מים ראשונים: ספר דברים נחלק לשלוש חטיבות מרכזיות. תחילתו, פרשות דברים עד סוף עקב הוא דברי תוכחה וסקירה היסטורית של משה לעם. החטיבה השנייה המכילה פרטי מצוות, משתרעת על פני פרשות ראה, שופטים, כי תצא ותחילת כי תבוא.1 בפרק כז בפרשתנו מתחיל החלק השלישי – שוב דברי תוכחה, מוסר ותשובה,2 ולאחריהם שירה וברכת פרידה של משה לעם. בחלק זה, מצוי גם הציווי על כינוס העם בהר גריזים והר עיבל ובניית מזבח עליו תיכתב התורה. את הכותרת לדף זה לקחנו ממדרש ויקרא רבה לה ה: "אמר הקב"ה: תורה קרויה אבן ויצר הרע קרוי אבן. תורה קרויה אבן, שנאמר: ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה (שמות כד יב). יצר הרע קרוי אבן, שנאמר: והסירותי את לב האבן מבשרכם (יחזקאל לו כו). תורה – אבן, יצר הרע – אבן. האבן תשמור את האבן".
וְהָיָה בַּיּוֹם אֲשֶׁר תַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וַהֲקֵמֹתָ לְךָ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת וְשַׂדְתָּ אֹתָם בַּשִּׂיד:… וְכָתַבְתָּ עַל הָאֲבָנִים אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בַּאֵר הֵיטֵב: ס (דברים כז א-ח).3
אָז יִבְנֶה יְהוֹשֻׁעַ מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר עֵיבָל: כַּאֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה עֶבֶד ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה מִזְבַּח אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת אֲשֶׁר לֹא הֵנִיף עֲלֵיהֶן בַּרְזֶל וַיַּעֲלוּ עָלָיו עֹלוֹת לַה' וַיִּזְבְּחוּ שְׁלָמִים: וַיִּכְתָּב שָׁם עַל הָאֲבָנִים אֵת מִשְׁנֵה תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר כָּתַב לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: (יהושע ח ל-לב).4
אבן עזרא שמות כ כב (הפירוש הארוך) – דגש על מצוות התלויות בארץ
וציווה השם, שיבנו מזבח אבנים בעבר הירדן טרם שינחלו הארץ, ויכתבו על האבנים כל התורה כי מצות רבות הם תלויות בארץ, כמו שהיה צורך עם בניהם בהיכנסם לארץ מפני המצוות התלויות בארץ. ושם זבחו שלמים ויאכלו כאשר עשו אבותיהם.5
ספרי דברים פרשת עקב פיסקא מג – כל המצוות לכתחילה רק בארץ
"ואבדתם מהרה, ושמתם את דברי אלה וגו' ", אף על פי שאני מגלה אתכם מן הארץ לחוצה לארץ, הֱיוּ מצויינים במצות, שכשתחזרו לא יהו עליכם חדשים. … כך אמר הקב"ה לישראל: בני, היו מצויינים במצות, שכשתחזרו לא יהו עליכם חדשים.6
מסכת סוטה פרק ז משנה ה – כתיבה בשבעים לשון
… הפכו פניהם כלפי הר גריזים ופתחו בברכה … ואלו ואלו עונין אמן. הפכו פניהם כלפי הר עיבל ופתחו בקללה … ואלו ואלו עונין אמן … ואחר כך הביאו את האבנים ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכתבו עליו את כל דברי התורה בשבעים לשון, שנאמר: "באר היטב"7 ונטלו את האבנים ובאו וְלָנוּ במקומן.8
מסכת סוטה דף לה ע"ב – מה הכוונה כלפי אומות העולם
תנו רבנן: כיצד כתבו ישראל את התורה? רבי יהודה אומר: על גבי אבנים כתבוה, שנאמר: "וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת באר היטב" (דברים כז ח), ואחר כך סדו אותן בסיד. אמר לו רבי שמעון: לדבריך, היאך למדו אומות העולם [של אותו הזמן]9 תורה? אמר לו: בינה יתירה נתן בהם הקב"ה,10 ושיגרו נוטירין (סופרים) שלהן וקילפו את הסיד והשִׂיאוּהָ (העתיקוה). ועל דבר זה נתחתם גזר דינם לבאר שחת, שהיה להן ללמד ולא למדו.11 ר' שמעון אומר: על גבי סיד כתבוה, וכתבו להן למטה: "למען אשר לא ילמדו אתכם לעשות ככל תועבותם" (דברים כ יח). הא למדת, שאם היו חוזרין בתשובה היו מקבלין אותן.12
