מסכת אבות פרק ה משנה ג – "עשרה ניסיונות" בלי פירוט
עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו עליו השלום ועמד בכולם, להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו עליו השלום.1
מגן אבות לרשב"ץ על אבות פרק ה משנה ד – הפניה לפרקי דרבי אליעזר2
עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו, הפירוש: לא הסכימו המדרשות במניינם אעפ"י שכולם מודים שהם עשרה. ובפרקי רבי אליעזר [פרק כו] מונה אותן.3
פרקי דרבי אליעזר פרקים כו–ל – פירוט עשרה הניסיונות4
עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולן:
הנס הראשון5 – כשנולד אברהם בקשו כל גדולי מלכות והקוסמים להרגו ונחבא בבית הרן שלוש עשרה שנה …. ולאחר שלש עשרה שנה יצא מבית הרן מדבר בלשון הקודש ומאס באלילים ומשקץ את הפסילים,6 וּבָטָח בשם יוצרו ואמר: "אשרי אדם בוטח בך".7
הנס השני – נחבש בבית האסורים עשרה שנים … ולאחר עשר שנים שלחו והביאו אותו אצלו והשליכוהו לתוך כבשן האש ומלך הכבוד פשט יד ימינו והצילו מכבשן האש, שנאמר: "ויאמר אליו אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים".8
הנס השלישי – טלטולו מבית אביו ומארץ מולדתו והביאו לחרן ושם מת תרח אביו ועתדיי אמו9, והטלטול קשה לאדם יותר מכל.10
הנס הרביעי – מיום שנבראו שמים וארץ לא הביא הקב"ה רעב בעולם אלא בימי אברהם, ולא בכל הארצות אלא בארץ כנען, לנסותו ולהורידו למצרים.11
הנס החמישי – נלקח שרה אשתו לפרעה לאשה, וכי יש אדם שרואה את אשתו נלקחה לאיש אחר ואינו קורע את בגדיו?12
הנס השישי – באו עליו כל המלכים להרגו ואמרו נתחיל ראשון בבן אחיו ואחר כך נתחיל לו.13
הנס השביעי – אחר הדברים האלה היה דבר ה' אל אברם במחזה לאמר.14
הנס השמיני – ויהי אברם בן תשעים ותשע שנה, אמר לו הקב"ה: עד עכשיו לא היית תמים. אלא, מול את בשר ערלתך מעליך ותהלך לפני והיה תמים.15
הנס התשיעי – נולד ישמעאל בקשת ונתרבה בקשת … וראה את יצחק יושב לבדו וירה חץ להרגו. וראתה זה הדבר שרה והגידה לאברהם ואמרה לו: כזה וכזה עשה ישמעאל ליצחק, אלא עמוד וכתוב ליצחק כל מה שנשבע הקב"ה לך ולזרעך, שאין בן האמה יורש עם בני עם יצחק.
הנס העשירי – ויהי אחר הדברים האלה והאלהים נסה את אברהם.16
רוצה לומר: היה מנסה בכל פעם ופעם לידע את לבו אם יכול לעמוד ולשמור המצות של תורה ואם לאו. ועוד, שנתנה התורה שישמור אברהם מצותיה, שנאמר: "עקב אשר שמע אברהם בקולי".17
מדרש תהלים (בובר) מזמור יח – שיטה אחרת
"האל תמים דרכו" – אמר רב: לא נתן הקב"ה את המצות אלא לצרף בהן את ישראל, שנאמר: "אמרת ה' צרופה" … באברהם אבינו הכתוב מדבר … "אמרת ה' צרופה" – שצרפו בעשר ניסיונות. ואלו הן: אחת בכבשן האש …ואחת לך לך מארצך וממולדתך. שנים בשרה: בפרעה ובאבימלך, הרי ארבעה. ובהגר המצרית: "בוא נא אל שפחתי" הרי חמישה. ובישמעאל: "גרש האמה הזאת ואת בנה" – הרי ששה. ובמלכים …הרי שבעה, ובמילה: "המול לכם כל זכר", הרי שמונה. ובין הבתרים שהראהו ארבע מלכיות משעבדות בבניו, הרי תשעה. ובעקדה של יצחק שאמר לו: "קח נא את בנך את יחידך" (בראשית כב ב), הרי עשרה. וקבלן מיראה ומאהבה, ועמד כגבור, ומה שכרו, מגן הוא לכל החוסים בו, שנאמר: "אנכי מגן לך" (בראשית טו א).18
מסכת אבות דרבי נתן נוסח א פרק לג – יבוא אברהם ליטול שכרו
עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו לפני הקב"ה ובכולן נמצא שלם. אלו הן שנים בלך לך.19 ב' בשני בניו.20 ב' בשתי נשיו.21 אחד עם המלכים. ואחד בין הבתרים. ואחד באור כשדים. ואחד בברית מילה. וכל כך למה? כדי כשיבוא אברהם אבינו ליטול שכרו. שיהיו אומות העולם אומרים: יותר מכולנו יותר מכל, שווה אברהם ליטול שכרו. ועליו הוא אומר: "לך אכול בשמחה את לחמך ושתה בלב טוב יינך" (קהלת ט ז).22
ר' עובדיה מברטנורא מסכת אבות פרק ה משנה ג – שיטה רביעית
עשרה נסיונות – אחד, אור כשדים, שהשליכו נמרוד לכבשן האש. שני, לך לך מארצך. שלישי, ויהי רעב. רביעי, ותוקח האשה בית פרעה. חמישי, מלחמת המלכים. שישי, מעמד בין הבתרים, שהראהו שעבוד מלכויות. שביעי, המילה. שמיני, וישלח אבימלך ויקח את שרה. תשיעי, גרש האמה הזאת ואת בנה. עשירי, העקידה.23
