הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל־דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא: (דברים לב ד).1
רש"י דברים פרק לב ד – אמונה באל אמונה
הצור תמים פעלו – אף על פי שהוא חזק, כשמביא פורענות על עוברי רצונו, לא בשטף הוא מביא, כי אם בדין כי תמים פעלו:
אל אמונה – לשלם לצדיקים צדקתם לעולם הבא. ואף על פי שמאחר את תגמולם, סופו לאמן את דבריו:
ואין עול – אף לרשעים משלם שכר צדקתם בעולם הזה:
צדיק וישר הוא – הכל מצדיקים עליהם את דינו, וכך ראוי וישר להם. צדיק מפי הבריות. וישר הוא וראוי להצדיקו.2
אבות דרבי נתן הוספה ב לנוסח א פרק ד – משה מצדיק עליו את הדין
באותה שעה עמד משה בתפילה לפני הקב"ה אמר לפניו: רבש"ע, אני אי אתה מעליני לארץ ישראל, הניחני עוד שאחיה בעולם ולא אמות ולא איגנח בעפר. משיב הקב"ה ואמר לו למשה: משה, לא כך כתבתי בתורתי על ידך: "אני אמית אחיה" ואם אין אני ממית אותך בעולם הזה, היאך אני מחיה אותך בעולם הבא? ולא עוד אלא שתעשה תורתי פלסטר, שנאמר: "ואין מידי מציל".3 משיב משה ואמר לפני הקב"ה: רבש"ע, אם לא, הניחני בעולם כעוף שהוא פורח באויר ומלקט בכל יום מורסנו מן הקרקע ושותה מים הנהרות. אחיה בעולם ולא אמות ולא איגנח בעפר.4 א"ל רב לך … רב לך שדברת, כבר נגזרה גזרה ונחתם גזר דין. כיון שראה משה הקב"ה שלא נשא לו פנים ולא נתן לו חיים, פתח פיו ואמר: "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט".5
ספרי דברים פרשת האזינו פיסקא שז – מה מידת הדין למעלה?
דבר אחר: "הצור תמים פעלו", כשירד משה מהר סיני נתקבצו ישראל אצלו אמרו לו: רבינו משה, אמור לנו מה היא מדת הדין למעלה? אמר להם: איני אומר לכם לזכות את הזכיי ולחייב את החייב, אלא אפילו להחליף בדבר: "אל אמונה ואין עול".6
מדרש תהלים (בובר) מזמור צב – מזמור שיר ליום השבת
פסוק יד: "להגיד כי ישר ה' צורי ולא עולתה בו". אמרו לו למשה: מי גרם לך שלא ליכנס לארץ? אמר להם: אני גרמתי. אמרו לו: ולא הקב"ה עשה לך? אמר להם: חס ושלום, אפילו אם רואים שהקב"ה מצדיק את הרשע, ומרשיע את הצדיק, "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול".7
ספרי דברים פרשת האזינו פיסקא שז – מאל אמונה לצידוק הדין
"הצור תמים פעלו" – הצור, הצייר שהוא צר את העולם תחילה ויצר בו את האדם שנאמר :"וייצר ה' אלהים את האדם" (בראשית ב ז).8 תמים פעלו, פעולתו שלימה עם כל באי העולם ואין להרהר אחר מעשיו אפילו עילה של כלום. ואין אחד מהם שיסתכל ויאמר: אילו היו לי שלוש עיניים ואילו היו לי שלוש ידיים ואילו היו לי שליש רגליים ואילו הייתי מהלך על ראשי ואילו היו פני הפוכות לאחורי, כמה היה נאה לי!9 תלמוד לומר: "כי כל דבריו משפט" – יושב עם כל אחד ואחד בדין ונותן לו מה שהוא ראוי לו. אל אמונה – שהאמין בעולם ובראו. ואין עוול – שלא נבראו בני אדם להיות רשעים אלא צדיקים, וכן הוא אומר: "לבד ראה זה מצאתי אשר עשה האלהים את האדם ישר והמה בקשו חשבונות רבים" (קהלת ז כט). צדיק וישר הוא, מתנהג בישרות עם כל באי העולם.10
