עֲשֵׂה לְךָ שְׁתֵּי חֲצוֹצְרֹת כֶּסֶף … וְהָיוּ לְךָ לְמִקְרָא הָעֵדָה וּלְמַסַּע אֶת־הַמַּחֲנוֹת: וְתָקְעוּ בָּהֵן וְנוֹעֲדוּ אֵלֶיךָ כָּל־הָעֵדָה אֶל־פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד: וְאִם־בְּאַחַת יִתְקָעוּ וְנוֹעֲדוּ אֵלֶיךָ הַנְּשִׂיאִים רָאשֵׁי אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל: וּתְקַעְתֶּם תְּרוּעָה וְנָסְעוּ הַמַּחֲנוֹת הַחֹנִים קֵדְמָה … וּבְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּחֲצֹצְרוֹת וְהָיוּ לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם.
וְכִי־תָבֹאוּ מִלְחָמָה בְּאַרְצְכֶם עַל־הַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצֹצְרֹת וְנִזְכַּרְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם וְנוֹשַׁעְתֶּם מֵאֹיְבֵיכֶם: וּבְיוֹם שִׂמְחַתְכֶם וּבְמוֹעֲדֵיכֶם וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם וּתְקַעְתֶּם בַּחֲצֹצְרֹת עַל עֹלֹתֵיכֶם וְעַל זִבְחֵי שַׁלְמֵיכֶם וְהָיוּ לָכֶם לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי אֱלֹהֵיכֶם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם: (במדבר פרק י פסוקים א-י).1
וַיְהִי כְאֶחָד לַמְחַצְּרִים וְלַמְשֹׁרֲרִים לְהַשְׁמִיעַ קוֹל אֶחָד לְהַלֵּל וּלְהֹדוֹת לַה' וּכְהָרִים קוֹל בַּחֲצֹצְרוֹת וּבִמְצִלְתַּיִם וּבִכְלֵי הַשִּׁיר וּבְהַלֵּל לַה' כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְהַבַּיִת מָלֵא עָנָן בֵּית ה': (דברי הימים ב פרק ה).2
ספרי במדבר פיסקא עב
"וידבר ה' אל משה לאמר עשה לך שתי חצוצרות כסף", למה נאמרה פרשה זו? לפי שהוא אומר: "על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו" (במדבר ט כג), שומע אני הואיל ונוסעים על פי הדיבר וחונים על פי הדיבר לא יהיו צריכים חצוצרות! תלמוד לומר: "עשה לך שתי חצוצרות כסף", מגיד הכתוב, שאף על פי שנוסעים על פי ה' וחונים על פי ה', צריכים היו חצוצרות.3
"עשה לך" – משלך, "ויקחו אליך" – משל צבור דברי ר' יאשיה. ר' יונתן אומר: אחד זה ואחד זה משל צבור הכתוב … אבא חנין אומר משום ר' אליעזר: למה נאמרה פרשה זו? לפי שהוא אומר: "בעת ההיא אמר ה' אלי פסל לך", לא היו אלא משל צבור. הא מה תלמוד לומר: "קח לך", "עשה לך" – בשל צבור הכתוב מדבר.4
במדבר רבה פרשת בהעלותך פרשה טו סימן יג
"עשה לך שתי חצוצרות כסף" זה שאמר הכתוב: "שאו שערים ראשיכם" (תהלים כד ז) … מהו "ה' צבאות הוא מלך הכבוד סלה" (שם י)? שהוא חולק ליראיו מכבודו. כיצד? הוא נקרא אלהים וקרא למשה אלהים: "ראה נתתיך אלהים לפרעה" (שמות ז א) … אמר לו הקב"ה למשה: מלך עשיתיך, שנאמר (דברים לג) ויהי בישורון מלך. מה מלך כשהוא יוצא תוקעין לפניו, אף אתה עשה לך שתי חצוצרות כסף; כשתכנס את ישראל יהיו תוקעין בהם והן מתכנסין, שנאמר: "ותקעו בהן ונועדו אליך כל העדה", לכך: "עשה לך שתי חצוצרות כסף".5
ספרי במדבר פיסקא סא
"וזה מעשה המנורה מקשה זהב עד ירכה עד פרחה מקשה היא" … ומה תלמוד לומר "מקשה היא"? לפי שמצינו בכלי בית עולמים שאם אין להם מין קשה עושים מין גרוטי,6 שומע אני אף במנורה כן? תלמוד לומר: "מקשה היא", שָׁנָה עליו הכתוב לפסול. מיכן אמרו: אין של זהב ,עושים של כסף ושל ברזל ושל נחושת ושל בדיל ושל עופרת דברי רבי. ר"י בר' יהודה אומר: אף של עץ ושל חרס. אבל אין להם מין קשה, אל יעשו מין גרוטי.7 מה שאין כן בחצוצרות. שבחצוצרות, אין של כסף לא יעשו של זהב. אבל אין להם מין קשה, עושים מין גרוטי. נמצא כשר במנורה פסול בחצוצרות כשר בחצוצרות פסול במנורה.8
במדבר רבה פרשה טו סימן טז
"עשה לך שתי חצוצרות כסף" שיהיו תוקעין לפניך כמלך. "עשה לך" … לך אתה עושה ולא לאחר. אתה משתמש בהן ואין אחר משתמש בהן. תדע לך, שהרי יהושע תלמידו של משה, לא נשתמש בהן אלא בשופרות כשבא להילחם ביריחו … מה כתיב שם: "וירע העם ויתקעו בשופרות" (יהושע ו כ), מלמד שאפילו יהושע תלמידו, לא נשתמש בהם. ולא תאמר ליהושע, אלא אפילו משה רבינו עצמו, שעד שהוא חי נגנזו. א"ר יצחק: הרי שמשה אומר כשהוא בא ליפטר מן העולם: "הקהילו אלי את כל זקני שבטיכם ושוטריכם" (דברים לא כח ), והיכן היו החצוצרות לתקוע בהן ולכנסן? אלא עד שהוא בחיים, נגנזו. א"ר יהושע דסכנין בשם רבי לוי: לקיים מה שנאמר: "אין שלטון ביום המות" (קהלת ח ח). הוי: "עשה לך שתי חצוצרות כסף" – לך את עושה ואין אחר משתמש בהן כל ימיך.9
תוספתא מסכת סוטה (ליברמן) פרק יג הלכה א
משנבנה בית ראשון נגנז אהל מועד ונגנזו עמו קרסיו קרשיו ובריחיו ועמודיו ואדניו … משנגנז ארון נגנז עמו צנצנת המן וצלוחית של שמן המשחה ומקלו של אהרן שקדיה ופרחיה וארגז שהשיבו פלשתים דרין לאלי ישראל … ומי גנזו? יאשיהו המלך גנזו.10
שבת שלום
מחלקי המים