וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: (בראשית יב א).1
וְכוּשׁ יָלַד אֶת־נִמְרֹד הוּא הֵחֵל לִהְיוֹת גִּבֹּר בָּאָרֶץ: הוּא־הָיָה גִבֹּר־צַיִד לִפְנֵי ה' עַל־כֵּן יֵאָמַר כְּנִמְרֹד גִּבּוֹר צַיִד לִפְנֵי ה': (בראשית י ח-ט).2
בראשית רבה לח יג פרשת נח – העימות עם נמרוד
אמר ר' חייא בנו של ר' אדא מיפו: תרח עובד צלמים היה. פעם אחת יצא למקום אחד, הושיב אברהם מוכר תחתיו … עמד הגדול שבהם ונטל את המקל ושברם. אמר לו: מה אתה משטה בי? וכי יודעים הם? אמר לו: ולא ישמעו אוזניך מה שפיך אומר?3
נטלו ומסרו לנמרוד, אמר לו נמרוד: נשתחווה לאש. אמר לו אברהם: נשתחווה למים שמכבים את האש. אמר לו נמרוד: נשתחווה למים. אמר לו: נשתחווה לענן שהוא טעון מים. אמר לו: נשתחווה לענן. אמר לו: נשתחווה לרוח שהוא מפזר את העננים. אמר לו: נשתחווה לרוח. אמר לו: נשתחווה לאדם הסובל את הרוח. אמר לו: דברים אתה מספר, אני איני משתחווה אלא לָאוּר.4 הרי אני משליכך בתוכו, ויבוא אלוה שאתה משתחווה לו ויצילך הימנו.5
קטעי מדרשים גניזה (מאן) ד. נוסח של מדרש לבראשית עמוד מב – השלכה לכבשן האש
… בן שנולד היום ינחל את העולם כולו.6 …7 מיד לקח תרח את אברהם אבינו ואת מיניקתו, הטמינן בביתו שלש עשרה שנה.8 לאחר כך יצא וראה השמש ועבדו כל היום, וכשבא לילה ראה את הירח ואת הכוכבים ועבדן כל הלילה. זרח השמש ועמד במקומם. אמר: זה מנהגו שלעולם, אבל יש אלוה אעבוד אותו.9
נכנס לבית עבודה זרה שלנמרוד וראה אלהי כסף וזהב עצים ואבנים. שברם וכנסם כאחד והצית בהן את האש ויצא. נאכלו קרציו לפני נמרוד.10 שלח והביאו, ואמר לו: למה עשיתה כן? הלא תדע שאני הוא האדון כל הארץ, ושמש וירח ברצוני הן באין וברצוני הן יוצאין. אמר לו אברהם: אם כן, דרכה שלחמה זורחת מן המזרח ושוקעת במערב, למחר אמור לה שתצא מן המערב ותשקע במזרח. מיד נתבייש נמרוד. אמרו: אותו היום היו שלש מאות וששים מלכים יושבין לפני נמרוד בעת שהשיבו אברהם זאת התשובה. אמר להן: מה לעשות בזה שאיבד את יראתנו? אמרו לו: במה איבדם? אמר להן: הצית בהן את הָאוּר ויצא. אמרו לו: השליכהו לָאוּר. מיד חבש את אברהם אבינו בבית האסורין עשר שנים. והיו מתנדבין ומביאין עצים ואבנים למדורתו של אברהם. הסיקו את האור והשליכו את אברהם לתוך האור. שלח הקב"ה מלאך, וצינן את האור, ולא נשרף אברהם אבינו. מיד קפץ גבריאל להצילו מן האור. אמר לו הקב"ה: אני יחיד ואברהם יחיד.11
מסכת עירובין דף נג עמוד א – אמרפל הוא נמרוד
"וַיְהִי בִּימֵי אַמְרָפֶל" (בראשית יד א), רב ושמואל; חד אמר: נמרוד שמו, ולמה נקרא שמו אמרפל – שאמר והפיל לאברהם אבינו בתוך כבשן האש. וחד אמר: אמרפל שמו, ולמה נקרא שמו נמרוד – שהמריד את כל העולם כולו עליו במלכותו.12
בראשית רבה מד ז פרשת לך לך – המפגש עם שֵׁם הוא מלכי צדק
"אל תירא אברם" (בראשית טו א)13 – ממי נִתְיָרֵא? ר' ברכיה אמר: מִשֵׁם (בן נח) נתירא, זהו שכתוב: "ראו איים וייראו קצות הארץ ויחרדו" (ישעיה מא ה), מה איים הללו מסויימים בים, כך היו אברהם וְשֵׁם מסויימים בעולם. "וייראו" – זה נתיירא מזה וזה נתיירא מזה: זה (אברהם) נתיירא מזה (שֵׁם): תאמר, שֵׁם יש בלבו עלי שהרגתי את בניו,14 וזה (שם) נתיירא מזה (אברהם): תאמר, אברהם יש בלבו עלי שהעמדתי רשעים. "קצות הארץ יחרדו" (המשך ישעיהו מא) – זה שרוי בקיצו של עולם, וזה שרוי בקיצו של עולם. "קרבו ויאתיון" – זה קרב אצל זה, וזה קרב אצל זה. "איש את רעהו יעזורו" – זה עוזר לזה בברכות, וזה עוזר לזה במתנות. זה עוזר לזה בברכות: "ויברכהו ויאמר ברוך אברם לאל עליון", וזה עוזר לזה במתנות: "ויתן לו מעשר מכל".15 "ויחזק חרש" – זה שם שעשה את התיבה, "את צורף" – זה אברהם שצרפו הקב"ה בכבשן האש. "מחליק פטיש את הולם פעם" – שהחליק פטישו והלם את כל באי עולם בדרך אחת למקום. "אומר לדבק טוב הוא – אלו אומות העולם שהן אומרין מוטב להדבק באלוה של אברהם ולא נדבק בעבודת כוכבים של נמרוד. "ויחזקהו במסמרים" – החזיק אברהם את שֵׁם במצות ומעשים טובים. "ולא ימוט" – אברהם.16
מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א – נמרוד מעיד על אברהם
… כך אומרים [העובדי כוכבים] לפני הקב"ה: רבש"ע, ישראל שקיבלוה היכן קיימוה?17 אמר להם הקב"ה אני מעיד בהם שקיימו את התורה [כולה]. אומרים לפניו: רבש"ע, כלום יש אב שמעיד על בנו? אמר להם הקב"ה: מכם יבואו ויעידו בהן בישראל שקיימו את התורה כולה: יבוא נמרוד ויעיד באברהם שלא עבד עבודת כוכבים, יבוא לבן ויעיד ביעקב שלא נחשד על הגזל, תבוא אשת פוטיפרע ותעיד ביוסף שלא נחשד על העבירה וכו'.18
בראשית רבה סג ב פרשת תולדות – אברהם ניצל בזכות יעקב
"עטרת זקנים בני בנים ותפארת בנים אבותם" (משלי יז ו) – האבות עטרה לבנים, והבנים עטרת לאבות … רבי שמואל בר רב יצחק אמר: אברהם לא ניצל מכבשן האש אלא בזכותו של יעקב. משל לאחד שהיה לו דין לפני השלטון ויצא דינו מלפני השלטון לישרף. וצפה אותו השלטון באסטרולוגיה שלו שהוא עתיד להוליד בת והיא נשאת למלך. אמר: כדאי הוא להינצל בזכות בתו שהוא עתיד להוליד, והיא נשאת למלך. כך, אברהם יצא דינו מלפני נמרוד לישרף וצפה הקב"ה שיעקב עתיד לעמוד ממנו. אמר: כדאי הוא אברהם להינצל בזכותו של יעקב. זהו שכתוב: "לכן כה אמר ה' אל בית יעקב אשר פדה את אברהם" (ישעיה כט כב) – יעקב פדה את אברהם.19
מסכת פסחים דף קיח עמוד א – הלל על הצלת אברהם
וכי מאחר דאיכא הלל הגדול, אנן מאי טעמא אמרינן האי?20 משום שיש בו חמשה דברים הללו: יציאת מצרים, וקריעת ים סוף, ומתן תורה, ותחית המתים, וחבלו של משיח. …21 חזקיה אמר: מפני שיש בו ירידתן של צדיקים לכבשן האש ועלייתן ממנו, ירידתן – דכתיב: "לא לנו ה' לא לנו" – אמר חנניה. "כי לשמך תן כבוד" – אמר מישאל. "על חסדך ועל אמתך" – אמר עזריה. "למה יאמרו הגוים" – אמרו כולן. עלייתן מכבשן האש – דכתיב: "הללו את ה' כל גוים" – אמר חנניה. "שבחוהו כל האומים" – אמר מישאל. "כי גבר עלינו חסדו" – אמר עזריה. "ואמת ה' לעולם הללויה" – אמרו כולן.22 ויש אומרים: "ואמת ה' לעולם" – גבריאל אמרו. בשעה שהפיל נמרוד הרשע את אברהם אבינו לתוך כבשן האש אמר גבריאל לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, ארד ואצנן, ואציל את הצדיק מכבשן האש. אמר לו הקב"ה: אני יחיד בעולמי והוא יחיד בעולמו, נאה ליחיד להציל את היחיד. ולפי שהקב"ה אינו מקפח שכר כל בריה, אמר: תזכה ותציל שלושה מבני בניו.23
מסכת מגילה דף יג עמוד א – אחרית דבר
רבי שמעון בן פזי כי הוה פתח בדברי הימים אמר הכי: כל דבריך אחד הם, ואנו יודעין לדורשן: "וְאִשְׁתּוֹ הַיְהוּדִיָּה יָלְדָה אֶת־יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר וְאֶת־חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ וְאֶת־יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה בַת־פַּרְעֹה אֲשֶׁר לָקַח מָרֶד" (דברי הימים א ד יח) …24 וכי מרד שמו? והלא כָּלֵב שמו! – אמר הקב"ה: יבוא כלב שמרד בעצת מרגלים, וישא את בת פרעה שמרדה בגילולי בית אביה.25
שבת שלום וגשמים בעיתם26
מחלקי המים