מים ראשונים: המאמר "אין קטיגור נעשה סניגור" ידוע ומוכר, בפרט בקשר לראש השנה ויום הכיפורים: אין תוקעים בשופר של פרה, הכהן הגדול אינו נכנס לפני ולפנים בבגדי הזהב ועוד. אך מנגד, עומדת דעה שמשום מה מוצנעת, וטוענת אדרבא: קטיגור נעשה סניגור. הפיוט אומר: "הס קטיגור וקח סניגור מקומו", יש גם לפייס את השטן ולתת לתוך פיו (ראה דברינו פיו של שטן בפרשת שמיני), אבל אולי טוב משניהם "לתפוס את השור בקרניו" ולהפוך את הקטיגור (השטן) לסניגור וביחד ילמדו שניהם זכות על עם ישראל.
מסכת ראש השנה דף כו עמוד א – אין קטיגור נעשה סניגור ור' יוסי שואל
משנה. כל השופרות כשרים, חוץ משל פרה מפני שהוא קרן. אמר רבי יוסי: והלא כל השופרות נקראו קרן, שנאמר: "במשך בקרן היובל" (יהושע ו ה).1
גמרא. … עולא אמר: היינו טעמא דרבנן – כדרב חסדא. דאמר רב חסדא: מפני מה אין כהן גדול נכנס בבגדי זהב לפני ולפנים לעבוד עבודה – לפי שאין קטיגור נעשה סניגור.2 ולא? והא איכא דם פר! … והא איכא ארון וכפורת וכרוב! … והא איכא כף ומחתה! … והא איכא בגדי זהב מבחוץ! – מבפנים קא אמרינן.3 … ורבי יוסי אמר לך: דקא אמרת אין קטיגור נעשה סניגור – הני מילי מבפנים, והאי שופר – מבחוץ הוא.4
ויקרא רבה כא י פרשת אחרי מות – סיבות נוספות לחיזוק
ר' סימון בשם ר' יהושע אמר: מפני מה אין כהן גדול משמש בבגדי זהב? שלא ייעשה סניגור קטיגור, כדי שלא ליתן פתחון פה לשטן לקטרג ולומר: אתמול עשו להם אלהי זהב, והיום הם מבקשים לשמש לפניו בבגדי זהב! ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי אומר: בשביל לחוס על ממונן של ישראל. רבי לוי אמר: מפני גאוה, על שום "אל תתהדר לפני מלך".5
מסכת חגיגה דף יג עמוד ב – השור שנשמט מהמרכבה
כתוב אחד אומר: "וּדְמוּת פְּנֵיהֶם פְּנֵי אָדָם וּפְנֵי אַרְיֵה אֶל הַיָּמִין לְאַרְבַּעְתָּם וּפְנֵי שׁוֹר מֵהַשְּׂמֹאול לְאַרְבַּעְתָּן וּפְנֵי נֶשֶׁר לְאַרְבַּעְתָּן" (יחזקאל א י).6 וכתיב: "וארבעה פנים לאחד פני האחד פני הכרוב ופני השני פני אדם והשלישי פני אריה והרביעי פני נשר" (שם י יד) ואילו שור לא קא חשיב!7 אמר ריש לקיש: יחזקאל ביקש עליו רחמים והפכו לכרוב. אמר לפניו: ריבונו של עולם! קטיגור יעשה סניגור?8
מסכת ברכות נט ע"א – בגרמי השמים
בשעה שהקב"ה ביקש להביא מבול לעולם, נטל שני כוכבים מכימה והביא מבול לעולם, וכשבקש לסתמה – נטל שני כוכבים מעיש וסתמה. וליהדר לה? – אין הבור מתמלא מחוליתו, אי נמי: אין קטיגור נעשה סניגור.9
מסכת קידושין דף ה עמוד א – אין סניגור נעשה קטיגור
ומנין שאף בשטר? … אמר קרא: ויצאה והיתה, מקיש הויה ליציאה, מה יציאה בשטר, אף הויה נמי בשטר. ואקיש נמי יציאה להויה, מה הויה בכסף, אף יציאה בכסף! אמר אביי, יאמרו: כסף מכניס כסף מוציא, סניגור יעשה קטיגור?10
מים ביניים הבאים בסעודה: נעבור לשיטה הנגדית שאדרבא, יבוא הקטיגור ויהפוך לסניגור. לא מצאנו במפורש את הביטוי "ייעשה קטיגור סניגור" או "קטיגור נעשה סניגור" כמשקל נגדי לביטוי: "אין קטיגור נעשה סניגור", אבל המקורות שלהלן מראים מוטיב זה בבירור.
