- תומאס מאן שכתב את הרומן בן ארבעה הכרכים JOSEPH UND SEIN BRUDER, טולסטוי שמצוטט כמי שאמר: "סיפּור יוסף ואחיו שבחומש הוא מעשה-אמנות שאין כערכו בכל ספרות העולם".
- והפסוק בהפטרה אליו אנו מכוונים הוא בעמוס ב ו: "כֹּה אָמַר ה' עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם". כפשוטו, מדבר הפסוק על פשעי עם ישראל בתקופתו של הנביא שעושקים את החלשים, וכפירוש רש"י שם: "על מכרם בכסף צדיק - הדיינין היו מוכרים את מי שהיה זכאי בדין בכסף שוחד שהיו מקבלים מיד בעל דינו". אבל המדרש לוקח פסוק זה לפרשת יוסף ואחיו. ראו דברינו בעבור נעליים בפרשה זו, שהוא דף "אח" ומשלים לדף הנוכחי.
- לעומת רש"י הקובע בפשטות: "וימשכו בני יעקב את יוסף מן הבור וימכרוהו לישמעאלים והישמעאלים למדינים וכו' ", נראה כאילו רשב"ם מנסה להמעיט מהמעשה החמור שעשו האחים. אך לא בהכרח. כפרשן\פשטן של המקרא, מתמודד רשב"ם עם קושי ברור בפשט הפסוקים: מי משך והעלה את יוסף מהבור ומי מכר אותו? ולמי? ראו גם פרשנים אחרים כאן דוגמת רמב"ן, רד"ק ועוד המתעכבים על קושי זה. ראו גם פרקי בראשית לרב מרדכי ברויאר (הוצאת תבונות, אלון שבות תשנ"ט) אשר פותר קושי זה בהצעה שלפנינו שני נוסחים שונים של מכירת יוסף שנשזרו לסיפור אחד (בנוסח שבשם אלהים, אכן לא מכרו האחים את יוסף בידיים). וכבר הרחבנו בנושא זה והקדשנו לו את דף מי מכר את יוסף ולמי. אך לעניינינו, האפשרות שאולי לא אחי יוסף ממש מכרו את יוסף אלא "צד שלישי" איננה מפחיתה כהוא זה מהאשמה הנוראה, די לנו "שהגרמת מעשיהם סייעה במכירתו".
- מקור רש"י הוא מדרש בראשית רבה צא ב: "וירדו אחי יוסף עשרה, א"ר בנימין: ממשמע שנאמר אחי יוסף איני יודע שהם עשרה? אתמהא! אלא תשעה חלוקים לאחוה, ואחד לשבור בר". ראו פיתוח דרשה זו בהמשך המדרש שם במהדורת תאודור-אלבק: "מתחילה לא נהגו בו אחוה אלא מכרוהו ובסוף נתחרטו. בכל יום אמרו: נלך ונבקר עליו ונשיבהו אל אביו. וכשאמר להן יעקב רדו למצרים נתנו כולם בלבם לנהוג בו אחוה. אמר ר' יהודה בר' שמעון: אף יוסף היה יודע שאחיו יורדין למצרים. מה עשה? הושיב שומרים וכו' ". מסתבר שהחרטה וההחלטה להתנהג מכאן ואילך באחווה עם יוסף וגם לחפש אחריו, לא היו כה פשוטים. ועכ"פ, נראה שגישת אחווה זו בירידתם למצרים בהתנכרות יוסף לאחיו, לא תפסה מקום בולט, ולא הקלה על חומרת המעשה.