פירוש רמב"ם לאבות פרק ה משנה ג – שיטת הרמב"ם
העשרה נסיונות אשר נתנסה אברהם אבינו – כולם כתובים. הראשון – הגירות, והוא אומרו יתעלה לו: "לך לך מארצך וממולדתך" (בראשית יב א).24 והשני – הרעב אשר מצא בארץ כנען כאשר השתקע בארץ, וכבר יועד לו: "ואעשך לגוי גדול … ואברכך ואגדלה שמך" (בראשית יב ב), וזה נסיון גדול והוא אומרו: "ויהי רעב בארץ" (בראשית יב י). והנסיון השלישי – עשוק המצרים אותו בלקיחת שרה לפרעה. והרביעי – הילחמו בארבעה מלכים. והחמישי – לקחו הגר כשנואש מההולדה משרה.25 והשישי – המילה, אשר צווה בה בשנות הזיקנה. והשביעי – עשוק מלך גרר אותו בלקיחת שרה גם כן. והשמיני – הרחקת הגר אחר היבנותו ממנה. והתשיעי – הרחקת בנו ישמעאל, והוא אמרו לו יתעלה: "אל ירע בעיניך על הנער ועל אמתך" (בראשית כא יב). וכבר העיד הכתוב כמה קשה היה הדבר עליו: "וירע הדבר מאד בעיני אברהם" (בראשית כא יא).26 אבל הוא קיים ציוויו יתעלה וגרשם. והעשירי – עקדת יצחק.27
פירוש רבינו יונה על אבות פרק ה משנה ג – שיטת רבינו יונה
עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם – הראשון אור כשדים שהפלו נמרוד לכבשן האש וניצל. וזה אינו מפורש בתורה ומדברי קבלה הוא, ויש לנו רמז לדבר הזה מן התורה, שקודם פרשת לך לך מארצך וממולדתך נזכר למעלה שני פעמים אור כשדים להודיע שבשביל אותו הניסיון שעמד בו הבטיחו השם יתברך והביאו אל הארץ … והשני שצווהו לצאת מארצו, שנאמר: "לך לך מארצך וממולדתך" ועשה כן.28 והשלישי, שנאמר: "ויהי רעב בארץ" ואע"פ שהקב"ה הבטיח ואמר לו "ונברכו בך כל משפחות האדמה", כשהביא הרעב לא הרהר אחר מידותיו. הרביעי לקיחת שרה לפרעה. החמישי מלחמת ארבעה מלכים שבשלש מאות ושמנה עשר איש החזיק ובטח בהקב"ה ונעשה לו נס שניצל והציל אחיו וכל רכוש סדום ועמורה והיה סובל המקרים לטובתו ולזכותו. השישי – בן תשעים ותשע שנה בהימולו את בשר ערלתו … השביעי לקיחת שרה לאבימלך. השמיני כשגרש הגר וישמעאל בנו במצות ה', ואם הרע הדבר על אודות בנו – קיים מצותו. התשיעי לעקידת יצחק בנו, שכתוב בה: "עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה" … שבכל הניסיונות לא אמר לו כי ירא אלהים אתה חוץ מזו, מפני שהיה הניסיון הגדול שבכולם כי לקח בנו להעלותו עולה. העשירי, קבורת שרה. שנאמר לו: "קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה". וכשמתה אשתו לא מצא מקום לקברה עד שקנאו ולא הרהר. להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו היה מנסהו לגלות לבריות כי ירא אלהים ושלם בכל המדות.29
עשרה ניסיונות שהתנסה בהם אברהם אבינו – טבלת השוואה מסכמת30
האירוע | פרקי ר' אליעזר | מדרש תהלים פרק יח | אבות דר' נתן נוסח א | פירוש ברטנורא | רמב"ם, פירוש המשנה | רבינו יונה,
פירוש המשנה |
ניסיון להורגו כשנולד | 1 | — | — | — | — | — |
נמרוד וכבשן האש | 2 | 1 | 1 | 1 | — | 1 |
לך לך מארצך | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 |
הרעב והירידה למצרים | 4 | — | 3 | 3 | 2 | 3 |
לקיחת שרה ע"י פרעה | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 |
מלחמת 4 המלכים | 6 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 |
ברית בין הבתרים | 7 | 5 | 6 | 6 | — | — |
לקיחת הגר לאישה | — | 6 | — | — | 5 | — |
ברית המילה | 8 | 7 | 7 | 7 | 6 | 6 |
לקיחת שרה ע"י אבימלך | — | 8 | — | 8 | 7 | 7 |
גירוש הגר | — | — | 8 | — | 8 | — |
גירוש הגר וישמעאל | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 8 |
עקידת יצחק | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 9 |
קניית שדה המכפלה | —- | —- | —- | —- | —- | 10 |
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים 1: לא התיימרנו, כמובן, לסכם את כל השיטות. ראה גם אבות דרבי נתן נוסח ב פרק לו, מרכבת המשנה לר"י אלאשקר על המשנה באבות פרק ה משנה ד, מחזור ויטרי סימן תכח ועוד.
מים אחרונים 2: ראה רש"י שמות לב יג: "זכור לאברהם – אם עברו על עשרת הדברות, אברהם אביהם נתנסה בעשרה נסיונות ועדיין לא קבל שכרו. תנהו לו ויצאו עשרה בעשרה.31