מים ראשונים: באופן חריג שינינו סדרי בראשית, הפכנו מים העליונים לתחתונים ומים תחתונים לעליונים ושמנו את דברינו מעל לקו ומעט מדרשים ומקורות לחיזוק ותמיכה מתחת לקו. ובע"ה נשוב לסדר הנכון והקבוע, בשבתות הבאות עלינו לטובה, מים העליונים של חז"ל למעלה ומים התחתונים מיעוט דברינו למטה. כך או כך, מומלץ לקרוא את הדברים פעם ראשונה ברצף, בלי לעיין בהערות השוליים, ורק בקריאה שנייה לעיין בהם.
וַיָּשָׁב בַּיּוֹם הַהוּא עֵשָׂו לְדַרְכּוֹ שֵׂעִירָה: וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת עַל־כֵּן קָרָא שֵׁם־הַמָּקוֹם סֻכּוֹת: וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיִּחַן אֶת־פְּנֵי הָעִיר: וַיִּקֶן אֶת־חֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר נָטָה־שָׁם אָהֳלוֹ מִיַּד בְּנֵי־חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׂיטָה: וַיַּצֶּב־שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא־לוֹ אֵל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: (בראשית סוף פרק לג).1
שאלה נכבדה שיש לשאול בפרשתנו, היא: מדוע לאחר שחצה יעקב את הירדן ונכנס לארץ כנען, ולאחר שצלח בשלום את פגישתו עם עשו, אין הוא ממהר ושם פעמיו לחברון – קרית ארבע – לפגוש את אביו ואת אמו שעוד הייתה בחיים. במקום זאת, יעקב בונה סוכות, מתנחל ליד שכם, עושה שם עסקים,2 קונה חלקת אדמה, משתהה בדרך כשנה וחצי3 ומסתבך בפרשת דינה.4 בדרך דרומה נולד בנימין, נפטרה רחל ועפ"י חז"ל גם רבקה אמו נפטרה בינתיים ויעקב שוב לא זוכה לראותה (ואף לא להיות נוכח בקבורתה).5 ניחא העצירה בבית אל לקיום הנדר: "והאבן הזו אשר שמתי מצבה יהיה בית אלהים", ניחא השתהות מסוימת עם עשו לוודא כוונותיו ומידת התפייסותו;6 אבל עדיין השאלה במקומה עומדת: למה לא פונה יעקב עם כניסתו לארץ ישירות אל חברון לפגוש את אביו ואמו?7 למה הוא לא שואף לקיים את משאלתו הוא: "ושבתי בשלום אל בית אבי"?8 ראה דברי הכתוב כאשר הוא מגיע סוף סוף לחברון אל מגורי אביו יצחק, בראשית לא יח: "וַיִּנְהַג אֶת־כָּל־מִקְנֵהוּ וְאֶת־כָּל־רְכֻשׁוֹ אֲשֶׁר רָכָשׁ מִקְנֵה קִנְיָנוֹ אֲשֶׁר רָכַשׁ בְּפַדַּן אֲרָם לָבוֹא אֶל־ יִצְחָק אָבִיו אַרְצָה כְּנָעַן" – פסוק זה מעיד בברור שמגמת פניו של יעקב בצאתו מחרן הייתה ללכת אל יצחק אביו!9 אז מדוע לא היישיר צעדיו לשם? מה גרם לו לשנות את תכניותיו ולהתמהמה בדרך?10
עד שתבוא התשובה, או לפחות הפנייה לפרשן שמתייחס לשאלה ומנסה לתת מענה, נראה לנו לקשר השתהות זו של יעקב עם שאלתו הידועה של רמב"ן, בסיפור יוסף ואחיו, מדוע לא יצר יוסף קשר עם אביו כל אותם השנים, בפרט לאחר שעלה לגדולה במצרים, להודיעו שהוא בחיים. ואלה דברי רמב"ן: "כי יש לתמוה אחר שעמד יוסף במצרים ימים רבים והיה פקיד ונגיד בבית שר גדול במצרים, איך לא שלח כתב אחד לאביו להודיעו ולנחמו? כי מצרים קרוב לחברון כששה ימים, ואילו היה מהלך שנה היה ראוי להודיעו לכבוד אביו וכו' ".11 התירוצים לשאלה זו רבים וידועים, החל מהצורך בהגשמת החלומות וכלה בצורך בתשובה כנה של האחים, ראה סיכום הדעות בגיליונות נחמה לייבוביץ: יחסו של יוסף לאחיו ולאביו, פרשת מקץ. ואנו הצענו בדברינו היו דבריו של יהודה נראים לכל צד בפרשת ויגש, שיוסף במודע לא יצר קשר, כיוון שכעס על אחיו ואף על אביו וביקש להתנתק מהם. כשהוא נפגש עם אחיו שיורדים לשבור אוכל עקב הרעב בארץ כנען ומתנכר להם, אין הוא משחק איתם בחשבונות ואין הוא מנסה להגשים חלומות או לגרום למישהו לחזור בתשובה ולהתחרט על מעשיו.12 התנכרותו היא אמתית ורצינית – כך גם דרישתו להביא אליו את בנימין, הפרדה בין בני רחל ובני לאה – ורק יהודה מצליח ברגע האחרון לעורר בליבו מחדש את הקשר לבית אבא. ראה כאמור דברינו היו דבריו של יהודה נראים לכל צד בפרשת ויגש, "מים אחרונים" שם. ושוב ראינו שזכינו לכוון לדעת גדולים, ראה דבריו של הרב יואל בן נון מפני מה לא שלח יוסף שליח אל אביו? באתר שלו www.ybn.co.il.
