וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל אֶחָיו מַה בֶּצַע כִּי נַהֲרֹג אֶת אָחִינוּ וְכִסִּינוּ אֶת דָּמוֹ: (בראשית לז כו).1
רש"י בראשית לז כו – מה ממון
מה בצע – מה ממון, כתרגומו: וכסינו את דמו – ונעלים את מיתתו.2
אבן עזרא בראשית לז כו – מה תועלת
"מה בצע" – מה תועלת, וקרוב מטעם חפץ, וכן "מה בצע בדמי" (תהילים ל י).3
מסכת סנהדרין דף ו עמוד ב – כנגד יהודה
"ובוצע ברך נאץ ה' ".4 רבי מאיר אומר: לא נאמר בוצע אלא כנגד יהודה, שנאמר: "ויאמר יהודה אל אחיו מה בצע כי נהרג את אחינו". וכל המברך את יהודה – הרי זה מנאץ, ועל זה נאמר: "ובוצע ברך נאץ ה' ".5
פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא י כי תשא – באים להרוג ומברכים
… כיון שראו אותו חשבו עליו להרגו, שנאמר: "ויאמרו איש אל אחיו וגו' ועתה לכו ונהרגהו" (בראשית לז יט). והם עומדים ומשליכין אותו לבור ואומרים: נאכל ונשתה ואחר כך אנו מושכים אותו ומעלים והורגים אותו. אכלו ושתו,6 באו לברך, אמר להם יהודה: באים להרוג ומברכים להקב"ה? אין אנו אלא מנאצים. מהו: "מה בצע כי נהרוג את אחינו"? אמר להם יהודה: "בוצע ברך ניאץ ה' " (תהלים י ג), אלא: "לכו ונמכרנו לישמעאלים" (בראשית לז כז).7
בראשית רבה פרשה צט סימן ז – אחריות שמעון ולוי
… התחיל קורא: "שמעון ולוי אחים" – אחים של פחת. אמר להם: אחים הייתם בדינה, שכתוב: "ויקחו שני בני יעקב שמעון ולוי אחי דינה איש חרבו" (בראשית לד כה), ולא אחים ליוסף שמכרתם אותו! אמר ר' שמלאי: בראובן כתוב: "ויאמר אליהם ראובן: אל תשפכו דם … למען הציל אותו מידם להשיבו אל אביו" (בראשית לז כב) – הרי ראובן לא היה במכירתו של יוסף. ואף יהודה אומר להם: "מה בצע כי נהרוג את אחינו" (שם שם כו). הללו הם הגדולים, נמצאת למד ששניהם מכרו אותו.8
מדרש תנחומא פרשת עקב סימן ו – התחיל במצווה ולא גמרה
"כל המצוה אשר אנכי מצווך היום תשמרון לעשות " – אם התחלת במצוה הוי גומר את כולה. למה? אמר רבי יוחנן: כל מי שמתחיל במצוה ואחרי כן בא אחר וגומרה, נקראת על שם גומרה. ממי את למד? ממשה. כיון שיצאו ישראל ממצרים, מה כתיב? "ויקח משה את עצמות יוסף" (שמות יג), כל העם עוסקין בביזה ומשה היה מטפל בעצמות יוסף … נסתלק משה במדבר ולא נכנס לארץ, הכניסו ישראל עצמות יוסף וקברו אותן ותלה המצוה בהן, שנאמר: "ואת עצמות יוסף אשר העלו בני ישראל ממצרים קברו בשכם" (יהושע כד). לכך אמר להם: "כל המצוה אשר אנכי מצווך היום תשמרון לעשות".9
אמר רבי ינאי: כל המתחיל במצוה ואינו גומרה, קובר אשתו ושני בניו. ממי אתה למד? מיהודה, שנאמר: "ויאמר יהודה אל אחיו מה בצע וגו' ". ישבו לפרוס על הפת, אמר להם: הורגים אנו את אחינו ומברכים? שנאמר: "ובוצע ברך נאץ ה' " (תהלים י). לכך כתיב: "מה בצע וגו' לכו ונמכרנו לישמעאלים". ושמעו לו שהיה מלך.10 ואילו אמר להם להחזירו אל אביו היו שומעין לו. אלא התחיל במצוה ולא גמרה. לפיכך, המתחיל במצוה יהא גומר את כולה.11