מדרש תנחומא (בובר) פרשת שמיני סימן ו – אהרון מקריב עגל בחנוכת המשכן
"ויאמר אל אהרן קח לך עגל" (ויקרא ט ב), למה לא נאמר לו פר אלא עגל? א"ל שעל ידי העגל נתפקפקה הכהונה בידך, ועל ידי העגל היא מתבוססת בידך. ולא עוד, אלא שלא יהו ישראל אומרים יש להם עונות ממעשה העגל. לפיכך אמר: הם יקריבו עגל, שנאמר: "ואל בני ישראל תדבר לאמר קחו שעיר עזים לחטאת ועגל וגו' " (ויקרא ט ג), כדי שידעו שנתכפר להם על מעשה העגל.11
מדרש ספרא שמיני פרשה א – פיו של השטן והמזבח כתבנית שור
"ויאמר אל אהרן קח לך עגל בן בקר לחטאת" (ויקרא ט ב) – מלמד שאמר לו משה לאהרן: אהרן אחי, אע"פ שנתרצה המקום לכפר על עונותיך, צריך אתה ליתן לתוך פיו של שטן. שְׁלַח דורון לפניך עד שלא תיכנס למקדש שמא ישנאך בביאתך למקדש … ויש אומרים היה אהרן רואה את המזבח כתבנית שור והיה מתיירא ממנו וא"ל משה: אחי, לא ממה שאתה מתיירא ממנו, הגיס דעתך וקרב אליו לכך נאמר: "קרב אל המזבח".12
ויקרא רבה כז ח – נעשה שור ראש לכל הקרבנות
"שור או כבש או עז כי יולד" (ויקרא כב כז) – וכי מה ראה שור להיעשות ראש לכל הקרבנות? אמר ר' לוי: למטרונה שיצא עליה שם רע עם אחד מגדולי מלכות, ובדק המלך בדברים ולא מצא בהן ממש. מה עשה המלך? עשה סעודה והושיב אותו האיש בראשן שלמסובין. כל כך למה? שבדק המלך בדברים ולא מצא בהן ממש. כך אומות העולם מונין להן לישראל ואומרין להן עשיתן את העגל. ובדק הקב"ה בדברים ולא מצא בהן ממש. לפיכך נעשה שור ראש לכל הקורבנות: "שור או כשב או עז כי יולד".13
במדבר רבה יט ח, פרשת חוקת (פרשת פרה) – האם מנקה צואת בנה
מפני מה כל הקרבנות זכרים וזו נקבה? אמר ר' איבו: משל לבן שפחה שטינף פלטין של מלך. אמר המלך: תבוא אמו ותקנח את הצואה. כך אמר הקב"ה: תבוא פרה ותכפר על מעשה העגל.14
מדרש אגדה (בובר) במדבר פרשת קרח – חקת פרק יט סימנים ב-י – פנים לכאן ולכאן
"ונתתם אותה אל אלעזר הכהן". ולא לאהרן, לפי שאהרן עשה להם העגל, לכך לא צוה ליתנה לאהרן, שאין קטיגור נעשה סניגור. ולמה פרה? הם המירו כבוד המקום בבן פרה וסררו בפרה, תבוא אמו שהיא פרה ותהיה לעם כפרה אשר סררו בפרה.15 ועוד למה אדומה? שהאדימו פנים כשעשו העגל להיות בעלת כתמים, שנאמר: "נכתם עונך לפני" (ירמיהו ב כב). לכך הביא פרה שהיה תמימה ותכפר על בעלי תמימים, אדומים, שנאמר: "אם יאדימו כתולע כצמר יהיו" (ישעיהו א יח). ולמה "אשר אין בה מום"? עשו העגל ומאותה שעה נעשו בעלי מומים זבין וגם מצורעים. לכך תבוא היא שאין בה מום ותכפר על עושי העגל שנעשו בעלי מומין. ולמה "אשר לא עלה עליה עול"? לפי שהם נתנו עול העגל על צואריהם, שזבחו לו והשתחוו לו, לכך תבוא הפרה אשר לא עלה עליה עול, ותכפר עליהם. הם נקהלו על הכהן לעשות להם עגל, לפיכך התאנף הקב"ה באהרן על הכהן לעשות להם עגל להשמידו, ונתן הקב"ה לבניו מעשה הפרה, לכפר על אביו שהוא כהן.16
