מסכת סוטה דף מז עמוד א – שלוש חינות
אמר רבי יוחנן, שלשה חינות הן: חן מקום על יושביו, חן אשה על בעלה, חן מקח על מקחו.1
אוצר מדרשים (אייזנשטיין) חופת אליהו – חן התורה על לומדיה
ג' חנות הן: חן אשה על בעלה, חן מקח על מקחו, חן תורה על עושיה, ויש אומרים אף חן מקום על יושביו (סוטה מ"ז).2
בראשית רבה לד טו פרשת נח – יישוב העולם אחרי המבול
"ואתם פרו ורבו" (בראשית )3, אמר ריש לקיש ברית נחלקה לאוִירוֹת.4
ר' שמעון בן לקיש היה יושב ויגע בתורה באלסיס זו של טבריה.5 יצאו שתי נשים משם. אמרה אחת לחברתה: ברוך שהוציאנו מן האוויר הרע הזה. צווח ואמר להן: מהיכן אתן? אמרו לו: ממזגא; אמר: אני מכיר את מזגא ואין בה אלא שתי דירות. אמר: ברוך שנתן חן מקום על יושביו. תלמיד אחד משל ר' יוסי היה יושב לפניו, היה (ר' יוסי) מסביר לו ולא סבר. אמר לו: למה אין אתה סובר? אמר לו: מפני שאני גולה ממקומי. אמר לו: מהיכן אתה? אמר לו: מגובת שמאי.6 אמר לו: ומה הן האוירות של שם? אמר לו: כשתינוק נולד, אנו גובלים לו אדמדמנים7 וטשים את מוחו, שלא יאכלוהו היתושים. אמר: ברוך שנתן חן מקום בעיני יושביו.8
אלשיך בראשית כו ו פרשת תולדות – יצחק אבינו בוחר את חן המקום
וישב יצחק בגרר – ולא כאשר בתחילה שהלך בעצם אל אבימלך כנשען עליו ומאליו נמשך היות גררה כי שם בית אבימלך. אחרי הודיע אותו את כל זאת, מאז וישב יצחק בגרר על בחירת חן המקום, אך לא על היות שם אבימלך כי נקעה נפשו מהישען עליו.9
כלי יקר בראשית לב ו פרשת וישלח – יעקב מסביר לעשו למה התעכב לשוב לארץ
ואם תאמר לכך עכבתי10 זמן רב זה לפי שחן מקום על יושביו והייתי שמה תושב, על כן היתה הפרידה קשה עלי11 – על זה אמר: "גרתי", גר הייתי שמה ולא תושב והייתי מתגורר בשדות ויערות. ואם כן חן מקום על יושביו אין כאן. וחן בעליו גם כן אין כאן, כי לבן שמו וּנּבְלָהָ עמו. ואף על פי כן עכבתי שמה זמן רב כזה.12
פנים יפות במדבר פרשת במדבר פרק ב פסוק ג – בחניית הדגלים במדבר
"דגל מחנה יהודה לצבאותם". וכן בכולם. וגבי אפרים כתיב: "ימה לצבאותם", ועיין בר"מ אלשיך.13 ונראה ענינו דאף שהיה ע"פ צוואות הש"י לאחר שנתיישבו מצאו מקומו של כל אחד חן בעיניו, כמ"ש חז"ל [סוטה מז א] חן מקום על יושביו. אבל בבני רחל חשקו נפשם לצד מערב שהוא מקום השכינה [בבא בתראב כה א] כמו שמצינו בבנימין שהיה חופף עליו כל היום.14
ספר נצח ישראל פרק יט – במרגלים
ואמר "לקול המולה" של מרגלים.15 כבר התבאר ענין זה כי בשביל המרגלים גלו, כאשר המרגלים שהיו דור ראשון שיצאו ממצרים, ומאסו בארץ חמדה (תהלים גו כד), ולא רצו לכנוס לארץ. שבזה נראה כי אין לישראל חבור לארץ, כאשר ראוי שיהיה חן מקום על יושביו (סוטה מז א). ואם כך היה אצל ישראל, לא היו מואסים בה. אבל מה שלא היו רוצים לבוא לארץ, וירגנו באהליהם (תהלים קו, כה), ונשאו קולם ויבכו בכיה של חנם, נראה בזה שיש לישראל פירוד מן הארץ, ולכך גלו ממנה. וזה נראה בדור ראשון שיצאו ממצרים, והם התחלת ישראל, ובהם נראה פירוד זה.16