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וישב סימן ח – האחים טוענים כנגד יהודה
"ויהי בעת ההיא וירד יהודה מאת אחיו" (בראשית לח א) …. מה כתיב ביעקב? "ויקומו כל בניו וכל בנותיו לנחמו וימאן להתנחם" … כיון שראו בניו שכך היה מתרעם, ולא היה מקבל תנחומין, הלכו להם אצל יהודה, אמרו לו: אתה עשית לנו את כל הרעה הגדולה! אמר להם: אני אמרתי לכם: "מה בצע כי נהרוג את אחינו וגו' ", ואתם אומרים: אתה עשית? אמרו לו: ולא שמענו לך? אתה אמרת: "לכו ונמכרנו לישמעאלים" – ושמענו לך, אילו אמרת: לכו ונחזירו לאביו, לא היינו שומעים לך? לפיכך באותה שעה עמדו ונידו אותו, מנין? ממה שקראו בענין: "וירד יהודה מאת אחיו".12
אגדת בראשית (בובר) פרק סא ויוסף הורד מצרימה – טיגנת את מעיו של אביך
הלך יהודה ואמר לו: "הכר נא … ויכירה ויאמר כתונת בני וגו' " (בראשית לז לב-לג), אמר לו הקב"ה ליהודה: אתה פסקת מיעיו של אביך, ואמרת לו: הכר נא וגו', חייך אף אתה יש לך לשמוע כך, שנאמר: "היא מוצאת וגו' ותאמר הכר נא וגו' ויכר יהודה וגו' " (בראשית לח כה-כו).13
אמר לו יעקב: יודע אני מי שעשה לבני כך: "חיה רעה אכלתהו" (בראשית לז לג) – יודע אני שאת נתת העצה, שנאמר: "ויאמר יהודה אל אחיו: מה בצע וגו' " (שם שם כו).14 שאין חיה רעה מן האריה, ומי הוא? זה יהודה, שנאמר: "גור אריה יהודה" (בראשית מט ט). "טרוף טורף יוסף" (שם לז לג) – אתה שטרפת אותו ועלית למלכות, שנאמר: "מטרף בני עלית" (שם מט ט). אמר הקב"ה ליהודה: אין לך בנים ואין את יודע צערן של בנים. את טיגנת מעיו של אביך והטעית אותו ואמרת לו: "חיה רעה אכלתהו", עכשיו תדע מהו צער של בנים. ומה כתיב אחריו? "ויהי בעת ההוא וירד יהודה וגו' " (בראשית לח א).15
בראשית רבה פרשה צט סימן ח – מטרף בני עלית
"גור אריה יהודה מטרף בני עלית" – מטרפו של יוסף שאמרת: "מה בצע".16
תוספתא מסכת ברכות (ליברמן) פרק ד הלכה יח – מפני מה זכה יהודה למלכות
מעשה בארבעה זקנים שהיו יושבין בבית שער של ר' יהושע: אלעזר בן מתיא וחנניא בן כינאי ושמעון בן עזאי ושמעון התימני והיו עסוקין במה ששנה להם ר' עקיבא: מפני מה זכה יהודה למלכות מפני שהודה בתמר. הוסיפו הן מעצמן: "אֲשֶׁר חֲכָמִים יַגִּידוּ וְלֹא כִחֲדוּ מֵאֲבוֹתָם. לָהֶם לְבַדָּם נִתְּנָה הָאָרֶץ" (איוב טו יח-יט).17 אמר להם: וכי נותנין שכר על העבירות? אלא מפני מה זכה יהודה למלכות? מפני שהציל את אחיו מן המיתה, שנאמר: "ויאמר יהודה אל אחיו מה בצע וגו' ".18 אמר להם: דיה להצלה שתכפר על המכירה.19
שבת שלום
מחלקי המים