מים ראשונים: שם חלופי שחשבנו לתת לנושא זה הוא: חציו לה' וחציו לכם, כפי שיובן מהמשך דברינו. והרוצים לנחש מדוע – מוזמנים.
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מסכתא דבחדש יתרו פרשה ח – חמישה או עשרה על כל לוח
כיצד נתנו עשרת הדברות: ה' על לוח זה וה' על לוח זה. – כתיב "אנכי יי' אלהיך" וכנגדו "לא תרצח", מגיד הכתוב שכל מי ששופך דם, מעלה עליו הכתוב כאלו ממעט בדמות המלך. משל למלך בשר ודם שנכנס למדינה והעמיד לו איקונות ועשה לו צלמים וטבעו לו מטבעות. לאחר זמן כפו לו איקונותיו שברו לו צלמיו ובטלו לו מטבעותיו ומיעטו בדמותו של מלך. כך כל מי שהוא שופך דמים, מעלה עליו הכתוב כאלו ממעט בדמות המלך, שנאמר: "שופך דם האדם באדם דמו יישפך, כי בצלם אלהים עשה את האדם" (בראשית ט ו).1
– כתיב: "לא יהיה לך" וכתיב כנגדו: "לא תנאף", מגיד הכתוב שכל מי שעובד עבודה זרה מעלה עליו הכתוב כאלו מנאף אחר המקום … – כתיב: "לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא: וכנגדו כתיב: "לא תגנוב", מגיד הכתוב שכל מי שהוא גונב, לסוף בא לידי שבועת שוא2 … – כתיב: "זכור את יום השבת לקדשו" וכנגדו כתיב: "לא תענה ברעך עד שקר", מגיד הכתוב שכל מי שמחלל את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם, שלא ברא עולמו לששה ימים ולא נח בשביעי. וכל מי שמשמר את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם, שברא עולמו לששה ימים ונח בשביעי … – כתיב: "כבד את אביך ואת אמך" וכנגדו כתיב: "לא תחמוד", מגיד הכתוב שכל מי שהוא חומד, סוף מוליד בן שהוא מקלל את אביו ואת אמו ומכבד למי שאינו אביו.3 לכך נתנו עשרת הדברות חמישה על לוח זה וחמישה על לוח זה, דברי ר' חנינא בן גמליאל.4
וחכמים אומרים: עשרה על לוח זה ועשרה על לוח זה, שנאמר: "את הדברים האלה דבר ה' … ויכתבם על שני לוחות אבנים" (דברים ה יח) ואומר: "שני שדיך כשני עפרים תאומי צביה" (שיר השירים ד ה), ואומר: "ידיו גלילי זהב ממולאים בתרשיש" (שם ה יד).5
תלמוד ירושלמי מסכת שקלים פרק ו הלכה א – גלים קטנים בינות לגדולים
כיצד היו הלוחות כתובים? רבי חנניה בן גמליאל אומר: חמישה על לוח זה וחמישה על לוח זה, הדא הוא דכתיב: "ויכתבם על שני לוחות אבנים" – חמישה על לוח זה וחמישה על לוח זה.6 ורבנן אמרין: עשרה על לוח זה ועשרה על לוח זה. הדא הוא דכתיב: "ויגד לכם את בריתו אשר צוה אתכם לעשות עשרת הדברים" – עשרה על לוח זה ועשרה על לוח זה.7
רבי שמעון בן יוחי אמר: עשרים על לוח זה ועשרים על לוח זה, דכתיב: "ויכתבם על שני לוחות אבנים" – עשרים על לוח זה ועשרים על לוח זה.8 רבי סימאי אמר: ארבעים על לוח זה וארבעים על לוח זה: "מזה ומזה הם כתובים" – טטרגונה.9 חנניה בן אחי רבי יהושע אומר: בין כל דיבור ודיבור דיקדוקיה ואותיותיה של תורה ממולאים בתרשיש כְּיָמָא רבא. רבי שמעון בן לקיש כד הוה מטי הדין קרייא הוה אמר: יפה לימדני חנניה בן אחי רבי יהושע: מה הים הזה בין גל גדול לגל גדול גלים קטנים, כך בין כל דיבר ודיבר דיקדוקיה ואותיותיה של תורה.10
