התיירא יעקב ולא עלה בסולם | מחלקי המים

פרשות השבוע

ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
וזאת-הברכה
האזינו
נצבים-וילך
כי־תבוא
כי־תצא
שופטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מטות-מסעי
פינחס
בלק
חקת
קורח
שלח-לך
בהעלתך
נשא
במדבר
בהר-בחקתי
אמור
אחרי מות-קדושים
תזריע-מצורע
שמיני
צו
ויקרא
ויקהל-פקודי
hebrew
תצוה
תרומה
משפטים
יתרו
בשלח
בא
וארא
שמות
ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
וזאת-הברכה
האזינו
וילך
נצבים
כי־תבוא
כי־תצא
שופטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מטות-מסעי
פינחס
בלק
חקת
קורח
שלח-לך
בהעלתך
נשא
במדבר
בהר-בחקתי
אמור
אחרי מות-קדושים
תזריע-מצורע
שמיני
צו
ויקרא
פקודי
ויקהל
כי תשא
תצוה
תרומה
משפטים
יתרו
בשלח
בא
וארא
שמות
ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
וזאת-הברכה
האזינו
נצבים-וילך
כי־תבוא
כי־תצא
שופטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מטות-מסעי
פינחס
בלק
חקת
קורח
שלח-לך
בהעלתך
נשא
במדבר
בחקתי
בהר
אמור
קדושים
אחרי מות
מצורע
תזריע
שמיני
צו
ויקרא
פקודי
ויקהל
כי תשא
תצוה
תרומה
משפטים
יתרו
בשלח
בא
וארא
שמות
ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
וזאת-הברכה
האזינו
ניצבים-וילך
כי־תבוא
כי־תצא
שופטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מטות-מסעי
פינחס
בלק
חקת
קורח
שלח-לך
בהעלתך
נשא
במדבר
בהר-בחקתי
אמור
אחרי מות-קדושים
תזריע-מצורע
שמיני
צו
ויקרא
ויקהל-פקודי
כי תשא
תצוה
תרומה
משפטים
יתרו
בשלח
בא
וארא
שמות
ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
האזינו
וילך
ניצבים
כי־תבוא
כי־תצא
שופטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מסעי
מטות
פינחס
בלק
חקת
קורח
שלח-לך
בהעלתך
נשא
במדבר
בחוקותי
בהר
אמור
קדושים
אחרי מות
מצורע
תזריע
שמיני
צו
ויקרא
פקודי
ויקהל
כי תשא
תצוה
תרומה
משפטים
יתרו
בשלח
בא
וארא
שמות
ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
האזינו
וילך
ניצבים
כי־תבוא
כי־תצא
שופטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מטות-מסעי
פינחס
בלק
חקת
קורח
שלח-לך
בהעלתך
נשא
במדבר
בהר-בחקתי
אמור
אחרי מות-קדושים
תזריע-מצורע
שמיני
צו
ויקרא
ויקהל-פקודי
כי תשא
תצוה
תרומה
משפטים
יתרו
בשלח
בא
וארא
שמות
ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
וזאת-הברכה
האזינו
ניצבים-וילך
כי־תבוא
כי־תצא
שופטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מטות-מסעי
פינחס
בלק
חקת
קורח
שלח-לך
בהעלתך
נשא
במדבר
בהר-בחקתי
אמור
אחרי מות-קדושים
תזריע-מצורע
שמיני
צו
ויקרא
ויקהל-פקודי
כי תשא
תצוה
תרומה
משפטים
יתרו
בשלח
בא
וארא
שמות
ויחי
ויגש
מקץ
וישב
וישלח
ויצא
תולדות
חיי-שרה
וירא
לך־לך
נח
בראשית
זאת-הברכה
האזינו
וילך
ניצבים
כי־תבוא
כי־תצא
שפטים
ראה
עקב
ואתחנן
דברים
מסעי

התיירא יעקב ולא עלה בסולם

פרשת ויצא, תשפ"ה

עדכון אחרון: 13/12/2024

מים ראשונים: רבים וטובים הרחיבו דרשותיהם והגיונם בחלום סולם יעקב. ואף אנו שלחנו בו יד בדברינו סולם – סמל יעקב, וכמו כן בדף עולים ויורדים. נקווה שנוסיף טעם וריח גם בדף זה.

