מים ראשונים: כבר דרשנו בקצרה במתי מדבר בשבת זו בשנה האחרת ושם הבאנו את הקשר של מֵתֵּי מדבר עם ט"ו באב, שאז פסקו למות. כמו כן הבאנו שם את "מפגשו" של רבה בר בר חנה עם מתי המדבר במסעותיו המופלאים. והפעם אנו מבקשים לדון בנושא: דור המדבר – מהו לעולם הבא? כיצד רואים חכמים את דור המדבר בראייה ארוכת טווח וסופית (או שמא אינסופית)?
בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִפְּלוּ פִגְרֵיכֶם וְכָל פְּקֻדֵיכֶם לְכָל מִסְפַּרְכֶם מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה אֲשֶׁר הֲלִינֹתֶם עָלָי: (במדבר יד כט).1
תלמוד ירושלמי מסכת עבודה זרה פרק א הלכה א
אי זה דור חביב מכל הדורות? אמר להן דור המדבר.2
מסכת סנהדרין פרק י משנה ג
דור המבול אין להם חלק לעולם הבא ואין עומדין בדין3 …. דור הפלגה אין להם חלק לעולם הבא … אנשי סדום אין להם חלק לעולם הבא … אבל עומדין בדין. רבי נחמיה אומר: אלו ואלו אין עומדין בדין … מרגלים אין להם חלק לעולם הבא … דור המדבר אין להם חלק לעולם הבא ואין עומדין בדין, דברי ר' עקיבא …4
מסכת סנהדרין דף קי עמוד ב
תנו רבנן: דור המדבר אין להם חלק לעולם הבא, שנאמר: "במדבר הזה יִתַּמּוּ ושם ימותו" (במדבר יד לה). יִתַּמּו – בעולם הזה, ושם ימותו – בעולם הבא. ואמר: "אשר נשבעתי באפי אם יבואון אל מנוחתי" (תהלים צה יא), דברי רבי עקיבא.5 רבי אליעזר אומר: באין הן לעולם הבא, שנאמר: "אִסְפוּ לִי חֲסִידָי כֹּרְתֵי בְרִיתִי עֲלֵי זָבַח" (תהלים נ ה), אלא מה אני מקיים "אשר נשבעתי באפי" – באפי נשבעתי וחוזרני בי.6
רבי יהושע בן קרחה אומר: לא נאמר פסוק זה אלא כנגד דורות הבאים, "אספו לי חסידי" – אלו צדיקים שבכל דור ודור, "כורתי בריתי עלי זבח" – אלו חנניה מישאל ועזריה שמסרו עצמן לתוך כבש האש, "עלי זבח" – אלו רבי עקיבא וחביריו שמסרו עצמן לשחיטה על דברי תורה.7
רבי שמעון בן מנסיא אומר: באים הן לעולם הבא, שנאמר: "ופדויי ה' ישבון ובאו ציון ברנה" (ישעיהו לה י).8 אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: שבקה רבי עקיבא לחסידותיה,9 שנאמר: "הלוך וקראת באזני ירושלים לאמר… זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה" (ירמיהו ב ב).10 ומה אחרים באים בזכותם – הם עצמן לא כל שכן?11
סנהדרין קט ע"ב
עדת קרח אין להם חלק לעולם הבא … דברי רבי עקיבא, רבי אליעזר אומר: עליהם אמר הכתוב: "ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל" (שמואל א ב ו). תנו רבנן: עדת קרח אין להם חלק לעולם הבא … דברי רבי עקיבא, רבי יהודה בן בתירא אומר: הרי הן כאבידה המתבקשת, שנאמר: "תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי" (תהלים קיט קעו).12
שמות רבה פרשה מב סימן א
"וידבר ה' אל משה לך רד". ר' תנחומא בר אבא פתח: "נְשִׂיאִים וְרוּחַ וְגֶשֶׁם אָיִן אִישׁ מִתְהַלֵּל בְּמַתַּת שָׁקֶר: בְּאֹרֶךְ אַפַּיִם יִפֻתֶּה קָצִין וְלָשׁוֹן רַכָּה תִּשְׁבָּר גָּרֶם" (משלי כה יד-טו) – מי שהוא אומר ליתן מתנה לחבירו ואינו נותנה, למה הוא דומה? לנשיאים ורוח ולברקים, שהם באים וגשמים אינם יורדין. זה היה דור המדבר, כשהיו בסיני היו שישים ריבוא של זקנים וכן של בחורים וכן של נערים וכן של נשים. כיון שבאו לסיני וקבלו עליהם מלכותו של הקב"ה וענו כולם קול אחד ואמרו: "כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע" (שמות כד ז), הרי קול שהיה קול.13 כיון שבאו למדבר עברו על "הכל" ושחתו מעשיהם.14 כיון שראה הקב"ה כן, אמר למשה: "לך רד כי שחת עמך", ואין שחת אלא שחבלו מעשיהם כמו שאתה אומר: "שיחת לו לא בניו מומם" (דברים לב). ולא עבודת כוכבים בלבד עשו, אלא גילוי עריות ושפיכות דמים, ואין שחוק האמור כאן אלא עבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים.15