ירושלמי יומא פרק ד הלכה א – בחלוקת הארץ17
א"ר אבין אילמלא שנתן הקב"ה חן כל מקום בעיני יושביו לא היתה ארץ ישראל מתחלקת לעולם. ותני כן: ג' חינין הן: חן אשה בעיני בעלה, חן מקום בעיני יושביו, חן מקח בעיני לוקחיו.18 ר' אבא בריה דר' פפי רבי יהושע דסיכנין בשם לוי: אף לעתיד לבוא הקב"ה עושה כן, הדא הוא דכתיב: "ונתתי לכם לב חדש וגו' ונתתי לכם לב בשר וגומר" [יחזקאל לו כו] – שהוא בושר בחלקו של חבירו.19
מסכת סוטה דף מז עמוד א – אצל אלישע: מושב העיר טוב
"וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי הָעִיר אֶל אֱלִישָׁע הִנֵּה נָא מוֹשַׁב הָעִיר טוֹב כַּאֲשֶׁר אֲדֹנִי רֹאֶה וְהַמַּיִם רָעִים וְהָאָרֶץ מְשַׁכָּלֶת" (מלכים ב ב יט) – וכי מאחר דְמָיִם רעים וארץ משכלת, אלא מה טובתה? אמר רבי חנין: חן מקום על יושביו.20
ילקוט שמעוני ירמיהו רמז ש – הפיתוי לירמיהו לצאת מירושלים
א"ל הקב"ה לירמיה: קום לך לענתות וקח השדה מאת חנמאל דודך.21 אותה שעה חשב ירמיהו בלבו שמא נותן חן המקום על בעליו ונושאים ונותנים בתוכו. אמר לו הקב"ה: קום לך קנה השדה. כיון שיצא ירמיה מירושלים ירד מלאך מן השמים ונתן רגליו על חומת ירושלים ופרצו.22
פלא יועץ הערך גלות – חן זמני ומקומי בגלות
והן אמת שאמרו רז"ל חן מקום על יושביו והכל מפלאות תמים דעים אשר פיזר נתן לישראל איש איש במקומו אשר המה חונים.23 אבל מכל מקום האיש אשר נפקחו עיניו ונתן לב לברר מקום הראוי להתיישב ויש יכולת בידו לעקור דירתו, יברח לו ויבחר מקום היותר טוב לו ולזרעו. וראוי לנו אפילו במקום שיש חירות מקושי השעבוד להכיר בעצמנו שאנו שבויים דווים וסחופים ונחלתינו נהפכה לזרים ועבדים מושלים בנו ושלא ללכת בגדולות ובנפלאות בנויי המלבושים ובנינים מפוארים ושלא להרבות בשמחות וגיל ושלא להרים קול שירות בתופים ובמחולות. ואף מי שהרחיב ה' את גבולו לא יתראה בפני גויי הארצות כי קשה כשאול קנאה שמקנאים אומות העולם על ישראל … ולכן יהיו האנשים והנשים צנועים ולא יתראו עשרם ותכשיטם בפני הנכרים וכשבונים בתים יעשו מבחוץ באופן שיהא נראה כסוכה בכרם וכו'.24
רש"י ישעיהו פרק יג פסוק כ – מקום בלי שום חן25
"ולא יהל שם ערבי" – כמו לא יאהל לא יפרוש שם אהל. אפילו ערבי שדרכם לישב באהלים ולהסיע מקניהם ממקום למקום לא תמצא חן בעיניהם לקבוע שם אהליהם, כי אף למרעה צאן לא תהיה ראויה.26
אבן עזרא תהלים פרק פד פסוק יב – חן בכל מקום שעוברים בו
… בעבור כי השמש תכה יומם אמר כנגדה: "ומגן". וטעם "חן וכבוד יתן ה' להולכים בדרך תמים" – הם החוגגים. והשם יתן להם חן וכבוד בכל מקום שיעברו בו כי השם לא ימנע מהמקבלים אותו.27
מדרש תנחומא (בובר) פרשת נשא סימן יח – "ויחונך" בברכת כהנים
דבר אחר; "ויחונך" – יתן חנו עליך בכל מקום שאתה הולך, שנאמר: "ותשא חן וחסד לפניו" (אסתר ב יז).28
מחלקי המים
מים אחרונים: הביטוי "חן המקום על יושביו" מזכיר אמירה בחכמת העולם הכללית: "השתדל להשיג את הדברים שאתה אוהב, והסתגל לאהוב את הדברים שהשגת". זו ללא ספק חכמת חיים גדולה.