מים ראשונים: באופן חריג שינינו סדרי בראשית, הפכנו מים העליונים לתחתונים ומים תחתונים לעליונים ושמנו את דברינו מעל לקו ומעט מדרשים ומקורות לחיזוק ותמיכה מתחת לקו. במים העליונים – מיעוט דברינו, ובמים התחתונים – עמודי היסוד והתמיכה למים העליונים ולרקיע המבדיל בין מים למים. כך או כך, מומלץ לקרוא את הדברים פעם ראשונה ברצף, בלי לעיין בהערות השוליים, ורק בקריאה שנייה לעיין בהם.
וַיָּשָׁב בַּיּוֹם הַהוּא עֵשָׂו לְדַרְכּוֹ שֵׂעִירָה: וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת עַל־כֵּן קָרָא שֵׁם־הַמָּקוֹם סֻכּוֹת: וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיִּחַן אֶת־פְּנֵי הָעִיר: וַיִּקֶן אֶת־חֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר נָטָה־שָׁם אָהֳלוֹ מִיַּד בְּנֵי־חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׂיטָה: וַיַּצֶּב־שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא־לוֹ אֵל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: (בראשית סוף פרק לג).1
שאלה נכבדה שיש לשאול בפרשתנו, היא: מדוע לאחר שחצה יעקב את הירדן ונכנס לארץ כנען, ולאחר שצלח בשלום את פגישתו עם עשו, אין יעקב ממהר ושם פעמיו לחברון – קרית ארבע – לפגוש את אביו ואת אמו שעוד הייתה בחיים. במקום זאת, יעקב בונה סוכות, מתנחל ליד שכם, עושה שם עסקים,2 קונה חלקת אדמה, משתהה בדרך כשנה וחצי3 ומסתבך בפרשת דינה.4 בדרך דרומה נולד בנימין, נפטרה רחל ועפ"י חז"ל גם רבקה אמו נפטרה בינתיים ויעקב שוב לא זוכה לראותה (ואף לא להיות נוכח בקבורתה).5 ניחא העצירה בבית אל לקיום הנדר: "והאבן הזו אשר שמתי מצבה יהיה בית אלהים", ניחא השתהות מסוימת עם עשו לוודא כוונותיו ומידת התפייסותו;6 אבל עדיין השאלה במקומה עומדת: למה לא פונה יעקב עם כניסתו לארץ ישירות אל חברון לפגוש את אביו ואמו?7 למה הוא לא שואף לקיים את נדרו ומשאלתו הוא: "ושבתי בשלום אל בית אבי"?8 ראו דברי הכתוב כאשר הוא מגיע סוף סוף לחברון אל מגורי אביו יצחק, בראשית לא יח: "וַיִּנְהַג אֶת־כָּל־מִקְנֵהוּ וְאֶת־כָּל־רְכֻשׁוֹ אֲשֶׁר רָכָשׁ מִקְנֵה קִנְיָנוֹ אֲשֶׁר רָכַשׁ בְּפַדַּן אֲרָם לָבוֹא אֶל־ יִצְחָק אָבִיו אַרְצָה כְּנָעַן" – פסוק זה מעיד בברור שמגמת פניו של יעקב בצאתו מחרן הייתה ללכת אל יצחק אביו!9 אז מדוע לא היישיר צעדיו לשם? מה גרם לו לשנות את תכניותיו ולהתמהמה בדרך?10
עד שתבוא התשובה, או לפחות הפנייה לפרשן שמתייחס לשאלה ומנסה לתת מענה, נראה לנו לקשר השתהות זו של יעקב עם שאלתו הידועה של רמב"ן, בסיפור יוסף ואחיו: מדוע לא יצר יוסף קשר עם אביו כל אותם השנים, בפרט לאחר שעלה לגדולה במצרים, להודיעו שהוא בחיים. ואלה דברי רמב"ן: "כי יש לתמוה אחר שעמד יוסף במצרים ימים רבים והיה פקיד ונגיד בבית שר גדול במצרים, איך לא שלח כתב אחד לאביו להודיעו ולנחמו? כי מצרים קרוב לחברון כשישה ימים, ואילו היה מהלך שנה היה ראוי להודיעו לכבוד אביו וכו' ".11
התירוצים לשאלה זו רבים וידועים, החל מהצורך בהגשמת החלומות וכלה בצורך בתשובה כנה של האחים, ראו סיכום הדעות בגיליונות נחמה לייבוביץ: יחסו של יוסף לאחיו ולאביו, פרשת מקץ. ואנו הצענו בדברינו היו דבריו של יהודה נראים לכל צד בפרשת ויגש, שיוסף במודע לא יצר קשר, כיוון שכעס על אחיו ואף על אביו וביקש להתנתק מהם.12 כשהוא נפגש עם אחיו שיורדים לשבור אוכל עקב הרעב בארץ כנען ומתנכר להם, אין הוא משחק איתם בחשבונות ואין הוא מנסה להגשים חלומות או לגרום להם לחזור בתשובה ולהתחרט על מעשיהם.13 התנכרותו היא אמיתית ורצינית – כך גם דרישתו להביא אליו את בנימין וליצור הפרדה בין בני רחל ובני לאה. רק יהודה מצליח ברגע האחרון לעורר בליבו מחדש את הקשר לבית אבא. ראו כאמור דברינו היו דבריו של יהודה נראים לכל צד בפרשת ויגש, בפרט "מים אחרונים" שם. ושוב ראינו שזכינו לכוון לדעת גדולים, ראו דבריו של הרב יואל בן נון מפני מה לא שלח יוסף שליח אל אביו? באתר שלו www.ybn.co.il.
