׁבִים כָּאן, הֶרְאוּהוּ בָּאֶצְבַּע, אָמְרוּ לוֹ בִּשְׁבִיל הָאִישׁ הַזֶּה שֶׁאֵינוֹ מַנִּיחַ אוֹתָנוּ לִקְבֹּר אֶת יַעֲקֹב אָבִינוּ. מִיָּד שָׁלַף אֶת חַרְבּוֹ וְהִתִּיז אֶת רֹאשׁוֹ, וְנִכְנַס לְתוֹךְ מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה, וְאֶת גְּוִיָּתוֹ שָׁלְחוּ לְאֶרֶץ אֲחֻזָּתוֹ לְהַר שֵׂעִיר. מֶה עָשָׂה יִצְחָק? אָחַז בְּרֹאשׁוֹ שֶׁל עֵשָׂו, וְהָיָה מִתְפַּלֵּל לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאוֹמֵר לְפָנָיו, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם יֻחַן רָשָּׁע [ישעיה כו, י], זֶה שֶׁלֹּא לָמַד כָּל מִצְוֹת שֶׁבַּתּוֹרה, שֶׁנֶּאֱמַר [שם] בַּל לָמַד צֶדֶק.20
תלמוד ירושלמי מסכת כתובות פרק א – יהודה הרג את עשו
בראשונה גזרו שמד ביהודה שכן מסורת להם מאבותם שיהודה הרג את עשו, דכתיב: "ידך בעורף אויביך" [בראשית מט ח] והיו הולכין ומשעבדין בהן ואונסין את בנותיהן וכו'.21
מדרש תהלים (בובר) מזמור יח – יהודה הרג את עשו בקבורת יצחק
"ואויבי נתתה לי עורף" (תהלים יח מא).22 פסוק זה מדבר ביהודה, אמר ר' יהושע בן לוי: מסורת אגדה: יהודה הרג את עשו. אימתי? בשעה שמת יצחק אבינו, הלכו עשו ויעקב וכל השבטים לקבור אותו, שנאמר: "ויקברו אותו עשו ויעקב בניו" (בראשית לה כט).23 והיו כולן במערת המכפלה יושבין ובוכין, והשבטים עומדין וחולקין כבוד ליעקב, ויוצאין חוץ למערה, כדי שלא יהא יעקב בוכה ומתבזה לפניהם. השחיל עשו עצמו ונכנס למערה, ואמר עכשיו אני הורגו לאחר שמת אבי, שנאמר: "יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי" (בראשית כז מא). נסתכל יהודה וראה שעשו נכנס אחריו, ואמר: מיד הוא הורג לאבא בפנים. מיד השחיל וצף הוא בעצמו, ונכנס ונמצא עשו שהיה מבקש להרוג את יעקב. מיד עמד יהודה והורגו מאחריו, ולמה לא הרגו מנגד פניו, לפי שהיה קלסתר פניו דומה לאביו,24 לפיכך חלק לו כבוד והרגו מאחריו, והוא שיעקב אביו מברכו: "ידך בעורף אויביך" (בראשית מט ח).25
חזק חזק ונתחזק
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: להרחבה בנושא ערעור עשו על קבורת יעקב במערת המכפלה והריגתו ביד חושים בן דו, או ערעור על ניסיונו של עשו להרוג את יעקב בשעת קבורתו של יצחק והריגתו ביד יהודה, ראו מאמר של פרופ' נח חכם: How Did Esau Die? (המאמר בדפוס). נעזרנו רבות במקורות שבמאמר זה, בפרט בחציו השני של הדף ותודתנו נתונה לו. במאמר נזכרים גם מקורות חוץ-חז"ל כמו ספר היובלים (היובלות) פרק 37 וצוואת יהודה שבספרים החיצוניים שמספרים את כל העניין באופן שונה לפיו עשו בא להילחם עם יעקב, ללא קשר עם חלוקת הרכוש, הארץ או מערת המכפלה.
ובאשר לפתרון החידה שבהערה 3, התשובה היא שמחליטים שילד אחד חותך והשני בוחר. מצאו את השיטה כאשר יש יותר משני ילדים.