- אנחנו בעיצומו של הסיפור אבל עברו עשרים שנה. שני הצדדים התבגרו ואולי יכולים לראות את כל עניין המכירה בפרספקטיבה בוגרת יותר. יוסף, ברגע ההתגלות, אומר לאחים בצורה ברורה ופשוטה: "אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם אֲשֶׁר מְכַרְתֶּם אֹתִי מִצְרָיְמָה" (בראשית מה ד). והאחים אומרים האחד לשני כבר בהיתקלות הראשונה שלהם עם יוסף: "אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ עַל כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת" (בראשית מב כא). "אשמים אנחנו", על מה בדיוק? על מה התחנן יוסף? חסר כאן הווידוי הפשוט: "מכרנו אותו"! רש"י ורמב"ן מרגישים שניהם בחסר זה ומבארים אותו כל אחד בדרכו. שניהם הולכים בעקבות המדרש. רש"י בעקבות בראשית רבה צא סימן ו המתאר באריכות איך בקשו אחי יוסף אותו בירידתם למצרים ועד שוק של זונות הגיעו משום שהיה יפה תאר ובקשו לפדותו; ואילו רמב"ן צועד בעקבות בראשית רבה שם סימן ח המתאר שהאחים נזכרים איך יוסף "היה מתחבט לפני רגליו של כל אחד ואחד כדי שיתמלאו עליו רחמים ולא נתמלאו". האחים נזכרים בסצנה קשה זו ועל זה הם אומרים: "אבל אשמים אנחנו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו". ראו שני מדרשים אלה במקור שם. בכל מקרה, האחים יוצאים די גרוע: רק עכשיו שבאה עליהם הצרה הם מכירים בחטאם. וגם זה לא בפה מלא. רק כעת הם מוכנים לחפש את יוסף בכל ארץ מצרים "ולפדותו בכל ממון שיפסקו עלינו"? איפה הם היו עשרים שנה? אגלאי מילתא, שלא רק מכירת אח הייתה כאן, אלא גם התנתקות חסרת כל חרטה. ראו דברינו אבל אשמים אנחנו בפרשה זו. האם גם שתיקה זו של עשרים שנה מועמסת על כתפי הדורות?
- באופן זה הלכו מפרשים ומדרשים רבים. המכירה היא דבר נורא, אבל האלטרנטיבה הייתה גרועה יותר. יהודה לפחות הציל את יוסף ממות (ראו שוב ברויאר בסיפור המכירה שזה היה לפי שם הוי"ה) ובסופו של דבר גם תקן את חטא המכירה בערבות שערב את בנימין אחי יוסף. לפי מדרשים ופרשנים אלה, זו הפעם היחידה שיעקב מתייחס למכירת יוסף (וכן בהמשך בברכתו ליוסף: "וישטמוהו בעלי חצים" – הכל עפ"י הפרשנים והמדרשים). אבל גם הוא לא אומר זאת בפה מלא ונראה שיותר משיעקב בא כאן בחשבון עם האחים על שמכרו את יוסף הוא משבח את יהודה. אז אולי יש כאן תוצאה טובה לדורות, נחמה פורתא, מכל העניין. לפחות נמנע רצח. אבל אזכור ברור של מכירת יוסף ותוכחה גלויה לשבטים אין כאן. אגב, רשב"ם לא מסכים לכל הדרך הזו והוא מפרש: "מטרף בני עלית – את(ה) יהודה בני, לאחר שעלית מלטרוף טרף באומות ותכרע ותשכב בעירך, לא יבא אויב להחרידך ולהקימך ממקומך. זהו עיקר פשוטו. בני - כפילו של יהודה. והמפרשו במכירת יוסף לא ידע בשיטה של פסוק ולא בחילוק טעמים כלל". האם רשב"ם ממשיך כאן את שיטתו הנ"ל שהאחים לא מכרו בידיים את יוסף?
- לאחר מות יעקב באים האחים ונופלים לרגלי יוסף: "וַיְצַוּוּ אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר: כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גְמָלוּךָ וְעַתָּה שָׂא נָא לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף בְּדַבְּרָם אֵלָיו". וסף מוחזק בעיני יעקב אביו כמי שלא יבוא בחשבון דמים עם אחיו, אבל הם לא אזרו אומץ להתוודות על מחשבתם הראשונה להרוג את יוסף או לפחות על ההשלכה לבור ועל המכירה לעבד ומספרים ציווי של אביהם שלא היה! דרשות רבות נאמרו על פסוק זה ואף הלכות חשובות לענייני תשובה נלמדו ממנו. אבל את פשט העניין אי אפשר לשנות. גם את ההזדמנות הזו החמיצו האחים. ראו פירוש כלי יקר על פסוק זה ודברינו הסיפור שלא סופר וכן לו ישטמנו יוסף. האם גם את חוסר וידוי זה לקחו על עצמם הדורות הבאים?
