וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד: (שמות כז כ)
שמות רבה לו א – נמשלו ישראל להרבה עצים, אך הזית בראש
"ואתה תצוה אל בני ישראל ויקחו אליך שמן זית כתית למאור". זהו שכתוב: "זית רענן יפה פרי תואר קרא ה' שמך" (ירמיה יא טז) – וכי לא נקראו ישראל אלא כזית הזה בלבד? והלא בכל מיני אילנות נאים ומשובחים נקראו ישראל! נקראו בגפן – שנאמר: "גפן ממצרים תסיע" (תהלים פ ט),1 בתאנה – שנאמר: "כבכורה בתאנה בראשיתה ראיתי אבותיכם" (הושע ט י).2 בתמר – שנאמר: "זאת קומתך דמתה לתמר" (שיר השירים ז ח),3 בארז – שנאמר: "כארז בלבנון ישגה" (תהלים צב יג). כאגוז – שנאמר: "אל גינת אגוז ירדתי" (שיר השירים ו יא).4 וקראן בכל מיני שלחים, שנאמר: "שלחיך פרדס רמונים" (שם ד יג), ובא ירמיה לומר: "זית רענן יפה פרי תואר"!5
אלא מה הזית הזה עד שהוא באילנו נחבט. ומשחובטים אותו מעלים אותו לגג ומגרגרים אותו6. ואח"כ מורידים אותו מן הגג ומעלים אותו לגת ונותנים אותו במטחן וטוחנים אותו. ואח"כ מקיפים אותן בחבלים ומביאים אבנים ואח"כ נותנים את שמנם. כך ישראל: באים אומות העולם וחובטים אותם ומגלים אותם ממקום למקום וחובשים אותם וכופתים אותם בקולרים ומקיפים אותן סרטיוטים7 ואח"כ עושים תשובה והקב"ה עונה להם, מנין? שנאמר: "ויאנחו בני ישראל מן העבודה ויזעקו ותעל שועתם אל האלהים" (שמות ב כג). וכן: "בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה … ושבת עד ה' אלהיך … כי אל רחום ה' אלהיך לא ירפך ולא ישחיתך ולא ישכח את ברית אבתיך אשר נשבע להם" (דברים ד ל-לא). הוי: "זית רענן יפה פרי תואר".8
דבר אחר: מה ראה ירמיהו למשול ישראל בזית? אלא כל המשקים מתערבים זה בזה והשמן אינו מתערב, אלא עומד. כך ישראל, אינם מתערבים עם האומות, שנאמר: "ולא תתחתן בם" (דברים ז ג). דבר אחר: כל המשקים אדם מערבם ואינו יודע איזה תחתון ואיזה עליון. אבל השמן, אפילו אתה מערבו בכל המשקים שבעולם, הוא נתון למעלה מהם. כך ישראל, בשעה שהם עושים רצונו של מקום, נתונים למעלה מן האומות, שנאמר: "ונתנך ה' אלהיך עליון על כל גויי הארץ" (דברים כח א). הוי: "זית רענן יפה פרי תואר".9
מסכת מנחות דף נג עמוד ב – עוד השוואות לזית
אמר רבי יהושע בן לוי: למה נמשלו ישראל לזית? לומר לך: מה זית אין עליו נושרין לא בימות החמה ולא בימות הגשמים, אף ישראל אין להם בטילה עולמית לא בעולם הזה ולא בעולם הבא.10 ואמר רבי יוחנן: למה נמשלו ישראל לזית? לומר לך: מה זית אינו מוציא שמנו אלא ע"י כתיתה, אף ישראל אין חוזרין למוטב אלא ע"י יסורין.11