 

וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ: (בראשית כח יב).

 

ויקרא רבה כט ב פרשת אמור – שתי דרשות סמוכות וצולבות

פתיחה

ר' נחמן פתח: "וְאַתָּה אַל תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב נְאֻם ה' וְאַל תֵּחַת יִשְׂרָאֵל כִּי הִנְנִי מוֹשִׁיעֲךָ מֵרָחוֹק וְאֶת זַרְעֲךָ מֵאֶרֶץ שִׁבְיָם וְשָׁב יַעֲקֹב וְשָׁקַט וְשַׁאֲנַן וְאֵין מַחֲרִיד: כִּי אִתְּךָ אֲנִי נְאֻם ה' לְהוֹשִׁיעֶךָ כִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֲפִצוֹתִיךָ שָּׁם אַךְ אֹתְךָ לֹא אֶעֱשֶׂה כָלָה וְיִסַּרְתִּיךָ לַמִּשְׁפָּט וְנַקֵּה לֹא אֲנַקֶּךָּ" (ירמיהו ל י-יא).1

דרשה ראשונה – נתיירא יעקב ממלכות אדום

"אַל תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב" – מדבר ביעקב, שכתוב: "ויחלום והנה סולם מוצב ארצה … והנה מלאכי אלהים עולים ויורדים בו" (בראשית כחי ב) – אמר ר' שמואל בר נחמן: וכי עָלַת על דעתך שמלאכי השרת היו? ולא לא היו אלא שרי אומות העולם!2 … מלמד שהראה הקב"ה ליעקב אבינו שָׂרָהּ של בבל עולה שבעים חֲוָקִים3 ושל מדי4 עולה חמישים ושנים חֲוָקִים ושל יון מאה ושמונים,5 ושל אדום עולה ועולה – ולא יודע כמה.6 באותה שעה נתיירא יעקב אבינו, אמר: אפשר שאין לזה ירידה? אמר לו הקב"ה: "ואתה אל תירא עבדי יעקב" אפילו אתה רואה אותו שמגיע לשמים,7 משם אני מורידו, זהו שכתוב: "אִם־תַּגְבִּיהַּ כַּנֶּשֶׁר וְאִם־בֵּין כּוֹכָבִים שִׂים קִנֶּךָ מִשָּׁם אוֹרִידְךָ נְאֻם־ה' " (עובדיה א ד).8

דרשה שנייה – נתיירא יעקב ולא עלה

"ויחלום והנה סולם מוצב ארצה … והנה מלאכי אלהים עולים ויורדים בו" – ר' ברכיה ור' חלבו בשם ר' שמעון בן מנסיא משום ר' מאיר: הראהו שרה של בבל עולה ויורד, ושל מדי עולה ויורד, ושל יוון עולה ויורד, ושל אדום עולה ויורד. אמר לפניו: ריבון העולמים כשם שיש לאלו ירידה כך יש לי ירידה? אמר לו הקב"ה: "אל תחת" – עלה, שאתה עולה ואין אתה יורד. ואעפ"כ נתיירא ולא עלה. … ר' מאיר היה דורש: "בכל זאת חטאו עוד ולא האמינו בנפלאותיו" (תהלים עח לב) – מדבר ביעקב שלא האמין ולא עלה. אמר לו הקב"ה: יעקב, אילו האמנתה ועליתה שוב לא היית יורד. עכשיו שלא האמנתה ולא עלית, הרי בניך נאחזים באומות ומסתבכים במלכויות. ממלכות למלכות, מבבל למדי וממדי ליוון ומיוון לאדום.9 אמר לפניו: ריבון העולמים, לעולם? אמר לו הקב"ה: "אל תירא עבדי יעקב ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק" (ירמיה ל י)" – מגליא ומאספמיא ומחברותיה. "ושב יעקב ושאנן ואין מחריד". "ושב יעקב" – מבבל, "ושקט" – ממדי, "ושאנן" – מיון, "ואין מחריד" – מאדום".10

"כי אעשה כלה בכל הגוים אשר הפיצותיך שמה" – אומות העולם שהן מכלים את שדותיהם: "כי אעשה כלה בכל הגוים אשר הפיצותיך שמה".  אבל ישראל שאין מכלים שדותיהם כמה דאת אמרת: " לא תכלה פאת שדך" – "לא אעשה כלה".11