כאן נציע תוספת והרחבה, שאולי יוסף שאינו ממהר ליצור קשר עם אביו, הוא עונש מידה כנגד מידה ליעקב שלא מיהר לחבור אל אביו ואמו בחזרתו מחרן. גם אצל יעקב היה אולי כעס על אביו ואמו שמיהרו לשולחו לחרן ולא נאבקו להשכין שלום או לפייס בין האחים היריבים. בכל הכבוד למדרשים על יציאת יעקב המצדיק מבאר שבע: "פנה זיוה פנה הדרה",13 בא הנביא ואומר לנו: "ויברח יעקב שדה ארם" – יעקב בורח מבית אביו ואמו כאדם הנס על נפשו.14 עפ"י פשט המקרא, רבקה איננה מקיימת את הבטחתה: "ושלחתי ולקחתיך משם", אם משום ששכחה את יעקב ואם משום שלא יכלה, ויעקב הולך ומשתקע בבית לבן.15 רק כאשר הקב"ה מזכיר לו את הארץ ומצוה עליו לחזור,16 ולאחר שהוא משתף את רחל ולאה בציווי זה, יוצא יעקב למסע חזרה.17 יש כאן תמונת ראי, כולל פרק הזמן, של עשרים ושתיים שנה שנפרד יעקב מיצחק ורבקה וכן יוסף מיעקב.18 לפי הצעתנו, בחזרתו לארץ, אכן לא ממהר יעקב לחברון לפגוש את אביו ואמו ואפשר שיעקב התכוון להתנחל במרכז הארץ ורק בהדרגה ליצור קשר עם אביו ואמו השוכנים בדרום. הציווי לרדת דרומה לבית אל ולקיים את הנדר19 והבשורה על מותה של רבקה אמו, החישו את חבירתו לאביו שנותר כעת לבד.20 זאת, בדומה להופעת האחים לפתע במצרים בשל הרעב בארץ כנען, שגרמה ליוסף להיזכר בבית אביו ולחדול בו מהתנכרותו בעקבות נאומו של יהודה.21
שוב העירנו ידידנו מר אברהם לוברבום הי"ו שאלה בעצם דברי פירוש כלי יקר בראשית פרק כח פסוק י: "ויצא יעקב … לפי שאביו אמר לו קום לך פדנה ארם, התיר לו לילך אבל לא לצאת מכל וכל … והוא לא כן עשה, אלא ויצא יעקב מכל וכל כאילו שכח כל בית אביו ואמו. על כן נענש בכיוצא בו, שבן אחד מבניו והוא יוסף לא כיבדו עשרים ושתים שנה, ולא זכר בו יוסף וישכחהו כמו שנאמר (שם מא נא) כי נשני אלהים את כל עמלי ואת כל בית אבי". ראה דבריו שם בפירוט.22
וַיַּגִּדוּ לוֹ לֵאמֹר עוֹד יוֹסֵף חַי וְכִי הוּא מֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם וַיָּפָג לִבּוֹ כִּי לֹא הֶאֱמִין לָהֶם: (בראשית מה כו).23
שבת שלום
מחלקי המים