מים ראשונים: פרשתנו נקראת "ויחי" ובה מת יעקב (וכן יוסף בנו). אין זו הפרשה הראשונה בתורה (ובספר בראשית) שכותרתה היא חיים וסיפורה הוא מיתה. כבר קדמה לה פרשת חיי שרה בה נפטרה שרה אמנו. בהמשך הפרשה אמנם זוכה אברהם לחיים מחודשים עם קטורה, אך גם הוא נפטר בסופה: "בשיבה טובה זקן ושבע". ראה דברינו ואברהם זקן בא בימים שאברהם תבע זקנה. ויחי – וימות, מצוי שם וגם כאן. קשר ההדוק בין החיים למיתה, גם הוא אולי מעשה אבות סימן לבנים. אין חיים בלי מיתה ואין מיתה ללא חיים ולא בכדי נקרא בית עלמים – בית החיים.
וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת … : (בראשית מז כט).1
וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל יוֹסֵף אָמוּתָה הַפָּעַם אַחֲרֵי רְאוֹתִי אֶת פָּנֶיךָ כִּי עוֹדְךָ חָי: (שם פרק מו פסוק ל).2
בראשית רבה פרשה צו סימן ב – ימינו כצל על הארץ
"ויקרבו ימי ישראל למות" – זהו שאמר הכתוב: "כִּי גֵרִים אֲנַחְנוּ לְפָנֶיךָ וְתוֹשָׁבִים כְּכָל אֲבֹתֵינוּ כַּצֵּל יָמֵינוּ עַל הָאָרֶץ וְאֵין מִקְוֶה" (דברי הימים א כט טו) – והלוואי כצלו של כותל או כצלו של אילן אלא כצלו של עוף בשעה שהוא עף, שנאמר: "ימיו כצל עובר" (תהלים קד ד).3
כַּצֵּל יָמֵינוּ עַל הָאָרֶץ וְאֵין מִקְוֶה" – אין מי שיקווה שלא ימות. הכל יודעים ואומרים בפיהם שהן מתים. אברהם אמר: "ואנכי הולך ערירי" (בראשית טו ב). יצחק אמר: "בעבור תברכך נפשי בטרם אמות" (בראשית כז ד). אף יעקב אמר: "ושכבתי עם אבותי" (בראשית מז ל) – אימתי? בשעה שנטה למות, שנאמר: "ויקרבו ימי ישראל למות".4
מדרש תנחומא פרשת ויחי סימן ד – האבות תבעו מיתה
… ואף אברהם תבע מיתה בפיו, שנאמר: "ואנכי הולך ערירי" (בראשית טו ב). לכך א"ל הקב"ה: "ואתה תבוא אל אבותיך בשלום" (בראשית טו טו). יצחק תבע מיתה בפיו, שנאמר: "ואברכך לפני ה' לפני מותי" (בראשית כז ז), לכך כתיב: "ויגוע יצחק וימות" (בראשית לה). יעקב תבע מיתה, שנאמר: "אמותה הפעם" (בראשית מו ל).5 א"ל הקב"ה: אתה אמרת אמותה הפעם – תשב י"ז שנה. וחלה ונאסף.6
דברים רבה (ליברמן) פרשת וזאת הברכה – יום המיתה לכל ואין תקווה
"ויאמר ה' אל משה הן קרבו ימיך למות" – זהו שכתוב: "הן צדיק בארץ ישולם" – כנגד מי אמר המקרא הזה? לא אמרו אלא כנגד משה הצדיק. לא היה כמוהו לא בנביאים ולא בחכמים, שהרי הקב"ה העיד עליו לאחר מותו "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה" (דברים לד י), ואעפ"כ לא היה סיפק בידו להציל עצמו מן המיתה ככל שאר בני אדם. וכן דוד אומר: "כי גרים אנחנו לפניך ותושבים