- הדרשן מבקש להבליט כאן את תהפוכות לב האדם, איך האהבה הפכה באחת לשנאה ואיך זו שככה אח"כ כשמכרו את יוסף וחשבו שבכך נפטרו מהצרה. כך מפרשים את הביטוי "עברו הדינים" (ואפשר לפרש שעשו את הדין או עברו על הדין). אבל בדברים אלה מרמז הדרשן שגם לקב"ה יש חלק מסוים בכך שהוא שולט על לב האדם. ראו מדרש תנחומא פרשת וישב סימן ב שלאחים היה חסר אחד למנין ו"שתפו להקב"ה באותו החרם שלא יגיד לאביהם", בדברינו הקולר תלוי בצואר כולם בפרשת מקץ.
- לעומת המדרש הראשון המנסה לפייס ולהשכיח את עניין המכירה: "עברו הדינים" וטוען שצריך כעת לאהוב ולא לשנוא ולעורר מדנים (מדינים, דינים, משחקי לשון) ופרק כאוב בתולדות ישראל, בא המדרש השני ואומר אחרת. מצוות פדיון בכורות, בה נותנים חמישה סלעים שזה שווה לעשרים כסף הסכום שקבלו האחים במכירת יוסף, וכמו כן מצוות מחצית השקל לבית המקדש שהיא הסכום שקיבל כל אח חלקו במכירת יוסף (שקל = 4 כסף, מחצית השקל = 2 כסף (זוז) עשירית מעשרים כסף), באות להזכיר את חטא מכירת יוסף לדורות ולכפר עליו. ורש"י בספר במדבר פרק ג פסוק מו מוסיף גם את כסף פדיון הבכורות העודפים על הלוויים: "ואת פדויי השלשה וגו' - ואת הבכורות הצריכין להיפדות בהם, אלו השלשה ושבעים ומאתים העודפים בהם, יתרים על הלוים, מהם תקח חמשת שקלים לגלגלת, כך היתה מכירתו של יוסף עשרים כסף, שהיה בכורה של רחל". ולהלן נראה עוד מצוות שמזכירות את מכירת יוסף ואת הצורך של כל הדורות לכפר על חטא האחים – אבות האומה.
- רש"י מביא מדרש זה על קורבנו של יששכר, בפירושו לספר במדבר ז כב, אך לא ברור מה הקשר ליששכר דווקא. עכ"פ, הרי לנו כפרה על מכירת יוסף באמצעות קורבנות הנשיאים בחנוכת המשכן (ולהלן גם בחניכת אהרון ובניו). אבל בהמשך מדרש במדבר רבה בסימן יח, נדרש כל הענין על ראובן ובאופן שנוטה מאד לצמצם את החטא: "אע"פ שארע לשבטים שבא לידיהם מכירת יוסף ... צדיקים גמורים היו ולא בא לידם חטא מעולם אלא הוא ... שלא היה בידם עוון אלא זה בלבד. ולפי שמכירת יוסף זכות הייתה לו שהוא גרמה לו למלוך וזכות הייתה לאחיו ולכל בית אביו שכלכלם בלחם בשני רעבון". מדרשים אחרים על הפסוק "וישחטו שעיר עזים" מסנגרים בעקיפין על האחים משום שהם גם מאשימים את יוסף בהתנהגות לא נאותה שגרמה לכל השנאה ביניהם. ראו למשל בראשית רבה פד ז: "אמר לו הקב"ה: אתה אמרת: חשודים בניך על אבר מן החי, חייך אפילו בשעת הקלקלה אינם אלא שוחטים ואוכלים: וישחטו שעיר עזים. אתה אמרת: מזלזלים הם בבני השפחות וקורים להם עבדים – לעבד נמכר יוסף (תהלים קה יז). אתה אמרת: תולים עיניהם בבנות הארץ - חייך שאני מגרה בך את הדוב: ותשא אשת אדוניו את עיניה אל יוסף (בראשית לט ז)". לומר שיוסף לא היה צדיק גמור ויש גם לו אשמה מסוימת – ניחא. אבל לדרוש את "שעיר עזים לחטאת" לשבחו של ראובן ולומר שהאחים "צדיקים גמורים היו"? אפשר שמדרש זה מנסה להוות משקל נגד למדרשים הקודמים המגלגלים אשמת המכירה על כתפי כל הדורות ואולי גם כנגד טענות המינים (הנוצרים).