מים ביניים הבאים בסעודה: על מנת לרדת לעומקו של המדרש הארץ-ישראלי ולנסות לחוות את רגע יצירתו והגעתו לעולם, ננסה לדמיין את הדרשן היוצר אשר חי בשנים שלאחר החורבן, בתקופה של שעבוד עם ישראל בארצו לכובש זר, זמנים של פרנסה קשה, סכנות בכל עבר ואין אופק של תקווה וגאולה. הוא יוצא לפוש מעט בשדה ורואה את הגפן המשתרכת ונפתלת על זמורות, עצים ואבנים, את התמר המיתמר בעמק שממול, את עץ האגוז ביפי תפארת פריחתו ומעל לכולם את עצי הזית המסוקסים ששנים כה רבות חרוטות בהם והם עדיין נותנים פרים ושמנם – והוא שואף תקווה. כעצים עקשניים אלה שנאחזים בכל פיסת אדמה ובכל טרסה צרה, עצים שמאורעות רבים עברו לידם ועליהם – מאורעות שחרטו בהם את רישומם, אך לא יכלו להמעיט או לעצור את תפקודם ומתן פרים. כעצים השורדים העקשנים האלה – כך הוא עם ישראל. אך לא בכך תם הסיפור. הדרשן חוזר מטיולו בהרים אל בית המדרש. שם הופכים העצים למדרשים וחוויות הדרשן ליצירה רוחנית אדירה שהונחלה לדורות. זו גם הזכות הנפלאה שנפלה בחלקו של דור התקומה בימינו. לחבר מחדש את היצירה המדרשית עם עצי נופה ואקלימה של ארץ ישראל. אולי אלה אפילו אותם העצים.
מדרש תנחומא (בובר) פרשת תצוה סימן א – היונה, הזית והאור
אמר ר' יצחק: אמר להם הקב"ה: דוגמא שלך דומה ליונה. מי שמבקש ליקח חטים, אומר לחבירו הראיני דוגמא שלהן. אף את, דוגמא שלך דומה ליונה. כיצד? כשהיה נח בתיבה מה כתיב: "וישלח את היונה … ותבוא אליו היונה לעת ערב" (בראשית ח יא), אמר להן הקב"ה: מה היונה הביאה אורה לעולם, אף אתם שנמשלתם ליונה הביאו שמן זית והדליקו לפני, שנאמר: "ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית".12
פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פרשה כא – נאיר ביחד לציון
אמר ר' אחא: נמשלו ישראל כזית: "זית רענן יפה פרי תואר" ונמשל הקב"ה כנר: "נר אלהים נשמת אדם" (משלי כ כז), מה דרכו של שמן להינתן בנר והן מאירים שניהם כאחת, כך אמר הקב"ה לישראל: בניי הואיל ואורי הוא אורכם ואורכם הוא אורי, אני ואתם נלך ונאיר לציון: "קומי אורי כי בא אורך".13
שבת שלום
מחלקי המים
מים אחרונים: רשימת העצים במדרש שמות רבה בו פתחנו: תאנה, תמר, ארג, אגוז וכו', יוצרת לנו קשר לפורים שחל ברוב שנים בסמוך לפרשת תצוה. ראה מדרש אסתר רבה ט ב בדבר התחרות בין העצים מי יזכה להיות העץ עליו ייתלה המן: "מאיזה עצים היה אותו העץ? אמרו חכמים: בשעה שבא להכינו, קרא הקב"ה לכל עצי בראשית מי יתן עצמו ויתלה רשע זה עליו. תאנה אמרה אני אתן את עצמי שממני מביאין ישראל בכורים … גפן אמרה אני אתן את עצמי שבי נמשלו ישראל … רימון אמר אני אתן את עצמי … אגוז אמר … ארז ותמר אמרו וכו' ". ראה שם שהרשימה כוללת גם את ההדס והערבה! ויש גם שאלת "פורים תוירה": הרי את העץ הכין המן למרדכי, אז איך זה שהתנדבו העצים למשימה?!14 וכבר הרחבנו לדון על איזה עץ תלו את המן בדברינו לפורים.
