וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַבְּרָכוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגֻךָ כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ: (דברים כח ב).
וְהָיָה אִם לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגוּךָ: (דברים כח טו).1
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) דברים פרשת כי תבא – עמו אנכי בצרה
"והיה אם לא תשמע וגו' ובאו עליך כל הקללות האלה והשיגוך". מלא בוא"ו. ולא נכתב בברכות מלא. ומה שנכתב כאן מלא, על שם: "עמו אנכי בצרה" (תהלים צא טו), לרמוז כי ה' שוכן בקרבם ולא יאבדו בגלות.2
ועוד, אל תקרי והשיגוך אלא והציגוך כי אותיות זסשר"ץ מתחלפות. וכמו שדרשו ז"ל בקמא דברכות: מה מלח ממתקת הבשר אף היסורים ממרקים ומקיימים גופו של אדם.3 וג' מתנות טובות נתנו לישראל וכולם לא נתנו אלא על ידי ייסורים: תורה וארץ ישראל ועולם הבא.4
בתי מדרשות ח"ב מדרש חסרות ויתרות (דברים) – הברכה במידה ובצמצום
"ובאו עליך כל הברכות האלה והשיגך" (חסר וא"ו) – ושל "והשיגוך" של קללות מלא! אמר הקב"ה: אם אין אני מערב את שמי עמהם הם כלים, לקיים מה שנאמר: "עמו אנכי בצרה" ונאמר: "בכל צרתם לו צר".5 ושל ברכות חסר למה? שאם בקש אדם לעשות עמך טובה הוא פוגע בך ותהא מצוי לו.6
דבר אחר: למה של ברכות חסר? אלא כשהברכות באות, אין שָׁטוֹת בכל העולם, כענין שנאמר: "כי לא יחדל אביון מקרב הארץ". והשיגוך של קללות מלא, למה? שהקללות שָׁטוֹת בכל העולם בצדיקים וברשעים, כענין שנאמר ביחזקאל: "והוצאתי חרבי מתערה והכרתי ממך צדיק ורשע" (יחזקאל כא ח).7
משיבת נפש דברים פרק כח פסוק ב – אין ברכה מלאה בעולם הזה8
כל הברכות האלה והשיגך. חסר וי"ו כתיב, ובתוכחות כתיב והשיגוך מלא. וחסירי דעת יש להם תלונות וגמגום, שהרי מדה טובה יתירה ממדה רעה.9 אכן למשכיל יונעם ויראה אהבת ה' לנו לזכות ישראל. ואמר בקיום המצות שהברכות לא ישיגוהו בשלימות כי אי אפשר, שנאמר: "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא". אם כן, אם ישיגוהו הברכות בשלימות אז בהכרח יצטרך לקבל עונשין על החטא בעולם הבא. על כן, לאהבתנו מְחַסֵר מעט מהטוב הראוי לנו בעולם הזה … ונהיה בני עולם הבא בלי פגע. אכן בתוכחות ישיגוהו הפורענות בשלימות כפי העבירות, ולא יניח לנו חוב לפרוע לעולם הבא, כי יפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא מכל חיי העולם הזה.10
מסכת בבא בתרא דף פח עמוד ב – קשור לתוכחת משה?
ואמר רבי לוי: בוא וראה שלא כמידת הקב"ה מידת בשר ודם; הקב"ה ברך ישראל בעשרים ושתים וקללן בשמונה, ברכן בעשרים ושתים – מ"אם בחקותי" עד "קוממיות" (ויקרא כו ג-יג), וקללן בשמונה – מ"ואם בחקותי תמאס" ועד "ואת חוקותי געלה נפשם" (שם טו-מג). ואילו משה רבינו ברכן בשמונה וקללן בעשרים ושתים, ברכן בשמונה – מ"והיה אם שמוע תשמע" ועד "לעבדם" (דברים כח א-יד), וקללן בעשרים ושתים – מ"והיה אם לא תשמע" עד "ואין קונה" (שם טו-סט).11
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: פירוש משיבת נפש לעיל מציג כאמור תפיסת עולם פסימית-אופטימית שמי שחייו ברווחה וללא צער כבר "קיבל עולמו" כאן, ולפיכך ייגרע חלקו לעולם הבא שם נמצא הטוב האמתי והנצחי. למספר מקורות בנושא זה (לפני שנזכה להשלים את הדף המיועד), ראו שמות רבה נב ג על ר' שמעון בן חלפתא שנעשה לו נס ואשתו סרבה לקבל זאת, גמרא תענית כה ע"א סיפור דומה על ר' חנינא ואשתו, בראשית רבה מד על אברהם שפחד שכבר קיבל את כל שכרו בעולם הזה, מדרש תנחומא (בובר) פרשת פקודי סימן ז (בעקבות ירושלמי ברכות ט ב) על ר' שמעון בר יוחאי שמילא את הבקעה דינרי זהב לתלמידיו ועוד.