פתרון תורה פרשת ויקרא עמוד 1516
"אל תתן את פיך לחטיא את בשרך" … אם חטאת בזדון לא תביא קרבן ותטעה, לפיכך אמר: אל תתן את פיך וגו'. מעשה באלישע בן אבויה, שתפס את ר' מאיר בעכו, אמר לו: איני מניחך עד שתאמר לי הדבר הזה – והוא היה אחד מן ארבעה שנכנסו לפרדס, בן עזי הציץ ונפגע, בן זומה ראה ומת, ר' עקיבה ניכנס בשלום ויצא בשלום, אלישע בן אבויה קיצץ את הנטיעות – אמר לו: כתוב בתורה "נפש כי תחטא … וכחש בעמיתו וגו' "17 – הפיקדון שלו אינו משמר ולאחרים הוא מצווה על הפיקדון? ר' עקיבא כמה יגע בתורה והרגו טנוס רופיס,18 והוא אומר "וכחש בעמיתו בפיקדון".19 אמר לו ר' מאיר: מן התורה רצונך ללמוד, או מדרך ארץ?20 אמר לו: אדם שייתן למלך פיקדון והלך לו ולקח הימנו מידה של חיטים. ואמר לו: תן לי את המידה. אמר לו: הפיקדון שיש לי בידך כמה הוא, ומידה שלקחתי הימך אתה מבקש דמיה? יהא הפיקדון הזה בידך. עד שאתן לך דמיה.21 אף ר' עקיבה, כל שעמל בתורה בעולם הזה מותקן לו לעולם הבא. ולמה נענש ליהרג? אלא כשיש סנהדרין גדולה, כך גזר: דור המדבר אין להן חלק לעולם הבא, ואין עומדים בדבר כדברי ר' עקיבה.22
ר' אליעזר אומר: עליהן הוא אומר: אם דור המדבר אין להן חלק, אף משה ואהרן ומרים אין להן חלק שהיו עמהן, אילא כולם באין ומשה בראשם שנאמר: "ויתא ראשי עם".23
במדבר רבה פרשה יט סימן יג
אמר לו הקב"ה למשה: באיזה פנים אתה מבקש ליכנס לארץ? משל לרועה שיצא לרעות צאנו של מלך ונשבית הצאן. ביקש הרועה לכנס לפלטרין של מלך. אמר לו המלך: אם אתה נכנס עכשיו, מה יאמרו הבריות? שאתה הִשְׁבִּיתָ הצאן! אף כאן אמר לו הקב"ה למשה: שבחך הוא שהוצאת ששים ריבוא וקברתם במדבר ואתה מכניס דור אחר? עכשיו יאמרו: אין לדור המדבר חלק לעולם הבא! אלא, תהא בצדם ותבוא עמהם שנאמר: "ויתא ראשי עם. צדקת ה' עשה ומשפטיו עם ישראל". לכך כתיב: "לא תביא את הקהל הזה" אלא אותו שיצא עמך.24
שמות רבה פרשה כט סימן ז
"אנכי ה' אלהיך" – "אני עשיתי ואני אשא ואני אסבול ואמלט" (ישעיה מו) … אני עשיתי לישראל … ואני אשא …, אני אסבול בעגל, ואמלט, שנאמר: "ויאמר ה' סלחתי כדברך" (במדבר יד).25
משנה מסכת סנהדרין פרק י
מרגלים אין להם חלק לעולם הבא שנאמר (במדבר י"ד) וימותו האנשים מוציאי דבת הארץ רעה במגפה לפני ה'. וימותו – בעולם הזה, במגפה – בעולם הבא. דור המדבר אין להם חלק לעולם הבא ואין עומדין בדין שנאמר: "במדבר הזה יתמו ושם ימותו" (שם) דברי רבי עקיבא. רבי אליעזר אומר: עליהם הוא אומר: "אִסְפוּ לִי חֲסִידָי כֹּרְתֵי בְרִיתִי עֲלֵי זָבַח" (תהלים נ ה).26
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: הרוצה "להסתבך" עוד קצת יחבר לכל העניין את משה שיורד לבית המדרש ושומע הלכות מר' עקיבה וחביריו ואינו מבין אותן; וגם רואה שסופו של ר' עקיבה הוא מיתתו הנוראה בעשרה הרוגי מלכות (מנחות כט). משה לא מבין מה פשר מוות זה על קידוש השם של ר' עקיבה, אבל לבעל מדרש פתרון תורה יש תשובה: מוות זה הוא שמכשיר את ר' עקיבה לחיי העולם הבא ויש קשר בין זה שאתה משה לא נכנסת לארץ ובין ר' עקיבה שמת בארץ. במותך משה במדבר ואי כניסתך לארץ לא הבאת רק את דור המדבר לחיי העולם הבא, אלא גם את עצמך. וכך גם מותו של ר' עקיבא על קידוש השם. זו "המחשבה שעלתה לפני", על פי מדרש פתרון תורה.