פסיקתא רבתי (איש שלום) פרשה כא – הסבר חיצוני והסבר פנימי לחלוקת הדברות
אדריינוס שחיק טמיא11 שאל את ר' יהושע בן חנניא, אמר לו: כבוד גדול חלק הקב"ה לאומות העולם, שאותן חמישה דברות הראשונות שנתן הקב"ה לישראל שמו מעורב בהם, כלומר שאם חטאו ישראל הוא קורא אחריהם תגר. חמישה דברות האחרונות שנתן לאומות העולם, אין שמו מעורב בהם, כלומר שאם חטאו אומות העולם אין קורא אחריהם תגר.12 אמר לו: צא וטייל עמי במדינות. ובכל מקום ומקום שהיה מוליכו היה רואה איקונים שלו קבועה. אמר לו13: זו מה היא? אמר לו: איקונים שלי. עד שמשכו לבית הכסא. אמר לו: אדוני המלך, רואה אני שבכל המדינה הזו אתה שליט, שבכל מקום ומקום איקונין שלך קבועה, ובמקום הזה אינה קבועה. אמר לו: את הוא סבא דיהודאי? כך הוא כבודו של מלך להיות איקונים שלו קבועה במקום ביזוי, במקום משוקץ, במקום מטונף? אמר לו: ולא שמעו אזניך מה שפיך מדבר? כך שבחו של הקב"ה להיות שמו מעורב עם הרצחנים עם המנאפים עם הגנבים? סילקו והלך לו.14
כיון שיצא, אמרו לו תלמידיו: רבי לזה דחית, לנו מה אתה משיב?15 אמר להם: כך עלה על דעתו של הקב"ה. בתחילה הלך לו אצל בני עשו, אמר להם: מקבלים אתם את התורה? אמרו לפניו: ריבונו של עולם, מה כתיב בה? אמר להם: לא תרצח. אמרו לו: וכל עצמם של אותם האנשים לא הבטיחם אביהם אלא על החרב, שנאמר: "על חרבך תחיה" (בראשית כז מ) – אין אנו יכולים לקבל את התורה. אחר כך הלך אצל בני עמון ומואב. אמר להם: מקבלים אתם את התורה? אמרו לפניו: ריבונו של עולם, מה כתוב בה? אמר להם: לא תנאף. אמרו לו: וכל עצמם של אותם האנשים אינם באים אלא מניאוף. הדא היא דכתיב: "ותהרין שתי בנות לוט מאביהן" (בראשית יט לו) – אין אנו יכולים לקבל את התורה. אחר כך הלך לו אצל בני ישמעאל. אמר להם: מקבלים אתם את התורה? אמרו לפניו: ריבונו של עולם, מה כתיב בה? אמר להם: לא תגנוב. אמרו לו: כל עצמם של אותם האנשים אינם חיים אלא מן הגניבה ומן הגזל. הדא היא דכתב: "והוא יהיה פרא אדם ידו בכל ויד כל בו (בראשית טז יב) – אין אנו יכולים לקבל את התורה. ואחר כך בא לו אצל ישראל. אמרו לו: נעשה ונשמע. הדא הוא דכתיב: "ה' מסיני בא וזרח משעיר למו הופיע מהר פארן ואתה מרבבות קדש מימינו אש דת למו" (דברים לג ב). אמרו ישראל לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, "ברח דודי ודמה לך לצבי או לעופר האילים על הרי בשמים" (שיר השירים ח יד). "ברח דודי" – ערוק מן ריחא בישא ואתא לך לריחא טבא – "על הרי בשמים". "עלי עשור" – עלינו לקבל את המצות ועשרת הדברות. "עלי נבל" – עלינו להתנבל עליה בימי השמד … וכיון שראה הקב"ה דעתם של ישראל שמבקשים לקבל את התורה באהבה וחיבה באימה ויראה ברתת וזיע, פתח ואמר: "אנכי ה' אלהיך".16
