מים ראשונים: 'תוכחה' קשורה לפרשת השבוע בקשר כפול. ראשית, ספר דברים מכיל לא מעט דברי תוכחה, שנית, שבת חזון היא השלישית בשלושת השבועות שבהן: "נהגו העם להיות מפטירין קודם תשעה באב בשלש שבתות בדברי תוכחות" (רמב"ם הלכות תפילה ונשיאת כפים יג יט). לפיכך, נידרש לנושא זה בימים קשים אלה, אך באהבה.
דברים רבה א ד – יוכיחם אוהבם
"אלה הדברים אשר דבר משה אל כל ישראל" – אמר ר' אחא בר' חנינא: ראויות היו התוכחות לומר מפי בלעם והברכות מפי משה. אלא, אילו הוכיחם בלעם היו ישראל אומרים: שונא מוכיחנו! ואילו ברכם משה היו אומות העולם אומרים: אוהבם ברכם. אמר הקב"ה: יוכיחם משה שאוהבן ויברכם בלעם ששונאם כדי שיתבררו הברכות והתוכחות ביד ישראל.1
ספרי דברים פיסקא א א – דברים של תוכחות
"אלה הדברים אשר דבר משה" – וכי לא נתנבא משה אלא אלו בלבד? והלא הוא כתב כל התורה כולה, שנאמר: "ויכתוב משה את התורה הזאת" (דברים לא ט). מה תלמוד לומר "אלה הדברים אשר דבר משה"? מלמד שהיו דברי תוכחות,2 שנאמר: "וישמן ישורון ויבעט" (שירת האזינו).3
כיוצא בו אתה אומר: "דברי עמוס אשר היה בנוקדים מתקוע" (עמוס א א) … ומנין שהיו דברי תוכחות? שנאמר: "שמעו הדבר הזה פרות הבשן אשר בהר שומרון העושקות דלים הרוצצות אביונים האומרות לאדוניהם הביאה ונשתה" (עמוס ד א).
כיוצא בו אתה אומר: "ואלה הדברים אשר דבר ה' אל ישראל ואל יהודה" (ירמיהו ל ד) … ומנין שהיו דברי תוכחות? שנאמר: "כי כה אמר ה' קול חרדה שמענו פחד ואין שלום. שאלו נא וראו אם יולד זכר, מדוע ראיתי כל גבר ידיו על חלציו כיולדה ונהפכו כל פנים לירקון" (ירמיהו ל ה-ו).4
ספרא שמיני פרשה א ד"ה ויהי ביום – אהרון לא הוכיח
… "ויבכו את אהרן שלשים יום כל בית ישראל". ובמשה הוא אומר: "ויבכו בני ישראל את משה". ומפני מה בכו את אהרן שלשים כל בית ישראל ומשה לא בכו אלא בני ישראל ולא כל בית ישראל? שאהרן לא אמר לאיש ולא לאשה סרחת, אבל משה מפני שהוכיחם, נאמר בו: "ויבכו בני ישראל את משה".5
פסיקתא דרב כהנא נספחים פרשה א – דברי כיבושין
"וזאת הברכה" – הן וכיבושיהן. לפי שהוא מקנטרן בראשו של ספר "אלה הדברים אשר דבר משה אל כל ישראל" – לפיכך הוא חוזר ומברכן בסופו, וזאת הברכה.6
דברים רבה א ג – תוכה על העבר ופחות על העתיד
זהו שאמר הכתוב: "אלה עשית והחרשתי דמית היות אהיה כמוך, אוכיחך ואערכה לעיניך" (תהילים נ כא). מהו "אלה עשית והחרשתי"? אמר ר' שמואל בר נחמן: "אלה אלהיך ישראל" (שמות לב ד) עשיתם במדבר והחרשתי לכם. למה? שהיה משה מפייס עלי ואומר לי "סלח נא" ושמעתי לו. "דמית היות אהיה כמוך" דמיתם את הצורה ליוצרה ואת הנטיעה למי שנטעה.7 "אוכיחך ואערכה לעיניך". שני אמוראים. אחד אמר: אעורר כל לעיניך, ואחד אמר: אסדוֹר כל לעיניך. אמר להם משה: איני מוכיח אתכם על מה שאתם עתידים לעשות אלא על מה שעשיתם לשעבר: "במדבר בערבה מול סוף".8