- דברים אלה הם בקטע בו הרמב"ם מסביר את הפסוק "ולא יזבחו עוד לשעירים" ואת הכוונה בשילוח השעיר לעזאזל וקורבנות שעירים בכלל, שהם כנגד האמונה בריצוי שדים בדם (הצאבה). ראו הדף ולא יזבחו עוד לשעירים בפרשת אחרי מות. לאחר שאמר את פירושו, פירוש שהעלה את קצפם של רבים, מביא הרמב"ם את דעת חז"ל ששעירי החטאת שבאים במוספי כל מועד, שעירי יום הכיפורים בפרט (זה שנשחט לה' או זה שנשלח לעזאזל. או שמא שניהם), הם כפרה על חטא מכירת יוסף. נראה שהמקור לדברי רמב"ם אלה הוא ספרא פרשת שמיני: "וכי מה ראו ישראל להביא יותר מאהרן? אלא אמר להם: אתם יש בידכם בתחילה ויש בידכם בסוף. יש בידכם בתחילה: וישחטו שעיר עזים, ויש בידכם בסוף: עשו להם עגל מסכה. יבוא שעיר עזים ויכפר על מעשה עזים, יבוא עגל ויכפר על מעשה עגל". ראו ויקרא ט ב-ג בהבדל שבין הקורבן שהביא אהרון, ביום השמיני לחנוכת המשכן, בשם עצמו, ובין הקרבן שהביא בשם העם. אצל אהרון יש רק עגל לחטאת ואילו אצל בני ישראל (כולל שבטי יוסף), יש שעיר עזים ועגל. ראו דברינו כפרת אהרון וכפרת העם בפרשת שמיני. אם כך, אזי אנו מזכירים את חטא מכירת יוסף פעמיים סמוכות ביום הכיפורים: בסדר העבודה ובפיוט על עשרה הרוגי מלכות שבא מיד לאחר מכן (שמכיל את טענת הנוצרים, ראו סוף ההערה הקודמת). כשעמד ההיכל על מכונו וגם לאחר שחרב. לדורות. ראו גם ספר יובלים בו מוזכר בפירוש הקשר בין שעירי יום הכיפורים ומכירת יוסף.
- ראו גמרא בבא קמא דף נ עמוד א: "אמר ר' חנינא: כל האומר הקב"ה ותרן הוא - יותרו חייו, שנאמר: "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט". ראו בראשית רבה פרשה סז סימן ד: "כשמוע עשו את דברי אביו, א"ר חנינא כל מי שהוא אומר שהקב"ה וותרן הוא יתוותרון בני מעוהי, אלא מאריך אפיה וגבי דיליה, זעקה אחת הזעיק יעקב לעשו דכתיב כשמוע עשו את דברי אביו ויזעק זעקה והיכן נפרע לו בשושן הבירה שנאמר (אסתר ד) ויזעק זעקה גדולה ומרה עד מאד". האם חזרנו לחטא של יעקב בגניבת הברכות? לקניית הבכורה בנזיד עגשים?
- וכן הוא באסתר רבה ז כה: "אמר להם לשבטים אתם מכרתם את אחיכם מתוך מאכל ומשתה כך אני אעשה לכם, הדא הוא דכתיב והמלך והמן ישבו לשתות, היה אחד מישראל יוצא לשוק ומבקש ליקח ליטרא בשר או אגודה של ירק, היה הפרסי חונקו ואומר לו: למחר אני הורגך ומבזבז את ממונך, הדא הוא דכתיב והעיר שושן נבוכה ... עד ימי מרדכי אותו עונש של מכירת יוסף קיים". האם אפשר שחלק משמחת פורים הוא גם על מחיקת כתם מכירת יוסף?
