ויקרא רבה ז א פרשת צו – בגלות מצרים ובחטא העגל
"צו את אהרן ואת בניו לאמר" (ויקרא ו ב).1 זה שאומר הכתוב: "שִׂנְאָה תְּעוֹרֵר מְדָנִים וְעַל כָּל פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה" (משלי י יב). שנאה שנתנו ישראל ביניהם לבין אביהם שבשמים היא עוררה להן דיני דינים. אמר ר' שמואל בר נחמן: קרוב לתשע מאות שנה הייתה השנאה כבושה בין ישראל לבין אביהם שבשמים, מיום שיצאו ישראל ממצרים ועד שנה שנתעוררה עליהן בימי יחזקאל, זהו שכתוב: "ואומר אליהם איש שקוצי עיניו השליכו וגו' " (יחזקאל כ ז).2 והם לא עשו כן, אלא: "וימרו בי ולא אבו לשמוע אלי וגו' ".3 ועשיתי עמהם בעבור שמי הגדול שלא יתחלל שנאמר: "ואעש למען שמי לבלתי החל לעיני הגוים וגו' " (שם). "ועל כל פשעים תכסה אהבה" – אהבה שאוהב המקום את ישראל, שנאמר: "אהבתי אתכם אמר ה' ". (מלאכי א ב).4
דבר אחר: "שנאה תעורר מדנים" – שנאה שנתן אהרן בין ישראל לבין אביהם שבשמים, היא עוררה עליהם דיני דינים. א"ר אסי: מלמד שהיה אהרן נוטל הקורנס ופוחסו לפניהם ואומר להם: ראו שאין בו ממש.5 הוא שמשה אמר לאהרן: "מה עשה לך העם הזה כי הבאת עליו חטאה גדולה" (שמות לב כא) – אמר לו: מוטב היה להן שיִדוֹנוּ שוגגין ואל יִדוֹנוּ מזידים.6 הוא שהקב"ה אמר למשה: "מי אשר חטא לי אמחנו מספרי" (שמות לב לג), זהו שכתוב: "ובאהרן התאנף ה' מאד להשמידו וגו' " (דברים ט כ). ר' יהושע דסיכנין בשם ר' לוי: אין לשון השמדה שכתוב כאן, אלא לשון כִּילוי בנים ובנות, כמו שאתה אומר: "ואשמיד פריו ממעל ושורשיו מתחת" (עמוס ב ט).7
"ועל כל פשעים תכסה אהבה" – תפילה שנתפלל משה עליו. ומה נתפלל משה עליו? רבי מנא מִשְׁאֵב8 ור' יהושע מסכנין בשם ר' לוי: מתחילת הספר ועד כאן כתוב: "והקריבו בני אהרון" (ויקרא א ה), "ונתנו בני אהרן" (שם ז), "וערכו בני אהרן" (שם ח), "וזרקו בני אהרון" (שם א יא, ג ב ח יג), "והקטירו אותו בני אהרן" (שם ג ה)!9 אמר משה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, הבאר שְׂנוּאָה ומימיה חביבים?!10 לעצים חלקת כבוד בשביל בניהם, כמו ששנינו: "כל העצים כשרים למערכה, חוץ משל זית ושל גפן",11 ולאהרן אין אתה חולק לו כבוד בשביל בניו? אמר לו הקב"ה: חייך, שבשבילך אני מקרבו, ולא עוד אלא שאני עושה אותו עיקר ובניו טפלים: "צו את אהרן ואת בניו לאמר". 12
מים ביניים הבאים בסעודה: סמיכות מדרשים איננה מעידה בהכרח על קשר רעיוני. בד"כ מדובר באסופה של מדרשים על פסוק מסוים שעורך המדרש קיבץ בלי לרמוז על משמעות מסוימת. אדרבא, במקרים רבים אסופה כזו מציגה דרשות ודעות שונות אם לא סותרות. אבל שערי מדרש לעולם אינם ננעלים ובמקרה זה לפחות נראה שניתן כאן לדרוש סמוכים. לאהבה שכיפרה על שנאת גלות מצרים, יש קשר לאהבה לאהרון שכיפרה על מעשה השנאה שעשה בעגל. הקשר הוא של מי שהיה עם עם ישראל בשעבוד הקשה, בעוד שמשה חי חיי חופש ורעה את צאן יתרו (שמות רבה ה י).