"ויסרתיך למשפט" – מייסרך אני ביסורים בעולם הזה, כדי לנקותך מעונותיך לעולם הבא. אימתי? "בחודש השביעי באחד לחודש".12

מים ביניים – שתי השקפות עולם

נשוב ונסקור את שתי הדרשות לעיל בסדר ההפוך – מהשנייה לראשונה. הדרשה השנייה מציגה גישה 'אקטיבית' ביחסי עם ישראל והאומות השולטות (והמתחלפות) בעולם ומשעבדות, בין השאר, את עם ישראל. הדרשן עומד בתקופה בה האימפריה הרומית בשיא כוחה ואין סופה נראה באופק. אבל בחלום הסולם של יעקב שיסודותיו בספר בראשית ותולדות אבות האומה, כבר נגזר גם על רומא לירד והדרשן מצפה מצאצאי יעקב שיעזו ויעלו בסולם.13 אולי לא ציפייה לעליה של אימפריה שמשעבדת עמים אחרים ושולטת בעולם כאותן ארבע ממלכות, אבל לפחות להתייצב כאומה עצמאית ששוב אינה משועבדת לממלכה כלשהיא ומוכנה להילחם על חרותה – אומה שרק הקב"ה נצב עליה. אם רק יעז בית יעקב, יושלמו הן חזיון ברית בין הבתרים של אברהם והן חלום הסולם של יעקב. אבל יעקב לא משתכנע, גם אחרי שמובטח לו:  "אילו האמנת ועלית – לא היית יורד". אולי באמת משום שלא הבין שעלייתו איננה להיות אימפריה כשאר הממלכות, אלא עצמאות וריבונות.14

באה הדרשה הראשונה ומציגה את הגישה הפאסיבית. אין לדרשן שום טענות 'אקטיביות' כלפי יעקב. אנחנו עדיין תחת ידה הקשה של רומא וכל מה שאנו מבקשים הוא לראות ולדעת שבדומה לממלכות שהיו ונעלמו, וגם מידם סבלנו, כך גם יבוא הקץ על מלכות רומא היא אדום. סגולת עם ישראל היא יכולתו לשרוד בין ממלכה לממלכה כ"כבשה העומדת בין שבעים זאבים" (אסתר רבה י יא).15 הזאבים יִכְלוּ והכבשה תמשיך לרעות (ולפקוח שבע עיניים מהיכן יבוא הזאב הבא). אם רק נובטח ששום ממלכה לא תשתעבד בנו עד אינסוף, עד כלות כוחותינו – דיינו. ראו הדיאלוג בין הנביא לקב"ה בספר עמוס פרק ז: " … וָאֹמַר אֲדֹנָי ה' סְלַח נָא מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטֹן הוּא: … וָאֹמַר אֲדֹנָי ה' חֲדַל נָא מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטֹן הוּא: … נִחַם ה' עַל זֹאת לֹא תִהְיֶה אָמַר ה' ". החיים שלנו כבני אברהם, יצחק ויעקב, הם ברגלי הסולם, בלי עליות דרמטיות וממילא גם בלי ירידות דרמטיות. יוצר הדרשה השנייה מצפה, בעקבות קריסת הממלכות, לזקיפת קומה של עם ישראל, לריבונות ועצמאות ולקיחת גורל העם בידיו, אם לא לממלכה שמשעבדת עמים אחרים. יוצר הדרשה הראשונה, לעומת זאת, מסתפק בהרבה פחות מזה: שרידות ותמרון בין 'המעצמות' – כבשה בין זאבים. גישה זו מעוגנת גם בדרשות על הפסוק בישעיהו כו כ: "לֵךְ עַמִּי בֹּא בַחֲדָרֶיךָ וּסְגֹר דְּלָתְךָ בַּעֲדֶךָ חֲבִי כִמְעַט רֶגַע עַד יַעֲבָר זָעַם". ראו גם דברינו לא מאסתים ולא געלתים לכלותם בפרשת בחוקותי.

