ויקרא רבה ה ב פרשת ויקרא – סדום המסוככת מכל העולם
"והוא ישקיט ומי ירשיע" (איוב לד כט) – כשנתן שלוה לסדומיים, מי בא וחייבם? ומה שלוה נתן להם? "אֶרֶץ מִמֶּנָּה יֵצֵא לָחֶם וְתַחְתֶּיהָ נֶהְפַּךְ כְּמוֹ אֵשׁ: מְקוֹם סַפִּיר אֲבָנֶיהָ וְעַפְרֹת זָהָב לוֹ: נָתִיב לֹא יְדָעוֹ עָיִט וְלֹא שְׁזָפַתּוּ עֵין אַיָּה" (איוב כח ה-ז).1 ר' לוי בשם ר' יוחנן: בר שְׁהִינָא.2 בר הוּדָיָא3 זה צופה מאכלו משמונה עשר מיל. וכמה הוא פרוסה?4 רבי מאיר אומר: ב' טפחים, ר' יהודה אומר: טפח, ר' יוסי אומר: ב' וג' אצבעות. וכשהיה עומד על אמבונא של סדום,5 לא היה יכול לראות את הארץ מכוחם של האילנות.6
פסיקתא דרב כהנא פסיקתא אחריתא סוכות, "וסוכה תהיה"
כל מי שמקיים מצות סוכה בעולם הזה, אף הקב"ה נותן לו חלק לעתיד לבוא בסוכתה של סדום, מה שהקב"ה עתיד לחלק אותה לצדיקים שבטים שְׁכָמִים, שנאמר: "אלהים דבר בקדשו אעלוזה אחלקה שכם ועמק סוכות אמדד" (תהילים ס ח).7 ומהו: "אלהים דבר בקדשו"? אמר ר' יהושע בר נחמיה: זה אבינו אברהם עליו השלום. "אעלוזה" – כשהופיע מלכותו בעולם.8 "אחלקה שכם" – אני מחלק אותה שבטים שכמים לבניך.9
ומהו: "ועמק סוכות אמדד"? זו סוכתה של סדום שהייתה מסוככת שבעה אילנות שהיו מסוככים זו על גב זו וזו על גב זו, גפן תאנה ורימון ופרסק ושקדים … ואגוז … ותמרים על גביהן.10 אמר ר' יצחק בשם ר' יוחנן בן שטנה: יש מין איה שהוא מגביה עצמו עשרים וחמשה מילין למעלה והוא רואה בארץ. ר' מאיר ור' יוסי וחכמים. אחד מהם אומר: כלי של שלשה טפחים אם יהיה נתון בארץ, יהיה רואה אותו בארץ. וחברו אומר: כלי שיש בו טפח ומחצה. וחברו אומר: כלי שיש בו שלש אצבעות.11 אמר הקב"ה: כל מי שמקיים מצות סוכה בעולם הזה, אני נותן לו חלק ממנה לעתיד לבוא שלא היה העוף יכול להסתכל בה, שנאמר: "נתיב לא ידעו עיט ולא שזפתו עין איה" (איוב כח ז).12
בראשית רבה מב ה – אברהם בסדום
"כל אלה חברו אל עמק השִׂידִים" (בראשית יד ג)13 – שלשה שמות נקראו לו: עמק השדים, עמק שוה, עמק סוכות.14 "עמק השדים" – שהיה מגדל סְדָנִים15 …
"עמק שוה"16 – רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי שמואל בר נחמן: ששם השוו כל עובדי כוכבים וקיצצו ארזים ועשו לו (לאברהם) בימה גדולה והושיבו אותו למעלה ממנה והיו מקלסין לפניו ואומרים: "שמענו אדוני נשיא אלהים אתה בתוכנו".17 אמרו לו: מלך את עלינו, נשיא את עלינו, אלוה את עלינו. אמר להם: אל יחסר העולם מלכו, ואל יחסר העולם אלוהו.18
"עמק סוכות" – שהוא מסוכך באילנות. אמר ר' תנחומא: גפן ותאנה ורימון אגוז ושקד תפוח ופרסק.19
