מים ראשונים: דף זה כתבנו לראשונה בשנת תשס"ב וכבר השלמנו שלוש שנים לאחריו, בשנת תשס"ה, דף מיוחד על ברכת המזון כולה, בפרשת מסעי. כמו כן, הקדשנו דף מיוחד, בתשעה באב שנת תשע"ד, לחורבן ביתר שבעקבותיו, לפי דעות רבות, נתקנה ברכת הטוב והמטיב. הדברים משולבים ומאירים האחד את השני והשלישי, השני את האחד והשלישי, והחוט המשולש לא במהרה יינתק.1
וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת־ה' אֱלֹהֶיךָ עַל־הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן־לָךְ: (דברים ח י).2
בבא בתרא קכא א-ב – מאורעות ט"ו באב
חמישה עשר באב מאי היא? יום שהותרו שבטים לבא זה בזה … יום שכלו בו מתי מדבר … יום שנתנו הרוגי ביתר לקבורה.3
ברכות דף מח עמוד ב – הברכה הרביעית בברכת המזון
אמר רב נחמן: משה תקן לישראל ברכת הזן בשעה שירד להם מן, יהושע תקן להם ברכת הארץ כיון שנכנסו לארץ, דוד ושלמה תקנו בונה ירושלים: דוד תקן "על ישראל עמך ועל ירושלים עירך" ושלמה תקן "על הבית הגדול והקדוש". הטוב והמטיב ביבנה תקנוה כנגד הרוגי ביתר. דאמר רב מתנא: אותו היום שניתנו הרוגי ביתר לקבורה תקנו ביבנה הטוב והמטיב, "הטוב" – שלא הסריחו, "והמטיב" – שניתנו לקבורה.4
תנו רבנן, סדר ברכת המזון כך היא: ברכה ראשונה – ברכת הזן, שניה – ברכת הארץ, שלישית – בונה ירושלים, רביעית – הטוב והמטיב.5
תנו רבנן: מנין לברכת המזון מן התורה? שנאמר: "ואכלת ושבעת וברכת" – זו ברכת הזן. "את ה' אלהיך" – זו ברכת הזימון.6 "על הארץ" – זו ברכת הארץ. "הטובה" – זו בונה ירושלים … "אשר נתן לך" – זו הטוב והמטיב .7
רבי אומר: … הטוב והמטיב – ביבנה תקנוה.8
במדבר רבה כג ז – חלוקה לשתי ברכות ושתי ברכות
"כי אתם באים אל הארץ כנען" – הלכה, עד שלא נכנסו לארץ כיצד היו מברכין על המזון? כך שנו רבותינו: עד שלא נכנסו ישראל לארץ, לא היו מברכין אלא ברכה אחת: "הזן את הכל". משנכנסו לא"י היו מברכין: "על הארץ ועל המזון". משחרבה הוסיפו "בונה ירושלים". משנקברו הרוגי ביתר הוסיפו "הטוב והמטיב" …9
ואין לך חביבה מכולם יותר מברכת על הארץ ועל המזון שכך אמרו חכמים: כל מי שאינו מזכיר בברכת המזון על הארץ ועל המזון ארץ חמדה וברית ותורה וחיים לא יצא ידי חובתו.10
ברכות דף טז עמוד א – ברכת הפועלים
והתניא: הפועלים שהיו עושים מלאכה אצל בעל הבית קורין קריאת שמע ומתפללין. ואוכלין פתן ואין מברכים לפניה,11 אבל מברכין לאחריה שתים. כיצד? ברכה ראשונה כתקונה. שניה – פותח בברכת הארץ וכוללין בונה ירושלים בברכת הארץ.12 במה דברים אמורים – בעושין בשכרן, אבל עושין בסעודתן13 או שהיה בעל הבית מיסב עמהן – מברכין כתיקונה.14
באר היטב, שולחן ערוך או"ח סימן קצב
נוסח ברכת המזון הקצר להרב מהור"ר נפתלי בהסכמת הרבה גדולים: ברכה ראשונה כולה כתיקונה. ואח"כ יאמר: "נודה לך ה' אלהינו על שהנחלת לאבותינו ארץ חמדה טובה ורחבה ונתת לנו ברית ותורה ולחם לשבוע. ברוך אתה ה' על הארץ ועל המזון. רחם נא ה' אלהינו עלינו ועל ישראל עמך ועל ירושלים ועל מלכות בית דוד משיחך ותגדיל מהרה כבוד הבית ותנחמנו בכפליים. ברוך אתה ה' בונה ברחמיו ירושלים אמן. ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם המלך הטוב והמטיב לכולנו הוא הטיב הוא מטיב הוא יטיב לנו הוא גמלנו, הוא גומלנו הוא יגמלנו לעד בחסד ובחן וברחמים ויזכנו לימות המשיח. עושה שלום וכו' ".15
אבות דרבי נתן הוספה ב לנוסח א פרק ז – כנגד האבות
למה בירכו ג' ברכות? להזכיר זכות האבות. ואלו הן: הזן את הכל. על הארץ ועל המזון. בונה ירושלים. "הזן את הכל" להזכיר זכות אברהם. כיצד? היה מכניס עוברי דרכים לביתו לפרנסו ולכלכלו16 … "על המזון" – להזכיר זכות יצחק שזרע בארץ ומצא מזונו מאה שערים17 … "הבונה ברחמיו" – להזכיר זכות יעקב שעמד בבית אל ואמר: … "זה שער השמים" – זה ירושלים שעמד לבנות. לכך אומרים "בונה ירושלים" לבני יעקב.18
צור משלו אכלנו ברכו אמוני
הזן את עולמו רוענו אבינו, אכלנו את לחמו ויינו שתינו … – ברכת הזן
בשיר וקול תודה נברך לאלהינו על ארץ חמדה טובה שהנחיל לאבותינו … – ברכת הארץ
רחם בחסדך על עמך צורנו, על ציון משכן כבודך זבול בית תפארתנו … – בונה ירושלים
יבנה המקדש עיר ציון תמלא ושם נשיר שיר חדש וברננה נעלה … – ברכת הטוב והמטיב?19
מסכת ברכות פרק ט משנה ב – ברכת הודאה הטוב והמטיב
על הזיקין ועל הזועות ועל הברקים ועל הרעמים ועל הרוחות אומר ברוך שכחו וגבורתו מלא עולם. על ההרים ועל הגבעות ועל הימים ועל הנהרות ועל המדברות אומר ברוך עושה מעשה בראשית … על הגשמים ועל הבשורות הטובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל שמועות רעות אומר ברוך דיין האמת.20
שבת שלום
מחלקי המים