מים ראשונים: ספר בראשית משופע בחלומות: חלום אבימלך, יעקב (פעמיים), לבן, יוסף, שר המשקים ושר האופים, פרעה. בספרים שמות וויקרא אין אזכור כלל של חלומות. בספר במדבר יש אזכור אחד בעת שהקב"ה סונט באהרון ומרים בפרשת האשה הכושית: "וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ: לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה … פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וכו' " (במדבר יב ו-ז). בספר דברים מוזכר החלום בהקשר של פרשת הנביא: "כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת אוֹ מוֹפֵת" (דברים יג ב). בנביאים ובכתובים מופיעים חלומות אצל גדעון (שופטים פרק ז), שלמה (מלכים א פרק ג), ישעיהו פרק כט חלום החזון על אריאל, ספר ירמיהו בהיבט שלילי של נביאי שקר (פרקים כג כט) – מה שמזכיר את ספר דברים, יואל פרק ג בהיבט חיובי: "זקניכם חלומות יחלמון", איוב פרק כ: "כחלום יעוף", ופרק לג: "בחלום חזיון לילה" ועוד. עוד נמצא החלום בקהלת פרק ה: "כי בא החלום ברוב עניין", וכמובן בספר דניאל בהקשר של חלומות נבוכדנצר המזכיר את חלום פרעה בפרשתנו. בדף זה נתמקד בחלומות ספר בראשית, בו מופיע נושא זה בצורה בולטת ביותר. 48 פעמים נזכר השורש חל"ם בספר בראשית.
וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל־הַיְאֹר: … וַיִּישָׁן וַיַּחֲלֹם שֵׁנִית וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים עֹלוֹת בְּקָנֶה אֶחָד בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת: … וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם: וַיְהִי בַבֹּקֶר וַתִּפָּעֶם רוּחוֹ וַיִּשְׁלַח וַיִּקְרָא אֶת־כָּל־חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם וְאֶת־כָּל־חֲכָמֶיהָ וַיְסַפֵּר פַּרְעֹה לָהֶם אֶת־חֲלֹמוֹ וְאֵין־פּוֹתֵר אוֹתָם לְפַרְעֹה: (בראשית פרק מא).1
בראשית רבה נב ה פרשת וירא – חלום אבימלך
"ויבוא אלהים אל אבימלך בחלום הלילה" (בראשית כ ג)2 – אמר ר' יוסי: אין הקב"ה נגלה על נביאי אומות העולם אלא בשעה שדרך בני אדם לפרוש זה מזה", זהו שכתוב: "בשעיפים מחזיונות לילה בנפול תרדמה על אנשים" (איוב ד יג), "ואלי דבר יגונב" (שם ד יב). מה בין נביאי ישראל לנביאי אומות העולם? רבי חנינא בר פפא אמר: משל למלך שהיה נתון הוא ואוהבו בטרקלין ווילון מתוח ביניהם. כל זמן שהיה רוצה לדבר עם אוהבו היה מקפל את הווילון ומדבר עמו. אבל לנביאי אומות העולם אינו מקפל אותו, אלא מדבר עמהם מאחרי הוילון. ורבותינו אומרים: למלך שהיה לו אישה ופילגש. כשהוא הולך אצל אשתו, הוא הולך בפרהסיא, וכשהוא הולך אצל שפחתו, הולך במטמוניות. כך, אין הקב"ה נגלה על אומות העולם אלא בלילה: "ויבא אלהים אל בלעם לילה" (במדבר כב כ), "ויבא אלהים אל לבן הארמי בחלום הלילה" (בראשית לא כד), "ויבא אלהים אל אבימלך בחלום הלילה".3
פסיקתא זוטרתא בראשית פרשת תולדות – ויצא כח יב – חלום יעקב
"ויחלום והנה סולם מוצב ארצה". דע כי כל חלומות מצינו פתרונם, חוץ מן חלום זה שאין לו פתרון בתורה, ואף על פי שהחלום זה ראשון לכל החלומות. כי מה שנאמר באבימלך אינו חלום שצריך פשר, כי אם הוכחה היתה4 … אבל החלומות שצריכין פשר דבריהם לשבעה זמנים,5 וזה ראשון. ושני לו חלום יוסף ונתפשר לו: "הבוא נבוא אני ואמך ואחיך" (בראשית לז י) וכן של חלומות: "המלוך תמלוך עלינו אם משול תמשול בנו" (שם שם ח).6 זמן שלישי לו, חלומות של פרעה ופירושו ז' שנים. זמן רביעי לו, חלומות של שר המשקים ושר האופים, פתרונם כאשר פתר יוסף. זמן חמישי לו, חלום צליל שעורים המתהפך במחנה מדין, פתרונו: חרב גדעון. זמן ששי לו, חלומות של נבוכדנצר ופירושו ד' מלכיות. זמן שביעי לו, חלום דניאל.7 ללמדך כי החלום הזה פירושו על התורה והוא נבואה, לפיכך אין לו פתרון, כי על מתן תורה היה חלום זה, שנאמר: "ויחלום והנה סולם מוצב ארצה".8
בראשית פרק לא פסוקים י-יג – חלום העתודים