מדרש זוטא שיר השירים (בובר) ה ט "מה דודך" – שבועת האומות לאברהם
"מה דודך מדוד היפה בנשים" – הכשרים שבאומות אומרים לישראל: למי שאתם עובדים נלך עמכם, כמה שנאמר: "אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם ה' לעבדו שכם אחד" (צפניה ג ט).20
"מה דודך מדוד שככה השבעתנו" – למה נאמר "שככה השבעתנו"? אלא שעתידים (האומות) להישבע להקב"ה ולישראל שלא לילך אחר עבודה זרה מעתה. אמר רבי אלעזר: הרי אתה למד מאברהם יום שהכה את המלכים. כמה שנאמר: "אל עמק שוה" (בראשית יד יז) – שנשבעו לו כל האומות שלא לילך מעתה אחר עבודה זרה. ובמקום שנשבעו לו לאברהם, כך הם עתידים להישבע למקום ולמשיח, שלא לילך אחר עבודה זרה. לכך נאמר: "שככה השבעתנו".21
ילקוט שמעוני פרשת אמור רמז תרנג – באברתו יסך לכל המקיים מצוות סוכה
"וסוכה תהיה לצל יומם" (ישעיהו ד ו) – כל מי שמקיים מצות סוכה בעולם הזה הקב"ה מיסך עליו מן המזיקין שלא יזיקו אותו. שכן הוא אומר: "באברתו יסך לך" (תהלים צא ד) – כל מי שמקיים מצות סוכה בעולם הזה הקב"ה נותן לו חלק לעתיד לבא בסוכתה של סדום, שנאמר: "אלהים דבר בקדשו אעלוזה אחלקה שכם ועמק סכות אמדד". מהו "עמק סכות"? זו סוכתה של סדום שהייתה מסוככת בשבעה אילנות שהן מסוככות זו על גב זו: גפן תאנה ורימון ופרסק ושקדים ואגוז ותמרים על גביהם.22
"אל יחסר העולם מלכו ואל יחסר העולם אלוהו"
חג שמח ומועדים לשמחה
מחלקי המים
מים אחרונים 1: כנגד המדרשים הנ"ל על הסוכה כמקום מפגש מחודש של אברהם מחדש האמונה באל אחד ושל עם ישראל עם אומות העולם בסוכות ובסוכתה של סדום דווקא, עומדת הדרשה בתחילת מסכת עבודה זרה (דפים ב-ג) שלעתיד לבוא יבואו הגויים ויטענו לפני הקב"ה מדוע רק בני ישראל מקבלים שכר על שעסקו בתורה. והקב"ה מנסה אותם במצווה קלה היא מצוות סוכה וכאשר השמש קופחת על סוכתם הם בועטים ויוצאים.23 נראה שיש כאן שתי גישות שונות במדרש באשר לסוכה כמקום מפגש ופיוס בין עם ישראל ואומות העולם, בין הקב"ה והאומות שסירבו לקבל את התורה – מחלוקת גם על מקומו של אברהם כאב המון גויים, שהמדרשים הנ"ל נותנים לו חשיבות רבה ואילו הדרשה בגמרא עבודה זרה מתעלמת מאברהם לגמרי. ולכל זה יש כמובן להוסיף את המוטיב של קרבנות חג הסוכות המרובים שהם כנגד אומות העולם. בקיצור, חג הסוכות כחג אוניברסלי או פרטיקולרי.
מים אחרונים 2: ומי שרוצה להוסיף ולהעמיק בנושא סוכתה של סדום (ולהוסיף לה גם את סוכת עורו של לויתן) יפנה למאמרו של ישראל חזני: שתי סוכות – לפירושה של פסיקתא, נטועים, ביטאון לענייני תורה שבעל פה, תמוז תשנ"ט, הוצאת תבונות, מכללת הרצוג, אלון שבות.