דבר אחר: הצור, התקיף. תמים פעלו, פעולתם של באי העולם שלימה לפניו מתן שכרם של צדיקים ומתן פורענותם של רשעים. אלו לא נטלו כלום משלהם בעולם הזה, ואלו לא נטלו כלום משלהם בעולם הזה11 … אל אמונה, – כשם שמשלם לצדיק גמור שכר מצוה שעשה בעולם הזה, לעולם הבא, כך משלם לרשע גמור שכר מצוה קלה שעשה בעולם הזה, בעולם הזה. וכשם שנפרע מרשע גמור על עבירה שעשה בעולם הזה לעולם הבא, כך נפרע מצדיק גמור על עבירה קלה שעשה בעולם הזה, בעולם הזה.12
דבר אחר: הצור תמים פעלו – כשתפסו את רבי חנינה בן תרדיון נגזרה עליו גזירה לישרף עם ספרו. אמרו לו: נגזרה עליך גזירה לישרף עם ספרך. קרא המקרא הזה: "הצור תמים פעלו". אמרו לאשתו: נגזרה על בעלך גזרה לישרף ועליך ליהרג, קראה המקרא הזה: "אל אמונה ואין עול". אמרו לבתו: נגזרה גזירה על אביך לישרף ועל אמך ליהרג ועליך לעשות מלאכה,13 קראה המקרא הזה: "גְּדֹל הָעֵצָה וְרַב הָעֲלִילִיָּה אֲשֶׁר־עֵינֶיךָ פְקֻחוֹת עַל־כָּל־דַּרְכֵי בְּנֵי אָדָם לָתֵת לְאִישׁ כִּדְרָכָיו וְכִפְרִי מַעֲלָלָיו" (ירמיה לב יט). אמר רבי: כמה גדולים צדיקים אלו שבשעת צרתם הזמינו שלשה פסוקים של צידוק הדין מה שאין כן בכל הכתובים, כיוונו שלושתם את לבם וצידקו עליהם את הדין.14
תלמוד ירושלמי מסכת קידושין פרק ד הלכה א – רצפה בת איה
"והמה הומתו בימי קציר בראשונים" (שמואל ב כא ט) כתיב "קציר שעורים". "ותקח רצפה בת איה את השק ותטהו לה על הצור". מהו על הצור? אמר ר' הושעיה: שהיתה אומרת: "הצור תמים פעלו".15
מסכת בבא קמא דף נ עמוד א – בין בתו של נחוניא לבנו
תנו רבנן: מעשה בבתו של נחוניא חופר שיחין שנפלה לבור גדול, באו והודיעו את רבי חנינא בן דוסא. שעה ראשונה – אמר להם: שלום, שניה – אמר להם: שלום, שלישית – אמר להם: עלתה. אמרו לה: מי העלך? אמרה להם: זכר של רחלים נזדמן לי וזקן אחד מנהיגו. אמרו לו: נביא אתה? אמר להם: לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי, אלא כך אמרתי: דבר שאותו צדיק מצטער בו יכשל בו זרעו?16 אמר רבי אחא: אף על פי כן מת בנו בצמא, שנאמר: "וסביביו נשערה מאד" (תהלים נ ג), מלמד שהקב"ה מדקדק עם סביביו אפילו כחוט השערה. ר' נחוניא אמר, מהכא: "אל נערץ בסוד קדושים רבה ונורא על כל סביביו". אמר ר' חנינא: כל האומר הקב"ה ותרן הוא – יותרו חייו, שנאמר: "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט".17
מכילתא דרבי ישמעאל בשלח מסכתא דשירה פרשה א – שירת הנאמן
"אז ישיר משה … את השירה הזאת". וכי שירה אחת היא? והלא עשר שירות הן: הראשונה שנאמרה במצרים … השנייה שנאמרה על הים18 … השלישית שנאמרה על הבאר … הרביעית שאמר משה …19 החמישית שאמר יהושע20 … הששית שאמרה דבורה וברק … השביעית שאמר דוד, שנאמר: "וידבר דוד לה' את דברי השירה הזאת" (שמואל ב כב א),21 השמינית שאמר שלמה22 … התשיעית שאמר יהושפט23 … העשירית לעתיד לבוא שנאמר: "שירו לה' שיר חדש תהילתו מקצה הארץ" (ישעיה מב י), ואומר: "שירו לה' שיר חדש תהילתו בקהל חסידים" (תהלים קמט א).24
