מים ראשונים: הרבה חלומות יש לנו בתורה ובתנ"ך. בספר בראשית בלבד, לא מעט: יעקב (שלוש פעמים!), יוסף, שרי פרעה, פרעה עצמו ועוד (אצל אברהם ויצחק אין חלומות). ובסיפור על שרי פרעה בסוף הפרשה שעברה, שהוא מעין סיפור מבוא לסיפור העיקרי שבפרשתנו, מופיע לראשונה לצד החלום גם הנושא של פתרון החלום: "ויהי כאשר פתר לנו כן היה". ובכל התנ"ך לא מופיע השורש פתר אלא בשני מקומות אלה ובהקשר לחלומות. (בחלומות נבוכדנצאר בספר דניאל מופיעות המילים בארמית: פשר ולהחויה, שהם מקבילות לפתר בעברית).
וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל־יוֹסֵף חֲלוֹם חָלַמְתִּי וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ וַאֲנִי שָׁמַעְתִּי עָלֶיךָ לֵאמֹר תִּשְׁמַע חֲלוֹם לִפְתֹּר אֹתוֹ: (בראשית מא טו).1
בראשית רבה פט ח – הכל הולך אחר הפתרון
"ויהי כאשר פתר לנו כן היה" – מעשה באישה שבאה אצל ר' אליעזר. אמרה לו: ראיתי בחלום שקורה של ביתי פקעה. אמר לה: את יולדת בן זכר והוא חי.2 הלכה והיה לה כן. באת פעם אחרת לשאלו, מצאה תלמידיו יושבים שם ורבם לא היה אצלם. אמרה להם: היכן הוא רבכם? אמרו לה: אמרי לנו מה שאת מבקשת ואנו אומרים לך. אמרה להם: ראיתי בחלומי שקורת ביתי פקעה. אמרו לה: אותה אישה קוברת את בעלה. כיון שיצאה מהם התחילה מיללת. שמע ר' אליעזר קולה. אמר להם: מה אמרתם לאותה אישה? אמרו: האישה ההיא באה לשאלך. אמר להם: ומה אמרתם לה? אמרו לו: כך וכך. אמר להם: אבדתם אדם, לא כך כתוב: "ויהי כאשר פתר לנו כן היה" (בראשית מאי ג).3
אמר ר' יוחנן: הכל הולך אחר הפתרון,4 חוץ מן היין.5 יש מי ששותה אותו וטוב לו ויש מי ששותה אותו ורע לו, תלמיד חכם שותה וטוב לו עם הארץ שותה ורע לו.6 אמר ר' אבהו: דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין.7
מסכת ברכות דף נה עמוד ב – הכל הולך אחר הפה
אמר רבי ביזנא בר זבדא אמר רבי עקיבא אמר רבי פנדא אמר רב נחום אמר רבי בירים משום זקן אחד, ומנו – רבי בנאה: עשרים וארבעה פותרי חלומות היו בירושלים. פעם אחת חלמתי חלום והלכתי אצל כולם, ומה שפתר לי זה לא פתר לי זה – וכולם נתקיימו בי, לקיים מה שנאמר: כל החלומות הולכים אחר הפה … דאמר רבי אלעזר: מנין שכל החלומות הולכין אחר הפה – שנאמר: "ויהי כאשר פתר לנו כן היה".8
בראשית רבה פט ה – בין פרעה לנבוכדנצר ובין יוסף לדניאל
"ויהי בבוקר ותפעם רוחו" – כאן אתה אומר: "ותפעם רוחו" ולהלן הוא אומר: "ותתפעם רוחו" (דניאל ב א). ר' יהודה ורבי נחמיה ורבנן. רבי יהודה אמר: כאן, חלום ידע ופתרונו שאל ממנו ולהלן (בדניאל) החלום ופתרונו.9 רבי נחמיה אמר: חלום הצלם וחלום האילן. ורבנן אמרי: "ותתפעם רוחו" להלן, ליתן גדולה לארבעה, כאן "ותפעם רוחו" ליתן גדולה לאחד. "ותתפעם רוחו" – כדי ליתן חיים לארבעה, "ותפעם רוחו" – ליתן חיים לאחד. כאן על ידי שהוא סמוך לבוקר – "ותפעם רוחו". ולהלן שהוא בא מבערב – "ותתפעם רוחו". אמר ר' יוחנן: כל חלום שהוא סמוך לבוקר מיד הוא בא.10
מסכת ברכות דף נה עמוד ב – החלומות באים מהרהורי הלב
אמר רבי יוחנן: שלושה חלומות מתקיימין: חלום של שחרית וחלום שחלם לו חבירו, וחלום שנפתר בתוך חלום. ויש אומר: אף חלום שנשנה, שנאמר : "ועל הישנות החלום".11
אמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן: אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי ליבו … אמר רבא: תדע, דלא מחוו ליה לאינש (שלא מראים לאדם) לא דקלא דדהבא ולא פילא דעייל בקופא דמחטא (לא דקל מזהב ולא פיל הנכנס בקוף המחט).12
בראשית רבה סח יב
"ויחלום והנה סולם מוצב ארצה". תני בר קפרא: אין חלום שאין לו פתרון.13 "והנה סולם" – זה הכבש. "מוצב ארצה" – זה מזבח. "וראשו מגיע השמיימה" – אלו הקורבנות שריחן עולה לשמים. "והנה מלאכי אלהים" – אלו כהנים גדולים, עולין ויורדין בו, שהם עולים ויורדים בכבש … רבנן פתרין ליה14 בסיני: "ויחלום והנה סולם" – זה סיני, "מוצב ארצה" – "ויתיצבו בתחתית ההר", "וראשו מגיע השמימה" – "וההר בוער באש עד לב השמים".15
שבת שלום
אורה ושמחה בחנוכה
מחלקי המים