אוצר המדרשים (אייזנשטיין) שמעון בן יוחאי – מלכות ישמעאל

אלו הן הנסתרות שנגלו לרבי שמעון בן יוחי כשהיה חבוי במערה מפני קיסר מלך אדום, ועמד בתפילה ארבעים יום וארבעים לילה והתחיל כך: "ה' אלהים צְבָאוֹת עַד־מָתַי עָשַׁנְתָּ בִּתְפִלַּת עַמֶּךָ" (תהלים פ ה).16 מיד נגלו אליו סתרי הקץ וסתומות והתחיל לישב ולדרוש: "וירא את הקני" (במדבר כד כא).17 כיון שראה מלכות ישמעאל שהיא באה, התחיל לומר: לא דיינו מה שעשה לנו מלכות אדום הרשעה, אלא אף מלכות ישמעאל. מיד ענה לו מטטרון שר הפנים ואמר לו: אל תירא בן אדם, שאין הקב"ה מביא מלכות ישמעאל אלא כדי להושיעכם מזאת הרשעה. והוא מעמיד עליהם נביא כרצונו ויכבוש להם את הארץ, ובאים הם ויחזיקוה בגדולה, ואיבה גדולה תהיה ביניהם ובין בני עשו.18 ענה לו רבי שמעון ואמר: ומנין שהם ישועה לנו?19

שבת שלום

מחלקי המים

מים אחרונים: השארנו פתוח את הקשר של דרשה כפולה זו לראש השנה, היינו, מה פשר מיקום דרשות אלה בויקרא רבה פרשת אמור ולא בבראשית רבה על פרשת ויצא. נשארנו גם ב'צריך עיון' על ישראל שנגאלים בזכות ש"מכלים שדותיהם", היכן? בחוצה לארץ?. האם מתנות עניים נוהגים לפנים משורת הדין או ממידת חסידות גם בחו"ל? האם הכוונה למצוות צדקה בכללותה? (ראו היכן הרמב"ם ממקם את הלכות צדקה). נשמח לשמוע רעיונות והגיגים בעניינים אלה מפי שואבי המים.