וַיְהִי בְּעֵת יַחֵם הַצֹּאן וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֵרֶא בַּחֲלוֹם וְהִנֵּה הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל הַצֹּאן עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים: וַיֹּאמֶר אֵלַי מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים בַּחֲלוֹם יַעֲקֹב וָאֹמַר הִנֵּנִי: וַיֹּאמֶר שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה כָּל הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל הַצֹּאן עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים כִּי רָאִיתִי אֵת כָּל אֲשֶׁר לָבָן עֹשֶׂה לָּךְ: אָנֹכִי הָאֵל בֵּית אֵל אֲשֶׁר מָשַׁחְתָּ שָּׁם מַצֵּבָה אֲשֶׁר נָדַרְתָּ לִּי שָׁם נֶדֶר עַתָּה קוּם צֵא מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת וְשׁוּב אֶל אֶרֶץ מוֹלַדְתֶּךָ:9
מדרש תנחומא פרשת ויצא סימן יב – חלום לבן
"ויבוא אלהים אל לבן הארמי בחלום הלילה" – זה אחד משני מקומות שטמא הטהור כבודו בשביל הצדיקים. כאן, ובמקום אחר: "ויבוא אלהים אל אבימלך בחלום הלילה" (בראשית כ) – בשביל שרה.10
מסכת ברכות דף נה עמוד א – חלום יוסף
"הַנָּבִיא אֲשֶׁר אִתּוֹ חֲלוֹם יְסַפֵּר חֲלוֹם וַאֲשֶׁר דְּבָרִי אִתּוֹ יְדַבֵּר דְּבָרִי אֱמֶת מַה לַתֶּבֶן אֶת הַבָּר נְאֻם ה' " (ירמיהו כג כח)11 – וכי מה ענין בר ותבן אצל חלום? אלא אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: כשם שאי אפשר לַבָּר בלא תֶּבֶן – כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים. אמר רבי ברכיה: חלום, אף על פי שמקצתו מתקיים – כולו אינו מתקיים, מנא לן – מיוסף דכתיב: "והנה השמש והירח ואחד עשר כוכבים משתחווים לי", וההיא שעתא אמיה לא הוות (ואותה שעה אמו לא הייתה).12
בראשית פרקים מ, מא – חלומות שר המשקים ושר האופים
וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו חֲלוֹם חָלַמְנוּ וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף הֲלוֹא לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים סַפְּרוּ נָא לִי: … וַיֹּאמֶר לוֹ יוֹסֵף זֶה פִּתְרֹנוֹ שְׁלֹשֶׁת הַשָּׂרִגִים שְׁלֹשֶׁת יָמִים הֵם: … וַיַּעַן יוֹסֵף וַיֹּאמֶר זֶה פִּתְרֹנוֹ שְׁלֹשֶׁת הַסַּלִּים שְׁלֹשֶׁת יָמִים הֵם: … וַנַּחַלְמָה חֲלוֹם בְּלַיְלָה אֶחָד אֲנִי וָהוּא אִישׁ כְּפִתְרוֹן חֲלֹמוֹ חָלָמְנוּ: … וַיִּפְתָּר לָנוּ אֶת חֲלֹמֹתֵינוּ אִישׁ כַּחֲלֹמוֹ פָּתָר: וַיְהִי כַּאֲשֶׁר פָּתַר לָנוּ כֵּן הָיָה וכו'.13
בראשית רבה פט פרשת מקץ – חלום פרעה
סימן ד: "ופרעה חולם" (בראשית מא א) – וכל הבריות אינם חולמים? בתמיה! אלא חלום של מלך של כל העולם כולו הוא.14 "ופרעה חולם" – א"ר יוחנן: הרשעים מתקיימים על אלוהיהם: "ופרעה חולם והוא עומד על היאור", אבל הצדיקים אלוהיהם מתקיים עליהם: "והנה ה' נצב עליו".15
סימן ה: "ויהי בבוקר ותפעם רוחו" – כאן אתה אומר: "ותפעם רוחו" ולהלן הוא אומר: "ותתפעם רוחו" (דניאל ב א). ר' יהודה ורבי נחמיה ורבנן. רבי יהודה אמר: כאן, חלום ידע ופתרונו שאל ממנו ולהלן (בדניאל) החלום ופתרונו.16
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית מב ט – החלומות צפים ועולים
"ויזכור יוסף את החלומות" – כיון שהשתחוו לו אפים ארצה זכר את החלומות: "והנה תסבינה אלומותיכם ותשתחוין לאלומתי" (בראשית לז ז).17
רמב"ן בראשית פרק מב ט – הצורך בקיום החלומות
ויזכר יוסף את החלומות אשר חלם להם – עליהם, וידע שנתקיימו שהרי השתחוו לו, לשון רש"י.18 ולפי דעתי שהדבר בהפך, כי יאמר הכתוב כי בראות יוסף את אחיו משתחוים לו זכר כל החלומות אשר חלם להם וידע שלא נתקיים אחד מהם בפעם הזאת. כי יודע בפתרונם כי כל אחיו ישתחוו לו בתחילה מן החלום הראשון, והנה אנחנו מאלמים אלומים, כי "אנחנו" ירמוז לכל אחיו אחד עשר. ופעם שנית ישתחוו לו השמש והירח ואחד עשר כוכבים מן החלום השני. וכיון שלא ראה בנימן עמהם חשב זאת התחבולה שיעליל עליהם כדי שיביאו גם בנימין אחיו אליו לקיים החלום הראשון תחילה.19
שבת שלום ושמחת חנוכה
מחלקי המים
חֲלוֹמוֹת בְּרֵאשִׁית יְקִיצוּנוּ
חֲלוֹמוֹת יַלְדוּת יְשׁוֹבְבוּנוּ,
חֲלוֹמוֹת נַעֲרוּת יַלְהִיבוּנוּ
חֲלוֹמוֹת בַּגְרוּת יַמְרִיצוּנוּ
חֲלוֹמוֹת בְּשֵׁלוּת יְפַכְּחוּנוּ
חֲלוֹמוֹת זִקְנָה יִסְעָדוּנוּ,
חֲלוֹמוֹת שֵׂיבָה יְנוּבוּנוּ
וַחֲלוֹמוֹת אַחֲרִית יַאַסְפוּנוּ.
כַּחֲלוֹם יָעוּף חָיִינוּ הָיִינוּ