כאן נציע תוספת והרחבה שאולי תענה על שאלתנו לעיל. יוסף במצרים שאינו ממהר ליצור קשר עם אביו, הוא עונש מידה כנגד מידה ליעקב שלא מיהר לחבור אל אביו ואמו בחזרתו מחרן. גם אצל יעקב היה אולי כעס על אביו ואמו שמיהרו לשולחו לחרן ולא נאבקו להשכין שלום או לפייס בין האחים היריבים. לעומת המדרשים המתארים בצבעים יפים את יציאת יעקב הצדיק מבאר שבע: "פנה זיוה פנה הדרה",14 בא הנביא הושע (יב יג) ואומר: "ויברח יעקב שדה ארם" – יעקב בורח מבית אביו ואמו כאדם הנס על נפשו מפחד עשו שאמר: "יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי", ומחרדת אימו שאמרה: "למה אשכל גם שניכם יום אחד".15 עפ"י פשט המקרא, רבקה איננה מקיימת את הבטחתה: "ושלחתי ולקחתיך משם", אם משום ששכחה את יעקב ואם משום שפשוט לא יכלה, ויעקב הולך ומשתקע בבית לבן.16 רק כאשר הקב"ה מזכיר לו את הארץ ומצוה עליו לחזור,17 ולאחר שהוא משתף את רחל ולאה בציווי זה, יוצא יעקב למסע חזרה.18 יש כאן תמונת ראי, כולל פרק הזמן של עשרים ושתיים שנה שנפרד יעקב מיצחק ורבקה וכן יוסף מיעקב.19
לפי הצעתנו, בחזרתו לארץ, אכן לא ממהר יעקב לחברון לפגוש את אביו ואמו ואפשר שיעקב התכוון להתנחל במרכז הארץ20 ורק בהדרגה ליצור קשר עם אביו ואמו השוכנים בדרום. הציווי לרדת דרומה לבית אל ולקיים את הנדר21 והבשורה על מותה של רבקה אמו, החישו את חבירתו לאביו שנותר כעת לבד.22 זאת, בדומה להופעת האחים לפתע במצרים בשל הרעב בארץ כנען, שגרמה ליוסף להיזכר בבית אביו ולחדול בו מהתנכרותו בעקבות נאומו של יהודה.23
שוב העירנו ידידנו מר אברהם לוברבום הי"ו שאלה בעצם דברי פירוש כלי יקר בראשית פרק כח פסוק י: "ויצא יעקב … לפי שאביו אמר לו קום לך פדנה ארם, התיר לו לילך אבל לא לצאת מכל וכל … והוא לא כן עשה, אלא ויצא יעקב מכל וכל כאילו שכח כל בית אביו ואמו. על כן נענש בכיוצא בו,24 שבן אחד מבניו והוא יוסף לא כיבדו עשרים ושתים שנה, ולא זכר בו יוסף וישכחהו כמו שנאמר (שם מא נא) כי נשני אלהים את כל עמלי ואת כל בית אבי". ראו דבריו שם בפירוט.25
וַיַּגִּדוּ לוֹ לֵאמֹר עוֹד יוֹסֵף חַי וְכִי הוּא מֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם וַיָּפָג לִבּוֹ כִּי לֹא הֶאֱמִין לָהֶם: (בראשית מה כו).26
שבת שלום
מחלקי המים