הערות שוליים

  1. דרשה זו ממוקמת בפרשת המועדות שבספר ויקרא, פרשת אמור, על הפסוק של ראש השנה: "בחודש השביעי באחד לחודש יהיה לכם שבתון זכרון תרועה וכו' ". הדרשה פותחת בנבואת ירמיהו על הגאולה לעתיד לבוא, אשר תציל את העם מהמשך הגלות המחרידה את נפשו ומכלה את כוחותיו, ויחזור העם לשבת בארץ ברוגע ונחת: "שקט ושאנן ואין מחריד", אבל לא בלי ייסורים ומשפט. בנבואה הצופה פני עתיד, קורא הנביא לעם "אל תחת ישראל" מהקשיים הנלווים לגאולה העתידה (חבלי משיח?), ובה בעת הופך כיוון אל פני העבר – אל ספר בראשית. "ישראל" ו"עבדי יעקב" הם יעקב האיש בנם של יצחק ורבקה, ו"אל תחת" קשור לחלום הסולם. שינוי כיוון זה והקשר לראש השנה צריכים עיון מיוחד, אבל אנחנו נתמקד בתכני שתי הדרשות להלן שמציינות את תגובתו של יעקב לחזיון הסולם והמלאכים העולים ויורדים בו – מה בחזיון זה גרם ליעקב להתיירא. דרשות אלה ממוקמות במדרש ויקרא רבה שבידינו (בהקשר ראש השנה, כאמור), אך נראה ששייכות יותר לבראשית רבה.
  2. משום שאילו היו אלה מלאכי השרת היה כתוב בהם "יורדים ועולים", כל כורחנו שמדובר במלאכים 'ארציים' המסמלים את שרי האומות. אך רש"י, בהתבסס על בראשית רבה סח יב, פותר את העולים לפני היורדים במלאכי ארץ ישראל שהסתלקו ומלאכי חוץ לארץ שירדו. ואם תשאל מי שמר על יעקב בתפר בין שניהם? התשובה היא: "והנה ה' ניצב עליו".
  3. שלבים בסולם. ראו במילונים. והיום משמשת מילה זו לקשירה, סגירה וחבישה.
  4. היא פרס שבאה אחרי בבל וכללה את מדי. פעמים שמדי נזכרת כמלכות בפני עצמה ופעמים כחלק ממלכות פרס. ראו מגילת אסתר פרק א, דניאל פרקים ה ו.
  5. שר כל אומה עולה שלבים בסולם כמספר השנים ששלטה האומה שלו בעולם (או ששעבדו את ישראל) ואין זה מספר מדויק.
  6. שמלכות אדום עדיין שלטת, בתקופת הדרשן, ואין לראות את סופה.
  7. בנוסח אחר: "אפילו אתה רואה אותו שהוא עולה ויושב אצלי.
  8. כך בנבואת עובדיה המוקדשת רובה ככולה לממלכת אדום ואחריתה. ראו דברינו הפטרת השבת – חזון עובדיה בפרשת וישלח. ראו הפסוק המלא שם: "הִנֵּה קָטֹן נְתַתִּיךָ בַּגּוֹיִם בָּזוּי אַתָּה מְאֹד: זְדוֹן לִבְּךָ הִשִּׁיאֶךָ שֹׁכְנִי בְחַגְוֵי־סֶלַע מְרוֹם שִׁבְתּוֹ אֹמֵר בְּלִבּוֹ מִי יוֹרִדֵנִי אָרֶץ: אִם־תַּגְבִּיהַּ כַּנֶּשֶׁר וְאִם־בֵּין כּוֹכָבִים שִׂים קִנֶּךָ מִשָּׁם אוֹרִידְךָ נְאֻם־ה' ", והשוו עם הפסוקים בירמיהו מט טו-טז: "כִּי־הִנֵּה קָטֹן נְתַתִּיךָ בַּגּוֹיִם בָּזוּי בָּאָדָם: תִּפְלַצְתְּךָ הִשִּׁיא אֹתָךְ זְדוֹן לִבֶּךָ שֹׁכְנִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע תֹּפְשִׂי מְרוֹם גִּבְעָה כִּי־תַגְבִּיהַּ כַּנֶּשֶׁר קִנֶּךָ מִשָּׁם אוֹרִידְךָ נְאֻם־ה' " – לעניינינו, דרשה זו של ר' נחמן, או שמא של ר' שמואל בר נחמן (בנו של הפותח?) – להלן 'הדרשה הראשונה' – מעידה על זמנה באופן ברור: ימי האימפריה הרומית כשהיא בשיא כוחה ולא נראה סופה באופק. רומא לנצח -  Roma Aeterna. יעקב רואה את שרה של אדום היא רומא "עולה ועולה - ולא יודע כמה", והוא נחרד. הקב"ה מרגיעו שסוף מלכות רומא ליפול גם היא, וכפי שעם ישראל שרד את בבל, מדי ופרס ויוון, כך הוא ישרוד גם את רומא. וכנבואת ירמיהו: "כִּי אִתְּךָ אֲנִי נְאֻם ה' לְהוֹשִׁיעֶךָ כִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֲפִצוֹתִיךָ שָּׁם אַךְ אֹתְךָ לֹא אֶעֱשֶׂה כָלָה וְיִסַּרְתִּיךָ לַמִּשְׁפָּט וְנַקֵּה לֹא אֲנַקֶּךָּ".