"ונתתם אותה אל אלעזר הכהן" – פעולתה בסגן בבגדי בד ולא בכהן גדול שיהא מלובש בבגדי זהב, לפי שהעגל נעשה מזהב שלא יהא קטיגור נעשה סניגור. הם זבחו לעגל לפני אהרן, לפיכך: "ושחט אותה לפניו". ועל ידי העגל נשפך דמם, שנאמר והרגו איש את אחיו (שמות לב כז), לכך ולקח הכהן מדמה.
לָמָה היתה פרה מטמאה כל העוסקין בה? לפי שכל המתעסקין בעגל נטמאו מטומאת הנדה.17
ספרי דברים פסקא א – זהב מכפר על זהב
"ולבן וחצרות ודי זהב" – יבוא זהב משכן ויכפר על זהב עגל.18
שמות רבה מח ו – מתכשיטים למשכן
"ארפא משובתם אוהבם נדבה" … כשעשו העגל אמר הקב"ה למשה: ועתה הניחה לי וגו' אמר לו: בדוק אותן שיעשו את המשכן. מה כתיב באותו קלקלה? "פרקו נזמי הזהב". ומה הביאו? נזמים. וכשעשו המשכן עשו אותו נדבה ומה כתיב? "כל נדיב לב הביאו חח ונזם טבעת וכומז" – בנזמים חטאו ובנזמים נתרצה להם … אמר משה לפני הקב"ה: כתבת (שמות כא) כי יגנוב איש שור או שה וטבחו או מכרו חמישה בקר ישלם תחת השור, הרי הביאו ה' (חמישה): "חח ונזם טבעת עגיל וכומז".19
מסכת יומא דף פו עמוד ב – מחלוקת משה ודוד
אמר רב יהודה … כתיב: "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה" (תהלים לב א) וכתיב: "מכסה פשעיו לא יצליח" (משלי כח יג)! … וצריך לפרוט את החטא, שנאמר: "אנא חטא העם הזה חטאה גדולה ויעשו להם אלוהי זהב", דברי רבי יהודה בן בבא. רבי עקיבא אומר: "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה". אלא מהו שאמר משה "ויעשו להם אלוהי זהב"? – כדרבי ינאי. דאמר רבי ינאי: אמר משה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, כסף וזהב שהרבית להם לישראל עד שאמרו די – גרם להם שיעשו אלוהי זהב. … שני פרנסים טובים עמדו להם לישראל, משה ודוד. משה אמר: יכתב סורחני, שנאמר: "יען לא האמנתם בי להקדישני". דוד אמר: אל יכתב סורחני, שנאמר: "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה".20
רמב"ם הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה פרק א הלכה י – הקלף של ספר תורה
אין כותבין ספרים תפילין ומזוזות על גבי עור בהמה טמאה ועוף וחיה הטמאים, אבל כותבין על גבי עור בהמה וחיה ועוף טהורים ואפילו נבלות וטריפות שלהן.21
ויקרא רבה ל ו, פרשת אמור22
