אבן עזרא הפירוש הקצר שמות כ א – כל אדם
וטעם לא תרצח – על בן אדם,1 שלא תשחית צורה לא מלאו ימיה עוד להתבונן למה נבראה.2
שמות רבה פרשה מב סימן ח – בראש הדברות "שנתתי לכבודכם"
אמר הקב"ה: עשרת הדברות נתתי לכם לכבודכם, לא תרצח לא תנאף לא תגנוב וכן כולם, לא היה להן לחטוא אלא בשלי?3
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מס' דבחדש יתרו פרשה ח – ממעט דמות המלך
כיצד נתנו עשרת הדברות: ה' על לוח זה וה' על לוח זה. – כתיב אנכי יי' אלהיך וכנגדו לא תרצח, מגיד הכתוב שכל מי ששופך דם, מעלה עליו הכתוב כאלו ממעט בדמות המלך.4 משל למלך בשר ודם שנכנס למדינה והעמיד לו איקונות ועשה לו צלמים וטבעו לו מטבעות. לאחר זמן כפו לו איקונותיו שברו לו צלמיו ובטלו לו מטבעותיו ומיעטו בדמותו של מלך. כך כל מי שהוא שופך דמים, מעלה עליו הכתוב כאלו ממעט בדמות המלך, שנאמר: "שופך דם האדם באדם דמו יישפך, כי בצלם אלהים עשה את האדם" (בראשית ט ו).5
מכילתא דרבי ישמעאל יתרו מס' דבחדש יתרו פרשה ח – אזהרה לצד (לאחר) העונש
"לא תרצח" למה נאמר? לפי שנאמר: "שופך דם האדם" (בראשית ט ו), עונש שמענו אזהרה לא שמענו! תלמוד לומר: לא תרצח.6 – לא תנאף למה נאמר? לפי שהוא אומר: "מות יומת הנואף והנואפת" (ויקרא כ י), עונש שמענו אזהרה לא שמענו! תלמוד לומר: לא תנאף. – לא תגנוב למה נאמר לפי שהוא אומר: "וגונב איש ומכרו" (שמות כא טז), עונש שמענו, אזהרה מנין? תלמוד לומר: לא תגנוב.7
פסיקתא רבתי (איש שלום) פרשה כא – חיזוק הדברות
אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, שדילתני בסיני ואמרת לי: "אנכי ה' אלהיך" והייתי סבורה שהוא רפה; חזקתני ותוכל: "כי אנכי ה' אלהיך אל קנא" (שמות כ ד).8 שדילתני בסיני ואמרת לי: "לא יהיה לך אלהים אחרים" והייתי סבורה שהוא רפה; חזקתני ותוכל: "זובח לאלהים יחרם" (שם כב יט). שדילתני בסיני ואמרת לי "לא תשא" והייתי סבורה שהוא רפה וחזקתני "כי לא ינקה ה' " (שם כ ז), שדילתני בסיני ואמרת לי: "זכור את יום השבת", הייתי סבורה שהוא רפה; חזקתני ותוכל: "מחלליה מות יומת" (שם לא יד).9 שדילתני בסיני ואמרת לי: "כבד את אביך"; חזקתני ותוכל: "מקלל אביו ואמו מות יומת" (שם כא יז). שדילתני בסיני: "לא תרצח"; חזקתני ותוכל: "שופך דם האדם באדם דמו ישפך" (בראשית ט ו).10
מסכת פסחים דף כה עמוד ב – ייהרג ולא יעבור על לא תרצח – מסברא פשוטה
ושפיכות דמים גופיה מנלן? – סברא הוא; כי ההוא דאתא לקמיה דרבא, אמר ליה: מרי דוראי אמר לי זיל קטליה לפלניא, ואי לא – קטלינא לך. – אמר ליה: ליקטלוך ולא תיקטול. מאי חזית דדמא דידך סומק טפי? דילמא דמא דההוא גברא סומק טפי?11
אוצר המדרשים (אייזנשטיין) עמוד תנ – מעשה רצחנות
דבור ששי: לא תרצח, אל תתחבר לרוצחים, התרחק מחבורתם שלא ילמדו בניך מעשה רצחנות. ובעון רציחה חרב בא לעולם.12
אבן עזרא שמות (הפירוש הארוך) פרק כ פסוק יב – מסיוע לרצח להצלה
לא תרצח בידך או בלשונך, להעיד עליו שקר להמיתו, או להיותך רכיל, או לתת עצה רעה בזדון שתדע שיהרג, או שנגלה לך סוד שתוכל להצילו מן המות אם תגלהו לו, ואם לא גלית אתה כמו רוצח.13
מדרש אגדה (בובר) שמות פרק כ
לא תרצח. הפכהו כמו לא תרחץ, וכמו: "קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה" (בראשית ד י), וכתיב: בדמים לא תרחץ, כמו: "פעמיו ירחץ בדם הרשע" (תהלים נח יא).14
פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כא – י' הדברות פ' קמייתא – כנגד הדגים
נאמרו עשרת הדברות כנגד עשרה מאמרות שבהם נברא העולם, אנכי כנגד "ויאמר אלהים יהי אור" (בראשית א ג) … לא יהיה לך כנגד: "ויאמר אלהים יהי רקיע בתוך המים ויהי מבדיל בין מים למים" (בראשית א ו) – אמר הקב"ה: הֶיֵה מבדיל ביני ובין עבודה זרה … לא תשא כנגד: "ויאמר אלהים יקוו המים" (בראשית א ט) … כבד כנגד "ויאמר אלהים יהי מאורות ברקיע השמים" … לא תרצח כנגד: "ויאמר אלהים ישרצו המים שרץ נפש חיה" (שם א כ) אמר הקב"ה: אל תהיו כדגים הללו שהגדולים בולעים את הקטנים שנאמר: "ותעשה אדם כדגי הים" (חבקוק א יד).15
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: תם ולא נשלם. הרבה עוד יש לדון באיסור זה של לא תרצח שמלווה את האנושות משחר ימי הֶבְלָהּ וְחֶבָלּה (הבל) ורדיפתה אחרי שלטון, כבוד וקנין (קין). ראה המדרש הנפלא בבראשית רבה כב ט (קין והבל), המשל של המלך שצופה בשני אתלטים שמתגוששים ואינו מתערב גם כאשר האחד עומד להרוג את חברו. ראה דברינו קין והבל הרצח הראשון בפרשת בראשית. ולא הבאנו בנושא נכבד זה, אלא כמלוא פי פרה או גמל (שבת פרק ז משנה ד).