  9. דרשה זו מזכירה את המדרשים על ברית בין הבתרים שבעקבות "במה אדע כי אירשנה" שאמר אברהם, ניתנה לו הבחירה בין גיהינום ומלכויות; "אברהם ברר לו המלכויות" (בראשית רבה מד כא) או "הקב"ה ברר לו המלכויות" (שמות רבה נא, פסיקתא דרב כהנא ה). המדרש יוצר קשר והמשכיות בין סבא אברהם והנכד יעקב – חלום הסולם הוא המשך של מחזה ברית בין הבתרים. ואם תאמר שלאברהם הובטח "ודור רביעי ישובו הנה", הנה המשך המדרש להלן מבטיח פדות וגאולה גם לבני יעקב. אם לא בדור הרביעי, אזי לאחר המלכות הרביעית. ראו אגב בנוסח המקבילה בתנחומא פרשת ויצא (הערה 12 להלן), שמזכיר גם בסולם יעקב את ארבע המלכויות: "א"ל הקב"ה ... הואיל ולא האמנת הרי בניך משתעבדין בהללו ד' מלכיות בעולם הזה במסים ובארנוניות ובגולגליות".
  10. עפ"י דרשה זו – להלן 'הדרשה השנייה' – חוסר האמונה של יעקב הוא 'בחיר האבות', גרם לגלויות ושעבוד המלכויות! מטרת חלום הסולם הייתה להבדיל את שבט יעקב מאומות העולם שעולות ויורדות ולטעת בלב יעקב את ההכרה שהוא שונה מהם. הנה, גם מלכות אדום היא רומא, שבימי הדרשן היא בשיא כוחה, יורדת לבסוף. אתה יעקב, אם רק תעז ותעלה, שוב לא תרד. אבל יעקב "התיירא ולא עלה". יעקב לא האמין שהוא לא נתון בידיו של 'שר ההיסטוריה'. אם כל המלכויות הגדולות האלה, סופם שנפלו וירדו, כולל רומא הגדולה והחזקה וארוכת השנים מכולן, מי ערב לו שגורלו יהיה שונה? ואם תאמר שהרי הקב"ה קורא לו לעלות, יודעים אנחנו כמה החטא גורם (ברכות ד ע"א, בדברינו אין הבטחה לצדיק בעולם הזה). מדרש זה מזכיר החמצות אחרות של עם ישראל, כגון בקריעת ים סוף: "אילו אמרו ישראל על הים: ה' מלך לעולם ועד, לא היתה אומה ולשון שולטת בהן לעולם. אלא אמרו: ה' ימלוך לעולם ועד - לעתיד לבא" (מכילתא דרבי ישמעאל בשלח - מסכתא דשירה פרשה י), את ההחמצה ברגע ההתעלות של מתן תורה: "בשעה שאמר הקב"ה לישראל: מי יתן והיה לבבם זה להם, היה להם לומר: תן אתה" (עבודה זרה דף ה ע"א), ואולי גם את חטא העגל: "ר' מאיר אומר: אפילו בשעה שהיו אומרים כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע היו אומרים בפיהם אחד ובלבם אחד" (במדבר רבה ז ד) - אותו רבי מאיר שדורש כאן שנתיירא יעקב ולא עלה "ולא האמינו בנפלאותיו". רגע האפשרות להתעלות מעל לתהפוכות נפש האדם ומאורעות העולם הוחמץ! ראו דברינו השעה שהוחמצה? בפרשת כי תבא.
  11. דרשה זו שמחזירה אותנו לפסוקים בירמיהו בהם פתח ר' נחמן, יכולה להתחבר לפנים ולאחור. לאחור, בזכות שעם ישראל לא מכלה את שדותיו ומקיים מצוות מתנות עניים (איפה? בגלות?) הוא לא יתכלה כפי שאומות העולם כלים, ויזכה לחזור לארץ מתפוצות הגולה. אבל חזרה זו לא תהיה בלי משפט, לא תהיה בלי ייסורים, ומכאן החיבור גם לפנים לראש השנה הוא יום הדין.
  12. סיום זה ועצם מיקום הדרשה בראש השנה בפרשת המועדות, פרשת אמור ספר ויקרא, מחייב עיון מעמיק יותר: מה יכול להיות הקשר בין חלום הסולם של יעקב ויום הדין של בני יעקב? ועל כך יש לדון בנפרד. ראו מקבילה לדרשה זו בפסיקתא דרב כהנא כג, גם הוא על ראש השנה (יש מקבילות רבות ודרשות חוזרות בין מדרש ויקרא רבה ומדרש פסיקתא דרב כהנא). אבל מדרש תנחומא, המאוחר לויקרא רבה ולפסיקתא דרב כהנא, ממקם דרשה זו בפרשת ויצא (סימן ב) ומתעלם מהסיומת של הקשר לראש השנה. אנחנו הבאנו את נוסח ויקרא רבה, אבל בדומה למדרש תנחומא, התמקדנו בחלק הדרשה שנוגע לחלום הסולם - למורא של יעקב מתהפוכות "עולים ויורדים" של 'שר ההיסטוריה' ויחסו של עם ישראל לתהפוכות אלה.