ככל אבותינו כי צל ימינו עלי ארץ ואין מקוה" (דברי הימים א כט טו).7 והלא כבר נאמר "קוה אל ה' ושמור דרכו" (תהלים לז לד) – ומה תלמוד לומר "ואין מקוה"? אמר דוד: לכל מידות אדם מקווה: עני עד שיעשיר, חלש עד שיהיה גיבור, חולה עד שיתרפא, חבוש בבית האסורים עד שיתירוהו. אבל יום המיתה אין תקווה, שהרי הקב"ה דבר עם משה פנים בפנים ולא יכול להציל נפשו מן המיתה, וכן שלמה אומר: "הכל כאשר לכל מקרה אחד לצדיק ולרשע" (קהלת ט ב).8
דברים רבה (ליברמן) פרשת וילך – גם משה תובע מיתה
"הן קרבו ימיך למות" – אמר משה לפני הקב"ה: מפני יהושע תלמידי אני מת? ייכנס הוא לשררה ואני אצא. אמר ליה הקב"ה: עשה לו כאשר עשה לך. א"ל הן. "קרא את יהושע והתיצבו באוהל מועד" (דברים לא יד). השכים משה אחריו על פתחו וקרא לו: רבי יהושע. מיד נתיירא יהושע ואמר: אלי קורא רבי ובא אחרי? ירד אצלו. א"ל: מה רבי מבקש? לא אני הייתי למוד להיות בא אצל רבי? אמר לו: אמר לי הקב"ה ארכי של יהושע דוחקני. טוב אני לך שאם תשכח ההלכה תשאלנה.9 וקבל שאעשה לך מה שהיית עושה לי, היית משכים אחרי, אשכים אחריך, הייתי הולך בשמאלי, אתהלך בשמאלך. א"ל יהושע: כל מה שרבי גוזר עלי אקבל ע"מ שאראה פני רב. עשה לו כל מה שהיה עושה לו. כיון שנכנסו לאהל מועד "וירא ה' באהל בעמוד ענן" (דברים לא טו). ירד העמוד ועמד בין משה ליהושע. נמצא יהושע בפנים ומשה בחוץ. צווח משה ואמר: מאה מותין ולא חדא קנאה – "שימני כחותם על לבך" (שיר השירים ח ו). תבע מיתה בפיו, א"ל הקב"ה: "הן קרבו ימיך למות".10
ילקוט שמעוני פרשת עקב רמז תתעא – מעשה בזקנה אחת
מעשה באשה אחת שהזקינה הרבה ובאת לפני רבי יוסי בן חלפתא. אמרה לו: רבי, זקנתי יותר מדאי ומעכשיו חיים של ניוול הם, שאיני טועמת לא מאכל ולא משקה ואני מבקשת להיפטר מן העולם. אמר לה: מה מצווה את לְמוּדָה לעשות בכל יום? במה הארכת ימים? אמרה לו: למודה אני אפילו יש לי דבר חביב, אני מנחת אותו ומשכמת לבית הכנסת בכל יום.11 אמר לה: מנעי עצמך מבית הכנסת שלושה ימים זה אחר זה.12 הלכה ועשתה כן וביום השלישי חלתה ומתה.13
שבת שלום
חזק חזק ונתחזק
מחלקי המים
מים אחרונים: אפשר לקשר לכל הנושא הזה גם את סיפור פטירתו של רבי יהודה הנשיא, כתובות דף קד ע"א. ראה שם ששפחתו של רבי הייתה היחידה שראתה שאין עוד טעם להתפלל ולבקש שרבי שיחיה משום שהוא כל כך מצטער (מתנוול) בחליצת התפילין תדיר כשהוא נזקק לצרכיו ואיננו יכול לסבול יותר נפשית וגשמית. ועל נושא הבקשה למות ולסיים את החיים בכבוד ולא בניוול, כבר זכינו להרחיב בדברינו מעשה בזקנה אחת בחלק המיוחדים.