וַיֹּאמְרוּ אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד: (במדבר יד ז).1
וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם וּלְהַעֲלֹתוֹ מִן הָאָרֶץ הַהִוא אֶל אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ: (שמות ג ח).2
וְעַתָּה לְעֵינֵי כָל יִשְׂרָאֵל קְהַל ה' וּבְאָזְנֵי אֱלֹהֵינוּ שִׁמְרוּ וְדִרְשׁוּ כָּל מִצְוֹת ה' אֱלֹהֵיכֶם לְמַעַן תִּירְשׁוּ אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה וְהִנְחַלְתֶּם לִבְנֵיכֶם אַחֲרֵיכֶם עַד עוֹלָם: (דברי הימים א כח ח).3
ספרי דברים פרשת דברים פיסקא יט – על סיפה של הארץ הטובה
"באתם עד הר האמורי אשר ה' אלהינו נותן לנו", משל למלך שמסר את בנו לפידגוג והיה מחזרו ומראה אותו ואומר לו: כל הגפנים האלו שלך, כל הזיתים האלו שלך. מִשֶׁיָגָע להראותו, אמר לו: כל מה שאתה רואה, שלך הוא. כך, כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר. היה משה אומר להם: "כי ה' אלהיך מביאך אל ארץ טובה ארץ נחלי מים עינות ותהומות יוצאים בבקעה ובהר" (דברים ח ז). כיון שבאו לארץ, אמר להם: "באתם עד הר האמורי אשר ה' אלהיך נותן לך". אם תאמרו: לא הגיע זמן. הגיע זמן! "ראה נתן ה' אלהיך לפניך את הארץ", איני אומר לכם לא מאוֹמֶד ולא משמוּעָה, אלא מה שאתם רואים בעיניכם: עלה רש – מיד, "עלה רש כאשר דבר ה' אלהי אבותיך לך".4
ספרי דברים פרשת דברים פיסקא כג – מי אמר טובתה של הארץ
"וישיבו אותנו דבר ויאמרו טובה הארץ אשר ה' אלהינו נתן לנו", וכי לטובתה אמרו והלא לא אמרו אלא לרעתה. מי אמר טובתה? יהושע וכלב.5 אף על פי כן: "ולא אביתם לעלות ותמרו את פי ה' אלהיכם".6
ספרי במדבר פרשת פינחס פיסקא קלד – משה מבקש להיכנס אל "הארץ הטובה"
אעברה נא ואראה אין נא אלא לשון בקשה. ואראה את הארץ הטובה אשר בעבר הירדן. וזו היא שרבי יהודה אומר: ארץ כנען היא טובה ולא נחלת בני ראובן ובני גד.7
תוספתא מסכת ברכות (ליברמן) פרק ו הלכה א – הטובה זו ירושלים
ברכת הזימון מן התורה, שנאמר: "ואכלת ושבעת וברכת" (וברכת) – זו ברכת הזימון. "את ה' אלהיך" – זו ברכה ראשונה. "על הארץ" זו ברכת הארץ. "הטובה" זו ירושלים, שנאמר: "ההר הטוב הזה והלבנון".8
מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי פרק יח – משה מנסה לשכנע את יתרו
"על כל הטובה"9 – ר' יהושע אומר: בטובת המן הגיד לו … ר' אלעזר המודעי אומר: בטובת הבאר הגיד לו … ר' אליעזר אומר: בטובת ארץ ישראל הגיד לו, אמר לו: עתיד המקום ליתן לנו ארץ ישראל ועולם הבא ועולם חדש ומלכות בית דויד וכהונה ולויה, שנאמר: טובה, הטובה, כל הטובה, על כל הטובה.10
מסכת ברכות דף ה עמוד א – ארץ טובה הנקנית בייסורים
תניא, רבי שמעון בן יוחאי אומר: שלש מתנות טובות נתן הקב"ה לישראל, וכולן לא נתנן אלא על – ידי יסורין. אלו הן: תורה וארץ ישראל והעולם הבא. תורה מנין – שנאמר: "אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו" (תהלים צד יב). ארץ ישראל – דכתיב: "כי כאשר ייסר איש את בנו ה' אלהיך מיסרך" (דברים ח), וכתיב בתריה: "כי ה' אלהיך מביאך אל ארץ טובה".11
ספרי דברים פרשת עקב פיסקא לט – הרבה ארצות טובות
רבי שמעון בן יוחי אומר: שתים עשר ארצות נתנו כנגד שנים עשר שבטי ישראל, ולא שוו טעם פירות שבטו של זה לטעם פירות שבטו של זה, ולא טעם פירות שבטו של זה לטעם פירות שבטו של זה.12 ואלו הם: כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה, והארץ אשר אתם עברים שמה לרשתה, ארץ הרים ובקעות, ארץ אשר ה' אלהיך דורש אותה, כי ה' אלהיך מביאך אל ארץ טובה, ארץ נחלי מים, ארץ חיטה ושעורה, ארץ זית שמן ודבש, ארץ אשר לא במסכנות, ארץ אשר אבניה ברזל, על הארץ הטובה אשר נתן לך, ארץ זבת חלב ודבש, הרי שתים עשר ארצות נתנו כנגד שנים עשר שבטי ישראל. ולא שוו טעם פירות שבטו של זה לטעם פירות שבטו של זה, ולא טעם פירות שבטו של זה לטעם פירות שבטו של זה, תלמוד לומר: "ארץ הרים ובקעות", הרים – הרים הרבה, בקעות – בקעות הרבה.13
שיר השירים רבה (וילנא) פרשה א – ארץ טובה רבה ומשכנותא
ר' יוחנן ור' יהושע בן לוי ורבנן. ר' יוחנן אמר: ממה שהכנסתנו לארץ טובה ורחבה, אחריך נרוצה – לארעא טבתא דאתקריאת משכנותא.14 ורבי יהושע בן לוי אחר:15 ממה שנתת לנו ארעא טבתא רבתא דאיתקריאת משכנותא, אחריך נרוצה. ורבנן אמרין: ממה שהשרית שכינתך בתוכנו, כדכתיב: "ועשו לי מקדש" (שמות כה) – "אחריך נרוצה". ורבנן אמרין חורי: על שסילקת שכינתך מתוכנו אחריך נרוצה.16
שבת שלום וקיץ טוב17
מחלקי המים
מים אחרונים:
טובה הארץ מאד מאד / אם נשכיל אותה לשמור ולעבוד,
לשקוד בתורה ללמד וללמוד / לעבד אדמתה להתפרנס בכבוד,
בדרישותיה המוסריות לזכות לעמוד / זה כל הסוד, זה היסוד.