- "עבדים היינו" שאנו אומרים בכל שנה בליל הסדר היא תזכורת לחטא מכירת יוסף! איך התגלגלנו ונעשינו עבדים לפרעה? בגלל שמכרנו את יוסף לעבד – "לעבד נמכר יוסף". מידה כנגד מידה. ראו הסוגייה במסכת פסחים קטז ע"א: "מתחיל בגנות ומסיים בשבח מאי בגנות? רב אמר: מתחילה עובדי עבודת גלולים היו אבותינו. ושמואל אמר: עבדים היינו". האם לגנות הזו התכוון האמורא שמואל? אגב, שים לב לפסוק בתהלים פרק קה פסוק יז שהמדרש דורש: "שלח לפניהם איש לעבד נמכר יוסף". זה הפסוק היחידי בכל התנ"ך (להוציא ספר בראשית) בו מוזכרת בברור מכירת יוסף. נראה אותו בהמשך.
- אף אחד לא יוצא כאן נקי, גם לא בנימין. ראו דברינו בפרשת מקץ הקולר תלוי בצואר כולם.
- פרק קה בתהלים הוא מהפרקים בתנ"ך אשר מציגים סקירה היסטורית של תולדות עם ישראל למן ימי אברהם אבינו ועד ההתנחלות בארץ (שימו לב איזה אירוע מרכזי בתולדות העם, לא נזכר שם), וכבר הזכרנו פרק זה בדברינו סקירות היסטוריות בתנ"ך בפרשת מסעי. בהקשר עם מכירת יוסף, זהו האזכור במפורש היחידי בתנ"ך של מכירת יוסף, מחוץ לסיפור בתורה. ראו הפסוקים שם: "וַיִּקְרָא רָעָב עַל הָאָרֶץ כָּל מַטֵּה לֶחֶם שָׁבָר: שָׁלַח לִפְנֵיהֶם אִישׁ לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף: עִנּוּ בַכֶּבֶל רגליו רַגְלוֹ בַּרְזֶל בָּאָה נַפְשׁוֹ: עַד עֵת בֹּא דְבָרוֹ אִמְרַת ה' צְרָפָתְהוּ: שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַּתִּירֵהוּ מֹשֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ: שָׂמוֹ אָדוֹן לְבֵיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל קִנְיָנוֹ: לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ וּזְקֵנָיו יְחַכֵּם". הפסוק בהפטרה בעמוס ב ו אותו אנו דורשים: "עַל מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם", מקושר למכירת יוסף רק עפ"י המדרש. ראו הערה 2 לעיל.
- מקריאת הפסוק מתהלים במלואו נראה שהוא משדר נימה מעשית ורגועה יחסית של סיפור מכירת יוסף, בוודאי לא של הודאה בחטא או הלקאה עצמית: "שלח לפניהם איש לעבד נמכר יוסף" – כך בפשטות היה סיפור המעשה. ראו שם כיצד משתלב הפסוק בפרק קה כולו. זאת ועוד, חלקו הראשון של הפסוק "שלח לפניהם איש" מתחבר היטב, כפי שרש"י מציין, עם דברי יוסף עצמו בתורה כשהוא אומר לאחים: "וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה" (בראשית מה ז); ומיד בפסוק לאחריו: "וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים". מדרשים ופרשנים נוספים הולכים בדרך זו ומצטרפים בכך לנימה המתונה יותר שכבר ראינו לעיל בחציו הראשון של מדרש בראשית רבה פד יח (בהערה 8 לעיל). מכירת יוסף היא חלק ממהלך היסטורי בלתי נמנע שמתחיל בברית בין הבתרים ונמשך לאורך כל תקופת האבות. ואם תאמר: "בהדי כבשי דרחמנא למה לך" (ברכות י ע"א) ומעשה בני האדם הם שגרמו, הרי כשם שיעקב שיגה - כמאמר הגמרא בשבת י ע"ב: "לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים, שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף ... נתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים" – כך גם יוסף עצמו אינו לגמרי נקי כפי שראינו במדרש תהלים לעיל (הערה 15). כך או כך, מתרככת פרשת מכירת יוסף ואין איזו אשמה נוראה לדורות, אלא כדברי ספר תהלים, עוד אירוע בתולדות האבות: "שלח לפניהם איש, לעבד נמכר יוסף". ועוד הערה אחת "קטנה".