מדרש תנאים לדברים פרק א פסוק א – תוכחה עדיפה על פני עשרת הדברות
"אלה הדברים" – אמר ר' שמעון: אשריהם של צדיקים שאין נפטרין מן העולם עד שהן מצווין את בניהם אחריהם על דברי תורה. שכן מצינו באברהם אבינו שלא נפטר מן העולם עד שצוה את בניו ואת ביתו שישמרו דרכיו של הקב"ה … וכן יצחק צוה את יעקב … וכן יעקב צוה את בניו … וכן דוד מלך ישראל צוה את שלמה בנו … וכן משה רבינו לא נפטר מן העולם עד שהוכיח את ישראל על עונות שבאו לידם וצוה אותם לשמור מצוותיו של הקב"ה. אמר ר' ישמעאל: דברים הללו שקולים כנגד עשר הדברות שקבלו ישראל מהר סיני. ולא עוד אלא שעשרת הדברים כשאמרו עליהם נעשה ונשמע לא המתינו מעט, עד שמרדו בהן ואמרו: "אלה אלהיך ישראל". ודברים הללו החזירו את ישראל למוטב ודיבקום בהקב"ה ובתורתו. שנאמר: "ואתם הדבקים בה' אלהיכם" (דברים ד ד). אמר לו הקב"ה למשה: הואיל ונדבקו ישראל בי בדברים הללו, לא יהיו נקראים אלא על שמך, שנאמר: "אלה הדברים אשר דבר משה אל כל ישראל". "אשר דבר ה'" לא נאמר, אלא: "אשר דבר משה".9
מדרש הגדול דברים א ג – התיירא וקיבל רשות להוכיח
"דבר משה אל כל ישראל" – אמר ר' שמעון בן לקיש: היה משה מתיירא מלהוכיח את ישראל. אמר בלבו: בשביל דבר אחד שאמרתי להם "שמעו נא המורים" (במדבר כ י), נמנעתי מלהיכנס לארץ ישראל. עכשיו, אם אני מוכיחן כל הדברים הללו, מה תהיה עלי? והיה מתיירא עד שנתן לו הקב"ה רשות ואמר לו: דבר! אל תהי אומר "דִבֶּר משה"10, אלא "דַבֵּר משה"11, שנתן לו הקב"ה רשות לדבר.12
אמר ר' יוחנן: כל האומר שמשה הוכיח את ישראל מדעתו, אינו אלא חוטא.13 והבא לומר כן אומרים לו: תשובתך בצידך: "ככל אשר צוה ה' אותו אליהם" – לא הוכיחן אלא מדעת הקב"ה.14
דברים רבה א ט
"אלה הדברים" – רבותינו אומרים: אמר לו הקב"ה למשה: הואיל וקיבלו עליהן תוכחותיך, צריך אתה לברכם. מיד חזר וברכם. מנין? שנאמר: "ה' אלהי אבותיכם יוסף עליכם ככם אלף פעמים ויברך אתכם". ומנין שכל המקבל תוכחה זוכה לברכה? שכן שלמה מפרשה: "ולמוכיחים ינעם ועליהם תבא ברכת טוב" (משלי כד כה). אמר הקב"ה לישראל: בעולם הזה הייתם מתברכים ע"י אחרים. לעתיד לבוא אני אברך אתכם מפי. שנאמר: " אלהים יחננו ויברכנו, יאר פניו אתנו סלה" (תהלים סז ב).15
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: באשר לדרשה שדברים הם דבורים שעוקצות (הערה 2 לעיל), ראה דברים רבה (ליברמן) פרשת דברים: "מה הדבורה הזו כיון שהיא נותנת עוקצה מיד מתה, כך משה כיון שהוכיח את ישראל מיד נסתלק". סוף סוף, לא יכלו בני ישראל לעמוד בתוכחתו הקשה של משה והיא שאולי גרמה לו, בין השאר, להסתלק ולהעביר את ההנהגה ליהושע ולדור הבא.