ויקרא רבה פרשה י סימן א – מוטב ייתלה הסרחון בי
"קח את אהרן ואת בניו אתו" (ויקרא ח ב). זה שאומר הכתוב: "אָהַבְתָּ צֶּדֶק וַתִּשְׂנָא רֶשַׁע עַל כֵּן מְשָׁחֲךָ אֱלֹהִים אֱלֹהֶיךָ שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן מֵחֲבֵרֶיךָ" (תהלים מה ח). ר' יודן בשם רבי עזריה פתר המקרא באברהם אבינו …13 ר' עזריה בשם רבי יהודה בר סימון פתר המקרא בישעיה …14 רבי ברכיה בשם רבי אבא בר כהנא פתר המקרא באהרן. בשעה שעשו ישראל אותו מעשה בתחילה הלכו אצל חור .. "וירא אהרן" – מה ראה? אמר אהרן: אם בונים הם אותו, הסרחון נתלה בהם. מוטב שיתלה הסרחון בי ולא בישראל. רבי אבא בר יודן בשם ר' אבא: משל לבן מלכים שנתגאה לבו עליו ולקח את הציפורן לחתור על אביו. א"ל פדגוגו: אל תייגע את עצמך. תן לי ואני חותר. הציץ המלך עליו, א"ל: יודע אני להיכן הייתה כוונתך. מוטב שיתלה הסרחון בך ולא בבני. חייך, מן פלטין שלי אין אתה זז ומותר שולחני אתה אוכל, עשרים וארבע אַנוֹנַס את נוטל.15 מן פלטין שלי אין אתה זז – "ומן המקדש לא יצא"; ומותר שולחני אתה אוכל – "והנותר מן המנחה לאהרון ובניו"; עשרים וארבעה אַנוֹנַס את נוטל – אלו כ"ד מתנות כהונה שניתנו לאהרן ולבניו. אמר לו הקב"ה לאהרן: אהבת צדק – אהבת לצדק את בני, ותשנא רשע – ושנאת מלחייבן, על כן: "משחך אלהים אלהיך שמן ששון מחבריך" – אמר לו: חייך, שמכל שבטו של לוי לא נבחר לכהונה גדולה אלא אתה: "קח את אהרן ואת בניו אתו" (ויקרא ח ב).16
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: בהקשר לדרשה הראשונה שהבאנו על השנאה והאהבה של גלות מצרים, כדאי לשוב ולקרוא את כיצד בחר הרמב"ם לפתוח את הלכות עבודה זרה, בסיפור תולדות האמונה באל אחד והאלילות, זה בצד זה. לאחר הטעות הגדולה של דורו של אנוש והבאים אחריו שמאמונה באל אחד פנו לעבודת אלילים בשל הצורך בהמחשה וייצוג, מעמיד הרמב"ם את אמונתו הגדולה של אברהם: "והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלוים עליהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה' ". עד … מה קרה לצאצאי אברהם? "עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהן ולעבוד כוכבים כמותן … וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר וחוזרין בני יעקב לטעות העולם ותעיותן. ומאהבת ה' אותנו ומשמרו את השבועה לאברהם אבינו עשה משה רבינו רבן של כל הנביאים ושלחו, כיון שנתנבא משה רבינו ובחר ה' ישראל לנחלה". הרמב"ם לא נוקט בלשון שנאה, אבל המחשבה ש"העיקר ששתל אברהם", עוד רגע ונעקר במצרים, היא קשה וחריפה לא פחות. והאהבה? "אהבת ה' אותנו" ללא הסבר מסוים. אהבה לשמה. לצד, כמובן שמירת השבועה לאברהם.