- בעקבות רש"י לעיל, סטינו מעט ונגררנו לדרשה זו אשר מציגה עמדה שונה בתכלית באשר לירידה למצרים, נושא עליו הרחבנו בדברינו האם נגזר על אבותינו לרדת למצרים בפרשת וארא. ראו מקורות דרשה זו בגמרא שבת פט ע"ב ובראשית רבה פו א. מה שחשוב לענייננו כאן הוא העצמה נוספת של מוטיב "שלח לפניהם איש". אם הכל בא בעקבות גזירת ברית בין הבתרים שברצון ההשגחה בוצעה בעבותות של אהבה ובחבלי אדם (ולא בכבלי ברזל), האם הדבר ממעיט את חומרת מעשיהם של האחים? אפשר (ראו מים אחרונים 2). עכ"פ, בניהם ובני בניהם של בני יעקב שהשתקעו במצרים "ודבקו בגילולי מצרים כבוגדים" לא יכולים לגולל את האשמה על אבותיהם: יוסף ואחיו שירדו למצרים. וגם אם לא היו אלה בדיוק "עבותות של אהבה" כדברי המדרש וגם האחים לא היו "צדיקים גמורים" כדברי מדרש במדבר רבה (ראו שוב הערה 10 לעיל) – בכל מקרה כבר "עברו הדינים" כדברי בראשית רבה לעיל, ואשמה עד סוף כל הדורות, ודאי אין כאן. נחזור לנושא הדף: על מכרם בכסף צדיק.
- לפסוק זה יש פירוש פשוט הקשור לתקופתו של עמוס הנביא. ראו פירוש רש"י שם: "על מכרם בכסף צדיק - הדיינין היו מוכרים את מי שהיה זכאי בדין בכסף שוחד שהיו מקבלים מיד בעל דינו". אבל המדרשים "שאלו" אותו לעניין מכירת יוסף. ראו למשל פרקי דרבי אליעזר (היגר) - "חורב" פרק לז: "ובשעה אחת אחיו היו יושבים במקום אחד ולב אחד ועצה אחת ועברו עליהם אורחת ישמעאלים ואמרו בואו ונמכרנו לישמעאלים ויהיו מוליכין אותו לקצה המדבר ואין יעקב אבינו שומע שמע עוד. ומכרו אותו לישמעאלים בעשרים כסף, כל אחד ואחד נטל שני כספים לקנות מנעלים ברגליהם, שנאמר: על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעלים. אמרו נשים חרם בינינו שאין אחד ממנו מגיד הדבר ליעקב אבינו, אמרו ביניהם ראובן אין כאן בנימין אין כאן ואין החרם מתקיים אלא בעשרה ואנו תשעה אם כן היאך נעשו? שתפו המקום עמהם והיו עשרה וחרמו ביניהם שלא יגיד שום אחד מהם סוד זה ליעקב". עניין מכירת יוסף בעבור נעליים נמצאת גם בתרגום המיוחס ליונתן (בתרגום חזרה לעברית) שמכניס את הנעליים לתוך הפסוק בתורה: "ויעברו אנשים מדינים בעלי מסחר וימשכו ויעלו את יוסף מן הבור וימכרו את יוסף לערבים בעשרים מעות של כסף ויקנו מהם סנדלים ויביאו את יוסף למצרים". ראו דברינו בעבור נעליים בפרשה זו.
- זה המקור לפיוט אלה אזכרה על עשרה הרוגי מלכות שאנו אומרים בסליחות וביום הכיפורים. ראו גם אוצר המדרשים (אייזנשטיין) עמוד תלט: "וכן ישראל אלמלא שלמדו לקיסר תורה לא היו באים לידי כך. פעם אחת היה יושב ועוסק בתורה ומצא כתוב וגונב איש ומכרו וגו' (שמות כ"א ט"ז) והלך וטח הבית כלו בנעלים ודבקם בכתלים, ושלח אחר רבן שמעון בן גמליאל וחביריו ואמר להם מי שגנב איש מבני ישראל והלך ומכרו מה דינו? אמרו לו חייב מיתה, אמר להם אם כן אתם חייבים מיתה, קבלו על עצמכם דין שמים. אמרו לו: למה? אמר להם בשביל אחי יוסף שמכרו את יוסף דכתיב: וימכרו את יוסף (בראשית לז כח), וכתיב על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעלים (עמוס ב ו), ולכן טח אותו רשע את הבית במנעלים כדי שיכירו באיזה דבר מכרו את יוסף שנאמר בעבור נעלים, בדמי נעלים".