מסכת קידושין דף לא עמוד א – מיוחדות הדיבר החמישי כיבוד אב ואם
בשעה שאמר הקב"ה: "אנכי ולא יהיה לך", אמרו אומות העולם: לכבוד עצמו הוא דורש, כיון שאמר: "כבד את אביך ואת אמך", חזרו והודו למאמרות הראשונות.17
תוספתא מסכת שבועות (צוקרמאנדל) פרק ג הלכה ו – "עמיתו" והמקום קשורים זה בזה
חנניא בן כינאי אומר: "וכיחש בעמיתו" – אין אדם כיחש בעמיתו,18 עד שכופר בעיקר. פעם אחת שבת ר' ראובן בטבריא ומצאו פולוסיפות (פילוסוף) אחד, אמר לו: איזה הוא שנאוי בעולם?19 אמר לו: זה הכופר במי שבראו. אמר לו: היאך? אמר לו: כבד את אביך ואת אמך – לא תרצח לא תנאף לא תגנוב לא תענה ברעך עד שקר ולא תחמוד. הא אין אדם כופר בדבר עד שכופר בעיקר. ואין אדם הולך לדבר עבירה אלא אם כן כפר במי שציוה עליה.20
מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי פרק כ פסוק (יד) – כולם תפוסים זה בזה
יכול לא יהא חייב עד שיעבור על כולן? תלמוד לומר: לא תרצח, לא תנאף, לא תגנוב, לא תענה, לא תחמוד – לחייב על כל אחד ואחד בפני עצמו. אם כן למה נאמר להלן לא תרצח ולא תנאף ולא תגנוב ולא תענה ולא תחמוד (דברים ה יז)?21 מגיד שכולן תפושין זה בזה. פרץ אדם באחד מהן סופו לפרוץ בכולן.22
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים 1: בחטא העגל עיקר הכעס הוא על כך שעברו על הדברות הראשונים דווקא, ראה שמות רבה מב ח: "סרו מהר – אמר הקב"ה: עשרת הדברות נתתי לכם לכבודכם, לא תרצח לא תנאף לא תגנוב וכן כולם, לא היה להן לחטוא אלא בשלי? בַּמְיוּחָד שבעשרה חטאתם, בשמי שהוא אחד שהוא ראש לכל הדברות: אנכי ה' אלהיך!". האם זה קשור לענייננו או שמא נושא אחר הוא.
מים אחרונים 2: עם סגירת הגיליון עוד זאת מצאנו. תוספות מסכת תענית דף ג עמוד א: " … ועוד מצאתי כשאמרו על כל הארץ יהיה טל, כתיב: ויעש אלהים כן. וכשאמר טל יהיה על הגיזה לבדה ועל כל הארץ יהיה חרב, כתיב: ויהי כן, ולא הזכיר בזה השם יתברך … כי אין השם יתברך מזכיר שמו על הרעה … וכדומה לזה (בראשית א) ויקרא אלהים לאור יום ולחשך קרא לילה, וגבי חשך לא הזכיר השם יתברך. וכן בחמישה דברות אחרונות (שמות כ) מלא תרצח ואילך לא הזכיר הש"י. הכל הולך אל מקום אחד. משל למלך שבנה דירה נאה והניח לצייר מגינו23 לפני כל חדרי הבית זולתי בית הכסא מקום הטינוף". עד כאן דברי התוספות. דברים אלה מיוסדים, כך נראה, על מדרש הנ"ל מפסיקתא רבתי, או מדרש אחר שנעלם מעינינו. כך או כך, התוספות לא יסכימו להערה 12 לעיל והם סוברים שתשובת ר' יהושע לאדריינוס קיסר לא הייתה דחיה בקנה (אכן לא נזכר שם קנה כפי שהערנו) ויש בה משהו.