מדרש תנחומא דברים סימן ג – לזכות את אומות העולם
נתן הקב"ה תורה לישראל כדי שיזכו בה לכל האומות.13
רמב"ן דברים כז ג – התורה כולה נכתבה על האבנים
וכתבת עליהן את כל דברי התורה הזאת – אמר ר' אברהם בשם הגאון,14 שכתבו עליהם מנין המצות כמו הכתובות בהלכות גדולות כעין אזהרות … ומצינו בספר תאגי15 שהיתה כל התורה כתובה בהן מבראשית עד לעיני כל ישראל בתאגיה וזיוניה, ומשם נעתקו התאגין בכל התורה.16 ויתכן שהיו האבנים גדולות מאד, או שהיה ממעשה הנסים.17
מצודת דוד יהושע ח לב – רק ספר דברים משנה תורה נכתב
משנה תורת משה – ספר אלה הדברים קרוי משנה תורה כי בו נאמר שנית מה שנאמר בארבעת הספרים שלפניה.18
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הַסְכֵּת וּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם לַה' אֱלֹהֶיךָ: וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ וְעָשִׂיתָ אֶת מִצְוֹתָו וְאֶת חֻקָּיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם: (דברים כז ט י).19
ילקוט שמעוני כי תבוא רמז תתקלח – עם המבט פנימה לכל חלקי העם
"וידבר משה והכהנים הלוים" – מה דברים היו שם? ללמדך שבאו ישראל ואמרו למשה: נטלת את התורה ונתת לכהנים, שנאמר: "ויכתוב משה את התורה הזאת ויתנה אל הכהנים"! אמר להם משה: רצונכם שיכרתו לכם ברית שכל מי שמבקש ללמוד תורה לא יהא נמנע? אמרו לו: הן. עמדו ונשבעו שאין אדם נמנע מלקרות בתורה שנאמר: "אל כל ישראל לאמר". אמר להם משה: "היום הזה נהיית לעם".20
ויקרא רבה לה ה – האבן תשמור את האבן
אמר הקב"ה: תורה קרויה אבן ויצר הרע קרוי אבן. תורה קרויה אבן, שנאמר: "ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה" (שמות כד יב). יצר הרע קרוי אבן, שנאמר: "והסירותי את לב האבן מבשרכם" (יחזקאל לו כו). תורה – אבן, יצר הרע – אבן. האבן תשמור את האבן.21
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים 1: הזכרנו כבדרך אגב (הערה 8) את הקשר האפשרי בין כתיבת התורה על האבנים ובין מצוות "ובשעריך" של המזוזה, כולל הרעיון שהכתיבה בשערים תהיה על האבן ממש. ראו גמרא מנחות לד ע"א: "תנו רבנן: וכתבתם – יכול יכתבנה על האבנים? נאמר כאן כתיבה ונאמר להלן כתיבה, מה להלן על הספר, אף כאן על הספר; או כלך (לך) לדרך זו: נאמר כאן כתיבה ונאמר להלן כתיבה, מה להלן על האבנים, אף כאן על האבנים?". סוף דבר שרעיון זה נדחה אבל לא בלי יגיעה של הגמרא. סוף דבר שגם מזוזת "ובשעריך" התבטלה ("משום סכנה") וכתיבת התורה על האבנים הייתה אירוע חד פעמי שלא נשאר לזכרון בקורות העם ותולדותיו. המשותף לשניהם הוא אולי התלות של שתי מצוות אלה בריבונות ושלטון עם ישראל בארצו. נראה שיש להוסיף ולדון בקשר המעניין בין שתי מצוות אלה. ראו מה שכתבנו בגיליון מצוות מזוזה בהלכה.
מים אחרונים 2: הרעיון של מזבח לה' על פתחה של ארץ ישראל, יכול להזכיר את המזבח שבנו שבטי עבר הירדן המזרחי (יהושע פרק כב) – מזבח שבגינו עמדו שבטי עבר הירדן המערבי לצאת למלחמה עם שבטי המזרח. האם אפשר שמזבח זה בא להאפיל על המזבח שבהר עיבל?