"ולקחתם לכם" תני ר' חייא: במקח ולא בגזל. "לכם" – לכל אחד ואחד מכם. "לכם" – משלכם ולא הגזול. אמר ר' לוי: מי שלוקח לולב גזול למה הדבר דומה? לְלִסְטֵיס שיושב בפרשת דרכים ומקפח לעוברים ושבים. פעם אחת עבר עליו לגיון אחד לגבות דימוסיא של אותה מדינה. עמד עליו וקפחו ונטל כל מה שהיה בידו.23 לאחר ימים, ניצוד אותו ליסטיס ונחבש בְּפִילָקֵי.24 שמע אותו הלגיון ובא אצלו. אמר לו: תן לי מה שקפחתני ואני מלמד עליך זכות לפני המלך. אמר לו: לָכֶסִין,25 מכל מה שקפחתי ומכל מה שנטלתי, אין לאותו האיש אלא טפיט זה שתחתי והוא משלך. אמר לו: תן אותו לי ואני מלמד עליך זכות לפני המלך. אמר לו: טלהו. אמר לו: תהא יודע שאתה נכנס מחר לפני המלך לדין, והוא שואל אותך ואומר לך: יש לך בן אדם שילמד עליך זכות? ואתה אומר לו: יש לי לגיון פלוני שילמד עלי זכות. והוא שולח לי ואני בא ומלמד עליך זכות לפניו. למחר העמידוהו לפני המלך לדין. שאלו המלך: יש לך בן אדם ללמד עליך זכות? אמר לו: יש לי לגיון אחד שילמד עלי זכות. שלח המלך וקרא לו. אמר לו: יודע אתה ללמד זכות על אדם זה? אמר לו: יודע אני כששלחתני לגבות דימוסיא של אותה מדינה, עמד זה עלי וקפחני ונטל כל מה שהיה עמי, וטפיט זה הוא משלי מעיד עליו. התחילו כל העם צווחים ואומרים: אוי לו לזה שנעשה סניגורו קטיגורו. כך אדם לוקח לולב לזכות בו ואם היה גזול צווח לפני הקב"ה ואומר: גזוּל אני חמּוס אני. ומלאכי השרת אומרים: אוי לזה שנעשה סניגורו קטיגורו.26
בראשית רבה מט יד, פרשת וירא – הדיין בין הקטיגור לסניגור
"וילך ה' כאשר כלה לדבר אל אברהם ואברהם שב למקומו" (בראשית יח לג) – הדיין הזה כל זמן שהסניגור מלמד הוא ממתין. נשתתק הסניגור עמד לו הדיין. כך: "וילך ה' כאשר כלה לדבר אל אברהם". הסניגור הזה, כל זמן שהדיין מסביר לו פנים הוא מלמד. עמד לו הדיין, נשתתק הסניגור. כך: "וילך ה' כאשר כלה לדבר אל אברהם ואברהם שב למקומו". הקטיגור הזה, כל זמן שהסניגור מלמד והדיין מסביר לו פנים, ממתין. עמד לו הדיין, נשתתק הסניגור והמקטרג הולך לעשות שליחותו. כך: "וילך ה' כאשר כילה לדבר אל אברהם" וכתיב: "ויבואו שני המלאכים סדומה בערב".27
שמות רבה יח ה, פרשת בא – הסניגור משתיק את הקטיגור.
א"ר יוסי: למה מיכאל וסמאל דומים? לסניגור וקטיגור עומדין בדין, זה מדבר וזה מדבר. גמר זה דבריו וזה דבריו, ידע אותו הסניגור שנצח, התחיל משבח את הדיין שיוציא אפופסין.28 ביקש אותו קטיגור להוסיף דבר, אמר לו הסניגור: הַחֲרֵשׂ ונשמע מן הדיין. כך מיכאל וסמאל עומדים לפני השכינה, והשטן מקטרג ומיכאל מלמד זכותן של ישראל. והשטן בא לדבר ומיכאל משתקו. למה? שנאמר: "אשמעה מה ידבר האל ה' כי ידבר שלום אל עמו" (תהלים פה ט).
מחלקי המים