  13. שכן היא הממלכה הרביעית.
  14. ואולי משום שהבין שגם על ריבונות ועצמאות יש להילחם. ראו הפסוק "אַשְׁרֵי אָדָם מְפַחֵד תָּמִיד" (משלי כח יד) שנבחר כפתיחה לסיפור קמצא ובר קמצא בראש אגדות החורבן.
  15. ראו ביטוי זה בדיאלוג בין הקיסר אדריאנוס ור' יהושע. אדריאנוס הוא שאומר: "גדולה היא הכבשה שעומדת בין שבעים זאבים" ור' יהושע עונה לו: "גדול הוא הרועה שמצילה ושוברם לפניה".
  16. פרק פ בתהלים מכיל פסוקים קשים שאנו אומרים בשעת צרה ותענית. ראה מדרש תהלים (בובר) מזמור עד: "משכיל לאסף למה אלהים זנחת לנצח יעשן אפך בצאן מרעיתך. זהו שאמר הכתוב: אתה ידעת ה' זכרני ופקדני והנקם לי מרודפי אל לארך אפך תקחני (ירמיה טו טו). אתה ארך אפים ... ואני קצר רוח וילוד אשה ... ואם אתה בא להאריך עמנו, אין בנו ממש ומתים אנחנו. וכן אסף אמר: למה אלהים זנחת לנצח. עד עכשיו עשן אפך עולה לפניך, יעשן אפך בצאן מרעיתך וכו' ".
  17. בנבואת בלעם! רשב"י דורש את נבואות העתיד של בלעם! ראה הפסוק שם (סוף פרשת בלק).: "וְהָיָה אֱדוֹם יְרֵשָׁה וְהָיָה יְרֵשָׁה שֵׂעִיר אֹיְבָיו וְיִשְׂרָאֵל עֹשֶׂה חָיִל", ממנו רצה כנראה רשב"י ללמוד על הגאולה שתבוא בסוף מלכות אדום (היא רומי).
  18. אולי זה באמת הפתרון: שבני עשו (הנצרות, המערב), יילחמו עם בני ישמעאל (האיסלאם, המזרח), ושרק נשרוד ולא נישחק ביניהם.
  19. ובהמשך המדרש שם, מטטרון עונה לרשב"י מפסוק בישעיהו (כא ז): "רכב צמד פרשים ... רכב חמור רכב גמל" - פסוק שמלמדנו שרק אחרי שיבוא 'רכב הגמל' (מלכות ישמעאל), יבוא 'רכב החמור' הוא המשיח. ובלשון מטטרון שם: "כיון שהוא יוצא רוכב על גמל צמחה מלכות בידי רוכב על חמור". הופעת מלכות ישמעאל במאה השביעית לספירה הייתה נקודת שבר גדולה. עוד העיניים מייחלות לנפילתה של רומא ולהופעת מלכות ה' בעולם כהבטחת הנביאים וכמדרשים על ארבע המלכויות (תנחומא ויצא ב, בראשית רבה מב ד ורבים אחרים), והנה עלתה מן המדבר מלכות רשעה עוד יותר, היא מלכות ישמעאל, שהיא מעבר לארבע המלכויות הנזכרות תדיר: בבל, מדי, יוון רומי. ראו פירוש רבי בחיי בן אשר לדברים ל ז: "וכן אמרו במדרש משלי: תחת שנואה כי תבעל (משלי ל כג) - זה עשו, שנאמר: ואת עשו שנאתי. ושפחה כי תירש גברתה - זה ישמעאל הבא מהגר. ומפני שבני ישמעאל קשין לישראל יותר מבני עשו, לכך קראן הכתוב "אויביך". וכן אמרו: תחת אדום ולא תחת ישמעאל". וזה נושא נכבד "תחת אדום ולא תחת ישמעאל", או שמא ההפך "תחת ישמעאל ולא תחת אדום", שכבר דנו בו גדולים וטובים ואף אנו התחלנו למלא אמתחתנו ממנו ובע"ה נשלים אותו ביום מן הימים. ולא התעכבנו והרחבנו בעניין זה, אלא משום שהוא מענייני היום וממעייני השעה והישועה.

האתר פתוח לגלישה חופשית ואינו דורש רישום. נשמח לשמוע לקבל הערות והארות מכל המבקרים באתר.

בנוסף, דפי פרשת השבוע והמועדים המתחדשים נשלחים במייל לכל המעוניין ומועלים במקביל לאתר.

להצטרפות לרשימת התפוצה