אשירה לה' כי גאה גאה … אשירה לה' שהוא גיבור … אשירה לה' שהוא עשיר … אשירה לה' שהוא חכם … אשירה לה' שהוא רחמן … אשירה לה' שהוא דיין, שנאמר: "כי המשפט לאלהים הוא", ואומר: "אלהים נצב בעדת אל" (תהלים פב א), ואומר: "הצור תמים פעלו" (דברים לב ד). אשירה לה' שהוא נאמן, שנאמר: "האל הנאמן וגו' " (דברים ז ט), ואומר: "אל אמונה ואין עול", הא לו נאה גדולה וגבורה ותפארת והנצח וההוד.25
מכילתא דרבי ישמעאל כי תשא מסכתא דשבתא פרשה א – אין שביתה לצדק ולמשפט
"כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ וביום השביעי שבת וינפש" (שמות לא יז). ממה שָׁבָת? מן העבודה, או אף מן הדין? תלמוד לומר "וינפש", מגיד שאין הדין בטל מלפניו לעולם; וכן הוא אומר: "צדק ומשפט מכון כסאך חסד ואמת יקדמו פניך" (תהלים פט טו), וכתוב: "ענן וערפל סביביו צדק ומשפט מכון כסאו" (תהלים צז ב), ואומר: "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט" (דברים לב ד).26
ויקרא רבה ב י פרשת ויקרא – אשרי תמימי דרך שהקב"ה סופר עצמו איתם
ברוך המקום שסָפָר עצמו עם הצדיקים הראשונים. אדם העלה שור ע"ג המזבח, שנאמר: "ותיטב לה' משור פר מקרין מפריס" (תהלים סט לב).27 נח קיים מה שכתוב בתורה, שנאמר: "ויבן נח מזבח לה' " (בראשית ח כ). אברהם קיים את התורה כולה, שנאמר: "עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי, מצוותי, חוקותי ותורותי" (בראשית כו ה) … יצחק קיים מה שכתוב בתורה והשליך עצמו לפני אביו כשה זבוח.28 יעקב קיים מה שכתוב בתורה, שנאמר: "ויתנו אל יעקב את כל אלהי הנכר וכו' " (בראשית לה ד). יהודה קיים מה שכתוב בתורה … יוסף קיים מה שכתוב בתורה … עד שלא נתנה תורה להם והם עשו אותה מאליהם. לפיכך אהבם הקב"ה אהבה גמורה והשוה את שמם לשמו הגדול. עליהם הוא אומר: "אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת ה' " (תהלים קיט א), ואומר: "הצור תמים פעלו" (דברים לב ד), ואומר: "האל תמים דרכו" (תהלים יח לא).29
רשב"ם דברים לב ד פרשת האזינו – צידוק דין היסטורי30
הצור תמים פעלו – שירה זו לְעֵד היא. לפיכך מדברת השירה אחר שיבא לישראל פורענות חטאתם, הצור תמים פעלו, בכל פורענות שהביא עליכם צדיק וישר הוא כמו שמפרש והולך שהטיב לכם מכמה עניינים, והם: "וישמן ישורון [וגו'] ויטש אלוה עשהו".31
רמב"ן דברים לב ד פרשת האזינו – צור תמים בדין ואל אמונה במשפט ברחמים
הצור תמים פעלו – רמז למדת הדין. ואמר "תמים פעלו", כי הפועל הבא ממנו תמים ושלם לא ימוט ולא ישתנה לעולם. כי כל דרכיו משפט – הרחמים הם, ולא תבוא בפועל חסרון אך במשפט, כי המשפט לאל אמונה. ואין עול בצור, והמשפט צדיק והצור ישר:32
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: ראו נוסח ברכת אבלים בסידור רב עמרם גאון (הרפנס) ברכת אבלים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם דיין הרחמים, שופט האמונות, שדננו בדיני אמתו, ככתוב הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט, אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא, ברוך אתה ה' מנחם אבלים". ראו דברינו ברכת אבלים במיוחדים.